Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




32 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jun 2008, 15:33 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Tsaar schreef:
Ik wacht nog even rustig af tot de Varkensbaai-Uitbreiding er komt.

:o


Die komt er zeker...... when pigs fly


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008, 14:37 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Met die 'varkensbaai' uitbreiding gaat waarschijnlijk mijn schepen strategie naar de knoppen door een blokkade van de haven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 jun 2008, 14:36 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik heb cuba zondag gespeeld. Super spel. Wel moeilijk zeg welke rollen je moet kiezen, waar je je gebouwen moet plaatsen enzo. Het kost wat meer denk werk dan bij puerto rico / de kathedraal. Maar het is zeker een leuk spel!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2008, 00:26 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Toch even mijn complimenten voor hoe de doos is ingepakt van Cuba.
Momenteel heeft de doos maar 2 vakken, maar simpel een bijgeleverde plaat kun je de doos opdelen in 4 vakken. (of juist een plaat weghalen en 1 groot vak).

verder zit alles netjes in 1 plastic zak verpakt, maar zijn er ook netjes een aantal extra zakjes bijgeleverd.

Nu hopen dat het spel me ook prima bevalt ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: zo 09 okt 2011, 13:59 
1. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 396
Woonplaats: Kleve
Na bijna 3 jaar maar even een berichtje.
Voor ons spelgroepje is het een goede vervanger voor Puerto Rice.
Het komt zeker 1 keer per maand op tafel.
Er was wel een grote vertalingsfout die we gelijk bij de eerste keer dat we het speelden, een flinke discussie op leverde. :?
In de NL vertaling staat; De speler die deze kaart uitspeelt, mag de spelfiguur op zijn plantagebord naar keuze verplaatsen.
De Duitse handleiding zegt; Wer diese Karte ausspielt, darf die
Spielfigur auf seiner Plantage beliebig
versetzen oder auch stehen lassen.
Hierdoor verandert wel je spelstrategie.

Sinds de uitbreiding El Presidente is het spel pas compleet.

Bas


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014, 13:47 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Sorry voor de bump,

maar zit er al een tijdje aan te denken dit spel aan te schaffen.

Echter, wij spelen erg graag Puerto Rico (zeker eens per week) en spellen als Burgundy en Macao.

Ik hoor vaak dat Cuba erg lijkt op Puerto Rico en dergelijke. Zal Cuba ons dan juist tegenvallen omdat het meer van hetzelfde is, of gegarandeerd in de smaak vallen? 8)

Iemand trouwens een idee waar dit eventueel voor een mooie prijs aan te schaffen is?

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014, 14:28 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
De overeenkomsten tussen Cuba en Puerto Rico zijn wat mij betreft slechts oppervlakkig: ze lijken thematisch op elkaar (op een tropisch eiland goederen verbouwen en op schepen laden, gebouwen bouwen) maar in beide spellen zijn de te maken afwegingen anders. Dus ik durf niet te zeggen of je Cuba leuk zal vinden omdat je Puerto Rico leuk vindt. Voor wat het waard is: ik speel beide spellen graag.

Ik zou zeggen: kijk op Marktplaats, daar zie ik regelmatig redelijk geprijsde exemplaren langskomen.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014, 18:01 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Ugur schreef:
De overeenkomsten tussen Cuba en Puerto Rico zijn wat mij betreft slechts oppervlakkig: ze lijken thematisch op elkaar (op een tropisch eiland goederen verbouwen en op schepen laden, gebouwen bouwen) maar in beide spellen zijn de te maken afwegingen anders. Dus ik durf niet te zeggen of je Cuba leuk zal vinden omdat je Puerto Rico leuk vindt. Voor wat het waard is: ik speel beide spellen graag.

Ik zou zeggen: kijk op Marktplaats, daar zie ik regelmatig redelijk geprijsde exemplaren langskomen.

Ben ik het helemaal mee eens. Persoonlijk vind ik Cuba, zeker mét de uitbreiding, een erg goed spel. Maar aangezien smaken verschillen kan je het misschien eerst eens op één of andere spellenclub spelen, dan kun je een betere inschatting maken. Ik vermoed dat deze in de meeste spellenclubs wel in de collectie zit

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014, 20:57 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik ben zelf een groot fan van Puerto Rico, maar was heel wat minder gecharmeerd door Cuba. Ik was vooral geen fan van de manier waarop het persoonlijke spelersbordje werkte en van de wetten die in het spel komen.
Cuba heeft overigens naast het thema ook nog de rollenkaarten gemeen, hoewel ze bij PR wel anders werken.
Op zich zeker geen slecht spel hoor, maar wat mij betreft zeker niet van hetzelfde niveau als PR. Wel mogelijk om ze beide in de collectie te hebben, want de manier van spelen is toch anders.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014, 14:58 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ondertussen Cuba nog eens gespeeld en hieronder mijn mening na die 2de spelsessie.

