spellenzoekertjes: de BSM-markt
Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp
Zoek naar:
8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: race for the galaxy
BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 12:55 
Hazelnoot Ridder

Hoi!

Ik heb wat vraagjes over RFTG:

1. Wat Gebeurd er als de chips opzijn tijdens de trade fase ? Bv je hebt beiden wat goederen die je om kan wisselen voor chips. Om welke reden dan ook is 1 van beiden eerst aan de beurt ( heeft de fase gespeeld, of in geval dat beiden de fase spelen degene met de laagste startwereld) Houdt het dan gewoon op voor de andere speler? Of tel je ze er fictief bij ?

2. De 6 kostende development "Galactic Survey/Seti" Krijg je daar alleen bonusponten voor grijze werelden die geen goed produceren, of gewoon voor elke wereld die je hebt, ongeacht goederen of windfall wereld?

En hebben jullie ook dat je na het vaker spelen, sneller op een strategy terug valt die eerder bij jou succesvol was. Mijn tegenspeler en ik hebben het idee dat we een beetje in herhaling vallen hoe vaker we het spelen. Terwijl ik toch bij veel mensen op bgg zie dat ze het veeeeeeeeeeeeel vaker gespeeld hebben dan wij.

Offline Profiel  BoardGameGeek     

Berichttitel: Re: race for the galaxy
BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 13:08 
spellengek

missiloon schreef:
Hoi!

Ik heb wat vraagjes over RFTG:

1. Wat Gebeurd er als de chips opzijn tijdens de trade fase ? Bv je hebt beiden wat goederen die je om kan wisselen voor chips. Om welke reden dan ook is 1 van beiden eerst aan de beurt ( heeft de fase gespeeld, of in geval dat beiden de fase spelen degene met de laagste startwereld) Houdt het dan gewoon op voor de andere speler? Of tel je ze er fictief bij ?

Nee, in dat geval neem je extra fiches uit de doos. Desnoods gebruik je wat anders. Onthoud dat je het spel begint met 12 punten per speler (met BoW komen er nog 5 bij, ongeacht het aantal spelers)

Citaat:
2. De 6 kostende development "Galactic Survey/Seti" Krijg je daar alleen bonusponten voor grijze werelden die geen goed produceren, of gewoon voor elke wereld die je hebt, ongeacht goederen of windfall wereld?

Deze kaart levert op:
2 punten voor iedere wereld (ongeacht de kleur) met een eigenschap voor fase 1
1 punt voor iedere andere wereld
1 punt voor iedere intwikkeling met een eigenschap voor fase 1 (inclusief zichzelf)
Deze kaart is altijd goed voor minstens 10 bonuspunten. Mede daardoor is zijn eigenschap tijdens het spel niet zo goed. Typisch een kaart om tegen het einde neer te leggen.
Citaat:
En hebben jullie ook dat je na het vaker spelen, sneller op een strategy terug valt die eerder bij jou succesvol was. Mijn tegenspeler en ik hebben het idee dat we een beetje in herhaling vallen hoe vaker we het spelen. Terwijl ik toch bij veel mensen op bgg zie dat ze het veeeeeeeeeeeeel vaker gespeeld hebben dan wij.

Race heeft een paar hoofdstrategieën, maar die paar hoofdstrategieën kennen vele varianten. Het gaat er vooral om de juiste strategie te bepalen op basis van je beginkaarten en de kans zo groot mogelijk te maken dat je de kaarten krijgt die die strategie ondersteunen. Aan de andere kan moet je niet aarzelen om snel van strategie te wisselen als het uitgangspunt niet werkt.
Mijn favoriete strategie is nog altijd het maken van zoveel mogelijk 6-ontwikkelingen. Dat lukt maar zelden, maar het is des te leuker als het goed van de grond komt. Ook een tableau met bijna alleen Alien, Rebel/Imperium of Upliftkaarten is erg bevredigend om voor elkaar te krijgen.

