Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Catan beginnersvragen
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2017, 00:36 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Ik weet niet hoelang Kolonisten van Catan al bestaat maar ik heb het nu pas gekocht :D en heb een paar vragen. Vanavond wilden we ons eigenlijk op Andor storten maar onze dochter van 9 wilde heel graag Catan proberen..en daar zijn we bijna 2,5 u mee bezig geweest. Handleiding goed gelezen maar ik heb toch wat vragen:
1.Het duurde erg lang voor t spel op gang kwam, met 3 spelers gespeeld. We hadden steeds maar 3 of 4 kaarten in de hand...duurde lang voor we iets konden kopen..kan dit kloppen of doe ik iets verkeerd?
2.Als je de hoogste handelsmacht hebt omdat je 5 straten aan een hebt liggen en de andere speler legt zn vijfde straat...moet de handelsmacht dan terug maar de bank?
3.Als je de ridder hebt en je moet een kaart trekken bij iemand anders..moet die persoon dan zm ontwikkelingskaarten aan de kant leggen zodat je alleen grondstoffen kan trekken of zou je ook een ontwikkelingskaart bij iemand kunnen trekken?
4. Mag je een dorp bouwen tussen 2 straten van jezelf in, wel rekening houdende met de afstand?
Hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden.
Groetjes Natasha


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2017, 00:54 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
NatashaBart schreef:
Ik weet niet hoelang Kolonisten van Catan al bestaat maar ik heb het nu pas gekocht :D en heb een paar vragen. Vanavond wilden we ons eigenlijk op Andor storten maar onze dochter van 9 wilde heel graag Catan proberen..en daar zijn we bijna 2,5 u mee bezig geweest. Handleiding goed gelezen maar ik heb toch wat vragen:
1.Het duurde erg lang voor t spel op gang kwam, met 3 spelers gespeeld. We hadden steeds maar 3 of 4 kaarten in de hand...duurde lang voor we iets konden kopen..kan dit kloppen of doe ik iets verkeerd?
2.Als je de hoogste handelsmacht hebt omdat je 5 straten aan een hebt liggen en de andere speler legt zn vijfde straat...moet de handelsmacht dan terug maar de bank?
3.Als je de ridder hebt en je moet een kaart trekken bij iemand anders..moet die persoon dan zm ontwikkelingskaarten aan de kant leggen zodat je alleen grondstoffen kan trekken of zou je ook een ontwikkelingskaart bij iemand kunnen trekken?
4. Mag je een dorp bouwen tussen 2 straten van jezelf in, wel rekening houdende met de afstand?
Hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden.
Groetjes Natasha


1. Hangt af van de dobbelsteen, hangt af van de nummerverdeling op de tegels, hangt af van de begindorpen, hangt af of je telkens iets kan bouwen, hangt af van de handelsbereidheid .... Normaal gaat het behoorlijk goed vooruit.
2. De handelsmacht blijft bij de speler tot er iemand eentje meer heeft.
3. Ridder is voor de grondstoffen, ontwikkelingskaarten hebben een iets donkere achterkant (misschien is de achterkant in de nieuwe editie hetzelfde).
4. Als je een afstand van twee straten hebt, ook na de bouw van het nieuwe dorp, dan mag je een dorp bouwen tussen 2 straten van jezelf in.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2017, 01:39 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Bedankt voor je snelle reactie op deze feestavond, als eerste een gelukkig nieuwjaar gewenst :ster:
Ik heb de opbouw van het bord opgebouwd zoals de instructie zei. Volgende keer maar eens een andere proberen. En we hebben de ontdekkingskaarten even weggelegd als er een kaart getrokken moest worden uit de hand van iemand. Ik zag zo gauw geen verschil in kleur achterkant, ik zal morgen eens bij daglicht kijken. Maar het idd een nieuwe versie, vandaag nieuw gekocht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2017, 01:46 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
NatashaBart schreef:
Ik weet niet hoelang Kolonisten van Catan al bestaat maar ik heb het nu pas gekocht :D en heb een paar vragen. Vanavond wilden we ons eigenlijk op Andor storten maar onze dochter van 9 wilde heel graag Catan proberen..en daar zijn we bijna 2,5 u mee bezig geweest. Handleiding goed gelezen maar ik heb toch wat vragen:
1.Het duurde erg lang voor t spel op gang kwam, met 3 spelers gespeeld. We hadden steeds maar 3 of 4 kaarten in de hand...duurde lang voor we iets konden kopen..kan dit kloppen of doe ik iets verkeerd?
2.Als je de hoogste handelsmacht hebt omdat je 5 straten aan een hebt liggen en de andere speler legt zn vijfde straat...moet de handelsmacht dan terug maar de bank?
3.Als je de ridder hebt en je moet een kaart trekken bij iemand anders..moet die persoon dan zm ontwikkelingskaarten aan de kant leggen zodat je alleen grondstoffen kan trekken of zou je ook een ontwikkelingskaart bij iemand kunnen trekken?
4. Mag je een dorp bouwen tussen 2 straten van jezelf in, wel rekening houdende met de afstand?
Hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden.
Groetjes Natasha