Mijn eerdere ervaring met dit spel was niet geheel positief, hoewel ik er als Puerto Rico-fan toen wel hoge verwachtingen van had. Ik was evenwel wel bereid om het nog een tweede kans te geven.
Na een spel van 2h38min (dankzij de boardgamegeek-app ) waarbij 2 van de 5 ervaren spelers waren en het voor niemand de eerste keer was, ben als verliezer geëindigd.
De tweede had gefocust op de rum-strategie en de voorlaatste speler op de sigarenstrategie. Ik had 2 gebouwen om ook tijdens de voormanfase aan de schepen te kunnen leveren, maar 3 keer na elkaar werden de plaatsen waar ik wou leveren volgezet door andere spelers, waardoor mijn plannen telkens weer gedwarsboomd werden. Hoe de winnaar gewonnen had, was niet meteen duidelijk, maar ze beweerde zelf dat ze de uitleggers raad om elke ronde minstens 8-10 punten te scoren in acht genomen had
Ik ben ook na deze tweede sessie niet overtuigd van dit spel. Door de tactische aard van dit spel, is er enorm veel downtime. Je kan wel proberen om vooruit te plannen en een personage te kiezen voor je aan de beurt bent, maar als iemand (zoals bij mij) jouw plannen dwarsboomt moet je weer helemaal beginnen denken en dat zorgt dus voor veel downtime tijdens je beurt. Ook houd ik er niet van dat je enorm afhankelijk bent van wat de anderen doen omdat ze je plannen ongewild kunnen dwarsbomen (en vooral dat ongewilde stoort me) door bijv. net dat gebouw voor je neus weg te kopen, net voor jij aan de beurt bent de marktprijs op te drijven of de plaatsen op het schip waar jij voor spaart volzet.
Ik houd van spellen waarbij je elkaar bewust kan dwarsbomen, maar niet als dat geheel toevallig gebeurt.
Ook zijn er wel eens momenten dat je totaal niets zinnigs kan doen als je geen gebouw kan betalen en je dus je architect niet kan gebruiken of je geen goederen hebt en hoewel dat bij PR ook wel eens voorvalt vond ik dat hier om de een of andere reden storender, ik denk omdat je bij PR vooral in die situatie tijdens iemand anders' beurt. Tijdens je eigen beurt weet je meestal perfect wat doen. Ook de beperkingen opgelegd door je arbeider vind ik maar niets.
Het spel ziet er wel erg tof uit en dat vind ik ook al iets, maar als geheel heeft het mij niet overtuigd.

Ik vind dit spel hoe langer hoe meer niet te vergelijken met PR, ondanks dat je ook goederen moet produceren en verschepen en er met rollen gewerkt wordt. De manier waarop de rollen gebruikt worden is bij PR helemaal anders én beter. Conclusie: in principen passen ze wat mij betreft wel samen in een collectie omdat ze hard genoeg verschillen, maar anderzijds is het niet goed genoeg om in je collectie te 'moeten'. :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014, 17:03 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
The Iced One schreef:
Ondertussen Cuba nog eens gespeeld en hieronder mijn mening na die 2de spelsessie.

Mijn eerdere ervaring met dit spel was niet geheel positief, hoewel ik er als Puerto Rico-fan toen wel hoge verwachtingen van had. Ik was evenwel wel bereid om het nog een tweede kans te geven.
Na een spel van 2h38min (dankzij de boardgamegeek-app ) waarbij 2 van de 5 ervaren spelers waren en het voor niemand de eerste keer was, ben als verliezer geëindigd.
De tweede had gefocust op de rum-strategie en de voorlaatste speler op de sigarenstrategie. Ik had 2 gebouwen om ook tijdens de voormanfase aan de schepen te kunnen leveren, maar 3 keer na elkaar werden de plaatsen waar ik wou leveren volgezet door andere spelers, waardoor mijn plannen telkens weer gedwarsboomd werden. Hoe de winnaar gewonnen had, was niet meteen duidelijk, maar ze beweerde zelf dat ze de uitleggers raad om elke ronde minstens 8-10 punten te scoren in acht genomen had
Ik ben ook na deze tweede sessie niet overtuigd van dit spel. Door de tactische aard van dit spel, is er enorm veel downtime. Je kan wel proberen om vooruit te plannen en een personage te kiezen voor je aan de beurt bent, maar als iemand (zoals bij mij) jouw plannen dwarsboomt moet je weer helemaal beginnen denken en dat zorgt dus voor veel downtime tijdens je beurt. Ook houd ik er niet van dat je enorm afhankelijk bent van wat de anderen doen omdat ze je plannen ongewild kunnen dwarsbomen (en vooral dat ongewilde stoort me) door bijv. net dat gebouw voor je neus weg te kopen, net voor jij aan de beurt bent de marktprijs op te drijven of de plaatsen op het schip waar jij voor spaart volzet.
Ik houd van spellen waarbij je elkaar bewust kan dwarsbomen, maar niet als dat geheel toevallig gebeurt.
Ook zijn er wel eens momenten dat je totaal niets zinnigs kan doen als je geen gebouw kan betalen en je dus je architect niet kan gebruiken of je geen goederen hebt en hoewel dat bij PR ook wel eens voorvalt vond ik dat hier om de een of andere reden storender, ik denk omdat je bij PR vooral in die situatie tijdens iemand anders' beurt. Tijdens je eigen beurt weet je meestal perfect wat doen. Ook de beperkingen opgelegd door je arbeider vind ik maar niets.
Het spel ziet er wel erg tof uit en dat vind ik ook al iets, maar als geheel heeft het mij niet overtuigd.

