Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ghost Stories
BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009, 21:39 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Weet iemand toevallig:
- of dit spel taalafhankelijke onderdelen bevat?
- er Nederlandse regels van de uitgever bij zitten?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Ghost Stories
BerichtGeplaatst: ma 16 nov 2009, 22:37 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Bartjes! schreef:
Weet iemand toevallig:
- of dit spel taalafhankelijke onderdelen bevat?


Nee, spel is volledig taalonafhankelijk.

Bartjes! schreef:
Weet iemand toevallig:
- er Nederlandse regels van de uitgever bij zitten?


Ja, Nederlandse spelregels in de doos. Hangt er uiteraard vanaf of je de versie met Nederlandse spelregels koopt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009, 00:22 
2. Orléans (2014)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
Je kan de Nederlandse regels ook hier terugvinden:

http://www.rprod.com/files/GS_RULES_NL.pdf


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009, 20:26 
3. Pandemic (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Oké, dank voor de reacties!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009, 18:52 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Klopt het dat je in een spel met twee spelers de andere 2 taoisten niet op het bord hoeft te zetten? Daar kun je toch niets mee, of wel?

Heb je met 2 spelers nog net zo veel kans op de overwinning als met 4 spelers; wat zijn jullie ervaringen?

Als mijn bord vol is en ik moet een geest op een ander bord leggen, mag ik deze dan op een ander bord waar een boeddha staat neerleggen, zodat deze geest direct verdreven wordt?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2009, 22:26 
5. Torres (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Het is niet voor niets dat Ghost Stories hier onder de 'pittige spellen' valt: inmiddels hebben we het 5 keer gespeeld (beginnersvariant), en alle keren is de overwinning nog niet eens een klein beetje in zicht geweest.

Zijn er hier mensen die tips 'n tricks hebben over hoe dit spel gespeeld moet worden? Ik vind het op zich een heel leuk spel, maar de moeilijkheidsgraad is zelfs in de beginnersvariant erg hoog.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2009, 22:53 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Je speelt altijd met het volledige aantal monniken, maar afhankelijk van hoe je ze 'bestuurt' moet je de regels wel aanpassen. Zie daarvoor in de handleiding onder 'spelen met minder spelers' ergens achteraan.

Het spel is met vier 'echte' spelers veel ingewikkelder dan als je soloot. In het laatste geval zijn spelers in staat om het spel op het hoogste niveau te verslaan; dat is een brug of twee te ver met 'echte' spelers. Ik heb onlangs op BGG iemand zo gek gekregen om het spel met 'echte' spelers onder lastige omstandigheden op het laagste niveau te proberen. Het pleit voor zijn ervaring dat hij er na vijf of zes potjes winst uit wist te peuteren (hetgeen hem in niet geringe mate verbaasde), maar het was toch allemaal redelijk kielekiele.

Dat is de reden dat ik het spel ook niet meer speel. Het wordt verkocht als een coöperatief spel, maar je kunt het alleen op een leuke manier spelen als je het coöperatieve aspect verwijdert. Of, beter gezegd, je hebt dan een redelijke(r) kans op winst. Ik kan me voorstellen dat voor sommigen het aanhoudende verlies een aansporing is om het nog een keer te proberen tot het spel is overwonnen, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik moet een gevoel van 'doenbaarheid' bij het geheel hebben, en dat lijkt domweg te ontbreken.

