Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





42 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 01:18 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Gent - Drongen
hallo iedereen,

Zaterdag een spelmarathon gehad met een heel aantal, voor ons, nieuwe spellen op de tafel. Onder andere Agricola. Zoveel goeds over gehoord, alom geprezen en prijzen gewonnen....waarom vonden wij er niets aan?? Ik vermoed dat we iets verkeerd deden maar met alle info die ik op het net terug vind zie ik niet wat....
Ter info, we waren met 5 spelers, resultaat, het ging HEEL traag vooruit, werd zelfs saai en we hebben het spel na een tweetal uur gewoon afgebroken ergens in ronde 10 of zo.... We hadden gekozen voor de familievariant omdat het de eerste keer was, maar als ik niet vind wat we verkeerd deden komt hij nooit meer op tafel vrees is..... :cry:

De eerste rondes waren we vooral gefocust op het verzamelen van de verschillende grondstoffen omdat je die nodig hebt om iets te kunnen bouwen/doen (je krijgt niets als startkapitaal toch?)
Aangezien we met 5 spelen was er elke ronde maar 1/5 die kon een akker plaatsen, resultaat, sommigen hadden op 't einde nog steeds geen akker, dus geen graan/groenten, dus eten te kort....niemand van ons had gezinsuitbreiding gedaan omdat we onze acties nodig hadden om voldoende voedsel te hebben.....

kortom, ik snap niet waarom het hier niet lukte terwijl het zo geprezen wordt....
alle tips welkom.

groetjes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 05:50 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Voorop gesteld: Ik heb nooit de familie variant gespeeld, dus ik weet niet of daar nog iets specifieks aan de hand is met 5 spelers.

Voor mij zit een groot deel van de lol juist in de kaarten: ambachten en kleine investeringen. Deze geven je specifieke voordelen ten opzichte van andere spelers, en dat geeft richting aan je strategie. Ik zou dus zelf ook nooit de familie variant spelen, maar direct het volledige spel. Dat voegt wel wat tijdsduur toe (vooral in het begin omdat je je kaarten moet lezen), maar levert ook veel meer plezier op.

Verder vind ik 5 spelers vrij veel, ik heb zelf nooit met zoveel gespeeld maar kan me goed voorstellen dat dat lang duurt. Je zit elkaar dan ook erg in de weg. Als je het spel nog moet leren kennen zou ik het eerst eens met een paar spelers minder proberen, zodat het daarna ook makkelijker uitleggen is.

Één vraag die ik heb, is of je de juiste borden gebruikt hebt. Met 5 spelers heb je natuurlijk veel acties nodig, met de juiste borden zijn er meerdere acties om aan hout te komen bijvoorbeeld. Ik neem verder aan dat jullie wel gewoon elke ronde alles hebben aangevuld, dus dat als niemand hout had gepakt er volgende ronde méér hout lag. Anders leidt dat sowieso tot schaarste.

Qua spel klinkt het voornamelijk alsof jullie alle 5 hetzelfde hebben geprobeerd te spelen. Maar je zult al gauw merken dat het beter is om focus aan te brengen. Niet allemaal voor akkers willen gaan, maar de één voor akkers en de ander voor dieren. De één voor een mooi stenen huis en de ander voor een groot houten huis. Als je het volledige spel speelt, dan blijkt dit ook veel duidelijker uit je kaarten. De één heeft bijvoorbeeld de mogelijkheden om voordelen te vergaren bij het ploegen van akkers (méér akkers ploegen, of gratis graan bij het ploegen van een akker), de ander voordelen voor grondstoffen (meer hout ontvangen, riet ontvangen als je leem pakt, etc.), weer een ander voordelen bij het bouwen (korting bij kamers bouwen, goedkoper hekken bouwen). Je bouwt zo specifieke voordelen op, die je een richting geven bij het bouwen van je voedselvoorziening. Het plannen en combineren van je ambachten en investeringen vormt een groot deel van je strategie.

Het is wel goed om te beseffen bij Agricola dat voedsel altijd schaars is. Je bent véél acties kwijt aan het verzamelen van voldoende voedsel. Het is heel goed mogelijk dat je zo aan het schrapen bent voor voedsel, dat je maar heel weinig acties overhoudt om daadwerkelijk iets te bouwen. Wie een goede voedselvoorziening opbouwt, en/of efficiënt acties weet te combineren, houdt meer acties over om écht aan de boerderij te klussen. Niet iedereen houdt van deze voedselstress, het is het meest aangevoerde punt van kritiek. Ik vind het zelf juist erg leuk dat het spel me uitdaagt om efficiënt met mijn acties om te gaan.