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 13:57 
Hazelnoot Ridder

Bedankt voor de uitleg, alleen dat met de chips spelen we dan volgens mij fout, de rest lijken we dan niet zoveel fout te doen ^^

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 15:53 
Gouverneur

Peter Hein schreef:
Race heeft een paar hoofdstrategieën, maar die paar hoofdstrategieën kennen vele varianten. Het gaat er vooral om de juiste strategie te bepalen op basis van je beginkaarten en de kans zo groot mogelijk te maken dat je de kaarten krijgt die die strategie ondersteunen. Aan de andere kan moet je niet aarzelen om snel van strategie te wisselen als het uitgangspunt niet werkt.
Mijn favoriete strategie is nog altijd het maken van zoveel mogelijk 6-ontwikkelingen. Dat lukt maar zelden, maar het is des te leuker als het goed van de grond komt. Ook een tableau met bijna alleen Alien, Rebel/Imperium of Upliftkaarten is erg bevredigend om voor elkaar te krijgen.

Het tableau met zo veel mogelijk 6 developments is ook één van mijn favorieten. Het is mij een keer gelukt een tableau te maken met 72 punten uit 6-devs.

Misschien ook nog wel leuk om te vermelden zijn high scores. Mijn hoogste ooit is 126 punten (dit is wel met alle uitbreidingen erbij, dit zorgt voor significant hogere scores.)

EDIT: Oh ja, ik heb dit spel zeker al meer dan 200 keer gedaan (En als ik tegen een AI meetel dan komt het neer op duizenden potjes).

Online Profiel  BoardGameGeek    Facebook  

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 16:33 
Hazelnoot Ridder

Wauw wat een hoge scores! Nu heb ik dan ook alleen maar het basisspel en bij ons zijn de scores nu tussen de 30 en 50 zeg maar, de hoogste score bij ons ooit is 62, geen idee meer hoe ik dat gehaald heb want meestal komen we niet zo hoog.

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 16:37 
Gouverneur

missiloon schreef:
Wauw wat een hoge scores! Nu heb ik dan ook alleen maar het basisspel en bij ons zijn de scores nu tussen de 30 en 50 zeg maar, de hoogste score bij ons ooit is 62, geen idee meer hoe ik dat gehaald heb want meestal komen we niet zo hoog.

Bij het basisspel is 62 ook zeker een goede score. Bij de uitbreidingen komen er kaarten bij die meer punten waard zijn (o.a. drie werelden met 9 punten van zichzelf) en manieren om punten te scoren buiten de manieren die al bekend zijn voor je, dus het scorend vermogen gaat echt drastisch omhoog als je met uitbreidingen gaat spelen.

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 22:07 
3. Smallworld (2009)

Zijn er nog uitbreidingen die eruit springen of zijn ze allemaal de moeite waard? Heb nu alleen de gathering storm naast basisspel maar voegt (muv soloplay) mijn inziens niet heel veel toe. Ben niet zo'n solo speler maar moet zeggen dat het bij dit spel zeker niet onvermakelijk was.

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2012, 23:13 
Gouverneur

De grootste toevoeging van 'Rebel vs. Imperium' is de zogenaamde overnamekrachten. Deze zorgen ervoor dat je eventueel in staat wordt gesteld om militaire werelden over te nemen van je tegenstander. In woorden een erg goede toevoeging, maar in praktijk zijn de eisen die er aan gesteld worden vrij stevig en daardoor komen overnames maar weinig voor.

De laatste uitbreiding 'Brink of War' heeft beide vorige uitbreidingen nodig. Deze uitbreiding brengt een nieuw soort victory point, namelijk de 'prestige points' Deze tellen ook als punten aan het einde, maar kunnen met name tijdens het spel op allerlei verschillende manieren gebruikt worden door bv. een speciale actiekaart of krachten op de kaarten.

Van deze uitbreidingen vind ik vooral 'Brink of War' erg leuk. Jammergenoeg heb je dus beide eerdere uitbreidingen erbij nodig. Van de uitbreidingen biedt 'The Gathering Storm inderdaad het minste (letterlijk, qua aantal kaarten klopt dit ook). Ik persoonlijk zou niet meer zonder alle uitbreidingen willen spelen, maar ik raad wel aan om er eerst achter te komen voor je zelf of je het nodig vindt om alles erbij te hebben.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp 8 berichten | Pagina 1 van 1 |

Opties

Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 

Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen Algemeen  
 Feed - Onderwerp - race for the galaxy