Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2015, 15:19 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Beste mensen,

Ik kon voor een vriendenprijsje Ticket to Ride Europa kopen en nu vraag ik mij af of deze ook geschikt is voor twee spelers? of dat ik beter deze kan verkopen en Nordic Countries kan aanschaffen?

Mijn overwegingen:
- Is het spel met twee spelers uitdagend genoeg om te spelen, is er genoeg te blokkeren?

- Stations: zelf hebben wij USA en daar zitten geen stations bij dus word je afgesneden ben je gewoon het haasje. Hoe is dat hier? Is het mogelijk het spel met zijn 2en te spelen zonder stations? Of is het spel daar echt niet opgemaakt?

Hoe zit dat trouwens met 3-5 spelers is het spel leuker met Stations of kun je ook zonder spelen?

Dan de overwegingen wat betreft Ticket to Ride met twee spelers.

- Nu kan ik Europa ook verkopen en bijv. de map India/Zwitserland aanschaffen.
Ik heb alleen gehoord dat Zwitserland nogal eenzijdige manier van winnen heeft. Is dat zo? Ik bedoel wat heb je aan een twee speler variant die niet goed genoeg is?

- Zijn er uberhaupt andere mappen die geschikt zijn voor twee spelers? We hebben gisteravond USA geprobeerd, maar dat is niet heel spannend.

Al met al ben ik benieuwd of Europa met twee spelers te spelen is of dat ik toch echt een andere map aan moet schaffen.

Mvg,
Joël

Mocht iemand toevallig Europa willen en willen ruilen voor Nordic Countries sta ik daarvoor open. (ik kan helaas niet op de markt aangezien ik te weinig berichten heb)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2015, 15:31 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Joel,

nee geen bal aan met 2 spelers. Heel simpel net als de USA versie trouwens. Stations maken niet z'n groot verschil. Je kan altijd wel om iemand heen bouwen dus je hebt ze zelden nodig met 2 spelers. (3 heel af en toe, daarna wordt het interessant).

Je kan het spel zeker zonder stations spelen.

Ik denk niet dat je iemand zo gek kan krijgen om Europa tegen Nordic Countries te ruilen :) Maar proberen mag natuurlijk altijd. Ik heb zelf geen ervaring met andere maps voor 2 spelers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2015, 15:56 
Rooster Booster

Berichten: 75
Prima te spelen met 2, alleen weinig conflict.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 08 sep 2015, 22:33 
Avatar gebruiker
Wij spelen TTR heel regelmatig met z'n tweetjes en inderdaad, sommige varianten lenen zich daar beter toe. USA en Europa zijn wel te spelen, maar conflict moet je inderdaad niet echt verwachten.

Omdat het altijd een persoonlijke mening is, toch even meegeven welke ik gespeeld heb:
USA (>200), Nordic (>50), Zwitserland (>50, map zonder India, maar ik dacht niet dat er verschil was), Europa (>20), Asia (>20, die met de bergroutes is speelbaar met 2).

Mijn bevindingen over TTR met z'n twee:
USA vind ik enkel speelbaar met de uitbreiding 1910, meerbepaald de variant Big Cities omdat hierdoor meer conflict (met name in de grote steden) gecreëerd wordt. Met z'n twee is deze versie heel aangenaam (met vijf kan je de frustratie wel voorstellen). Ik dacht dat ook 1910 aardig was met 2, maar wij grijpen dus altijd terug naar Big Cities.

Nordic Countries is helemaal goed met 2 en vind ik de beste uit de reeks. Toch raad ik vaak USA+1910 aan omdat je die met 4 en 5 ook kan spelen en omdat de regels eenvoudiger zijn. Bij NC is het toch weer altijd zoeken: tunnels, ferries, locs bij ferries vervangen door 3 willekeurige kaarten, de lange lijn van 9 naar Moermansk waar je een kaart mag vervangen door 4 willekeurige kaarten, etc. Kortom, wel de beste, maar de eenvoud van USA heeft ook charme.

Zwitserland hebben we onlangs nog op tafel gelegd, een beetje met een dubbel gevoel omdat het inderdaad een "broken game" was in onze herinneringen. Dat viel uiteindelijk beter mee. Ja, de routes naar het buitenland en "van buitenland naar buitenland" voelen sterker aan dan de andere, maar al bij al kunnen we daar nu (beter) mee leven. Als Zwitserland je enige TTR is ben je verkeerd, maar als afwisseling (naast een USA bijvoorbeeld) is dit zeker een leuke.

