Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




29 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: TtR Europe of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 13:42 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Samen met mijn man speel ik graag TtR Nordic Countries. We realiseren ons dat het echter ook een topper is om te spelen metnon-gmer vrienden. Dan is TtR niet genoeg qua spelersaantal. Mijn vraag aan jullie welke versie jullie beter vinden en waarom: Europe of USA?

Bedankt voor jullie reacties/adviezen! Gezellige jaarwisseling :clap:


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 13:51 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Dat hangt ervan af wat je wil. Europe is meer voor de familiespeler want is veel vergevingsgezinder dan USA. In Europe kan je nog een station plaatsen en gebruik maken van een verbinding van je tegenstander, in de USA versie kan dat niet en zijn sommige verbindingen echt wel heel belangrijk.
Persoonlijk speel ik liever de Europe versie maar er zijn evengoed mensen die veel liever de USA versie spelen net omdat die iets tactischer is.
Het grootste nadeel van USA vind ik dat als je deze een paar keer gespeeld hebt en iedereen die belangrijke verbindingen kent, er meestal zeer snel gespeeld wordt op die verbindingen en dat je dus wat geluk moet hebben bij de kaarten die je trekt of krijgt zodat je deze zo snel mogelijk kan vastleggen.
Het grootste nadeel van Europe is dat je gerust een verbinding mag missen, je kan nog altijd een station plaatsen en toch nog gebruik maken van deze verbinding. Stations plaatsen kost wel 4 punten en onderbreekt je langste route dus dat is ook wel niet altijd de meest optimale keuze maar je hebt sowieso een keuze, in USA niet (buiten een serieuze omweg maken)

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 15:47 
Locomotief

Berichten: 30
Ik ga voor europa, als je hem speelt met een groepje van 2 of 3 heb je de stations niet zo vlug nodig en is het spel evenwaardig als USA. Vanaf je met 4 begint te spelen is het wel handig om een station achter de hand te hebben en dat heeft USA niet. Omwille je gene station hebt zit het spel snel 'strop' in USA versie ervaren wij.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 16:07 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Persoonlijk ook liever Europe ipv USA omdat die met de stations vergevingsgezinder is. Biedt ook meer variatie met de tunnels en veerboten. USA is ook niet slecht maar agressiever in ons opzicht.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 16:13 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Europa heeft het voordeel boven de usa versie dat het met het standaard formaat treinkaarten werkt. De usa versie heeft kleinere kaarten. Met het schudden is dat toch iets minder handig.
Wel vind ik de combinatie usa met de 1911 uitbreiding erg geslaagd. Veel opdrachten en... De standaard grootte kaarten er als extra bij.

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 16:58 
10. KLASK 4 (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Ik zou voor Marklin gaan.. Maar dat vroeg je niet dus dan stem ik voor USA. Geen extra regels, gewoon de basic versie. Prima voor iedereen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 17:25 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Wij vinden Europe leuker, maar de anniversary edition komt vaker op tafel omdat je hiermee echt iets moois op tafel zet en dat maakt dat de non-gamers het spel extra kunnen waarderen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 18:03 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Ik heb volgens mij al eens ergens op dit forum een pleidooi voor USA gegeven. Europa is voor watjes! USA is veel gaver vooral de big cities of mega game variant vind ik een toppertje! De uitbreiding 1910 is bijna verplichte kost. Wat hem natuurlijk weer meer richting de anniversary versie duwt qua prijs, mocht je willen uitbreiden naar nieuwe kaarten e.d. moet je echter toch de oudere versie hebben.

Succes met het kopen van de USA versie van TTR :D. En uiteraard ook fijne jaarwisseling gewenst.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 18:26 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
USA is qua regels natuurlijk wel de makkelijkste. Dat is het origineel. Geen stations, geen tunnels, geen veerboten, geen verschillende routes. Voor echte non-gamers zou ik zeggen: USA.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 18:47 
Avatar gebruiker

Berichten: 385
Woonplaats: Putten
USA is de topper van TTR, voor mij, meer op het scherp van de snede spelen, fouten worden meteen afgestraft. Niet voor watjes dus. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 19:11 
Stamhoofd

Berichten: 577
Woonplaats: Makkum
Usa met de uitbreiding 1910 vind ik de beste versie! Je hebt veel meer mogelijkheden dan europa waar je naar mijn idee vaak richting je lange begin route wordt gestuurd. Daarnaast vind ik stations maar niks.

Mocht je altijd met twee spelen kan ik je de uitbreiding india/zwitserland aanraden :D .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 20:00 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
USA is iets simpeler om uit te leggen, timing is veel belangrijker, uitbreiding 1910 is nodig enkel voor veelspelers, map is overzichtelijker.

Europa is iets meer voor families door de stations, de map ligt ons ook iets nauwer aan het hart.

Persoonlijk ben ik meer fan van USA door de rechtlijnigheid en de spanning om jouw routes te vervolledigen, maar beide zijn uitstekende keuzes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 20:30 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Wow, bedankt voor de talrijke reacties! Hier heb ik echt wat aan. Vermoed dat het toch richting USA gaat.... :D


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 20:51 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik zou ook voor USA gaan tenzij je liever de meer herkenbare map van Europa hebt ...

Nadeel bij de gewone versie van USA is, zoals eerder aangehaald, dat de kaartjes klein zijn maar dat is met de uitbreiding (of de anniversary) opgelost ..

Bij de uitbreiding zijn er een aantal verschillende varianten die te maken hebben met het aanpassen van het ticketdeck.
Zo heb ik vorig weekend de 'Big cities' variant gespeeld waarbij er 7 grote steden zijn waarbij op elk kaartje minstens 1 stad 1 van die 7 is. Dat zorgt voor meer 'knooppunten' en dus veel spanning.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: TtR Euope of USA?
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2015, 21:21 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik vind USA dus saai. Europe is leuk vanaf 3 spelers.
Stations gebruik ik zelden aangezien die nog 4 punten per station zijn, dus 12 punten.

Met 2 is het saaier omdat je vaak dan snel ontdekt wat de lange route van de ander is en je de pech kan hebben dat je zeg maar kruisling rijdt met de trein over het bord en elkaar niet in de weg zit. Ik los dat op door alleen de lange route kaarten te gebruiken die dezelfde kant op gaan zeg maar.

Je kan ook kijken of je op internet treinsets er bij kan kopen en gewoon voor een van de uitbreidingsborden gaan. Asia en Nederland zijn erg leuk.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
29 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - TtR Europe of USA?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sunnyfield en 10 gasten


Tags

Days of Wonder, Ticket to Ride, Ticket to Ride: Europe



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®