Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 16:47 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Lieven mensen,
Wie kan mij dit uitleggen. Heb zelf al een tijd Kwatro in bezit. Klein spel makkelijk mee te nemen euro'tje of 5 superspel.
Volgens mij heeft Kwatro geen echt grote doorbraak gehad. Nu lijkt Qwirkle mij in elk geval iets simpeler. In elk geval is een stuk duurder. Hoe dan ook Qwirkle is een stuk populairder. Waar ligt dat aan?

Wie kan mij dat uitleggen? Waarom zou je Qwirkle boven Kwatro moeten spelen of andersom :D .

En wie kent nog meer van dit soort spellen? Dat zou ik wel een leuk topic vinden. Welk spel is er doorgebroken waarvan jezelf een andere variant hebt. En waar heeft dit volgens jou aan gelegen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 17:19 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Het is vaak een kwestie van welk spel er eerder was.
Qwirkle kwam in 2006 uit. Het won hier en daar wat awards, maar brak pas in 2011 bij het grote publiek door toen het als Spiel des Jahres werd gekozen.
Kwatro is zo te zien een spel uit 2012. Het ziet eruit als een combinatie van Qwirkle en Set. Leuk idee, maar het is minder origineel.

Daarnaast heb je natuurlijk ook de volgende redenen:
- Grotere of meer uitgevers
- Houten blokken spreken meer aan dan kleine kaartjes (eigenlijk suf, maar werkt wel vaak zo).

Ik vind het wel een interessant thema echter.
Ik moet direct denken aan de volgende paar spellen:

1. Qwinto (2015) is een beter spel dan het breed opgepikte Qwixx (2012). Ook hier weer een kwestie van originaliteit boven betere gameplay.

2. Imperial Settlers (2014) is vermoedelijk het betere spel, maar het is een bewerking van The New Era (2011), wat weer een aangepaste versie is van 51st state (2010). Deze laatste twee hadden een wat duister post-apocalyptisch thema en de gameplay was wat 'fiddly' en niet gestroomlijnd. Imperial Settlers heeft mooiere componenten en is wat strakker vormgegeven en uitgewerkt. Ik denk de voornaamste reden voor het succes echter zit in het vernieuwde thema (bouw een civilization op van een bekend empire) en de schattige artwork.

Er zijn er nog vee meer, maar ik hou het even hierbij. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 18:17 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Dank voor je reactie! Ik wist niet dat Qwirkle eerder is uitgegeven omdat het nu een hit is :). Qwixx vind ik leuk, maar qwinto vind ik fantastisch! Valt me ook tegen dat dat nog niet zo'n hit is. Je hebt veel meer keuzes in qwinto en is toch ook makkelijk te leren :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 19:15 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
Big Five is feitelijk hetzelfde als qwirkle, maar dan met dieren.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 20:34 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1494
Woonplaats: Beverwijk
kersje86 schreef:
Big Five is feitelijk hetzelfde als qwirkle, maar dan met dieren.
Big Five is niet "feitelijk hetzelfde". Het is een spel wat er op lijkt, net als Kwatro.
Grote voordeel van Big Five is dat je geen punten hoeft bij te houden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016, 20:52 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (Belgiƫ )
Ik heb qwirkle cubes in mijn collectie.
Ik weet niet hoe de gewone qwirkle speelt maar bij cubes mag je de dobbelstenen telkens terug gooien als je aan de beurt bent en je hoeft ze niet allemaal te terug te gooien aan jouw de keus.
Je tegenstanders zien dus letterlijk jouw mogelijkheden om te scoren en kunnen daar dus ook op anticiperen.
Je vult aan door dobbelstenen blind uit de zak te nemen en direct te gooien.
Als je dan terug aan de beurt bent en jouw symbolen zijn niet of niet allemaal naar behoren mag je deze dus 1keer terug werpen in een poging tot beter resultaat.
Dan moet je uiteraard als je kunt miinstens 1 dobbelsteen plaatsen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 jan 2016, 16:02 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Robertopellizini schreef:
2. Imperial Settlers (2014) is vermoedelijk het betere spel, maar het is een bewerking van The New Era (2011), wat weer een aangepaste versie is van 51st state (2010). Deze laatste twee hadden een wat duister post-apocalyptisch thema en de gameplay was wat 'fiddly' en niet gestroomlijnd. Imperial Settlers heeft mooiere componenten en is wat strakker vormgegeven en uitgewerkt. Ik denk de voornaamste reden voor het succes echter zit in het vernieuwde thema (bouw een civilization op van een bekend empire) en de schattige artwork.


Niet lang nadat ik dit schreef zag ik het nieuws voorbij komen dat 51st state opnieuw gereleased wordt (samen met kaarten van The New Era) in een masterset:
https://www.boardgamegeek.com/boardgame ... master-set
Het komt met vernieuwde artwork, gestroomlijnde regels, enz.

Grappig hoe de populariteit van Imperial Settlers nu weer teruggekoppeld wordt naar 51st state.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jan 2016, 23:19 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Ik heb al een jaar of zes Cloud 9 op tafel staan. En dat kent bijna niemand.
Maar sinds afgelopen Essen is Celestia een topper van de show...
Terwijl Celestia bijna hetzelfde spel is als Cloud 9.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Kwatro of Qwirkle en meer spellen die op elkaar lijken  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Kwatro, Qwirkle



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®