Europa vind ik niks aan, de minste van al diegene die ik gespeeld heb. De stations laat ik er dan ook nog standaard uit. Deze versie doet me niks, kan me niet bekoren. Als ik deze kan mijden zal ik het absoluut doen.

Azie (Legendary Asia, met de bergroutes) vind ik aangenaam spelen met z'n tweeën. Door de bergroutes speelt het spel ook sneller. Je hebt immers minder kaarten nodig om je wagonnetjes erdoor te jagen. Deze zit goed voor 2, toch geen gevoel van onevenwichtig spel. Voldoende conflict, meer geen overdreven frustratie.

Rangschikking als je enkel met 2 speelt: NC, USA1910, Asia, Zwitserland
Als je het ook met meerderen wil spelen zou ik gewoon USA+1910, eventueel aangevuld met map packs 1 & 2 nemen.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 00:15 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Filosoof schreef:
Wij spelen TTR heel regelmatig met z'n tweetjes en inderdaad, sommige varianten lenen zich daar beter toe. USA en Europa zijn wel te spelen, maar conflict moet je inderdaad niet echt verwachten.

Omdat het altijd een persoonlijke mening is, toch even meegeven welke ik gespeeld heb:
USA (>200), Nordic (>50), Zwitserland (>50, map zonder India, maar ik dacht niet dat er verschil was), Europa (>20), Asia (>20, die met de bergroutes is speelbaar met 2).

Mijn bevindingen over TTR met z'n twee:
USA vind ik enkel speelbaar met de uitbreiding 1910, meerbepaald de variant Big Cities omdat hierdoor meer conflict (met name in de grote steden) gecreëerd wordt. Met z'n twee is deze versie heel aangenaam (met vijf kan je de frustratie wel voorstellen). Ik dacht dat ook 1910 aardig was met 2, maar wij grijpen dus altijd terug naar Big Cities.

Nordic Countries is helemaal goed met 2 en vind ik de beste uit de reeks. Toch raad ik vaak USA+1910 aan omdat je die met 4 en 5 ook kan spelen en omdat de regels eenvoudiger zijn. Bij NC is het toch weer altijd zoeken: tunnels, ferries, locs bij ferries vervangen door 3 willekeurige kaarten, de lange lijn van 9 naar Moermansk waar je een kaart mag vervangen door 4 willekeurige kaarten, etc. Kortom, wel de beste, maar de eenvoud van USA heeft ook charme.

Zwitserland hebben we onlangs nog op tafel gelegd, een beetje met een dubbel gevoel omdat het inderdaad een "broken game" was in onze herinneringen. Dat viel uiteindelijk beter mee. Ja, de routes naar het buitenland en "van buitenland naar buitenland" voelen sterker aan dan de andere, maar al bij al kunnen we daar nu (beter) mee leven. Als Zwitserland je enige TTR is ben je verkeerd, maar als afwisseling (naast een USA bijvoorbeeld) is dit zeker een leuke.

Europa vind ik niks aan, de minste van al diegene die ik gespeeld heb. De stations laat ik er dan ook nog standaard uit. Deze versie doet me niks, kan me niet bekoren. Als ik deze kan mijden zal ik het absoluut doen.

Azie (Legendary Asia, met de bergroutes) vind ik aangenaam spelen met z'n tweeën. Door de bergroutes speelt het spel ook sneller. Je hebt immers minder kaarten nodig om je wagonnetjes erdoor te jagen. Deze zit goed voor 2, toch geen gevoel van onevenwichtig spel. Voldoende conflict, meer geen overdreven frustratie.

Rangschikking als je enkel met 2 speelt: NC, USA1910, Asia, Zwitserland
Als je het ook met meerderen wil spelen zou ik gewoon USA+1910, eventueel aangevuld met map packs 1 & 2 nemen.


Heel hartelijk dank voor de reacties! :)

Filosoof jij nog in het bijzonder een bedankje voor je enorm uitgebreide reactie. Ik zelf heb USA mijn idee is nu om daar 1910 bij te kopen. NC staat op mijn lijstje.
Ik dacht dat legendary Asia vooral een team variant was, maar met zijn 2en dus ook leuk. Mooi :)

Weet je toevallig ook of Nederland leuk is met zijn 2en? Het schijnt speciale regels voor twee te hebben.