Samenvattend denk ik dat jullie waarschijnlijk niets fout hebben gedaan, máár: teveel spelers voor de eerste keer, teveel allemaal dezelfde weg willen bewandelen, te weinig focus op het bouwen van een goede voedselvoorziening waardoor er te weinig acties overbleven. En je hebt de zoutloze familieversie gespeeld, terwijl juist de ambachten en investeringen de smaak van het spel bepalen. Ik raad mensen die regelmatig wel eens een spelletje spelen altijd aan direct in het diepe te duiken.

Agricola is mijn favoriete spel. Het is ontzettend leuk om je boerderij zich te zien ontwikkelen. Hopelijk geven jullie het een goede tweede kans. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 08:00 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Gent - Drongen
Dank je wel voor je reactie.

- ik had ook al begrepen dat de familievariant net saaier is door de beperkingen en vereenvoudigingen
- ik denk ook dat met 5 spelers het te langdradig wordt
- alles wat je vermeldt hebben we gedaan : juiste speelborden met familielogo, aanvullen voorraden,.....

OK, conclusie, nog eens spelen met een drietal spelers en direct met de ambachten en kleine investeringen....
Is de solo variant ook goed? Anders probeer ik dat eerst eens voor ik de anderen probeer te overtuigen om er nog eens voor te gaan.....(er waren zoveel geslaagde potjes andere spellen dat overtuigen moeilijk wordt :problem: )


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 08:59 
Avatar gebruiker
Haha, helaas houdt niet iedereen van zo'n spel als Agricola. Gelukkig kun je er in het ergste geval tweedehands vaak nog een redelijk bedrag voor krijgen.

Zelf vind ik Agricola super, omdat het bijna 100% strategisch is, zeker de familieversie. Met vijf spelers vind ik het ook leuk, dan moet je inderdaad goed nadenken tijdens je beurt. Minimaal een speler moet in dat geval voor het brood bakken gaan, want er zijn slechts vier ovens waar je simpelweg dieren kan afmaken voor voedsel. Met de handkaarten maak je het gemakkelijker om beter te scoren, omdat iedereen specifieke talenten heeft, waardoor het verzamelen van bepaalde goederen makkelijk gaat. Zo te horen, zou dat voor jullie beter zijn geweest...

Agricola is prima alleen te spelen, misschien handig om het onder de knie te krijgen. Een gevaar is dat het Agricola-virus je plotseling grijpt, je niet meer stopt met spelen totdat je minimaal 150 punten kunt verzamelen, je je eigen maaltijden verwaarloost omdat je zo druk bent met het verzamelen van eten voor je boeren, je in een rap tempo beter wordt en Agricola daardoor pas echt niet leuk meer is voor de rest van je vrienden.

:think:


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 09:24 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 229
Woonplaats: Nieuwegein
Solo is het heel leuk dus dat kan je zeker even proberen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 10:03 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Gent - Drongen
dank voor de reacties

Ik zal me eerst eens verdiepen in de kaarten, en dan eerst solo variant eens proberen alvorens terug op de tafel te leggen in groep :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 10:25 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
Of eerst nog een spelen met iemand die het al vaker heeft gedaan en zijn/haar enthousiasme live over kan brengen (en eventuele fouten ziet of in ieder geval dingen die je beter kan doen).

Zo'n 'groot' nieuw spel met zo'n groot aantal is nooit verstandig. Liever met een kleinere groep inderdaad en/of met iemand die het spel al kent zodat het met een kartrekker vlotter verloopt.

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 10:25 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Nou.. ik denk dat de kans redelijk groot is dat Agricola gewoon niet je spel is!!!

Ik vind het maar een saai spel, paar potjes gedaan, meestal met 4, en er zijn echt zoveel betere spellen te vinden... ook workerplacements.....

Mijn advies, nog 1 keer spelen dan... (vooruit)... en als je hem dan nog niet echt top vind... verkopen nu je er nog een goede prijs voor krijgt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 10:34 
1. Stenen Tijdperk (2008)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Klinkt heel herkenbaar, de eerste keer dat ik het speelde viel het mij ook tegen. Continue druk om je meeples te voeren en aan het eind van het spel blij dat je überhaupt positief bent geëindigd. En dat was inderdaad het familiespel.....

De tweede keer snap je al veel beter wat wel en niet werkt, en welke grote investeringen je moet doen om het voeden op tijd op gang te hebben. Als dat is gelukt, dan kun je daadwerkelijk je boerderij en je veestapel lekker opbouwen en kun je aan het eind van het spel tevreden terugkijken op wat je hebt gerealiseerd.

Als je dit een paar keer hebt gedaan zul je merken dat de familievariant redelijk eenzijdig/repetitief wordt en kun je overstappen op de gevorderde variant met de diverse decks en dan komt het spel pas echt tot zijn recht.

Agricola is echt een topper en zal mij nooit vervelen, helaas komt het te weinig op tafel. Heb deze daarom in mijn 10x10 challenge gezet EN in mijn 10x10 solo challenge voor 2017.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 13:19 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Veerle schreef:
kortom, ik snap niet waarom het hier niet lukte terwijl het zo geprezen wordt....

