Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




190 berichten | Pagina 12 van 13 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 00:07 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Mijn persoonlijk Top 20. Al met al zijn er slechts 7 spellen in de top-100 gekomen... Tussen haakjes steeds de positie in de Top-100 2011.

1

Dominion
(4)

Ik heb dit spel een tijd ontweken (deck-building deed me te veel denken aan Magic en daar ben ik geen fan van), maar dat bleek geheel onterecht. Inmiddels is het mijn meest gespeelde spel in mijn collectie, op Wizard na. Alle mensen die ik dit heb voorgeschoteld (een man of 15, allen zogenaamde 'non-gamers') vinden dit een topspel. Ze willen dit spel maar al te graag lenen en een enkeling heeft het spel inmiddels zelf aangeschaft.


2-10 (alfabetisch)

Caribic (-)

Ik vind het heerlijk om bij dit spel in de hoofden van m'n medespelers te kruipen en ze vervolgens af te troeven. Of afgetroefd worden, dat komt ook zeker zo vaak voor. En eigenlijk is dat net zo leuk!

Cosmic Eidex (-)
Het slagenspelletje wat ik met een grote glimlach en een pijnzende blik speel (ja, dat kan tegelijkertijd). De speciale rollen zorgen er voor dat elk spel weer anders is. En het mooie is dat er bij dit spel ook amper zoiets is als 'een slechte hand krijgen', iets wat bij veel slagenspelletjes wel het geval is.

Decktet (-)
Niet echt een spel, maar meer een spelsysteem (net zoals ee pak kaarten dat is). Het is echter een spelsysteem waar verschrikkelijk veel mee gedaan kan worden. Er worden op dit moment nog steeds veel spellen voor ontwikkeld, maar enkele spellen die reeds zijn geschreven voor dit spelsysteem zijn erg goed. Daarnaast vind ik het ook een erg leuke bezigheid om hier zelf spellen voor te bedenken en dat heeft tot nu toe geresulteerd in twee spellen (Ascend en Double Knot) die tot nu toe redelijk tot goed zijn ontvangen door de mensen die ze geprobeerd hebben.

Evo (-)
Het gerommel met de genen op de dinokaarten, de veilingsmethode, de humor op de kaarten, de manier waarop alle fasen van het spel een consistent geheel vormen en de laagdrempeligheid voor nieuwe spelers maken dit voor mij een topspel.

Ninety-Nine (-)
Een slagenspelletje wat te spelen is met een pak kaarten. Een spel bevat een innovatief concept, is simpel uit te leggen, heeft veel diepgang en speelt desondanks toch luchtig. Een topper en een aanrader voor Wizard-liefhebbers.

Puerto Rico (1)
De klassieker. Ik kan het elegante spelsysteem nog steeds erg waarderen.

Snow Tails (-)
Een erg thematisch racespel met veel hilarische momenten en vaak spannend tot aan het einde.

TZAAR (-)
De topper uit de inmiddels klassieke reeks klassiekers van Kris Burm. Simpele regels, veel diepgang, maar gelukkig tevens redelijk intuïtief te spelen (tenminste, op het niveau waarop ik het speel wel). Te vaak kom ik namelijk abstracte spellen tegen die slechts door middel van diepgaande analyse goed te spelen zijn in plaats van door middel van intuïtie. Jammergenoeg ken ik weinig mensen die houden van een goed abstract spel, anders zou dit zeker vaker op tafel komen.

Wizard (64)
De klassieker die niet plat te spelen is. Ik vrees dat ik dit spel ondanks zijn eenvoud altijd leuk zal blijven vinden. Ideaal spelletje om na het sporten te spelen met een stel vrienden.


11-20 (alfabetisch)

De Bezeten Fles (-)
Een slagenspelletje met zowaar een echt thema! Altijd weer die spanning; "neem ik die slag met het risico dat ik met de fles blijf zitten, of doe ik het niet maar loop ik daardoor punten mis…"

Drachen Delta (-)
Uniek in zijn soort, erg eenvoudig te spelen en zorgt altijd voor veel spelplezier. Uiteraard is het spel wel wat 'licht', maar bij sommige groepen is dit het eerste spel wat ik uit de kast trek.

DVONN (-)
Nog zo'n abstracte klassieker. Dit was mijn eerste kennismaking het het GIPF-project en is nog steeds een van mijn favorieten.

