Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 00:57 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Hallo medespelers,

aangezien dit goede spel behoorlijk wat tekst bevat, en sommige zaken mij niet duidelijk zijn na een eerste proefspel, hierbij wat startersvragen.

Als allereerst:

Wat is het nut van het plaatsen van een zogenaamde Agenda Counter bij de Jinteki-corp wanneer je de agenda Nisei MK II gescoord hebt ?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 02:10 
6. Java (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 1366
Woonplaats: Hellevoetsluis (NL)
Ik ben ook maar een beginner wat dit spel betreft maar vind het een heel gaaf spel en wil daar beter in worden.
Op jouw vraag weet ik toevallig wel het antwoord:
Die agenda counter dient als geheugen steuntje en je mag hem na het scoren van agenda maar één keer gebruiken om een run te beëindigen, daarna ben je hem kwijt. Je mag trouwens zelf kiezen welke run je daarmee wil beëindigen.
Ik hoop dat ik je geholpen heb :wink: :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 14:36 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Alles zoals Terjul heeft gezegd. Het is een schitterende kaart om te scoren, want het zorgt ervoor dat je altijd een plan B hebt om de runner tegen te houden!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 22:48 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Bedankt !
Had ik verdorie niet hoeven te verliezen ! ;-)

Er is zoveel te vinden over dit spel dat ik door de bomen het bos kwijt ben.
Is er nergens een goed overzicht met nadere uitleg over bepaalde kaarten?

Tevens is het toch zo, dat wanneer je een run doet, en je hebt het ice gebroken, dan moet je de kosten voor een nieuwe run toch opnieuw betalen niet?

Tevens heb je bepaalde kaarten die de kracht van een virus met +1 vergroten. Stel je hebt die kaart 2 keer (2 keer die asset) is dan het programma +2 sterker, of +1 (1 programma per asset?)

Eerste pot, hoewel goed theoretisch voorbereid, helemaal toch verrast door detail vragen die boven komen drijven bij het eerste spel, en daar dan toch de antwoorden op schuldig moeten zijn, heeft wel spelplezier weggehaald.

Zoek dus wel wat tips om dit spel snel onder de knie te krijgen en ook snel anderen up to speed krijgen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 23:31 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
De regels van de run zijn eigenlijk niet zo moeilijk. Per click mag je een run doen. In die run kan je programma's gebruiken om Ice te omzeilen. Deze programma's moeten per Ice opnieuw betaald worden tenzij anders vermeld (bv 'for the remainder of the run'). Doe je een nieuwe run (een nieuwe click dus), dan moet je alles opnieuw betalen.

Zou je de betreffende kaart van uw virusvraag een posten?

En een tip voor beginners: begin best met de Jinteki-deck als corporation en de Shaper-deck voor de runner. Die zijn het makkelijkst om uit te leggen hoe een spel speelt. Hieronder heb je nog een link met FAQ:

http://www.fantasyflightgames.com/ffg_content/android-netrunner/support/FAQ/Android-Netrunner%20FAQ.pdf


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 feb 2014, 10:53 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
EEMBC/Bongo schreef:
Bedankt !
...
Tevens heb je bepaalde kaarten die de kracht van een virus met +1 vergroten. Stel je hebt die kaart 2 keer (2 keer die asset) is dan het programma +2 sterker, of +1 (1 programma per asset?)
...
Zoek dus wel wat tips om dit spel snel onder de knie te krijgen en ook snel anderen up to speed krijgen.


Ik zal je vraag proberen te beantwoorden. Oh ja, een asset heb je enkel in Corp decks, en (virus) programma's in runner decks. Ik vermoed dat je vraag over Datasucker, Medium of Parasite gaat.

In de core set heb je 3 virus programma's:

Datasucker: als je op een central server een geslaagde run doet, dan plaats je hier een counter op. Als je meerdere datasuckers hebt, leg je op elke datasucker een counter per geslaagde run op centrale servers. Die counters kan je gebruiken tijdens een run om de strength van een rezzed ice naar beneden te halen. De gebruikte counters ben je daarna wel weer kwijt.