Al met al heb ik veel aan deze informatie!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 08:12 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 528
Woonplaats: Maassluis
Ik zou willen adviseren om de 1912 uitbreiding te kopen voor TTR Europa. Dan is het namelijk wel leuk om met 2 spelers te spelen. En stations kun je er naar keuze uitlaten, maakt voor het spel geen verschil. Het mooie van TTR Europa vind ik de tunnels en veerboten en ook wel omdat de kaart zelf wat meer aanspreekt (bekender).

Groetjes,

Jan

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 11:02 
Avatar gebruiker
Joel22 schreef:
Ik dacht dat legendary Asia vooral een team variant was, maar met zijn 2en dus ook leuk. Mooi :)

Weet je toevallig ook of Nederland leuk is met zijn 2en? Het schijnt speciale regels voor twee te hebben.

De map pack Asia bevat een dubbelzijdig speelbord, 2 sets routekaarten, 6 kaarthouders en extra treintjes in de speelkleuren van USA (dus niet te gebruiken met NC bijvoorbeeld). Het dubbelzijdig speelbord heeft aan de ene kant wat ze Team Asia noemen en is speelbaar met 4 of 6. Ik ga niet uitwijden over de regels, die kan je zelf downloaden op BGG of bij DoW. De andere kant noemen ze Legendary Asia, is speelbaar met 2-5 en brengt een paar twists, zoals de bergroutes en de bonus.
Bergroutes: vakjes met een kruis symboliseren sporen in het hooggebergte waarde treinen sneller verslijten. Je moet geen extra kaarten betalen, maar wel per bergvakje een wagon extra "betalen" (in het daarvoor voorziene vak zetten). Zo gaan je wagonnetjes er sneller door, wat het spel duidelijk versnelt. Bovendien is de punten/wagon verhouding ook zeer rendabel: elk wagonnetje dat je zo in het bergvak hebt gezet levert je 2 punten op, dus beter dan lijnen 1-4, gelijk aan een 5 en minder dan een 6.
Bonus: de meeste steden verbonden in één netwerk leveren de bonus (10 punten dacht ik).

Ander map packs heb ik geen ervaring mee (anderen hier op het forum vast wel). Voor mij was er met USA, NC, Zwitserland en 2x Azië meer dan voldoende variatie. Al moet ik wel toegeven dat de nieuwe wel mijn interesse wekt.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 12:07 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik doe altijd een aanpassing met 2 personen. Van de grote routekaarten, doen we diegenen die dezelfde kant op gaan zeg maar. Anders gaat de een van linksboven naar rechtsonder. En de andere van rechtsboven naar linksonder en dan kruis je elkaar.

Ik zou deze gewoon houden en een uitbreidingsbord er bij kopen.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 17:27 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Wederom hartelijk dank!
Ik heb Ticket to Ride Europe kunnen ruilen voor Nordic Countries :).
Ik had nog wat kortingsbonnen liggen en heb USA 1910 en Asia gekocht.

Dan heb ik nu:
Usa +1910 (voor grotere groepen)
Nordic Countries (met twee)
Asia (teamspel en schijnt volgens Filosoof ook met twee leuk te zijn :D )

Heb nu met mijn partner afgesproken voorlopig even geen spelletjes meer te kopen ;).

Hartelijk dank allen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 18:38 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Joel22 schreef:
Heb nu met mijn partner afgesproken voorlopig even geen spelletjes meer te kopen ;) !

Dat doe ik ook altijd, het probleem is dat 'even' hier echt niet lang duurt :shh:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2015, 21:34 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Joel22 schreef:
Heb nu met mijn partner afgesproken voorlopig even geen spelletjes meer te kopen ;).

"Voorlopig even" blijft vaag en is zeker interpreteerbaar als een vrij korte periode. Goed gedaan, Joel: uiterlijk tegen de start van de najaarsbeurzen ben je weer volop spellen aan het kopen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 12 sep 2015, 17:32 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Bart schreef:
Joel22 schreef:
Heb nu met mijn partner afgesproken voorlopig even geen spelletjes meer te kopen ;).

"Voorlopig even" blijft vaag en is zeker interpreteerbaar als een vrij korte periode. Goed gedaan, Joel: uiterlijk tegen de start van de najaarsbeurzen ben je weer volop spellen aan het kopen.


haha lol :P.