Frank's Zoo (87)
In dit spel zit meer tactiek dan een hoop mensen denken. Elke hand die ik krijg biedt mij weer een nieuwe uitdaging en het is altijd weer interessant om te bedenken hoe je nu weer die egel en die leeuwen binnen gaat halen en ook nog eens zo snel mogelijk van al je kaarten af komt. De teamvariant vind ik echter minder geslaagd en ik speel dan ook meestal zonder.

Oase (-)
Het is bij dit spel erg leuk hoe de beurtvolgorde bepaald wordt en dat is voor mij dan ook het hart van het spel. Het spel zou wat mij betreft nog iets verbeterd kunnen worden (het is vaak iets te makkelijk om punten binnen te halen met de kamelen en je mag best veel gebieden 'claimen', wat ten koste gaat van het elkaar blokken), maar het is desondanks toch altijd weer een erg prettige ervaring.

Pandemie (5)
Een heerlijk spel om samen met m'n vriendin te spelen; eindelijk eens mèt elkaar in plaats van tègen elkaar. En het is erg vermakelijk als bij het ontdekken van een nieuw medicijn geroepen wordt "Die, virus, die!".

Perudo (99)
Een heerlijk blufspel! Laat die dobbelstenen maar rollen en laat er hard gelachen worden als een bod van vijf zessen gedudood wordt en er tien in het spel bleken te zitten. Het volume gaat vaak flink omhoog tijdens het spelen van dit spel.

Saboteur (45)
Heerlijk om tijdens het spelen van dit spel allemaal verwarde gezichten te zien; niemand die zeker weet wie nou wel en wie nou niet Saboteur is. Een erg leuke activiteit, waarbij de uiteindelijke score vaak wat ondergeschikt is.

The Resistance (-)
De Weerwolven van Wakkerdam, maar dan beter. Mensen worden niet weggestemd, maar blijven het hele spel erbij betrokken. Daarnaast is er meer informatie beschikbaar in het spel om je beschuldigingen op te baseren, zodat de argumenten iets beter worden dan "ik denk dat je een weerwolf bent, want je lacht zo gemeen / hebt een baard / stinkt". Een ideaal spel om te doen met grote groepen (5 tot 10 personen).

Triumvirate (-)
Een erg goed slagenspel voor twee personen. Heerlijk dat dat bestaat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 07:01 
5. War of the Ring Collector's Edition (2010)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
100-90
- 0 in mijn top 20
- 0 in mijn bezit
- 7 gespeeld en de andere 3 (La Citta, A en A, en vooral London) wil ik zeker eens proberen

90-80
- 0 in mijn top 20
- 2 in mijn bezit (schaken en Through the Ages)
- 8 gespeeld (enkel Acquire en kastzitter Through the Ages nog niet)

80-70
- 0 in mijn top 20
- 1 in mijn bezit (Hive)
- 6 gespeeld (Diplomacy, Jaipur, Santiago en brug naar hemel niet)

60-70
- 0 in mijn top 20
- 3 in mijn bezit (Wizard, Bang en Jambo)
- 6 gespeeld

50-60
- 0 in mijn top 20
- 1 in mijn bezit (weerwolven)
- 7 gespeeld

40-50
Hier zijn ze dan eindelijk:
- 3 uit mijn top 20 (Troyes, Imperial 2030 en Kardinaal en koning)
- 3 in mijn bezit (Kardinaal en koning, Fresco en Saboteur), de spellenclub bezit er ook wel wat
- 7 gespeeld (edit: intussen 8 na een geslaagde kennismaking met Hacienda)

30-40
- 1 uit mijn top 20 (Brass)
- 3 in mijn bezit (Brass, Year of the dragon, Yspahan)
- 9 gespeeld (Notre dame moet dit lijstje toch compleet maken eigenlijk)

20-30
- 2 uit mijn top 20 (Dixit en Memoir)
- 2 in mijn bezit (idem)
- 9 gespeeld (hier moet Hanzesteden nog eens verschijnen, nochtans wel populair in de club)

10-20
- 1 uit mijn top 20 (Tikal)
- 3 in mijn bezit (Tikal, Macchiavelli en Le havre)
- 10 gespeeld

1-10
- 3 uit mijn top 20 (Dominion, Agricola en Vorsten van Florence)
- 2 in mijn bezit (Kolonisten, Pandemic)
- 10 gespeeld

