Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




51 berichten | Pagina 4 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4

Hoe wil jij je Nederlandse spelregels? (uitleg onder de poll)
Ik ben Nederlander en ik wil spelregels graag in het Nederlands. 19%  19%  [ 23 ]
Ik ben Nederlander en ik wil spelregels graag in het Vlaams. 0%  0%  [ 0 ]
Ik ben Nederlander en ik wil spelregels graag in het Nederlands of Vlaams (geen voorkeur). 6%  6%  [ 7 ]
Ik ben Nederlander en ik wil spelregels graag in het Engels/Duits/andere taal. 6%  6%  [ 7 ]
Ik ben Vlaming en ik wil spelregels graag in het Nederlands. 1%  1%  [ 1 ]
Ik ben Vlaming en ik wil spelregels graag in het Vlaams. 0%  0%  [ 0 ]
Ik ben Vlaming en ik wil spelregels graag in het Nederlands of Vlaams (geen voorkeur). 8%  8%  [ 10 ]
Ik ben Vlaming en ik wil spelregels graag in het Engels/Duits/andere taal. 2%  2%  [ 2 ]
Ik wil spelregels graag in correct Nederlands of Vlaams. 13%  13%  [ 16 ]
Ik wil spelregels in mijn eigen taal, correct of niet. 3%  3%  [ 4 ]
Ik stoor mij niet aan opgebroken woorden in spel regels. 7%  7%  [ 9 ]
Ik stoor mij wel aan opgebroken woorden in spelregels. 17%  17%  [ 21 ]
Ik stoor mij niet aan hoofdletters voor Spelonderdelen. 11%  11%  [ 14 ]
Ik stoor mij wel aan hoofdletters voor spelonderdelen. 7%  7%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 123
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 18:54 
Avatar gebruiker
Erwin schreef:
tjompe schreef:
Spel: Show/bluf: Die heeft wel veel spel in zijn hol.


Hmm, gezien de eerdere berichten kun je deze ook op een geheel andere manier uitleggen. Waar is de onschuld gebleven? :lol:

Ik kan Erwin alleen maar bijtreden: dit klinkt volledig fout.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 20:01 
Garnaal

Berichten: 385
Woonplaats: belgië
Filosoof schreef:
Erwin schreef:
tjompe schreef:
Spel: Show/bluf: Die heeft wel veel spel in zijn hol.


Hmm, gezien de eerdere berichten kun je deze ook op een geheel andere manier uitleggen. Waar is de onschuld gebleven? :lol:

Ik kan Erwin alleen maar bijtreden: dit klinkt volledig fout.


Waarschijnlijk een (west vlaamse) verbastering van het gezegde 'spel aan zijn gat' wat voor pretentie/verwaandheid staat volgens het Vlaamse woordenboek.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014, 16:55 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 183
Woonplaats: Terneuzen
Wat een heftige discussie op bepaalde momenten, daar ben ik wel een beetje van verschoten. Er wordt gesproken over 'beschaafd Nederlands', maar dat beschaafde is altijd vanuit je eigen context. Als een Nederlander claimt dat dit enkel ergens boven de rivieren gebezigd wordt is dit voor menig Vlaming een bevestiging van de 'arrogante Hollander'. Het zal zeker en vast niet zo erg bedoeld zijn.

Mij dunkt dat een beetje taalverrijking geen kwaad kan. Is clockwise makkelijk te begrijpen dan wijzerzin? Ik heb wel eens gelezen: geef de dobbelstenen door aan de speler links van jou. Gewoon een andere manier van opschrijven.

Zelf bezit ik geen spellen zonder officiële Nederlandstalige spelregels, dus stel ik misschien iets voor wat nu al gebeurt: Als de vertaler zijn vertaling publiceert met naam, e-mailadres en datum is het makkelijk voor anderen om suggesties voor correcties aan te geven. Stoor je je aan de vertaling, dan wacht je tot een nieuwe revisie verschijnt. Is dit al enige tijd geleden, dan moet je er mee leren leven of zelf aan de slag gaan.

Zo, nu een tas koffie en de teerlingen werpen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014, 22:24 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1494
Woonplaats: Beverwijk
Citaat:
Er wordt gesproken over 'beschaafd Nederlands', maar dat beschaafde is altijd vanuit je eigen context. Als een Nederlander claimt dat dit enkel ergens boven de rivieren gebezigd wordt is dit voor menig Vlaming een bevestiging van de 'arrogante Hollander'. Het zal zeker en vast niet zo erg bedoeld zijn.

Ik ben vermoedelijk één van de gebruikers van de term "beschaafd Nederlands". Daarmee heb ik geen enkele bedoeling gehad om beschaafd tegenover onbeschaafd Nederlands te zetten, maar ik doel op Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) of Standaardnederlands als omschrijving van het soort taal dat (in Nederland) op scholen wordt onderwezen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014, 22:33 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
olavf schreef:
Ik ben vermoedelijk één van de gebruikers van de term "beschaafd Nederlands". Daarmee heb ik geen enkele bedoeling gehad om beschaafd tegenover onbeschaafd Nederlands te zetten, maar ik doel op Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) of Standaardnederlands als omschrijving van het soort taal dat (in Nederland) op scholen wordt onderwezen.


Waarom stop je dan niet met het gebruik van de term ABN? De juiste term is tegenwoordig Standaardnederlands. Ben je meteen van de onbedoelde lading af.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 11 okt 2014, 22:35 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Filosoof schreef:
Ik kan Erwin alleen maar bijtreden: dit klinkt volledig fout.


Volledig fout heb ik het nergens genoemd. Ik gun iedereen zijn of haar pleziertje. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
51 berichten | Pagina 4 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Nederlandse spelregels?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®