SpellenSpektakel 2012

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: SpellenSpektakel 2012

Bericht door ditterio »

Is er eetgelegenheid op het SpSp?

Labels:
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Ja die is er. Ditterio, reageer jij ook op pb's?
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

NielsZW schreef:Ja die is er. Ditterio, reageer jij ook op pb's?
ja, normaal wel, heb er vandaag en gisteren wel al heel wat gekregen. heb jij pb gestuurd?
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Ja
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

NielsZW schreef:Ja
Oei, niets ontvangen. Jouw laatste pb was: "zie je om 12.30" en daar heb ik op geantwoord "super!" Nadien geen pb van jou meer gekregen, anders moet je hem nog eens doorsturen?
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ziet er wel gaaf uit, al die spe(e)ltafels en al die spellen die er ook worden verkocht :D! Jammer dat ik er niet bij ben :( en wat voor mooie prijzen kopen kan :P.
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

wij parkeerden de auto geregeld op de bisschopsmolen of de kruisstraat en de wijkjes wat er achter zit (geen idee of er plek is en betaald parkeren...)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Knipoog
Garnaal

Leuk SpellenSpektakel 2012

Bericht door Knipoog »

LEUK!
Ik as er zaterdag, helemaal top daar. Mooi rustig qua "lawaai", goede akoestiek in die hal!
Verder was het allemaal dik voor elkaar hoor!

Ga zo door zou ik zeggen, ik hou me aanbevolen voor volgend jaar.

Groet ;-)
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ik wil graag iedereen met parkeer-tips hartelijk bedanken.

Helaas bleek de genoemde gratis parkeren optie op 10 minuten loopafstand onvindbaar (de directe route was afgesloten en de navigatie hield hardnekkig vol dat ik terug moest naar die afgesloten straat), maar al zoekend kreeg ik parkeergarage 't Eindje (?) in beeld, dus hebben we daar de auto maar gestald. Altijd beter dan 14 euro dokken.
Morrighan
Grote Dienaar

Bericht door Morrighan »

Mac-S schreef:Ik wil graag iedereen met parkeer-tips hartelijk bedanken.

Helaas bleek de genoemde gratis parkeren optie op 10 minuten loopafstand onvindbaar (de directe route was afgesloten en de navigatie hield hardnekkig vol dat ik terug moest naar die afgesloten straat), maar al zoekend kreeg ik parkeergarage 't Eindje (?) in beeld, dus hebben we daar de auto maar gestald. Altijd beter dan 14 euro dokken.
Jammer :( Die 'afgesloten straat' kon je nog gewoon inrijden en van daaruit meteen de parkeerplaats op. Veel verder dan de parkeerplaats kun je op die straat ook op dit moment niet komen. Met andere woorden: parkeerplaats was nog net bereikbaar. Ach ja, iets voor volgend jaar als ze daar klaar zijn met werkzaamheden en de navigatie er niet van van slag raakt.
Afbeelding
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Mac-S schreef: Helaas bleek de genoemde gratis parkeren optie op 10 minuten loopafstand onvindbaar (de directe route was afgesloten en de navigatie hield hardnekkig vol dat ik terug moest naar die afgesloten straat), maar al zoekend kreeg ik parkeergarage 't Eindje (?) in beeld, dus hebben we daar de auto maar gestald. Altijd beter dan 14 euro dokken.
Helaas niet altijd beter. De iets minder mobiele mensen onder ons hebben er graag 14 euro voor over om zo dichtbij te kunnen staan.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

En toen zat het SpellenSpektakel 2012 er alweer op! Voor mij twee geslaagde dagen waarin ik veel heb kunnen spelen en veel forumleden heb mogen ontmoeten.

Zaterdag

Zaterdag waren wij met twee vrienden naar het SpellenSpektakel gekomen. Voor openingstijd even gezellig met zijn allen in de rij staan en direct na binnenkomst een goodie-bag in ontvangst genomen en bij de BSM-stand langs geweest om mijn polo en badge op te halen.

