Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dominion spelervaring
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2016, 22:21 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Oke, i know, ik speel nu pas voor het eerst Dominion.. De heilige graal onder de bordspel liefhebbers...
Maar goed, ik ben helemaal verzot op Marvel Legendary Deckbuilder en kwam deze (Dominion het basisspel) tegen op Marktplaats voor een leuk prijsje dus dacht: 'what the heck, lets buy this game'...

Zo gezegd zo gedaan. Vanavond voor het eerst gespeeld en ja... Zeker heel erg leuk.. Zeker heel erg veel potentie in dit spel... Maar het roept ook ontzettend veel vragen op die ik aan jullie diehard Dominion spelers wil stellen. :wink:

Oke, hier het lijstje met vragen... :arrow: :arrow: :arrow:

:ster: Ten eerste, ik heb het basisspel. Ik heb gehoord dat dit allemaal nog redelijk easy is. Het spel schijnt, als ik de filmpjes en reviews moet geloven, pas echt leuk te worden met een paar uitbreidingen. kan iemand mij vertellen waarom het dan leuker wordt? Wat voegen de uitbreidingen toe en welke uitbreidingen zijn een must have?
:ster: Dan de kaarten zelf. Ik heb zo'n gevoel dat ik al antwoord ga geven op mijn eerste vraag, maar ik wil eigenlijk dat het bevestigd wordt door een ervaren speler. :mrgreen:
De kaarten zijn redelijk 'simpel'. Niet echt spectaculair. Het werkt oke, maar de 'combo's' die je kunt maken resulteren al snel in heel veel combo's maar heel weinig koopkracht...
In vergelijk met Marvel Deckbuilder vind ik de kaarten tot nu toe redelijk basic... Ik weet even niet het juiste woord hiervoor.
:ster: Dan het spelverloop zelf, wat eigenlijk mijn belangrijkste punt is. Het is uiteindelijk (het duurde veel langer dan ik had verwacht) 48 - 37 geworden.
Maar het spelverloop zelf was nogal, tja, vreemd. Je speelt tegen elkaar maar voor mijn gevoel speel je allebei je eigen spelletje...
Je koopt en koopt en koopt en koopt en koopt... Maar het duurde een eeuwigheid voor we eindelijk die 6 victory point kaarten konden kopen. Het grote nadeel vond ik dat je niet zo makkelijk van je kaarten afkwam. Er waren weinig opties voor het discarden van je kaarten.

Nu de vraag der vragen.. De koning van alle vragen die ik hiervoor heb gesteld... De moeder der vragen... Wat is wijsheid?!
Wij speelden als volgt: Veel actiekaarten kopen. En kopen en kopen. Daarna was het van.. Oh, we moeten natuurlijk ook geldkaarten hebben.. Dus geldkaarten kopen en kopen en kopen. Toen was het, oh crap, we moeten natuurlijk wel voor die eindpunten gaan, dus het werd victorypoints kopen en kopen en kopen. het was een soort actie en reactie op elkaar.
Maar hoe speel je dit spel nou eigenlijk goed?! Moet je van begins af aan al voor die victorypoints gaan? Maar dan heb ik het gevoel dat het ten nadele is van je hand, aangezien die kaarten nagenoeg niks toevoegen aan je hand (ja, afleggen en nieuwe trekken met zo'n actiekaart)... Of moet je eerder zoveel mogelijk geld vergaren?

Nou, hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe je dit spel het beste kunt spelen. i know, er is niet één techniek... Maar dit duurde voor mijn gevoel gewoon veel te lang. We hebben denk ik wel 2,5 uur gespeeld...

Oke, dat was het weer voor vandaag. Fijne dag, welterusten of goedemorgen..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2016, 23:58 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
De basis-strategie die je in elk potje Dominion kunt spelen is de zogenaamde "Big Money" strategie:
* Als je $8 of meer hebt, koop je een Provincie
* Als je $6 of $7 hebt, koop je een Goud
* Als je $5 of minder hebt, koop je een Zilver

Als je bovenstaande niet kunt verslaan, dan ben je niet goed bezig. Immers, dan had je beter bovenstaande strategie kunnen volgen.