Ik vind dit spel hoe langer hoe meer niet te vergelijken met PR, ondanks dat je ook goederen moet produceren en verschepen en er met rollen gewerkt wordt. De manier waarop de rollen gebruikt worden is bij PR helemaal anders én beter. Conclusie: in principen passen ze wat mij betreft wel samen in een collectie omdat ze hard genoeg verschillen, maar anderzijds is het niet goed genoeg om in je collectie te 'moeten'. :wink:

Geef hem nog eens één kansje met 2 of 3 spelers + uitbreiding, is in dit geval echt een toevoeging !!! :wink:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014, 17:09 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
dirk schreef:
Geef hem nog eens één kansje met 2 of 3 spelers + uitbreiding, is in dit geval echt een toevoeging !!! :wink:

Dat kan ik me voorstellen ja, veel minder kans dat je plannen gedwarsboomd door andere spelers natuurlijk en minder downtime. Mogelijk is 5 spelers teveel voor dit spel.
Maar zo vaak krijg ik de kans niet om met 3 te spelen en als dat wel zo is, speel ik liever 4-spelerspellen (of Lewis & Clark) :wink:
Wat ik ook negatief vond en herinnerde van mijn eerste spel was de plaatsing van de arbeider, die bepaalt nl. welke grondstoffen je kan vergaren, maar ook welke gebouwen je kan gebruiken en dat conflicteert wel eens. Dat is natuurlijk de bedoeling van het spel, maar niet iets wat ik apprecieer.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik niet houd van economische spellen met omzettingstegels/kaarten enz zoals De Kathedraal, Homesteaders, Agricola, Le Havre enz. Veel te weinig flexibiliteit in je speelwijze, je wordt als het ware gedwongen om heel het spel dezelfde stappen uit te voeren (bijv. verzamel tabak, actiever je gebouwen, zet tabak om in sigaren, plaats sigaren op boten, en dat telkens weer opnieuw).

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: ma 16 jun 2014, 17:31 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Dan gaat het Lewis & Clark worden !!
Wil ik zeker één van de volgende vrij - of zaterdagen nog wel eens doen :P

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: vr 17 okt 2014, 20:18 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Heb dit spel ook, maar ben nu wel benieuwd naar de uitleg van de 2e optie van de marktverkoopster.

Wat wordt bedoeld met het goedkoopste goed?

Even voorbeeld:

tabak is te koop onder normale omstandigheden voor 3
Suiker onder normale omstandigheden voor 4.

andere goeden niet in overweging nemen.

-Mag ik alleen de tabak pakken op de plaats met prijs 3?
-Mag ik alleen tabak pakken uit de algemene voorraad omdat die het goedkoopst is?
-Of mag ik kiezen tussen beide goederen zolang k maar de tabak van 3 en suiker ban 4 pak?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: za 18 okt 2014, 08:23 
10. Cuba: El Presidente (2009)

Berichten: 5
Edwin84 schreef:
Heb dit spel ook, maar ben nu wel benieuwd naar de uitleg van de 2e optie van de marktverkoopster.

Wat wordt bedoeld met het goedkoopste goed?

Even voorbeeld:

tabak is te koop onder normale omstandigheden voor 3
Suiker onder normale omstandigheden voor 4.

andere goeden niet in overweging nemen.

-Mag ik alleen de tabak pakken op de plaats met prijs 3?
-Mag ik alleen tabak pakken uit de algemene voorraad omdat die het goedkoopst is?
-Of mag ik kiezen tussen beide goederen zolang k maar de tabak van 3 en suiker ban 4 pak?



Je moet met het alternatieve gebruik van de handelsvrouw altijd een goed uit de algemene voorraad nemen en niet van de markt.
Of je neemt een bouwmateriaal van je keuze uit de voorraad (water, hout, steen)
of je neemt een product naar keuze uit de voorraad waarvan de waarde op dat moment het laagst geprijsd is. Wanneer meerdere producten dezelfde waarde hebben, kan je wel kiezen uit die producten.

In je voorbeeld is dus enkel de optie van tabak te nemen uit de algemene voorraad omdat die het goedkoopst is de enige juiste optie. Als die niet voorradig meer is, heb je dus pech.


Trouwens vind ik dit spel samen met de uitbreiding "El Presidente" beter dan Puerto Rico daar ik meer hou van spellen waarbij je anderen kan boycotten. Het gehalte van Cuba ligt hiervan hoger dan Puerto Rico. Ook de uitwerking van de materialen is veel aantrekkelijker. Voor mij meerdere duimen voor Cuba!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
32 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Cuba  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten


Tags

Cuba, The Game Master



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®