Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




104 berichten | Pagina 5 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:27 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Vogeltje schreef:
Het zou voor beginners waarschijnlijk ook wel handig zijn als alle termen in 1 post bovenaan dit draadje staan.
Dan is het niet nodig om pagina's lang te zoeken naar de term die jij wil weten.


Ik kan de termen daar posten, maar is het mogelijk er een link aan te hangen waarbij je meteen op de juiste plaats op de draad komt? Mods? Beheerders?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:29 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
ditterio schreef:
Hele mooie definitie, maar ik denk dat beginners best je laatste 3 zinnen lezen :mrgreen:

Okee, serieuze poging nummer 2:

Een werkverschaffer is een vorm van een actiepuntenspel waarbij de spelers hun actiepunten afwisselend en verspreid over meerdere inzetrondes uitgeven, waarna een synchronisatiestap volgt die de ingezette actiepunten weer retourneert aan de spelers. Het spel eindigt na meerdere van deze synchronisatiestappen.

Elke werkverschaffer is een actiepuntenspel; niet ieder actiepuntenspel is een werkverschaffer. Stenen Tijdperk, Leonardo da Vinci, Vanuatu, Caylus, en Agricola zijn voorbeelden van werkverschaffing; spellen als Tikal, Java en Mexica daarentegen niet omdat die spellen de spelers hun AP in één keer laten inzetten.


Laatst bijgewerkt door cymric op vr 21 sep 2012, 11:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:32 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
ditterio schreef:
Ik kan de termen daar posten, maar is het mogelijk er een link aan te hangen waarbij je meteen op de juiste plaats op de draad komt? Mods? Beheerders?

Nou, dit soort spul hoort eigenlijk in de Wiki, aka Kennisbank, thuis. Wat je kan doen is deze draad als discussie- of suggestiebron zien, en dat daarna de goedgekeurde definities door één persoon in de Wiki worden gezet. Een Wiki kan natuurlijk door iedereen worden beheerd (daarom is het een Wiki), maar om onduidelijkheid over edits te vermijden kun je het zo oplossen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:37 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
cymric schreef:
ditterio schreef:
Ik kan de termen daar posten, maar is het mogelijk er een link aan te hangen waarbij je meteen op de juiste plaats op de draad komt? Mods? Beheerders?

Nou, dit soort spul hoort eigenlijk in de Wiki, aka Kennisbank, thuis. Wat je kan doen is deze draad als discussie- of suggestiebron zien, en dat daarna de goedgekeurde definities door één persoon in de Wiki worden gezet. Een Wiki kan natuurlijk door iedereen worden beheerd (daarom is het een Wiki), maar om onduidelijkheid over edits te vermijden kun je het zo oplossen.


Dat lijkt me een goed idee :thumbup:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012, 23:10 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik kan ook even snel een woordenboek pagina in elkaar knutselen. Alleen moet dan iemand "het laatste woord" hebben en die mag dan toevoegen/wijzigen. Als de andere mode daar ook heil in zien tenminste :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2012, 13:55 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6307
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
cymric schreef:
ditterio schreef:
Ik kan de termen daar posten, maar is het mogelijk er een link aan te hangen waarbij je meteen op de juiste plaats op de draad komt? Mods? Beheerders?

Nou, dit soort spul hoort eigenlijk in de Wiki, aka Kennisbank, thuis. Wat je kan doen is deze draad als discussie- of suggestiebron zien, en dat daarna de goedgekeurde definities door één persoon in de Wiki worden gezet. Een Wiki kan natuurlijk door iedereen worden beheerd (daarom is het een Wiki), maar om onduidelijkheid over edits te vermijden kun je het zo oplossen.


P.T. schreef:
Ik kan ook even snel een woordenboek pagina in elkaar knutselen. Alleen moet dan iemand "het laatste woord" hebben en die mag dan toevoegen/wijzigen. Als de andere mode daar ook heil in zien tenminste :)

Beide opties zijn een oplossing om meer duidelijkheid te scheppen. Maar geef ons even tijd om een aantal toekomstige opties (niet alleen hierover) te bekijken. Dat zal dan zijn voor na de grote najaarsbeurzen.

Ondertussen kunnen jullie hier verder goede informatie blijven posten en daarover discussiëren.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014, 21:37 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik lees in BSM soms het woord RONDEL.
Ik kom er maar niet achter wat daar nou de ware betekenis van is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2014, 09:46 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Rondel. Vermoedelijk populair gemaakt door Mac Gerdts. Een ronde schijf waarop men beweegt om in de verschillende schijfpunten een actie te mogen uitvoeren. Vaak is het hoe verder men op de rondel beweegt, hoe meer het kost. Zie bijvoorbeeld Finca, Tzol'kin, Antike of Imperial.