Zo net ticket to ride Nordic Countries gespeeld. Deze is echt geweldig met twee spelers :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2015, 10:33 
Jakkiebak!

Berichten: 74
Woonplaats: Haldenstein CH
Toen ik aan Ticket to Ride begon, was er geen stoppen meer... Ik vind Afrika ook leuk met 2-en, en Nederland is ook goed te doen met twee spelers...
En volume 5 komt eraan: Groot Brittannië

die wil ik dus ook.... sorry partner :shh:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 14 sep 2015, 09:53 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Goede keuze Nordic Countries. :)
Ik zou de Zwitserland kaart ook zeker aanraden met 2 spelers.

Ik ben het daarnaast niet eens met de kritiek hierboven op de Europe kaart, maar wel dat deze minder geschikt is met 2 spelers. Ik vind hem overigens wel prima speelbaar met 2 spelers, maar Nordic Countries en Zwitserland zijn dan uitdagender.

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je speelstijl is. Aan je openingspost merk ik dat je USA gewend bent, en dat je vrij competitief speelt aangezien je het over blokkeren etc. hebt. Ticket to Ride wordt bij ons thuis meestal juist niet met het mes tussen de tanden gespeeld. Dit is een spel dat zich prima leent voor casual play, en waarbij je ook een voldaan gevoel kunt krijgen als je niet wint (door voltooien routes). De stations bij Europe zijn juist ontworpen zodat het blokkeren NIET betekent dat een ander zijn route niet kan voltooien. Dus als je dat juist heel leuk vond aan USA, is Europe minder geschikt. Europe is verder wel net iets complexer dan USA, doordat locomotiefkaarten niet alleen als joker dienen (maar ook nodig zijn voor verbindingen over het water), en omdat er tunnels zijn die lastiger zijn te bouwen (kunnen duurder uitvallen). Bovendien vind ik de kaart van Europa wat aansprekender dan de kaart van Amerika.

Europa is juist mijn favoriete map. Europe > USA. Maar voor twee spelers: prima dat je voor Nordic Countries bent gegaan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 17 sep 2015, 00:24 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Traquan schreef:
Goede keuze Nordic Countries. :)
Ik zou de Zwitserland kaart ook zeker aanraden met 2 spelers.

Ik ben het daarnaast niet eens met de kritiek hierboven op de Europe kaart, maar wel dat deze minder geschikt is met 2 spelers. Ik vind hem overigens wel prima speelbaar met 2 spelers, maar Nordic Countries en Zwitserland zijn dan uitdagender.

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je speelstijl is. Aan je openingspost merk ik dat je USA gewend bent, en dat je vrij competitief speelt aangezien je het over blokkeren etc. hebt. Ticket to Ride wordt bij ons thuis meestal juist niet met het mes tussen de tanden gespeeld. Dit is een spel dat zich prima leent voor casual play, en waarbij je ook een voldaan gevoel kunt krijgen als je niet wint (door voltooien routes). De stations bij Europe zijn juist ontworpen zodat het blokkeren NIET betekent dat een ander zijn route niet kan voltooien. Dus als je dat juist heel leuk vond aan USA, is Europe minder geschikt. Europe is verder wel net iets complexer dan USA, doordat locomotiefkaarten niet alleen als joker dienen (maar ook nodig zijn voor verbindingen over het water), en omdat er tunnels zijn die lastiger zijn te bouwen (kunnen duurder uitvallen). Bovendien vind ik de kaart van Europa wat aansprekender dan de kaart van Amerika.

Europa is juist mijn favoriete map. Europe > USA. Maar voor twee spelers: prima dat je voor Nordic Countries bent gegaan.


Grappig dat je Europa leuk vond. Ik heb hem 1 keer gespeeld (maar wel met twee). De map kwam op mij wat rommelig over en idd wij houden van het blokkeren ja. Ferries en tunnels zijn echt heel tof en zitten ook in TTR Nordic Country :).

Verder ben ik echt benieuwd waarom je Zwitserland leuk vindt?

Vanavond TTR NC met drie gespeeld ook erg leuk!

Bedankt voor je reactie!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Ticket to Ride Europa voor 2 spelers (en andere varianten)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

Days of Wonder, Ticket to Ride Europe



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®