Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Elysium
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 22:53 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
In de lijst op bbg van de top 50 meest gespeelde spellen door unieke spelers in juni komt Elysium nieuw binnen op plaats 14.
Heeft iemand dit spel toevallig al gespeeld? Het klinkt namelijk wel een interessant spel op basis van de omschrijving. https://www.boardgamegeek.com/boardgame/163968/elysium

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 23:00 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
Nee, ben er wel eens naar de sauna geweest.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 23:17 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Nee, maar ik vond de film zeer vermakelijk.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 23:24 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Maar gezien de uitgevers zie ik mogelijkheden dat deze wellicht richting NL komt. Maar waarom en waar wordt het spel nu zoveel gespeeld? In een land moet het net uitgegeven zijn gezien de plays. Wellicht is het een spel om in de gaten te houden voor SPIEL.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015, 23:28 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
pleunie.william schreef:
Nee, ben er wel eens naar de sauna geweest.

:D ik ook, das een fantastisch goede sauna !!

Het spel zelf heb ik tot nu toe eenmaal gespeeld dus dit is een mening die slechts op één play gebaseerd is (kan dus nog veranderen).
Ik vond deze van de Space cowboys niet zo geweldig. Ik vond dat er nogal een vrij grote randomness was en je te zeer afhankelijk bent van wanneer welke kaarten juist open gedraaid werden. Ook qua vormgeving kon het mij niet bekoren en ik heb het dan nog wel gespeeld met de extra spelermat die niet standaard bijgeleverd wordt. De herspeelbaarheid zou natuurlijk wel eens kunnen meevallen want er zitten (ik dacht) 9 verschillende decks bij waarvan je er elke keer maar een paar gebruikt (3 ofzo ?? weet ik niet juist meer)
Het spelen zelf gebeurt door het plaatsen van 4 gekleurde pionnen op bepaalde kaarten die dan naar je veld gehaald worden (bovenaan), dat vond ik nog wel vrij goed gevonden, je moest ook zien dat je op tijd één van je pionnen op de startspelersvolgorde zette want anders kon het wel eens zijn dat je geen kaarten naar beneden kan halen en enkel die kaarten scoren punten (ook weer set collection, je moet echt setjes proberen te maken) Dus qua timing moet je het wel goed aanvoelen maar persoonlijk vond ik het niet goed genoeg. Misschien betert het met andere decks erin te steken, wij speelden met de aangeraden beginnersversie, maar het kon mij echt niet bekoren.

Wat mij betreft de minste van de Space cowboys tot nu toe (na Splendor & Black fleet)

Slotconclusie : De sauna is véél beter dan het spel !!!!!!!!!!

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 07:16 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
WTULTC schreef:
Maar gezien de uitgevers zie ik mogelijkheden dat deze wellicht richting NL komt. Maar waarom en waar wordt het spel nu zoveel gespeeld? In een land moet het net uitgegeven zijn gezien de plays. Wellicht is het een spel om in de gaten te houden voor SPIEL.


Het is je ontgaan dat dit spel is genomineerd voor het Kennerspiel des Jahres (en wie weet wat er straks gebeurt)?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 10:25 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Volgens mij heb ik Elysium al een maand of 3 in huis. Misschien is het spel nog niet verkrijgbaar in Eindhoven en die contreien, daar zijn ze altijd wat later ;) (spreek ik uit ervaring).. In de rest van Nederland is hij gewoon te koop.

De geluiden zijn mixed bij veel mensen, het spel geeft je iets en daar moet je gezien de weinige opties die je hebt zo goed mogelijk gebruik van zien te maken. Het afblokken van andermans opties is een goot onderdeel van het spel.

Je gebruikt per spel 5 verschillende goden (kaaten decks van 21 kaarten) die hussel je lekker door elkaar. Poseidon is het minst geliefd hier. Dit zijn de blauwe kaarten en die laten je vooral andere mensen pesten, alsof er niet al genoeg speler interactie in zit. Er zitten ook een aantal pre-made sets in de doos, genaamd large combo's en lots of money (alla dominion).

Iedere ronde kies je dus drie kaarten en een queeste (pasvolgorde en hoeveel kaarten je naar de puntenkant van je tableau mag tranfereren). het spel speelt over 5 ronden (epoches) in principe koop je dus 15 keer een kaart. Maar er zijn genoeg manieren om meerdere kaarten te bemachtigen. Ik denk niet dat je dit spel na 1 keer spelen kunt beoordelen (welk spel wel? :P), ik begrijp wel dat je er een speciale feel bij hebt maar om echt alle kaarten goed te leren kennen duurt het wel een tijdje. Ik denk dat ik nu 10 plays achter me kiezen heb en dus wel een eerlijk oordeel kan vellen.