Tips? Er zijn er helaas niet veel omdat het spel niet erg veel strategische elementen kent. Maar wellicht kun je hiermee uit de voeten:
  • Leg de Herbalist in het midden van het dorpje. Dit mannetje is UITERMATE BELANGRIJK, dus je wilt daar altijd snel naartoe kunnen lopen.
  • Gebruik voor geel de kracht dat je een willekeurig taofiche mag pakken; voor rood dat je iemand anders mag bewegen; groen maakt niet zo heel veel uit (ikzelf speelde het liefst met de negeer-de-zwarte-dobbelsteen eigenschap); blauw is naar eigen inzicht en voorkeur.
  • De dobbelstenen zijn heel erg grillig. Als je twee of meer stippen erbij moet dobbelen, vergeet het dan maar. Het hebben van veel taofiches is daardoor een zeer belangrijk aspect van je doorlopende strategie (vandaar de Herbalist in het midden van het speelveld).
  • Schroom niet om je yin-yangfiche in te zetten voor het gebruik van de Sorcerer. Sommige geesten zijn zó vervelend en zó slecht getimed dat je die op geen enkele andere manier dan deze weg kan krijgen.
  • Leg zwakke geesten zo mogelijk in de hoeken van het speelveld. Je krijgt ze dan misschien met één exorcisme weg. (Maar je zult al snel merken dat dit in de praktijk eerder een ideaal dan een nuttige wenk is.)
  • Zorg er altijd voor dat de boeddha's in het spel zijn. Een gevaarlijke geest die zo onschadelijk wordt gemaakt is beter dan een gevaarlijke geest die wacht op een exorcisme.
  • Tormentors zo snel mogelijk wegwerken—de zwarte dobbelsteen is veel en veel te gevaarlijk om elke beurt te moeten gooien, je hebt 't al moeilijk zat. Ditto voor geesten die tao of dobbelstenen blokkeren.
  • En dan hopen, bidden en smeken dat de Haunters in een rustig patroon het bord opkomen, want als er vijf of zes staan te dringen om die alleraardigste monniken met een bezoekje te vereren kun je het eigenlijk wel schudden.

Maar ik zou er niet eens aan beginnen en gewoon Pandemie of In de Ban van de Ring op tafel zetten... Succes ermee, in ieder geval.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2009, 23:24 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cymric schreef:
Ik moet een gevoel van 'doenbaarheid' bij het geheel hebben, en dat lijkt domweg te ontbreken.


Dat is precies het gevoel dat me een beetje begint te bekruipen, dus ik hoop dat er binnenkort een keer een overwinning in de boeken bijgeschreven kan gaan worden... Misschien eens met P.T. proberen, die heeft vaak een andere manier van denken bij het spelen van spellen ;)

Dank voor je uitgebreide reactie, Cymric! It's MUCH appreciated! Ik had zelf overigens het gevoel dat het spel met 2 spelers VEEL moeilijker is dan met 4 spelers; vandaar dat wij nu met 2 spelers alle 4 de taoisten gebruiken (ieder heeft dan 2 kleuren). Heb je toevallig een verklaring waarom het met 1 speler 'makkelijker' is dan met 4 spelers? Ik krijg dat (nog) niet logisch beredeneerd, namelijk...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 dec 2009, 23:58 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Drie dingen:
  • Met één speler gebruik je de power tokens die je in staat stellen om de krachten van andere spelerborden over te nemen en te combineren met je eigen kracht. Je krijgt dan tijdelijk een 'supermonnik' die bijvoorbeeld én een taofiche mag pakken én met vier dobbelstenen mag gooien én dat twee keer mag doen. Dat een paar keer doen tikt enorm aan .
  • De stapel met geesten is kleiner.
  • Alle taofiches in het spel zitten altijd bij maar één speler, er is dus geen logistiek gerommel nodig om bij elkaar te komen om sterke geesten te verslaan.

