Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 12:22 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Soms kom je op boardgamegeek spellen tegen die je ontzettend interessant lijken, maar waarbij de taalbarrière je ervan weerhoudt om het spel aan te schaffen. Dan heb ik het niet over spellen met wat tekst op kaartjes die je ook prima kan spelen in het Engels als je de taal prima beheerst, maar meer over spellen die onspeelbaar worden op het moment dat sommige mensen aan tafel een bepaald woord verkeerd interpreteren. Echt spellen met een talige inslag dus.

In de jaren ben ik een aantal van dat soort spellen tegengekomen, die ik ontzettend graag in het Nederlands aan zou schaffen, maar aangezien er geen Nederlandse versie van bestaat staat ze al een tijd te verpieteren op m'n wishlist. Zolang die versie er niet komt zal ik het spel nooit aanschaffen ook. Het gaat inmiddels om deze spellen:

Pictomania
Een party game van Vlaada Chvatil. Nummer 534 op boardgamegeek. Uitgegeven in het Engels, Spaans, Russisch, Chinees, Duits, Frans, Pools, Japans en in het Tsjechisch, maar niet in het Nederlands. Een hektische Pictionary variant, waarbij iedereen tegelijkertijd aan het tekenen en aan het raden is. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw tekening goed raden, maar tegelijkertijd wil je ook zo snel mogelijk de tekeningen van anderen goed raden. Er zit een goed scoringsmechanisme achter en al met al resulteert dit in de enige Pictionary variant waar ik wel enthousiast van kan worden (heel erg enthousiast zelfs). Ergens gek dat deze nog niet in het Nederlands is verschenen en het lijkt me voor menig uitgever een interessante titel, zeker omdat er slechts woorden vertaald hoeven te worden.

Paperback
Nummer 346 op boardgamegeek. Een woordspel in combinatie met een deckbuilder. Met elke hand kaarten moet je proberen een zo groot mogelijk woord te maken, en hoe beter je dat doet, hoe betere letters en lettercombinaties je aan je deck toe mag voegen. Een perfecte combinatie van een woordspel en een strategiespel; het lijkt me een goed spel voor koppels. De Nederlandse taal bevat echter andere lettercombinaties dan de Engelse taal, dus de kaartbalans zal aangepast moeten worden voor deze goed speelbaar wordt in het Nederlands.

Spyfall
Behoeft waarschijnlijk weinig uitleg, want deze is behoorlijk populair momenteel. Nummer 271 op boardgamegeek. Deze staat ook al een tijdje op m'n lijstje, maar ik zag nu net dat deze in het Nederlands uit zal komen bij Jumping Turtle Games. Top! In het Engels gaf dit spel toch af en toe wat problemen, omdat als je speelt met mensen wiens woordenschat net wat minder is deze dan toch fout kan gaan. Je moet namelijk acteren vanuit een bepaald personage op een bepaalde locatie.

Sherlock Holmes Consulting Detective
Nummer 63 op boardgamegeek. Een spel waarbij je in de huid kruipt van Sherlock Holmes en waarbij je door het lezen van kranten en het onderzoeken van bepaalde plaatsen in Londen verschillende mysteries moet zien te kraken. Een spel waar je enorm in op kan gaan. Het spel vereist echter wel dat je de Engelse taal perfect moet beheersen en de clues kunnen zitten in de details. Het zal waarschijnlijk een hels karwei zijn om dit spel te vertalen, maar als dat ooit gebeurt koop ik hem direct!

Witness
Nummer 757 op boardgamegeek. Een spel voor exact vier personen, gebaseerd op een Belgisch stripboek genaamd 'Blake and Mortimer'. Je moet coöperatief proberen om bepaalde casussen op te lossen door middel van het doorfluisteren van bepaalde clues. Als je dat goed doet, is de zaak te kraken. Bij dat doorfluisteren kan er natuurlijk van alles mis gaan. 64 casussen in totaal, dus het spel heeft zeker een goede levensduur.

WYPS
De minst bekende in het rijtje, het spel heeft ook nog te weinig stemmen om een ranking te krijgen op boardgamegeek. Het is een combinatie van een woordspel met een abstract spel. Zie het als een soort Scrabble meets GIPF. Je moet woorden maken op het bord, waarbij je als het even kan gebruik moet maken van letters die al op het bord liggen. Van de letters die je gebruikt mag je er één omdraaien naar je eigen kleur. Uiteindelijk is het de bedoeling om een ononderbroken lijn te vormen in jouw kleur die alle drie de zijden van het bord met elkaar verbindt. Misschien dat abstracte spellen niet interessant genoeg zijn om uit te brengen, maar deze heeft in mijn ogen hetzelfde appeal als Scrabble, maar heeft dan gelukkig iets meer bite. Dit spel valt trouwens maar net binnen dit topic trouwens. Een Engelse versie zou ook speelbaar zijn, maar met een Nederlandse letterverdeling werkt het spel net iets beter. Ik heb hem er toch bij gezet omdat er nog helemaal geen officiële versie van op de markt is en het daarom toch interessant kan zijn voor Nederlandse uitgevers om deze als eerste uit te geven.