Zoals je zelf al aangaf: je hebt in het begin vooral actiekaarten gekocht. Dat kán goed zijn, afhankelijk van de actiekaarten, maar in veel gevallen is dat echt overdone. Het doel is niet om zoveel mogelijk actiekaarten te kopen. In de meeste potjes heb je in je eerste twee handen een hand van 3 geld en een hand van 4 geld. Voor die 3 geld kun je ook een Zilver kopen.
In de meeste potjes eindig ik ergens met 4-7 actiekaarten in m'n deck. Soms heb ik er 3, soms iets meer dan 7, maar meestal ergens daartussen.

2,5 uur?! Met hoeveel spelers? Meestal duurt het spel een kwartier tot half uur met z'n tweeën. En dan speel ik ook nog tot 12 Provincies.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 00:41 
5. Stone Age (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Voor mij is het zeker geen holy grail spel..
Elke keer dat ik het speel wordt t me weer duidelijk.
Vooral het gebrek aan interactie stoort me. Plus dat het vaak op een gegeven moment duidelijk is wie er gaat winnen en het erg lastig is om dat om te keren. Dat laatste kan natuurlijk aan mezelf liggen..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 09:06 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Voor mij ook zeker geen favoriet. Ik heb het spel na 3 potjes verkocht. Ik vond het helemaal niets.

Ik heb op de iPhone honderden potjes Ascension gespeeld, maar kwam er nu met Dominion achter dat ik dit soort spellen lekker daarop moet blijven spelen. Ik ben er in ieder geval achter gekomen dat ik een hekel heb aan constant kaarten moeten schudden. ;)

Verder stoorde het me dat er 0,0 connectie zat tussen de naam van de kaart en de actie, thematisch gezien.

Ik vond het ook lastig om direct een goede motor op te bouwen. Toen ben ik gaan lezen over goede strategieën, en toen begon ik het nog minder leuk te vinden. Vaste strategieën zoals de big money die hierboven werd genoemd, waarbij je focust op misschien 3 verschillende actiekaarten en je deck op een template-achtige manier opbouwt.

Voor mij echt een grote tegenvaller.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 09:23 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Probleem zit hem erin dat details basisspel saaie kaarten heeft.

Daarnaast is Dominion een instapspel voor deckbuilding. Jij bent al meer gewend.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 09:29 
Hell Yeah !!!
Avatar gebruiker

Berichten: 659
Woonplaats: Heusden (BE)
Persoonlijk ben ik meer voorstander van Dominion Intrigue. Dat kan je ook als basisspel gebruiken en bevat meer interactie. Je kan namelijk een andere speler zijn acties/deck beinvloeden

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 10:47 
9. Alhambra (2003)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Je kan het beste van alles wat kopen. 4-7 actiekaarten vind ik trouwens bijzonder weinig, dat doe ik echt nooit. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor kaarten er zijn. Er zijn kaarten waardoor je meer acties mag doen. Dat soort kaarten kan je het beste combineren met kaarten waarmee je extra kaarten mag pakken. En verder proberen zo goed mogelijk af te wisselen; geld, actie en overwinningspunten. Maar het is echt heel erg afhankelijk van welke actiekaarten er mee doen.

Wat uitbreidingen betreft vind ik Welvaart wel een van de leukste.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 12:22 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Hm, dat klinkt allemaal niet bijster positief.
De 'Big Money' strategie vind ik redelijk saai klinken.
Zijn er nou helemaal geen liefhebbers hier op het forum?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 13:43 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Net als bij bordspellen, gaat het bij Dominion om het bouwen van een motor. Daarbij ga ik er vanuit dat je gericht wilt spelen en niet willekeurig wat actiekaarten koopt. Hoe meer ervaring je met het spel krijgt, hoe beter je gaat begrijpen wat een goede motor is. Ik ga dan ook bewust hier niets zeggen over winnende motors, daar zijn - als je dat wilt lezen - forae vol over geschreven en ik ben het met bovenstaande opmerking eens dat bestuderen van die forae voor de gemiddelde speler lol uit het spel kan halen. Wat ik wél kan zeggen, is dat er niks aan is om als ervaren speler met kennis van strategisch bouwen van een deck te spelen tegen iemand die onervaren is en maar wat doet. Dan heb je inderdaad een spel zonder interactie en zal je met gemak winnen.