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 07:06 
10. Star Wars: Imperial Assault (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Om even samen te vatten:
- 10 spellen uit mijn top 20
- 20 spellen persoonlijk in bezit
- 74 gespeeld (de andere 26 spelen lijkt inderdaad een mooie uitdaging)
Notoire ontbrekende spellen uit mijn top20: War of the ring, Liberté, Sla je slagroom, Quo vadis?, Tzaar, Tinner's trail, Blokus, Mare nostrum, Giants en uiteraard Bacchus' Banquet.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 08:34 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
1 - 10

10 gespeeld
9 in bezit
5 in top 20

Totaal

71 gespeeld
55 in bezit
17 in top 20

Mijn top 20 zag er als volgt uit:
1 Carcassonne (7)

2-10 (min of meer willekeurige volgorde(:p)
Norenberc (70) Rattus (92) Ticket to Ride: Nordic countries (57) 7 Wonders (10) Hanzesteden (21) Boonanza (13) Agricola (3) Le Havre (16) Yspahan (31)

11-20
Saboteur (45) San Juan (66) Hanze (55) Fluxx (-) Alhambra (28) Dominion: Intrigue (4) Jaipur (72) Funkenschlag (2) Navegador (-) Caravelas (-)

Slechts 3 titels uit mijn onderste helft hebben de top 100 niet gehaald. Daar kan ik wel mee leven.

@Peter Hein.
Dank voor de top 100. Het was wederom genieten.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 09:12 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Mijn einduitslag ziet er als volgt uit:
01-10 --- 10 gespeeld --- 8 in bezit
11-20 --- 10 gespeeld --- 6 in bezit
21-30 --- 10 gespeeld --- 8 in bezit
31-40 --- 9 gespeeld --- 8 in bezit
41-50 --- 7 gespeeld --- 6 in bezit
51-60 --- 9 gespeeld --- 8 in bezit
61-70 --- 8 gespeeld --- 8 in bezit
71-80 --- 9 gespeeld --- 7 in bezit
81-90 --- 7 gespeeld --- 5 in bezit
91-100 --- 5 gespeeld --- 5 in bezit

Totaal
1-100 --- 84 gespeeld --- 69 in bezit

Ik stel vooral vast dat er zeer veel spellen zijn die ik hoogdringend een keer moet herspelen.

Bedankt, Peter-Hein.

PS Ik vergat mijn top 20 door te sturen, waardoor Expedition ontbreekt in de lijst. Volgend jaar ga ik voor een plaats in de top 10.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 09:39 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
44 gespeeld
18 in bezit

De 20 van mijn top 20 zitten er allemaal in. Of 19, want ik mis nog in de top 100:

K2

(En ook de onderstaande spellen heb ik in bezit en ze blijven wonderbaarlijk genoeg erg vaak de kast uit komen. Geen miskopen dus).

Blokus
Kolonisten kaartspel (die nieuwe snelle)
Pinguin (Packeis am Pol)
Qwirkle
Verflixxt
Trans America

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 10:08 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Wat mij enorm verbaast is dat het briljante "Magic: The Gathering" nergens in de lijst te bespeuren valt.

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 10:37 
1. Magic: The Gathering (1993)
Avatar gebruiker

Berichten: 81
Woonplaats: Bolsward
dominique schreef:
Wat mij enorm verbaast is dat het briljante "Magic: The Gathering" nergens in de lijst te bespeuren valt.


Had ik op 1 in mijn top 20

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 10:48 
1. Hoogspanning (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mijn einduitslag ziet er als volgt uit:
01-10: 10 gespeeld, 6 in bezit
11-20: 7 gespeeld, 3 in bezit
21-30: 9 gespeeld, 3 in bezit
31-40: 7 gespeeld, 4 in bezit
41-50: 7 gespeeld, 1 in bezit
51-60: 4 gespeeld, 0 in bezit
61-70: 7 gespeeld, 4 in bezit
71-80: 8 gespeeld, 1 in bezit
81-90: 6 gespeeld, 4 in bezit
91-100: 4 gespeeld, 3 in bezit

Totaal: 69 gespeeld, 29 in bezit

Tja, voor een échte spellenliefhebber misschien wat magere cijfers. Ben ik dan toch geen echte spellenliefhebber? Dacht ik toch wel…
En dus is een verklaring op zijn plaats:
1. Ik heb een bloedhekel aan oorlogsspellen en fantasy is ook niet mijn pakkie an. Daar begin ik dus niet aan.
2. Spellen die langer dan 2 uur duren en 100% bied- en/of meerderhedenspellen, horen ook niet tot mijn favorieten. Die staan dus ook niet in het lijstje gespeelde spellen.