Je hebt dus 'Hosted counters' die je elk 1 keer kan gebruiken, na gebruik verwijder je de gebruikte counter van de kaart. Als het geen hosted counters zijn, blijven ze op de kaart liggen. Alle virus counters, ook hosted virus counters gaan weg als je tegenstander een purge uitvoert.

Parasite: Aan het begin van je beurt komt hier een counter op. Deze counters blijven liggen. Voor elke counter op parasite verminder je de strength van het rezzed ice waarop de parasite ligt met 1. Merk ook op dat je in combinatie met een datasucker een ice sneller kan vernietigen tijdens een run op een rezzed ice met een parasite.

Medium: Elke keer als je succesvol runt op R&D plaats je er een counter op. Dit gebeurt voordat je kaarten bekijkt van R&D. Deze counters blijven liggen op medium. Als je meerdere mediums hebt dan stacken die.

Voorbeeld: Medium1 met 1 counter + medium2 met 2 counters > successful run op r&d > plaats 1 extra counter op M1 (total=2) en 1 op M2 (total=3) > je moet 1 kaart bekijken en mag daarna 3 extra kaarten bekijken, want je hebt 3 'additional counters after the first' in total op beide mediums.

Stel gerust de rest van je vragen, ik heb ondertussen een 100 tal spellen achter de rug.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2014, 14:48 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Bedankt !!
Dit is nu heel veel duidelijker.

Ik heb het spel een half jaar niet meer aangekeken... maar nu de zomer ten einde is, heb ik en een mede spelgenoot besloten om Android Netrunner echt te gaan uitdiepen.

Ik verwacht dus de komende weken dat er wel wat vragen cq bevestiging van hoe we gespeeld hebben hier gepost worden.

Voordat ik te veel vraag, ik zag elders dat er ook mooie sites zijn die uitleg geven.
Bijvoorbeeld netrunnerdb

Zijn er nog meer die in detail voor beginners de kaarten uitleggen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2014, 20:23 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Post gerust !

Wat betreft uitleg op andere sites. Ik zou zeggen Cardgamedb : http://www.cardgamedb.com/index.php/netrunner/android-netrunner-card-spoilers in de comment section van elke kaart en boardgamegeek uiteraard.

Discussies:
http://stimhack.com/ is een interessante site voor Netrunner spelers.

Beste site met decks + uitleg erover : Netrunnerdb

Facebookgroep voor spelers die in België mensen zoeken om mee te spelen:
https://www.facebook.com/groups/178068878984403/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2014, 21:22 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Nou dan zullen we eens beginnen, en kijken of ik het goed snap:

Ik heb de volgende ICE neergelegd, en de runner doet een run:

Data Raven

Type: ICE: Sentry - Tracer - Observer
Cost: 4
Faction: Corp NBN
Faction Cost: 2
When the Runner encounters Data Raven, he or she must either take 1 tag or end the run.

Hosted power counter: Give the Runner 1 tag.
[Subroutine] Trace3 - If successful, place 1 power counter on Data Raven.
Strength: 4
Set: Core Number: 88 Quantity: 3

------------------------------------
1. Ik betaal 4 om deze te Rezzen (activeren)
2. De runner krijgt of een Tag of eindigt de run.
3. In het geval van een Tag, gaan we de link power van de runner vergelijken met trace power van deze kaart (in dit geval 3 - trace3)
4. Corp betaald eerst bij en daarna de runner om te kijken of de trace succesvol is of niet.
5. Indien trace succesvol plaats ik 1 power counter op Data Raven.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Wat is het effect van die extra power counter? Is dan de trace strength 4 geworden voor een volgende run ?
- Er staat niets van wanneer niet succesvol.. dus geen effect wanneer de runner wint.
- Winst of verlies, de runner is niet tegen gehouden (geen end run) en mag door naar evt volgend obstakel/agenda/server ?
- Voor de corp is het zeer belangrijk om deze te winnen zodat hij de runner kan taggen en daardoor met geld en een klik zijn resources (kaarten op hand?) weg te spelen en hem te flatlinen (winnen).

Heb ik het zo goed begrepen ?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 aug 2014, 01:41 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Als de runner deze Ice tegenkomt, dan moet die onmiddellijk beslissen om een tag te nemen of de run te beëindigen. Als de runner geen tag wenst, eindingt de run en anders krijgt de runner dus gewoon een tag en blijft de run lopen.

