Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2

Welk spel van het duo Kramer & Kiesling vind je het beste?
Australia 0%  0%  [ 0 ]
Bizon 0%  0%  [ 0 ]
Cavum 1%  1%  [ 1 ]
Celtica 0%  0%  [ 0 ]
Java 6%  6%  [ 4 ]
Maharadja 20%  20%  [ 14 ]
Mexica 9%  9%  [ 6 ]
Pepper 0%  0%  [ 0 ]
Pueblo 3%  3%  [ 2 ]
Sunken City 0%  0%  [ 0 ]
Swarm, The 3%  3%  [ 2 ]
Tikal 36%  36%  [ 25 ]
Torres 19%  19%  [ 13 ]
Verflixxt 3%  3%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 69
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 sep 2010, 10:55 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
henk.rolleman schreef:
P.T. schreef:
Ik kan me maharadja niet heel goed meer herinneren, maar ik had het gevoel dat wanneer je eenmaal voor stond, je eigenlijk vrij gemakkelijk voor kon blijven. Vandaar dat ik volgens mij destijds dat spel niet zo heel geweldig vond.

Dat gevoel had ik ook. Zeker wanneer je wat achter stond. Grafisch heel mooi maar maar na twee maal spelen had ik het wel gezien. Ik vind het overigens niet een slecht spel maar er is beter ;)


Ik heb het idee dat dat vooral gebeurd als medespelers vergeten te kiezen voor "Ruil karakterkaart". Pak die 1 af van je tegenstander! En loop niet allemaal naar dezelfde stad.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 16 sep 2010, 11:20 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
BaSL schreef:
Ik heb het idee dat dat vooral gebeurd als medespelers vergeten te kiezen voor "Ruil karakterkaart". Pak die 1 af van je tegenstander! En loop niet allemaal naar dezelfde stad.

Dat is precies waarom het spel naar mijn mening een stroeve en chaotische bende wordt. Je moet maar zien hoe je je twee acties uitvoert als opeens je karakterkaart voor je neus wordt weggekaapt; en iemand die het geluk heeft om op de juiste tijdstippen met rust te worden gelaten, zal waarschijnlijk het spel winnen. Dat heeft niet zozeer met 'degene die vooraan staat, wint' te maken; wel met elkaar wel of niet toestaan de eigen dingetjes wel of niet te doen.

De laatste twee spellen die ik deed bezette ik permanent de '1'-karakterkaart, waarmee je je in feite aan het gerommel met de kaarten onttrekt; en toen ik merkte dat ik me wel kon amuseren, heb ik het spel meteen de deur uitgedaan en de waardering tot '2' omlaag geschroefd. Permanent een strategie volgen die je in staat stelt om in feite kernmechanismen uit het spel te omzeilen betekent in wezen dat je het spel absoluut leuk vindt of niet wilt spelen.

Maharadja heeft een plek in spellenland want er zijn maar weinig titels waar je elkaar zó voor de voeten loopt, maar deze titels zijn op geen enkele wijze aan mij besteed.



Dit allemaal terzijde: mijn stem ging naar Tikal. Speelt vlot, ziet er fantastisch uit, verveelt nooit, en kent een prima eigen spelritme. Voor een spel dat ondertussen al meer dan 10 jaar oud is, is dat een bijzonder knappe prestatie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 sep 2010, 11:37 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ja, dat chaotische gerommel is voor velen inderdaad ook een reden om nee te zeggen tegen Maharadja. Ik hou er wel van!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 16 sep 2010, 14:37 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
BaSL schreef:
Ja, dat chaotische gerommel is voor velen inderdaad ook een reden om nee te zeggen tegen Maharadja. Ik hou er wel van!
Dat chaotische gerommel vond ik nou niet leuk omdat die karakters steeds wisselden.

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010, 16:27 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Lier (B)
Goeie maar ook best een lastige vraag eigenlijk. Tikal, Torres en Maharadja maken zeker mijn top drie uit, maar om er daar nu eentje uit te kiezen...

Ik heb uiteindelijk voor Torres gestemd omwille van de sierlijke eenvoud die dit spel kenmerkt en omdat hij gewoon ook vaker dan de andere twee op tafel komt. Maar dat heeft wellicht meer met de spelduur dan met wat anders te maken.

Ik heb Maharadja trouwens nooit echt als chaotisch ervaren, veeleer als interactief en flexibele strategieën toelatend. Ik speel hem in ieder geval wel graag. Alleen niet vaak genoeg, maar dat probleem heb ik wel met meerdere spellen. :)

cymric schreef:
Permanent een strategie volgen die je in staat stelt om in feite kernmechanismen uit het spel te omzeilen betekent in wezen dat je het spel absoluut leuk vindt of niet wilt spelen.