Ikzelf heb altijd het idee gehad dat het erg oneerlijk is dat je met zo'n supermonnik minder geesten hoeft te verslaan. Volgens mij moet dat op z'n minst omgekeerd zijn: dus hoe meer 'echte' spelers, hoe minder geesten. Maar nog veel sterker leeft de overtuiging dat het spel met 'echte' spelers slecht getest is. Het is te doen, maar met hangen en wurgen. 't Is maar wat je leuk vindt...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2009, 10:00 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 867
Woonplaats: Bollenstreek
Misschien was het geluk of hebben we onbewust vals gespeeld maar ik heb een keer met vier spelers de beginnersvariant weten te winnen. Verder was het wel treurnis troef in mijn potjes: verliezen, verliezen en nog eens verliezen. Maar desalniettemin vind ik het echt een leuk spel en wil ik het graag weer eens doen (met de uitbreiding).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2009, 13:08 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cymric schreef:
Drie dingen:
  • Met één speler gebruik je de power tokens die je in staat stellen om de krachten van andere spelerborden over te nemen en te combineren met je eigen kracht. Je krijgt dan tijdelijk een 'supermonnik' die bijvoorbeeld én een taofiche mag pakken én met vier dobbelstenen mag gooien én dat twee keer mag doen. Dat een paar keer doen tikt enorm aan .
  • De stapel met geesten is kleiner.
  • Alle taofiches in het spel zitten altijd bij maar één speler, er is dus geen logistiek gerommel nodig om bij elkaar te komen om sterke geesten te verslaan.
Ikzelf heb altijd het idee gehad dat het erg oneerlijk is dat je met zo'n supermonnik minder geesten hoeft te verslaan. Volgens mij moet dat op z'n minst omgekeerd zijn: dus hoe meer 'echte' spelers, hoe minder geesten. Maar nog veel sterker leeft de overtuiging dat het spel met 'echte' spelers slecht getest is. Het is te doen, maar met hangen en wurgen. 't Is maar wat je leuk vindt...


Dank voor je heldere uiteenzetting. Nog één vraag: Heb je met één speler niet het logistieke nadeel dat je van de ene kant van het bord naar de andere kant moet rennen? (waardoor je regelmatig te laat zult zijn?) Iets wat met 4 spelers dan weer makkelijker te ondervangen is...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2009, 13:10 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Dagmar schreef:
Misschien was het geluk of hebben we onbewust vals gespeeld maar ik heb een keer met vier spelers de beginnersvariant weten te winnen.


Kom, kom, niet zo bescheiden: R.E.S.P.E.C.T., Dagmar! Dat moet ons nog maar lukken... :D

Als je het met de uitbreiding hebt gespeeld, ben ik erg benieuwd hoe dat was: hopelijk wordt het daar iets makkelijker van in plaats van nóg moeilijker ;D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2009, 14:46 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Hallo,

Ik heb Ghost stories nu al een 5-tal maal gespeeld en toch al 3 maal gewonnen. Door goed samen te werken is het redelijk gemakkelijk om te winnen. De laatste maal speelde er twee tieners mee en zij waren zeer creatief in het vinden van goede strategieën. Dit is voor mij een van de beste cooperatieve spellen die ik al gespeeld heb!

Kire


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 dec 2009, 14:55 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Dan ben ik toch benieuwd naar de strategieen (en of je het spel wel goed hebt gespeeld; sla BGG er maar op na; winnen is eerder een zeldzaamheid, dan regel. Er worden nogal snel fouten gemaakt met de manier waarop geesten op het bord komen).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009, 00:22 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Kire schreef:
Ik heb Ghost stories nu al een 5-tal maal gespeeld en toch al 3 maal gewonnen. Door goed samen te werken is het redelijk gemakkelijk om te winnen. De laatste maal speelde er twee tieners mee en zij waren zeer creatief in het vinden van goede strategieën. Dit is voor mij een van de beste cooperatieve spellen die ik al gespeeld heb!

Met alle respect: als je met vier 'levende' monniken hebt gespeeld (dus zonder de power tokens, dan heb je óf gruwelijk veel mazzel gehad, of je hebt diverse regelfouten gemaakt. Het is ontzettend gemakkelijk om die te maken, zoals velen op een gegeven moment ontdekten. Bij iemand die winst op het allerhoogste niveau claimde haalde ik nog ongeveer 10 fouten uit zijn verslag—slordigheden, dingen vergeten, dingen doen die niet mogen. De termen 'redelijk gemakkelijk' associëer ik niet met winst op (naar ik vermoed) het laagste niveau.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
33 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Ghost Stories  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten


Tags

Ghost Stories



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®