Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014, 14:40 
Spelauteur

Berichten: 86
survival horror-fans aller landen...

Even dit berichtje om te melden dat er een nieuwe revised rules pdf voor het Queen games spel Dark Darker Darkest online staat:

http://www.boardgamegeek.com/file/download/okrio1d4z0/DDDrevisedrules.pdf

De originele Queen-edit waren een klein rampengebied wat betreft duidelijkheid en stonden vol fouten en missende cruciale info.
Daarom heb ik samen met 3 andere editors de monstertaak volbracht om ze volledig te herschrijven (uiteraard met permissie van Queen) en hier en daar via feedback van spelers enkele mechanics verder gestroomlijnd.
Ik durf gerust stellen dat de regels nu duizenden malen duidelijker zijn.
Hopelijk helpt de nieuwe pdf spelers naar een vlotte eerste sessie.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014, 15:03 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Panic Station was ook al een drama.

Misschien moet je wat meer tijd uittrekken voor het opzetten en testen van de spelregels voordat een spel wordt geproduceerd?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014, 15:10 
Spelauteur

Berichten: 86
Erwin,

Niet al mijn spellen hebben rampzalige regels.
Lees er de regels van Rogue Agent bevoorbeeld maar eens op na.
Veel hangt af van wie ze schrijft, en talentvolle editors zijn zeer dun gezaaid.
Anders zouden er meer waterdichte regelsets bestaan. Voor een spel met veel radarwerkjes dat een eindeloze reeks situaties kan genereren is het ook nog eens dubbel zo moeilijk.
Een ontwerpen heeft helaas ook niet altijd de macht om te beslissen wie de regels zal schrijven en wanneer ze worden vrijgegeven. Veel factoren spelen hier een rol.
Ik kan alleen maar rond me kijken en constateren dat zowat elke uitgever met dit probleem zit.

Maar goed, het is een leerschool, en bij elke release leer je weer wat bij.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 07 apr 2014, 15:21 
Rooster Booster

Berichten: 76
Woonplaats: Duffel
De revised rules zijn inderdaad duidelijker. :thumbup:
Ook het openen van een deur en de bijhorende XP zijn nu beter en gaan de gameplay zeker verbeteren!

Good job!

_________________
One who doesn't throw the dice can never expect to score a six.
Navjot Singh Sidhu


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014, 10:15 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Begrijp ik het goed dat jij geen spelregels schrijft? Ik vind dit eerlijk gezegd opmerkelijk. Ik heb de verwachting dat een spelauteur begrijpelijke spelregels op papier moet zetten. Hoe krijg je anders een prototype bij een uitgever binnen, laat staan fatsoenlijk getest en geaccepteerd?

De auteur is in mijn ogen verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de basis. Uiteraard moet er daarna de nodige redactionele arbeid worden verzet, bijv. om blinde vlekken te ondervangen, de huisstijl van de uitgever toe te passen en om de taalkwaliteit te verbeteren. (En soms is de basis zo wankel dat de redacteur nagenoeg het gehele regelwerkje mag herschrijven).

De spelregels van Queen Games hadden tijdens de ‘regeerperiode’ van redacteur Bernd Dietrich een constante hoge kwaliteit. Wellicht heeft zijn vertrek een negatief effect? Maar misschien kan een toefje zelfreflectie ook geen kwaad?

Je verdient overigens alle lof voor jouw inspanningen achteraf. Het is mooi dat je jouw spelers aan betere regels probeert te helpen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014, 11:20 
Spelauteur

Berichten: 86
Het is een van de meest voorkomende foute veronderstellingen in de spelwereld.
Speldesigners schrijven zelden of nooit de regels van hun spellen.
Ze geven een ruwe versie op papier die vervolgens door een editor tot een edit wordt omgevormd die uiteindelijk in de doos beland.
In normale omstandigheden is er dan een goede wisselwerking tussen spelauteur en editor, maar dat was helaas niet hier het geval.
Er zijn nog andere factoren die het proces hier volledig hebben vermoeilijkt, maar ik ga me daar niet te veel over uitwijden. Laten we stellen dat er een nieuw aangeworven editor op het project was gezet.

T'is een leerschool. ik kan enkel hopen dat zo veel mogelijk spelers de revisie downloaden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 08 apr 2014, 12:10 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Cool. Dankjewel om dit te posten. Ik ken alvast 1 grote zombie fan in mijn groep die dit zeker zal appreciëren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Dark Darker Darkest revised rules online  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

David Ausloos



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®