Een deel van de waardering van Agricola zit hem volgens mij in dat het veel wordt aangeprezen en daarom vaak één van de eerste zwaardere euro games is waarmee mensen in aanraking komen. De mond-op-mond reclame zeg maar.

Dat, gecombineerd met dat het een goed ontworpen spel is, is misschien de verklaring? Ik ben zelf ondertussen een behoorlijke 'veelspeler' en als ik nooit meer een potje Agricola hoef te spelen, ben ik er niet rouwig om.

Ik denk dat het basisspel de beste uitvoering is om zonder geluk een goede strategie mee op te zetten en dat voor veel mensen daar de uitdaging in zit. Maar zelf vind ik het dan wel behoorlijk droog en het continue gevoel van schaarste doet voor mij afbreuk aan het spelplezier. Ik haalde meer lol uit de uitbreiding waarbij het lot je een aantal doelen geeft om voor te gaan. Alleen zal de geluksfactor het voor puristen misschien een slechter spel maken.

Op papier zou dit een spel moeten zijn waar ik lol aan beleef, maar ik heb 'm zeker niet in mijn collectie zitten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 14:28 

Berichten: 66
Eén keer gespeeld en vond het ook verschrikkelijk.
Zat gewoon geen spelplezier in voor mij.
Is dan ook redelijk complex indien je de regels uitgelegd krijgt vlak voor het spel in plaats van enige voorbereiding door bvb een filmpje op youtube te zien.
Die kaarten die niet in de familievariant zitten verlaagden het plezier persoonlijk nog meer omdat degene die het spel wél kent die kan toepassen op zijn strategie en daardoor ruim zal winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 14:30 

Berichten: 66
Bruno schreef:
Veerle schreef:
kortom, ik snap niet waarom het hier niet lukte terwijl het zo geprezen wordt....

Een deel van de waardering van Agricola zit hem volgens mij in dat het veel wordt aangeprezen en daarom vaak één van de eerste zwaardere euro games is waarmee mensen in aanraking komen. De mond-op-mond reclame zeg maar.



Agricola valt qua aanprijzen inderdaad in de categorie Kolonisten, hoogspanning, el grande, puerto rico... met dat verschil dat het toch wel een pak complexer is dan die anderen.

Mensen kunnen zich daar wel eens aan mispakken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 14:57 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4026
Belangrijkste is denk om even te checken of je inderdaad alle actieveld-kaarten die nodig zijn voor 5 spelers hebt toegevoegd op een extra bord.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 15:18 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Shaolin schreef:
Agricola valt qua aanprijzen inderdaad in de categorie Kolonisten, hoogspanning, el grande, puerto rico... met dat verschil dat het toch wel een pak complexer is dan die anderen.

Mensen kunnen zich daar wel eens aan mispakken.


Niet mee eens.
Agricola is helemaal niet complexer dan een Kolonisten, laat staan een ElGrande, acties spreken voor zich, en al helemaal de familie versie.

Het grootste verschil met een ElGrande, Puerto Rico en ook Hoogspanning is dat deze wel leuk/interactief/tactisch uitdagend zijn met 4 en 5.. en dat Agricola gewoon een gort-droge workerplacement is in een leuk boerderij jasje die veel te lang duurt voor wat t bied.

Mijn advies: Agricola verkopen en Viticulture kopen....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2017, 15:45 

Berichten: 66
EEMBC/Bongo schreef:
Shaolin schreef:
Agricola valt qua aanprijzen inderdaad in de categorie Kolonisten, hoogspanning, el grande, puerto rico... met dat verschil dat het toch wel een pak complexer is dan die anderen.

Mensen kunnen zich daar wel eens aan mispakken.


Niet mee eens.
Agricola is helemaal niet complexer dan een Kolonisten, laat staan een ElGrande, acties spreken voor zich, en al helemaal de familie versie.

Het grootste verschil met een ElGrande, Puerto Rico en ook Hoogspanning is dat deze wel leuk/interactief/tactisch uitdagend zijn met 4 en 5.. en dat Agricola gewoon een gort-droge workerplacement is in een leuk boerderij jasje die veel te lang duurt voor wat t bied.

Mijn advies: Agricola verkopen en Viticulture kopen....


Is inderdaad gort-droog. Op geen enkel moment voelde het voor mij aan alsof je een boerderij uitbouwt.
Maar het is toch merkelijk complexer? Kolonisten kan je letterlijk uitleggen op 5 minuten, El Grande op niet veel meer. Probeer dat maar eens voor Agricola.
Complexity rating van bgg zegt niet alles, maar is toch vaak een goeie indicatie :
El grande : 3,09
Kolonisten : 2,36
Agricola : 3,63

Toch een duidelijk verschil.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
42 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Agricola, wat doen we fout??  

Gebruikers die deze topic waarderen

Shaolin

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

999 Games, Agricola



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®