Tot zover mijn spellen die ik zeer graag in het Nederlands zou willen zien. Wellicht leuk voor ons en interessant voor meekijkende uitgevers om hier je spellen te plaatsen die ook aan deze voorwaarden voldoen. Dus; spellen die je nooit en te nimmer aan zou schaffen in het niet-Nederlands, maar die je direct aan zou schaffen als er een Nederlandse versie van zou zijn. Laat het ook weten als dit spellen betreft die al eerder genoemd zijn, dat geeft namelijk een indicatie hoe gewild een eventuele Nederlandse versie zou zijn. Ik ben benieuwd!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 13:30 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Mijn favoriete variant op Pictionary is Wat schets je me nou!? Altijd hilariteit verzekerd. In mijn ogen veel beter dan Pictionary en Identik.

Ik heb Spyfall in het Engels en dat levert weinig problemen op. Je kan op voorhand snel alle moeilijke woorden op de kaarten eens overlopen. Zelfs als iemand zijn beroep niet goed begrijpt, is het ook niet echt een probleem. Zolang iedereen alle locaties begrijpt (wat niet zo moeilijk is met een kleine basiskennis Engels).

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 13:59 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik zit al een tijdje te twijfelen over Among Nobles.
Ik houd van het thema net als Legacy: The Testament of Duke de Crecy.
Ook op dit spel staat redelijk wat Engelse tekst, maar ik heb tot nu niemand aan tafel gehad die hier problemen mee had.
Maar of dit ook zo zal zijn met Among Nobles?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 17:22 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Voor mij zijn dit vooral party games.

Denk aan een spel als Codenames, 30 seconds of Triviant.

Je wil toch in je eigen taal dingen omschrijven. Met name begrippen en personen. Daarnaast zijn buitenlandse Triviant spellen met vragen over lokale politiek, geschiedenis en sport.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2015, 01:11 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Seabie schreef:

Paperback
Nummer 346 op boardgamegeek. Een woordspel in combinatie met een deckbuilder. Met elke hand kaarten moet je proberen een zo groot mogelijk woord te maken, en hoe beter je dat doet, hoe betere letters en lettercombinaties je aan je deck toe mag voegen. Een perfecte combinatie van een woordspel en een strategiespel; het lijkt me een goed spel voor koppels. De Nederlandse taal bevat echter andere lettercombinaties dan de Engelse taal, dus de kaartbalans zal aangepast moeten worden voor deze goed speelbaar wordt in het Nederlands.



Ik hoop echt zo erg dat deze ooit in het Nederlands uit komt, het lijkt me zo'n goed spel en hij staat inmiddels ook behoorlijk hoog op bgg maar ik hou hem al in de gaten sinds hij uitkwam.

Daarnaast ben ik blij dat codenames in het Nederlands uit komt!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2015, 02:41 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Voor Codenames heb ik inmiddels al een vreugdesprongetje gemaakt toen ik hoorde dat er een NL versie kwam.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2015, 08:59 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Ik heb, om spyfall met mijn familie te kunnen spelen, op een A4 de vertaling van alle kaarten erbij gezet. Die deel ik dan aan iedereen uit en als iemand twijfelt kan diegene even spieken. Werkt prima!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2015, 23:44 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Wij hebben Codenames in het Engels gespeeld maar met bv wel Nederlandse aanwijzingen en dat leverde geen problemen op in onze club, zelfs voor degenen die niet zo goed zijn in het Engels. Natuurlijk is het nog beter dat er een Nederlandstalige versie uitkomt.

Nadeel vind ik wel dat het Nederlands samengestelde woorden bevat itt Engels, bv kledingkast of kledingkastknop etc. hierdoor kan je in het Nederlands wel specifiekere of uitgebreidere tips geven. Nu hebben we wel gemerkt dat dit niet echt een groot probleem was in onze spellen maar misschien wel iets om mee rekening te houden dat je bv geen fictieve samenstellingen toelaat?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2015, 01:21 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb ergens nog een Nederlandstalige Catan liggen, voor de rest zijn al mijn games taalonafhankelijk.. of Engelstalig.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Spellen die je alleen in het Nederlands zou kopen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Nederlands



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®