Je speelt altijd met het volledige aantal monniken, maar afhankelijk van hoe je ze 'bestuurt' moet je de regels wel aanpassen. Zie daarvoor in de handleiding onder 'spelen met minder spelers' ergens achteraan.
Het spel is met vier 'echte' spelers
veel ingewikkelder dan als je soloot. In het laatste geval zijn spelers in staat om het spel op het hoogste niveau te verslaan; dat is een brug of twee te ver met 'echte' spelers. Ik heb onlangs op BGG iemand zo gek gekregen om het spel met 'echte' spelers onder lastige omstandigheden op het laagste niveau te proberen. Het pleit voor zijn ervaring dat hij er na vijf of zes potjes winst uit wist te peuteren (hetgeen hem in niet geringe mate verbaasde), maar het was toch allemaal redelijk kielekiele.
Dat is de reden dat ik het spel ook niet meer speel. Het wordt verkocht als een coöperatief spel, maar je kunt het alleen op een leuke manier spelen als je het coöperatieve aspect verwijdert. Of, beter gezegd, je hebt dan een redelijke(r) kans op winst. Ik kan me voorstellen dat voor sommigen het aanhoudende verlies een aansporing is om het nog een keer te proberen tot het spel is overwonnen, maar zo zit ik niet in elkaar. Ik moet een gevoel van 'doenbaarheid' bij het geheel hebben, en dat lijkt domweg te ontbreken.
Tips? Er zijn er helaas niet veel omdat het spel niet erg veel strategische elementen kent. Maar wellicht kun je hiermee uit de voeten:
- Leg de Herbalist in het midden van het dorpje. Dit mannetje is UITERMATE BELANGRIJK, dus je wilt daar altijd snel naartoe kunnen lopen.
- Gebruik voor geel de kracht dat je een willekeurig taofiche mag pakken; voor rood dat je iemand anders mag bewegen; groen maakt niet zo heel veel uit (ikzelf speelde het liefst met de negeer-de-zwarte-dobbelsteen eigenschap); blauw is naar eigen inzicht en voorkeur.
- De dobbelstenen zijn heel erg grillig. Als je twee of meer stippen erbij moet dobbelen, vergeet het dan maar. Het hebben van veel taofiches is daardoor een zeer belangrijk aspect van je doorlopende strategie (vandaar de Herbalist in het midden van het speelveld).
- Schroom niet om je yin-yangfiche in te zetten voor het gebruik van de Sorcerer. Sommige geesten zijn zó vervelend en zó slecht getimed dat je die op geen enkele andere manier dan deze weg kan krijgen.
- Leg zwakke geesten zo mogelijk in de hoeken van het speelveld. Je krijgt ze dan misschien met één exorcisme weg. (Maar je zult al snel merken dat dit in de praktijk eerder een ideaal dan een nuttige wenk is.)
- Zorg er altijd voor dat de boeddha's in het spel zijn. Een gevaarlijke geest die zo onschadelijk wordt gemaakt is beter dan een gevaarlijke geest die wacht op een exorcisme.
- Tormentors zo snel mogelijk wegwerken—de zwarte dobbelsteen is veel en veel te gevaarlijk om elke beurt te moeten gooien, je hebt 't al moeilijk zat. Ditto voor geesten die tao of dobbelstenen blokkeren.
- En dan hopen, bidden en smeken dat de Haunters in een rustig patroon het bord opkomen, want als er vijf of zes staan te dringen om die alleraardigste monniken met een bezoekje te vereren kun je het eigenlijk wel schudden.
Maar ik zou er niet eens aan beginnen en gewoon Pandemie of In de Ban van de Ring op tafel zetten... Succes ermee, in ieder geval.