Ik vind het een top spel er zitten veel verschillende manieren in om punten te scoren. Maar vooral het moeten kijken naar wat je tegenstander spaart en doet is belangrijk om tot een mooi einde te komen (ga je voor de kleuren set of toch de grootste cijfer set).

Space Cowboys hebben inderdaad 2 andere spellen, maar zoals ze zelf ook al aangeven hebben ze dit spel meer gericht op de gamers, dus is een vergelijking met hun andere spellen hier niet zo op z'n plaats.

Halleey! :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 10:34 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
het spel geeft je iets en daar moet je gezien de weinige opties die je hebt zo goed mogelijk gebruik van zien te maken. Het afblokken van andermans opties is een goot onderdeel van het spel.

Eerder tactisch dan strategisch dus, juist? Ik ben beter in tactische dan strategische spellen dus als dat zo is, zou ik deze wel eens willen proberen. :mrgreen:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 10:49 
6. Puerto Rico (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
WTULTC schreef:
In de lijst op bbg van de top 50 meest gespeelde spellen door unieke spelers in juni komt Elysium nieuw binnen op plaats 14.


Ze hebben daar ook overal lijsten voor/over! :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 15:55 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
Ik vind het een erg leuk spel - we hebben het een keer of acht gespeeld denk ik, meestal met z'n tweeen. Het duurde bij mij een aantal potjes voordat ik het echt door kreeg (en van manlief kon winnen). De verschillende kaartensets (8 waarvan je er 5 gebruikt) zorgen voor een boel variatie (we hebben 3 of 4 verschillende setups gebruikt, en die spelen ook echt anders, vind ik goed gedaan).

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 16:27 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Laatst met 4 gespeeld, even wennen maar wel leuk idee. Speelt het ook leuk met 2?


Sent from my iPad using Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 18:21 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
finalstruggle schreef:
Laatst met 4 gespeeld, even wennen maar wel leuk idee. Speelt het ook leuk met 2?


Wij vinden het prima spelen met 2 (edit: ik las het terug en dit klinkt niet heel positief, maar ik vind het een heel leuk spel, mss wel leuker met 2 dan met meer (maar ik heb pas 1x met 4 gespeeld)).

Op BGG wordt veel gezegd dat je bijna geen combos kan maken, omdat je maar ongeveer 1/3 van de kaarten te zien krijgt in een potje met 2. Ik vind dat wel meevallen, het is wat mij betreft gewoon een deel van het spel - je moet het doen met de kaarten die getrokken worden, en ja, soms heb je pech. Maar je kunt wel een beetje plannen, en ik ben wel van het 'het beste maken van wat er beschikbaar is'. En met 4 (heb nog niet met 3 gespeeld) heb je weer dat er 3 mensen de kaarten voor je neus weg kunnen kopen, terwijl je met twee beter kunt plannen op wat je tegenstander gaat doen. Daardoor voelt het voor ons nog tactischer met 4 dan met 2.

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015, 18:54 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Ik heb hem niet zelf in bezit, maar zal onthouden als ik de mogelijkheid heb het eens met twee te spelen!


Sent from my iPad using Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 00:03 
8. Mysterium (2015)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Bedankt iedereen voor je mening en uitleg over het spel. Ik ben benieuwd. Deze komt op mijn 'want to play' lijstje.

@ Flash... Ik houd van zulke lijstje. Splendor staat daar al een paar maanden ruim boven aan met meer dan 2.000 unieke spelers en het gat met de nummer twee 7 Wonders is groot met 1.345 unieke spelers afgelopen maand.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Elysium
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 07:56 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Ik heb m inmiddels 1x gespeeld en dat beviel me goed! Ik ben gek op spellen waarbij je kaarten met kaarten moet betalen/kaarten meerdere functies hebben (zoals Race for the Galaxy, San Juan, Brugge, Deus). Alhoewel dat hier net niet helemaal zo werkt komt ie voor mij wel in dit rijtje.

Goed bedenken welke kaarten je koop, welke functies, welke kosten, welke mag je tegenstander niet hebben enz enz.

Voor een echte mening nog wat meer potjes nodig maar de eerste ervaring was alvast positief!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Elysium  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

Elysium



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®