Afbeelding

In de rondel beweeg je iedere ronde een stapje kloksgewijs, waarna je de bijbehorende actie mag uitvoeren. Vaak geldt: hoe verder je wilt op de rondel, hoe meer stappen je overslaat, hoe meer het kost.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Bart op di 09 jun 2020, 21:14, in totaal 1 keer bewerkt.
nieuwe afbeelding toegevoegd


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2014, 09:51 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
roubosga schreef:
Ik lees in BSM soms het woord RONDEL.
Ik kom er maar niet achter wat daar nou de ware betekenis van is.

Een 'rondel' is een mechanisme in de meeste spellen van Mac Gerdts om de beschikbare acties in je beurt te selecteren. Zie: http://boardgamegeek.com/boardgamefamily/84/rondel-series voor afbeeldingen en de spellen waarin ze gebruikt wordt.
Het kenmerkende van zo'n rondel is dat je niet alle acties ter beschikking hebt, omdat je telkens maar een bepaalde beweging mag uitvoeren op het rondel (per 2 vakjes verplaatsen ofzo) waardoor je op voorhand moet plannen als je binnen 3 beurten een bepaalde actie wilt doen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 okt 2014, 22:00 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Point Salad: Spel met veel manieren om punten te verzamelen. Iedere actie of beurt levert punten op. Waarbij andere spellen je meer een lange termijn plan moet hebben om punten te scoren.

Speler eliminatie: spellen waarbij spelers tijdens het spel uitgeschakeld kunnen worden. Vaak is dit het doel van het spel. Weerwolven is een zeer bekend voorbeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2014, 21:46 
Sojaboon

Berichten: 21
Woonplaats: Boom
Zou iemand me kunnen uitleggen wat een kickstarter is?
Thx!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2014, 23:33 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Kickstarter

Iemand heeft een idee en geen kapitaal om het te realiseren.
Die persoon start een inzamelactie via http://www.kickstarter.com waar hij mensen enthousiast probeert te maken om vooraf het project voor te financieren.
Als het richtbedrag gehaald wordt, gaat het project door en krijgen alle deelnemers (die heten "backers") wat ze besteld hebben.
Er zijn vaak extraatjes te verdienen naarmate er meer geld opgehaald wordt, om nog meer mensen enthousiast te maken, ook als het streefbedrag al gehaald is.

Maar goed; al deze info en meer vind je als je zoekt met Google: http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/fina ... rland.html


Het Bord Plakt | Den Haag e.o.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2014, 23:41 
Jakkiebak!

Berichten: 53
Woonplaats: Mol
Ook een bekende uitdrukking: "DE TAFEL PLAKT", waarmee wordt aangeduid dat eens je een bepaalde zet in het spel gedaan hebt, je deze niet snel ongedaan kan maken. Ben zelf wel voorstander van deze regel, en hou me er zelf ook (bijna) altijd aan, zelfs al doe ik iets doms (je kan er alleen maar uit leren, en het "spelen" van een spel is belangrijker dan het winnen voor mij)

_________________
Imagine being in an atmosphere where all your god-given senses are ineffective... you may find yourself.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2014, 23:53 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
ditterio schreef:
Downtime: de tijd dat een speler moet wachten tot hij opnieuw aan de beurt is tijdens een spel.

Toch niet mee eens. Hetvstuk totb je weer aan de beurt bent klopt niet meer echt.
Voorbeeld, Alchemists. Tijdens de beurten van de andere spelers heb je zelf ook veel te doen, afhankelijk van depotions die ze laten maken.
Of Letters from Whitechapel. Ook daar kun je buiten je iegen beurt om erg veel met de andere spelers bemoeien.

Voor mij is downtime ; de tijd tijdens een spel dat je als speler je niet met het spel mag of kan bemoeien/bezighouden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 10 nov 2014, 01:36 
10. First Class (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Leuk idee om hier enkele termen te verklaren. Heb alles met veel aandacht gelezen.

ditterio schreef:
Balans: een spel heeft een goede balans wanneer even ervaren spelers ongeveer een gelijke kans hebben om het spel te winnen.


Volgens mij klopt dit niet helemaal, maar kan zelf ook niet een precieze definitie geven.
In mijn beleving is een spel "gebalanceerd" wanneer verschillende strategieën allemaal naar de overwinning kunnen leiden, en er dus niet 1 overheersende strategie is.

Dat is wat anders dan wat jij schrijft. Het heeft volgens mij weinig te maken met het ervaren zijn, integendeel, ik denk dat een goed gebalanceerd spel net voor iedereen kansen biedt.

Maar ik ben hier ook niet helemaal zeker van. Iemand anders nog een ander idee hierover?

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
104 berichten | Pagina 5 van 7 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beginnershoek  
 Feed - Onderwerp - BEGINNERS Spellenwoordenboek  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

beginners Spellenwoordenboek



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®