Spelregelsamenvatting OrigoHet spel verloopt in rondes. Startspeler: jongste speler in ronde 1; na een stamtelling wordt de startspeler gekozen door de speler met minste punten. De startspeler legt een van zijn extra schilden op het scorebord.
Spelerbeurt De actieve speler mag de volgende 4 acties in willekeurige volgorde uitvoeren.
Gebiedsuitbreiding (2x) - Speel een kaart en plaats een schild in het desbetreffende gebied.
Aanvallen (2x) - Alleen in een gesticht land of volledig gevulde zee.
- Naburig schild = 1 gevechtspunt; passende kaart = 2 gevechtspunten. Verdediger wint bij gelijke stand.
- Verliezer verwijdert schild uit het spel.
Volksverhuizing of Kaarten ruilen (1x) - Verplaats één schild naar een aangrenzend vrij veld.
Je mag daarbij over eigen schilden springen. - OF Leg 2 kaarten af en trek 2 nieuwe kaarten van de stapel.
Zeevaart (1x)- Verplaats een of meer schild(en) van een zeeveld naar een
aangrenzend vrij land- of zeeveld. Je mag daarbij over eigen schilden springen.
Aan het einde van zijn beurt vult de actieve speler zijn hand weer aan tot 10 kaarten. (Idem voor een door hem aangevallen speler)
Landen stichten en winstpunten verdienen Land stichten:- Een speler bezet het laatste vrije veld van een land.
- Hij plaatst de linker witte steen van het scorebord op dit land.
- Hij registreert de desbetreffende winstpunten.
- Bij een rood veld volgt een stamtelling aan het einde van deze ronde
(een eventuele 2e stamtelling schuift door naar de volgende ronde).
Stamtelling: - Clantelling:
Telling van groepen fiches. De grootste groep krijgt 8 punten enzovoort. Gelijke stand schuift door naar volgende plek. Gelijke stand bij dezelfde speler: beide clans krijgen volle mep.
- Zeetelling:
Grootste zeemacht = 2 punten; 2e plek = 1 punt. Gelijke stand schuift door. Vervolgens krijgt iedere speler 1 punt voor elk eigen zeeschild.
- Landentelling:
Punten voor 1e, 2e en 3e plek per land. Zie per land de desbetreffende tabel. Gelijke stand schuift door.
- Bij een telling wordt de scorepion van de speler die meeste punten ontvangt altijd als eerste verzet.
- Als een scorepion op een bezet veld zou eindigen, schuift deze pion door naar het eerstvolgende vrije veld.
- Na de stamtelling kiest de speler met de minste punten de nieuwe startspeler. Deze startspeler legt zijn extra schild op het scorebord.
Einde van het spel De laatste witte steen wordt op het bord geplaatst – of
Een speler plaatst zijn laatste schild op het bord - of
Alle spelers hebben op rij een beurt gepast.
De laatste ronde eindigt met de laatste stamtelling