Vervolgens bekijkt de runner of hij/zij een programma heeft om deze Ice te breken. Indien niet of indien de runner de subroutine wil laten lopen, dan triggert de subroutine: Trace3 - If successful, place 1 power counter on Data Raven.

Concreet betekent dit dat je als Corp een Trace doet van 3. Je kan deze trace versterken naar wens. Kan de runner deze trace niet evenaren door link + credits, dan activeert de subroutine => je mag als corp een power counter on Data Raven plaatsen. Met deze power counter mag je de runner een tag geven op het moment dat je als Corp een "Paid ability" mag triggeren. Je verwijdert de power counter en geeft de runner een tag. De run blijft vervolgens lopen tot de volgende Ice waarna de Runner kan kiezen om te stoppen of door te doen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 12:06 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Skallagrim schreef:

Datasucker: als je op een central server een geslaagde run doet, dan plaats je hier een counter op. Als je meerdere datasuckers hebt, leg je op elke datasucker een counter per geslaagde run op centrale servers. Die counters kan je gebruiken tijdens een run om de strength van een rezzed ice naar beneden te halen. De gebruikte counters ben je daarna wel weer kwijt.

Je hebt dus 'Hosted counters' die je elk 1 keer kan gebruiken, na gebruik verwijder je de gebruikte counter van de kaart. Als het geen hosted counters zijn, blijven ze op de kaart liggen. Alle virus counters, ook hosted virus counters gaan weg als je tegenstander een purge uitvoert.

Het was mij in deze idd niet duidelijk dat deze virus counter eenmalig in gebruik waren.
Hosted virus counter: Rezzed piece of ice currently being encountered has -1 strength until the end of the encounter. maar hosted = eenmalig gebruik. Check.


Skallagrim schreef:

Parasite: Aan het begin van je beurt komt hier een counter op. Deze counters blijven liggen. Voor elke counter op parasite verminder je de strength van het rezzed ice waarop de parasite ligt met 1. Merk ook op dat je in combinatie met een datasucker een ice sneller kan vernietigen tijdens een run op een rezzed ice met een parasite.


Parasite is een programma wat ik elke run opnieuw kan gebruiken voor een andere rezzed Ice? Of is parasite gekoppeld aan een vaste rezzed Ice? (ik heb gisteren weer 2 videos gekeken, en volgens mij zijn programma's (max 4 geheugen) elke keer weer vrij bechikbaar voor een nieuwe run op een andere server. Mijn interpretatie is dus elke keer opnieuw inzetbaar... maar word deze Parasite als programma dan niet heel erg sterk?

Zal vanavond voor het starten nog het boekwerk doornemen of ik deze kan vinden.
Op de kaart staat zelf:
Install Parasite only on a rezzed piece of ice.
Host ice has -1 strength for each virus counter on Parasite and is trashed if its strength is 0 or less.
When your turn begins, place 1 virus counter on Parasite.
-> Ik ben dan geneigd om als hacker dan deze kaart ook echt physiek op een rezzed ice te plaatsen (moet dat dan de buitenste zijn? of maakt dat dan weer niet uit) en zo verder te spelen.

-> Edit.. op BGG gekeken... en daar vind ik dit comment:
Whenever a card is trashed, uninstalled, or otherwise removed from play, all cards hosted or installed on it are trashed. That's why Parasite is trashed when it trashes the ice hosting it.

I would say that it's up to you where you put Parasite. If you physically put it on the ice, it's easier to remember to trash it along with the ice. If you place it in your rig, it's easier to track available MUs.

-> oftwel, parasite is voor 1 piece of rezzed ice. Logisch, en goed begrepen.

Skallagrim schreef:

Medium: Elke keer als je succesvol runt op R&D plaats je er een counter op. Dit gebeurt voordat je kaarten bekijkt van R&D. Deze counters blijven liggen op medium. Als je meerdere mediums hebt dan stacken die.

Voorbeeld: Medium1 met 1 counter + medium2 met 2 counters > successful run op r&d > plaats 1 extra counter op M1 (total=2) en 1 op M2 (total=3) > je moet 1 kaart bekijken en mag daarna 3 extra kaarten bekijken, want je hebt 3 'additional counters after the first' in total op beide mediums.

deze is me heel duidelijk ;)

Skallagrim schreef:
Stel gerust de rest van je vragen, ik heb ondertussen een 100 tal spellen achter de rug.