Dit vind ik een hele rare hersenkronkel. Die strategie kan je toch maar net zo lang volhouden tot een andere speler die kaart bij je komt weghalen? Je kan dan die kaart in de volgende beurten dan wel heen en weer gaan trekken, maar als twee honden vechten... Of zie ik iets over het hoofd in je redenering?

_________________
[www.forumfederatie.be] [spel.forumfederatie.be] [www.goudenludo.be]


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2010, 16:15 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Torres heeft lang tot mijn absolute top-3 spellen behoord (van alle auteurs), maar is inmiddels iets minder favoriet. Ten eerste is de glans er een beetje af, ten tweede is het erg "droog" en berekenend. Nou ligt mij dat wel, maar het ligt de andere spelers in mijn spellengroepje minder waardoor ik vaak het gevoel heb te weinig tegenstand te krijgen.

Tikal heb ik nooit veel aan gevonden, maar ik kan niet goed onder woorden brengen waarom. Het is ook al bijna 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst speelde...

Maharadja vond ik bij eerste kennismaking al een geweldig spel en dat is nog niet veranderd. Ja, het kan soms lastig vooruit plannen zijn, maar dat vind ik juist een van de charmes van het spel. In onze groep worden de acties "Karakter ruilen" en "Scorespoor aanpassen" steeds vaker gekozen omdat steeds meer spelers daar de waarde van inzien, hierdoor hebben wij nog geen dominante strategie gevonden. Maharadja krijgt dan ook mijn stem.
(Wij spelen overigens altijd de gevorderen-variant, dus met de "7" rol in het spel.)

Mac


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 01 okt 2010, 20:42 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Voor de liefhebbers: feuerteufel heeft ook een leuke online Maharadja.

http://www.turnbasedspellen.nl

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 okt 2010, 19:56 
4. Tikal (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Mac-S schreef:
Tikal heb ik nooit veel aan gevonden, maar ik kan niet goed onder woorden brengen waarom. Het is ook al bijna 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst speelde...


Tijd om het weer eens te gaan spelen :wink:
Speel dan wel de "gevorderden" versie met het bieden op kaarten.
Dan moet je het spel wel leuk vinden 8)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 okt 2010, 22:54 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Sven schreef:
cymric schreef:
Permanent een strategie volgen die je in staat stelt om in feite kernmechanismen uit het spel te omzeilen betekent in wezen dat je het spel absoluut leuk vindt of niet wilt spelen.

Dit vind ik een hele rare hersenkronkel. Die strategie kan je toch maar net zo lang volhouden tot een andere speler die kaart bij je komt weghalen? Je kan dan die kaart in de volgende beurten dan wel heen en weer gaan trekken, maar als twee honden vechten... Of zie ik iets over het hoofd in je redenering?

Ja en nee. Dat 'permanent bezetten' is natuurlijk niet mogelijk als iemand anders je de karakterkaart afneemt, klopt. Wat ik ermee bedoelde is dat ik dan vanwege de 'rust' die de 1-kaart geeft, ik altijd maar weer de 1-kaart zou pakken én waar nodig terugpakken. Met andere woorden, ik vind het pas leuk worden als ik gewoon kan doen wat ik van plan was, en niet maar moet afwachten of ik kan doen wat ik van plan was.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010, 11:05 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3030
Woonplaats: Nijmegen
Tikal heb ik onlangs voor het eerst gespeeld, het beviel mij goed zo'n eerste potje dus zal het nog wel eens spelen. Daardoor ook wel benieuwd naar Tikal II die zijn debuut maakt op Essen.

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010, 13:22 
5. Stone Age (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Tikal 2 is zo op het eerste gezicht alleen hetzelfde qua thema..
Ben ook erg benieuwd naar deel 2 maar denk niet dat het spelmechanisme hetzelfde zal zijn..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010, 10:07 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 78
Woonplaats: Heemskerk
Heb Mexica gestemd omdat het gewoon een erg leuk, vooral interactief spel is dat vlot speelt.
Vond Tikal ook erg leuk en Maharadja is zeker een goed spel!!
En ja, ook ik vind Celtica gewoon een leuk tussendoor spel met vooral prachtig artwork!!
Heb nu Asara gekocht in Essen. Zeer aantrekkelijk bord, maar heeft iemand toevallig al de Nederlandse spelregels gezien op het internet?


Laatst bijgewerkt door heimdall op di 25 jan 2011, 17:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010, 00:04 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
Het duo heeft al heel wat mooie spellen afgeleverd.
Mijn persoonlijke favorieten: Tikal en Pueblo.

Tikal is een erg leuk en sfeervol spel en met zijn "10 te besteden actiepunten" in 1999 best wel een trendsetter te noemen. Pueblo is een leuk abstract spel dat blijft bekoren. Ongelooflijk dat het slechts 1 stem heeft in deze poll ... mogen we maar 1 stem uitbrengen? :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Beste spel van Kramer & Kiesling?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Michael Kiesling, Wolfgang Kramer



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®