Een snelle inventarisatie levert zo toch al snel 15 spellen op die ik écht niet zal gaan spelen. Blijven er nog 15 over die om wat voor reden dan ook (zal wel iets met tijdgebrek zijn ;) ) nooit op tafel zijn gekomen.

3. De kastruimte is beperkt (tot ongeveer 200 spellen), daarna wordt het dus ruimen. Zo staan er spellen in die ik wel heb gehad, maar nu een ander blij mee is (zoals Maharadja en Acquire).
4. Spellen kopen voor “de heb” doe ik niet (meer) aan. En aangezien ik toch altijd met anderen speel, hoef ik niet alle spellen te hebben die een ander in mijn kennissenkring al heeft. Zo zijn er dus diverse uitstekende spellen die ik regelmatig speel, maar niet zelf heb (denk aan 7Wonders, Dominion).

Hoeveel aankopen ik hiermee “bespaard” heb, is niet aan te geven. Maar het zullen er toch al snel enkele tientallen zijn…

@Peter-Hein: sorry, het is er weer niet van gekomen om een top-20 op te stellen. Ik neem me stellig voor om er volgend jaar wél een in te sturen. Help je me daar aan herrinneren? ;) Uiteraard wel bedankt voor deze welkome opfriscursus “goede spellen die weer eens op tafel moeten komen”!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 11:25 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
1-10
8 gespeeld
9 in collectie

De vorsten van Florence wacht al tijden om voor het eerst op tafel te komen. Daar ga maar eens meer druk achter zetten.
7 Wonders heeft mij in eerste instantie niet echt aangesproken, maar na de lovende berichten en de hoge score in de top 100 moet ik me daar toch eens aan wagen.

totaal
38 gespeeld
35 in collectie

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 12:06 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik heb heel lang Dominion geweigerd, maar uiteindelijk toch gekocht (het was onderdeel van een deal van meerdere spellen). Uiteindelijk is dat m'n favoriete spel in m'n collectie geworden.

7 Wonders kan wel eens in hetzelfde straatje liggen. Een hoop mensen klagen dat het te 'licht' zou zijn, te weinig interactie, te weinig strategie. Hetzelfde commentaar zag ik destijds ook bij Dominion. Misschien toch maar eens uitproberen op een spellenbeurs.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 12:11 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Dierik schreef:
Seabie schreef:
Rubik schreef:
Totaal gespeeld 93/100, bezit 87/100
:shock:


Nog steeds indrukwekkend Ronald :clap:. Vorig jaar scoorde je 91 gespeeld om 92 in bezit zag ik net in een oud topic. Dus als ik even de huis-tuin-keukenpsycholoog ga uithangen dan kom ik tot de conclusie dat je wel bent blijven spelen maar minder gekocht hebt :think:

Dat heb je goed geobserveerd. Op een gegeven moment is er geen plek meer voor alle spellen. Maar uiteraard probeer ik wel de nieuwe spellen bij de te houden (ook in verband met de Nederlandse Spellenprijs, Speelgoed van het Jaar en de International Gamers Award).


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 13:34 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Mijn bescheiden eindscore:

61 gespeeld
48 in bezit
17 van mijn top 20 stonden in de top 100


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 17:29 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Gespeeld: 58/100
In bezit: 49/100

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 17:54 
1. 7 Wonders Duel (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Kijk dan kan ik met mijn 25 van de 100 in bezit gewoon thuis komen!
Alhoewel dit de verzameldrang van mijn vriendin alleen maar zal stimuleren vrees ik :D

Vorig jaar naar Essen gegaan met de top 100 van vorig jaar dus daarvoor nog bedankt Peter Hein maar ook de stemmers!

Dit jaar stukje eigen smaak ontwikkeld en nu zonder de lijst naar Essen, kan nie wachten eigenlijk...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
190 berichten | Pagina 12 van 13 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 11, 12, 13  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beste van het Web  
 Feed - Onderwerp - Top-100 2011: De Uitslag  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL, Dierik, interceptor, Jorrit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®