Interactie ontstaat wanneer de tegenstander begrijpt welk deck je aan het bouwen bent (of hebt gebouwd) en gaat spelen tegen de sterke punten van jouw deck en vice versa. Uitbreidingen op Dominion voegen nieuwe kaarten toe die reageren, dwarszitten, pesten, aanvallen en tegenwerken makkelijker maken.

Mijn advies is vlieguren op te bouwen met de basis en dan te beslissen of je het leuk genoeg vindt om een uitbreiding te kopen. Denk goed na over vervuiling in je deck en omloopsnelheid (hoe lang duurt het voordat je de aflegstapel schudt?). Hoe meer kaarten je hebt, hoe meer variatie je trekt in je beurt en hoe langer het duurt om je motor te laten circuleren. Snel vlieguren opbouwen kan eventueel door Dominion online te spelen.

Voor de vuist weg zijn Intrige en Welvaart de meest populaire uitbreidingen (wie het daarmee oneens is, mag het zeggen) - dat hoef je alvast niet meer uit te zoeken. Let wel, de uitbreidingen zijn niet goedkoop en nemen met een volwaardige doos best wat kastruimte in beslag dus kopen zonder zeker te zijn dat je Dominion bovengemiddeld gaaf vindt, zou zonde zijn.

Slotwoord: Dominion is zo "groot" geworden omdat het deckbuilding op de kaart zette op een niveau toegankelijk voor een breed publiek. Het spel biedt de mogelijk voor veelspelers om dat niveau omhoog te tillen en biedt variatie met uitbreidingen om voldoende complexiteit en afwisseling te bieden aan die veelspelers én verzamelaars en completionisten knettergek te maken (#zelfspot). Kortom: Dominion kan beschouwd worden als de Gateway Deckbuilder en heeft veel spellenmakers geïnspireerd om Deckbuilding als mechanisme te gebruiken of verder te ontwikkelen.

Veel plezier!

PS: Voor een leuk prijsje op Marktplaats heb je een leuke doos in huis gehaald
PS: Een aardige terugblik op Dominion sinds de introductie kan je hier bekijken - het filmpje start halverwege; de eerste 7 minuten leggen het spel uit.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 14:08 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
mazinho schreef:

Veel plezier!

PS: Voor een leuk prijsje op Marktplaats heb je een leuke doos in huis gehaald
PS: Een aardige terugblik op Dominion sinds de introductie kan je hier bekijken - het filmpje start halverwege; de eerste 7 minuten leggen het spel uit.


Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie.
Ik ben ook heel erg blij met deze reactie aangezien ik Dominion echt een kans wil geven.
Er zijn naar mijn weten ook kampioenschappen etc. dus het lijkt me niet dat je standaard met een trucje kunt winnen.. Ik denk ook, als er meer pestkaarten zijn, je een stokje voor het plannetje van je tegenstander kunt steken.

Ik ben echt gek op het deckbuilder idee. Waar ik vroegah met een grote boog om kaartspellen heen liep omdat het me niet zo boeiend leek, verkies ik nu de deckbuilder boven het bordspel. Vreemd is dat..

Ik merkte gisteren al dat je probeert te anticiperen op je tegenstander.
Dat vond ik erg leuk!

Nogmaals dank! Top!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 14:16 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Gemaskerde Muchacho schreef:
De 'Big Money' strategie vind ik redelijk saai klinken.


Het is geen strategie om te spelen, het is een strategie om in je achterhoofd te houden als je speelt. De vraag die je je tijdens het spelen af kunt vragen is of de kaart die je koopt beter is (of gaat zijn) dan Big Money.

