Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





25 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2011, 19:26 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
interceptor schreef:
Ach misschien moet ik het vaker spelen om te kijken of dit echt zo is...wat ik hier beweer... :think:


Briljant idee. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014, 15:50 
PIONier

Berichten: 2
Hallo,

Ik heb vandaag voor het eerst dit spel met de kinderen gespeeld, maar wij lopen tegen bepaalde dingen aan waarvan wij het niet heel duidelijk terug kunnen vinden in de speluitleg.(of we lezen er door het dichte bos van tekst gigantisch overheen misschien :))

1) wanneer je een ambachtskaart of kleine investering speelt blijft deze dan voor de rest van het spel gelden? zo hadden wij bijvoorbeeld een kaart waarbij je de drie hout over de onderliggende vakken mocht verdelen (bij de vijver, de riet en leemplekken) moet dit elke aanvulronde dan weer gebeuren?

2)er word gerept over een kennersdeck, interactief en eenvoudig deck. maar schud je deze kaarten wel door elkaar op 1 stapel? of mag er gekozen worden vanaf welk deck men een kaart pakt? (maar goed aangezien de eerste beginkaarten dus schijnbaar niet meer worden aangevuld bij het uitspelen van een kaart denk ik dat dit dan dus nutteloos is?)

3)kan je het spel met 2 spelers ook uitvoeren? of kom je dan in de familievariant terecht?

verder vonden we dat het spel vrij snel op de laatste fase belandde (nog voordat we eigenlijk een oven of wat dan ook konden kopen) hebben meer mensen hier ervaring mee? wij wilden allemaal het huis uitbreiden en het gezin aanvullen maar omdat er maar 1 persoon op een actie mocht liggen resulteerde het erin dat we allemaal aan het eind van het spel nog steeds maar 3 leden hadden. voor mijn gevoel doen we dus iets fout ofzo. de fases gaan veel te snel voor wat we kunnen doen.

ik reken op jullie gulle hulp ;)

groetjes feyline


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014, 16:02 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
1. Ja. Alle investeringen en ambachten gelden het gehele spel.

2. Je kunt beginnen met enkel gebruik te maken van het E deck. Later enkel het I of het K deck. En eventueel alles door elkaar. Maar omdat er zoveel kaarten zijn, speel je genoeg potjes met een deck dat het niet gaat vervelen.

3. Met alle speleraantallen kun je zowel de familie- als de expertvariant spelen.

Het spel duurt inderdaad altijd te kort :D Je wilt altijd meer doen dan je kunt doen, één van de charmes van het spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014, 16:09 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
1) Dit hangt van de kaart af, de meeste kaarten blijven gewoon voor je liggen maar of het effect eenmalig of blijvend is, is meen ik doorgaans wel uit de tekst op te maken. Staan de kaarten anders niet in een apart boekje uitgelegd?

2) Je kunt aan het begin van het spel kiezen of iedereen alleen maar kaarten krijgt uit hetzelfde deck (het beginnersdeck, interactieve deck of het kennersdeck) of dat je twee of drie decks door elkaar heen schudt en daaruit deelt. Ikzelf gooi meestal de decks door elkaar heen.

3) Het is prima speelbaar met twee. Zeker als je het spel al kent is het dan binnen een uur speelbaar.

Wat je beschrijft is vrij normaal, zeker voor de eerste partijen. Het spel gaat erg snel voorbij, je wilt van alles doen en moet tussendoor ook nog die vervelende familieleden zien te voeden! :wink: Oefening baart wel kunst hierin. Als je je voedselvoorziening (al dan niet met behulp van je kaarten) snel op orde weet te krijgen en snel voor een extra familielid gaat gaat het ook (meestal) lukken wat nuttige dingen te doen :)