Bij deze ;)
Deze week word Android Netrunner weer afgestoft... en gaan we met 2 newbies het basisspel oppikken. Ik ben eigenlijk wild enthousiast over het spel... nu ook weer na de video's met uitleg gezien te hebben gisteren, echter behoorlijk onzeker of ik bepaalde kaarten goed uitleg. En dat zou een domper op het spelplezier betekekenen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 12:54 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
EEMBC/Bongo schreef:
maar hosted = eenmalig gebruik. Check.

Inderdaad. Als er ergens "Hosted counter" staat, betekent dat dat je fysiek de counter inlevert. Een ander voorbeeld is de "Hosted agenda counter" op Nisei MK II. Het is een zogenaamd "paid ability".

EEMBC/Bongo schreef:
Op de kaart staat zelf:
Install Parasite only on a rezzed piece of ice.
Host ice has -1 strength for each virus counter on Parasite and is trashed if its strength is 0 or less.
When your turn begins, place 1 virus counter on Parasite.
-> Ik ben dan geneigd om als hacker dan deze kaart ook echt physiek op een rezzed ice te plaatsen (moet dat dan de buitenste zijn? of maakt dat dan weer niet uit) en zo verder te spelen.

Inderdaad de kaart moet fysiek op een rezzed piece of ice worden geïnstalleerd. Dat hoeft niet de buitenste te zijn (dan zou dat op de kaart staan). Als de ice wordt getrasht, dan wordt ook Parasite getrasht. Dat betekent dus ook dat als de corporation een nieuw stuk ice over de ice met Parasite erop installeert, dat zowel de oude ice als Parasite worden getrasht.
Met Datasucker-tokens kun je tijdens een run ook de strength van een ice verlagen, dus je kunt op die manier tijdens een run een stuk ice trashen als Parasite erop geïnstalleerd is.

Over Medium: je mag optioneel meer kaarten bekijken, maar je moet beslissen hoeveel kaarten je wilt bekijken, vóórdat je de eerste kaart bekijkt! Waarom is dit handig? Tegen Jinteki wil je niet altijd heel veel kaarten bekijken van R&D. Zeker niet als je verder nog vrij weinig Snares hebt gezien.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 13:12 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Hoi, veel succes met het spelen van Netrunner deze week !

Ivm Parasite: die installeer je inderdaad op een rezzed ICE en blijft daar liggen (kan niet meer verplaatst worden na de install), je mag kiezen welk rezzed ICE, hoeft niet per se buitenste te zijn dus.

Als dàt ICE 0 strenght heeft, dan trash je het ICE én de Parasite én all counters erop.

Met een combo van Datasucker (met genoeg hosted counters op) en Parasite kun je dus eenvoudig een ICE met weinig strength heel snel 'trashen'

Parasite is inderdaad één van de topkaarten in Netrunner.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 13:20 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Skallagrim schreef:
Parasite is inderdaad één van de topkaarten in Netrunner.

Vandaar ook op de NAPD Most Wanted List, helaas :P.

Nog iets algemeens wat ik zelf de eerste keer vergat toen ik met virus counters speelde: de corp kan zijn hele beurt van 3 clicks opofferen (op het pakken van de verplichte kaart na natuurlijk) om alle viruscounters in het spel te verwijderen. Een hele beurt besteden is wel kostbaar, maar als er veel gebruik gemaakt wordt van zulke kaarten met viruscounters, wordt dit het wel waard na verloop van tijd :). Daarna kan de runner ze natuurlijk wel opnieuw neer gaan leggen, want zijn kaarten verdwijnen er niet mee. Alleen misschien doe je dit al goed hoor, en was het alleen mijn fout dat ik vergat dat deze optie bestond :P.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2016, 15:02 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Top!
Bedankt... ik zal na mijn eerste sessie vanavond vast weer nog wat vragen hebben, welke ik morgen zal gaan plaatsen.

heb er zin in ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Android Netrunner ; regelvragen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten


Tags

Android: Netrunner, Lukas Litzsinger, Richard Garfield



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®