1 Smithy (Smidse?) kopen is al beter dan Big Money. Immers, als je een Smithy speelt, krijg je er 3 kaarten voor terug (effectief dus +2 kaarten).

Zoals mazinho ook aangeeft: ervaring opdoen. Je hebt één potje gespeeld dat 2,5 uur duurde. Dat moet beduidend beter kunnen. De lol zit em in een engine maken. Dat is bij Marvel Legendary ook zo. En ook daar moet je zorgen dat de kaarten in je deck een beetje samenhang hebben. Ook daar moet je genoeg geld in je deck zien te krijgen, zodat je de dure kaartjes kunt kopen. En ook daar zijn sommige kaarten beter dan anderen, afhankelijk van de situatie (en de rest van je deck). Dat is hier niet anders.

Heb je een scenario van de achterkant van het regelboek gepakt?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 15:32 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
RvdH83 schreef:

Heb je een scenario van de achterkant van het regelboek gepakt?


Dat klinkt al een stuk beter... Ik vind het juist leuk als je moet investeren in een spel. Dat, hoe vaker je het speelt, hoe beter het gaat lopen.

Ik heb het startspel gedaan. Dus het advies opgevolgd om met je eerste spel de kaarten te gebruiken die daarbij staan aangegeven.
De grote fout was geloof ik ook, dat k (ik speelde met 2 spelers) teveel actiekaarten in mijn deck had. Veel teveel. Dit komt denk ik ook doordat ik dit ben gewend met Marvel Legendary. Daar zijn de hero's nagenoeg altijd beter dan die standaard kaarten. De combo's kunnen enorm zijn en leveren haast allemaal al per kaart vecht punten en of koop op. De actiekaarten bij Dominion leveren vaak niets op qua geld. Ik merkte dat het vaak de combo was en daarbij hield het op. Dan trok ik extra actiekaarten maar dan kon ik deze niet meer aanleggen omdat je vanaf 1 actiekaart moet beginnen (en door eventuele acties extra kaarten mag pakken, leggen etc.).
Heel anders dus dan met Legendary. En dat staat me eigenlijk wel aan. Als het Legendary, maar dan met een middeleeuws thema zou zijn zou ik er weinig aanvinden....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 17:27 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Gemaskerde Muchacho schreef:
mazinho schreef:

Veel plezier!

PS: Voor een leuk prijsje op Marktplaats heb je een leuke doos in huis gehaald
PS: Een aardige terugblik op Dominion sinds de introductie kan je hier bekijken - het filmpje start halverwege; de eerste 7 minuten leggen het spel uit.


Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie.
Ik ben ook heel erg blij met deze reactie aangezien ik Dominion echt een kans wil geven.
Er zijn naar mijn weten ook kampioenschappen etc. dus het lijkt me niet dat je standaard met een trucje kunt winnen.. Ik denk ook, als er meer pestkaarten zijn, je een stokje voor het plannetje van je tegenstander kunt steken.

Ik ben echt gek op het deckbuilder idee. Waar ik vroegah met een grote boog om kaartspellen heen liep omdat het me niet zo boeiend leek, verkies ik nu de deckbuilder boven het bordspel. Vreemd is dat..

Ik merkte gisteren al dat je probeert te anticiperen op je tegenstander.
Dat vond ik erg leuk!

Nogmaals dank! Top!