1. Ik neem aan dat het voor iedereen duidelijk is, dat je met een dorp aan een 6 meer kans hebt op nieuwe grondstoffen dan met een dorp op een 12. Als dat dan toch een tijdje niet gegooid wordt, is dat een beetje pech hebben. Probeer als beginnende speler aan goede, maar ook veel verschillende cijfers te staan. Een dorp aan een 6 en eentje aan een 8 (die net zoveel kans heeft gegooid te worden) heeft een iets stabielere kans om regelmatig iets te krijgen, dan wanneer allebei je dorpen aan een 6 staan bijvoorbeeld.
Ik zou beginnende spelers daarnaast aanraden om met de eerste 2 dorpen aan alle verschillende grondstoffen te staan, zodat je elke grondstof wel eens een keertje binnenkrijgt.

Verder zijn bepaalde grondstoffen in het begin handiger om snel uit te breiden dan andere. Met hout en steen bouw je al snel een straat, en daarna een dorp. Voor een stad moet je langer sparen (5 kaarten), en ook meerdere van dezelfde grondstof (3 erts en 2 graan). Het kán in het begin lang duren voordat je dat bij elkaar hebt.

2. Iemand kan de langste handelsroute kwijtraken als iemand anders een langere route heeft (bij gelijk gaat de kaart niet terug in de bank), óf als zijn handelsroute opeens ingekort wordt. Dit laatste kan gebeuren als er ergens op de handelsroute een open plek is waar legaal een dorp gebouwd kan worden, en een andere speler daar zijn dorp bouwt. Het dorp van de andere speler onderbreekt daardoor de handelsroute, waardoor bijvoorbeeld een handelsroute die eerst 6 was, nu nog maar 2 losse stukjes van 3 is.

3. Alleen grondstoffen!

4. Je mag op een vrije kruising een dorp bouwen, als die plek op minimaal 2 stukken afstand van alle andere dorpen en steden ligt. Het maakt niet uit of jij al straatjes "voorbij" de kruising hebt gebouwd.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2017, 03:18 
Garnaal

Berichten: 304
Woonplaats: Rosmalen
Hebben jullie wel bij iedere worp, dus ook bij de worp van andere spelers grondstoffen gepakt?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jan 2017, 09:36 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
NatashaBart schreef:
Bedankt voor je snelle reactie op deze feestavond, als eerste een gelukkig nieuwjaar gewenst :ster:
Ik heb de opbouw van het bord opgebouwd zoals de instructie zei. Volgende keer maar eens een andere proberen. En we hebben de ontdekkingskaarten even weggelegd als er een kaart getrokken moest worden uit de hand van iemand. Ik zag zo gauw geen verschil in kleur achterkant, ik zal morgen eens bij daglicht kijken. Maar het idd een nieuwe versie, vandaag nieuw gekocht.


Graag gedaan, we waren nog wat rustig aan het wachten voor het middernacht was :)

Ik had nog graag verder ingegaan op een aantal tactieken maar dat heeft Traquan ondertussen helemaal aangevuld. Daar zou het toch al een stuk beter mee moeten gaan.
Veel plezier ermee!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Catan beginnersvragen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SuSuQie en 11 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®