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014, 19:35 
PIONier

Berichten: 2
dankjewel!
we hebben het nu nog twee keer gespeeld en ik merk dat we dus aantal dingen vergeten waren. zo hadden we de lege groene velden links niet kaarten neergelegd, waren we van mening dat we de voedselfiches niet inhoefde te leveren terwijl dit elke oogst wel moest dus.....oops!
en we hadden steeds aangevuld tot het aantal dat op het bord of kaartje stond en niet dus bijgevuld. dus nu hadden we veel meer hout en beesten tot de beschikking YES!

al met al een leuk spel hoor, maar ik blijf het zonde vinden dat je het met die 14 kaartjes moet doen, jammer dat het niet zo is dat je als je 1 uitspeelt er gewoon 1 van het deck weer bij mag pakken tot 7. (doen we dat gewoon stiekum een keertje in spel wel ;))

Ik ben echt helemaal fan van 999 games. we hebben la cita en kolonisten van amerika (die speelt mijn 8 jarige dochter ook gewoon en maakt me nog in ook iedere keer, oops zegt misschien ook wat over mij dan ? :( , neh! ze is gewoon heeeeel slim)
en tikal, het dorp en nu deze, echt fantastisch.
groetjes feyline


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014, 20:28 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Dierik schreef:
JeVo schreef:
Ik vind dat je het spel te kort doet door de familie versie te blijven spelen.


Je ziet maar weer eens dat smaken verschillen 8) . Ik speel ook met veel plezier de familieversie. Dat gedoe met al die kaarten en de daaraan gekoppelde willekeur hoeft van mij ook niet zo.

Ik ben ook absoluut geen fan van Agricola maar heb het spel onmiddellijk leren spelen met de uitgebreide versie en nadien nog maar een drietal keer gedaan telkens weer met de uitgebreide versie.
Misschien moet ik het dan nog maar eens een kans geven met de familie versie ?
Is het enige verschil tussen de twee versies de ambachtkaarten en de kleine investeringen ?

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014, 23:02 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
@feyline.. je snapt hopelijk wel dat 999games een Nederlandse spellenuitgever is en niet zelf die spellen bedenken. Sterker nog dit spel is bedacht door Uwe. Geen Nederlander en de meeste spellen komen eerst in Duitsland uit en als ze daar goed lopen zal een Nederlandse spellen uitgever zoals 999games of White Goblin het spel vertalen en uitgeven in Nederland. In Duitsland is Kosmos een van de grootste uitgevers en daar is mogelijk via hen als eerste Agricola op de markt verschenen. Niet voor niets wordt de grootste spellenbeurs in Essen gehouden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 13:03 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Goed om alle tips te lezen. Vooral die drie vragen van 'Feline' vind ik goed. Ook de antwoorden hierop.

Ik zat zelf ook met al die kaarten, en dan ook nog uit verschillende decks.
Ik vraag me nog steeds wel af wat over het algemeen het beste werkt. een aantal uit ieder deck of gewoon alle decks schudden en willekeurig pakken.

Dan nog een vraagje, blijven de vakjes op het linker bord nu leeg? Die groene vakjes naast de eerste acties? Zijn die vakjes er om je voorraad op te leggen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2016, 13:58 
Jakkiebak!

Berichten: 67
Woonplaats: Dordrecht
Afhankelijk van het aantal spelers worden op de lege groene vakken van het linker bord actie veld kaarten neergelegd voordat het spel begint. Zo heb je dus aan de start van het spel de keuze uit de op de borden gedrukte actie velden, de eerste omgekeerde actie veld kaart (1e fase) en dus een X aantal actie veld kaarten. Op de actie veld kaarten staat in het klein gedrukt bij hoeveel spelers ze worden gebruikt.
Je kan de niet gebruikte lege groene vakken gebruiken om de algemene voorraad neer te leggen maar daarvoor zijn ze in eerste instantie niet voor bedoeld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2016, 17:20 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
voor de algemene voorraad kun je een van de achterkanten van de spelersborden gebruiken.
sommige spelersborden hebben een speciale achterkant, soms om het spel mee uit te leggen, soms om de voorraad op te beheren.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Agricola - Ambachten en kleine investeringen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

999 Games, Agricola



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®