Het klinkt in ieder geval alsof het wel jouw type spel is, en ik zou er dus gewoon lekker mee experimenteren. Je moet je zeker niet laten ontmoedigen door minder positieve reacties zoals die van mij. Zo te horen past het helemaal in jouw straatje. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 17:40 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Traquan schreef:
Het klinkt in ieder geval alsof het wel jouw type spel is, en ik zou er dus gewoon lekker mee experimenteren. Je moet je zeker niet laten ontmoedigen door minder positieve reacties zoals die van mij. Zo te horen past het helemaal in jouw straatje. :)


Oh, dat is zeker niet erg hoor! Als je minder positief bent over het spel mag je dit natuurlijk ook gewoon kenbaar maken. Anders zijn de verwachtingen toch veel te hoog...
Ik vind het gewoon een erg leuk idee om, net als bij andere deckbuilders, steeds beter te worden in het managen van je deck...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 21:31 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
De 'Dominion'-serie staat bij mij nog altijd steevast in mijn top 5 spellen. Ik vind deckbuilding een fantastisch mechanisme en Dominion is het deckbuildspel dat ik nog altijd het meeste spel, simpelweg omdat het zo 'basic' is. Geen rare fratsen eromheen, geen uitgebreide regels... het creëren van je eigen kaartenstapel in zijn puurste vorm. Spellen als Thunderstone en Nightfall vind ik ook heel leuk, maar behelsen toch wat meer uitleg en duren langer, terwijl je van Dominion makkelijk een potjes achter elkaar kan wegtikken.

Zelf bezit ik niet het originele Dominion, maar Intrigue, en vind Intrigue persoonlijk veel leuker dan gewoon Dominion, puur omdat de kaarten interessanter zijn en niet zo 'vanilla'. Er is ook meer interactie, maar die bestaat vooral uit je tegenstanders irriteren, dus als je daar geen fan van bent, kun je een aantal van de koninkrijkskaarten daarvan in de doos laten liggen. Daardoor had ik ook eens een potje met vier spelers dat meer dan een uur duurde: er waren drie aanvalskaarten beschikbaar, en iedereen kocht die, zodat niemand goed zijn deck kon opbouwen. Op dat soort momenten is Dominion echt een martelgang, dus check altijd welke koninkrijkskaarten beschikbaar zijn en pas sommige stapels eventueel aan. Op internet geven sommige mensen ook suggesties voor een set-up met leuke combo's of een thematisch geheel van kaarten (hoewel je daar wel vaak uitbreidingen voor nodig hebt).

Hoe speel je het spel nou goed? Kijk, er zijn allerlei strategy guides voor Dominion, en sommige kaartencombo's kunnen je heel makkelijk de winst opleveren (de Kapel-strategie is misschien wel de bekendste). Maar strategy guides lezen (en volgen) is saai. Experimenteer met combo's; probeer verschillende strategieën (bijvoorbeeld veel geld en actiekaarten die je dat geld laten trekken): dat is wat Dominion leuk maakt. Voor een paar hele algemene (en op het eerste gezicht ontzettend 'captain obvious') tips: balanceer geld en actiekaarten. Geld kun je altijd wel gebruiken tijdens je beurt, terwijl je voor meerdere actiekaarten meerdere acties nodig hebt. Een gedachtegoed waar ik in het begin vanaf moest stappen was dat ik al mijn geld in zijn geheel uit wilde geven: heb ik 4 geld, dan wil ik iets van 4 kopen, terwijl dat soms op de lange termijn niet verstandig is. Koop voor die 4 geld eens een zilver. Of, naarmate het spel vordert, koop soms eens gewoon niks. 2 geld in je hand is vaak waardeloos. Tegen het einde is het misschien grappig om daar een Landgoed van te kopen, maar hopelijk heb je er tegen die tijd voor gezorgd dat je altijd wel meer geld in je handen hebt weten te krijgen dan 2 koper. En tenzij je er er een extra Provincie mee weet te kopen (lees: zowat nooit) is een extra aanschaf die een kaart geeft totaal nutteloos. Maar goed, ik begin een beetje te ratelen...

Al met al, ervaar het bouwen van je deck als je eigen, unieke ervaring; probeer dingen uit; maak je eigen keuzes. Want dat is wat deckbuilding games zo leuk maakt. Anders kan je net zo goed een spel spelen met een gedeelde trekstapel voor alle spelers. Ik wens je nog veel plezier toe met Dominion (en al je andere spellen natuurlijk)!

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Dominion spelervaring  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

999 Games, Dominion



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®