Ondertussen Cuba nog eens gespeeld en hieronder mijn mening na die 2de spelsessie.
Mijn eerdere ervaring met dit spel was niet geheel positief, hoewel ik er als Puerto Rico-fan toen wel hoge verwachtingen van had. Ik was evenwel wel bereid om het nog een tweede kans te geven.
Na een spel van 2h38min (dankzij de boardgamegeek-app ) waarbij 2 van de 5 ervaren spelers waren en het voor niemand de eerste keer was, ben als verliezer geëindigd.
De tweede had gefocust op de rum-strategie en de voorlaatste speler op de sigarenstrategie. Ik had 2 gebouwen om ook tijdens de voormanfase aan de schepen te kunnen leveren, maar 3 keer na elkaar werden de plaatsen waar ik wou leveren volgezet door andere spelers, waardoor mijn plannen telkens weer gedwarsboomd werden. Hoe de winnaar gewonnen had, was niet meteen duidelijk, maar ze beweerde zelf dat ze de uitleggers raad om elke ronde minstens 8-10 punten te scoren in acht genomen had
Ik ben ook na deze tweede sessie niet overtuigd van dit spel. Door de tactische aard van dit spel, is er enorm veel downtime. Je kan wel proberen om vooruit te plannen en een personage te kiezen voor je aan de beurt bent, maar als iemand (zoals bij mij) jouw plannen dwarsboomt moet je weer helemaal beginnen denken en dat zorgt dus voor veel downtime tijdens je beurt. Ook houd ik er niet van dat je enorm afhankelijk bent van wat de anderen doen omdat ze je plannen ongewild kunnen dwarsbomen (en vooral dat ongewilde stoort me) door bijv. net dat gebouw voor je neus weg te kopen, net voor jij aan de beurt bent de marktprijs op te drijven of de plaatsen op het schip waar jij voor spaart volzet.
Ik houd van spellen waarbij je elkaar bewust kan dwarsbomen, maar niet als dat geheel toevallig gebeurt.
Ook zijn er wel eens momenten dat je totaal niets zinnigs kan doen als je geen gebouw kan betalen en je dus je architect niet kan gebruiken of je geen goederen hebt en hoewel dat bij PR ook wel eens voorvalt vond ik dat hier om de een of andere reden storender, ik denk omdat je bij PR vooral in die situatie tijdens iemand anders' beurt. Tijdens je eigen beurt weet je meestal perfect wat doen. Ook de beperkingen opgelegd door je arbeider vind ik maar niets.
Het spel ziet er wel erg tof uit en dat vind ik ook al iets, maar als geheel heeft het mij niet overtuigd.
Ik vind dit spel hoe langer hoe meer niet te vergelijken met PR, ondanks dat je ook goederen moet produceren en verschepen en er met rollen gewerkt wordt. De manier waarop de rollen gebruikt worden is bij PR helemaal anders én beter. Conclusie: in principen passen ze wat mij betreft wel samen in een collectie omdat ze hard genoeg verschillen, maar anderzijds is het niet goed genoeg om in je collectie te 'moeten'.