Het was al vrij vroeg redelijk druk en we hebben dan ook even moeten zoeken naar een tafeltje om te kunnen spelen. Het eerste spel werd uiteindelijk Hennen Jennen. Erg leuk om te spelen. Ik vreesde in eerste instantie een veredeld 'kinderspel', maar dat was absoluut niet het geval.

Daarna terechtgekomen bij Rattus Cartus. Ondanks dat we speelden met de 'eenvoudige' kaarten (uitgezocht door degene die het spel demonstreerde) vond ik er voldoende diepgang in zitten. Daarnaast had ik ook het idee dat mijn acties daadwerkelijk van invloed waren op het verloop van het spel (in tegenstelling tot het bordspel Rattus).

Even lunchen boven en daarna weer bij een tafeltje aanschuiven. Op dit tafeltje bevond zich Tobago. Hier kwam ik in aanraking met het belang van een goede uitleg. Die kregen wij helaas niet bij dit spel en we hebben dan ook niet veel lol gehad bij dit spel.
Op zichzelf zag het spel er prachtig uit en het idee van de verstopte schatten sprak aan, maar het spel ontaarde in chaos. Wellicht in de toekomst nog eens een kans geven met iemand die het spel kent of als ik de spelregels zelf heb gelezen.

Om de nare nasmaak van Tobago even weg te spoelen, hebben we even wat spelletjes gespeeld waarbij we de lachspieren konden trainen. Dit werden Boom, Boom, Balloon, vervolgens Balance Duel en Schrimp Cocktail.

Daarna zijn we bij de stand van PS Games beland. Hier hebben we Tutto en vervolgens Mamma Mia! gespeeld. Beide spellen zijn erg goed bevallen. Natuurlijk niet de met strategische spellen, maar heerlijk voor even 'tussendoor'.

We hadden nog een klein beetje tijd over en Robèr gaf aan dat we binnen 45 minuten met gemak Voluspa uitgelegd en gespeeld zouden krijgen. Dus daar even aangeschoven. Ik moest even wennen aan het feit dat ik tegeltjes in mijn handen had in plaats van kaarten, maar verder vond ik het wel een leuk spel. Mijn tafelgenoten waren echter minder positief, dus ik vermoed dat deze niet bij ons in de kast zal belanden.

's Avonds even wezen eten bij de Italiaan en de eerste geslaagde dag zat erop!

Zondag

Helaas reageerde mijn lichaam niet heel positief op de 'inspanningen' van de zaterdag en we hebben zondagochtend lang getwijfeld of we wel zouden gaan. Uiteindelijk toch het besluit genomen om te gaan.

Ons bezoekje op zondag (zonder onze vrienden, dus gewoon met zijn 2'en) heeft uiteindelijk niet heel lang geduurd (11.00 uur tot 14.00 uur), maar ben wel erg blij dat we zijn gegaan.

We hebben alleen maar bij de stand van Odynaut Games gezeten en (naast kennis gemaakt te hebben met alle familieleden van de auteur) Cavemen Playing With Fire en Chipleader gespeeld.
Erg leuke spellen, iets meer diepgang dan Hennen Jennen.

Na vervolgens onze aankopen gedaan te hebben, zijn we richting huis vertrokken.

Algehele indruk
Ik ken het 'oude' SpellenSpektakel niet. Ik ben nog een dermate nieuwkomer in de wereld van spellenbeurzen dat ik alleen op het SpSp in Zwolle ben geweest. Een vergelijking kan ik dan ook niet maken met hoe het was.

Wat ik wel weet is dat ik mij uitstekend heb vermaakt. Er was continu wel iets te spelen en er was voldoende ruimte om ook vrij te spelen. In het begin wel een beetje zoeken welke stand waar stond, maar dat hadden we ook snel genoeg door.

Uiteindelijk zijn het met name minder lange en minder strategische spellen geworden die we hebben gespeeld. Dit kwam mede omdat het ons niet is gelukt om aan een tafel van 999 Games te belanden. Die waren erg druk bezet (fysiek gezien red ik het niet om op een tafel te gaan staan wachten en daarnaast vind ik het wat zonde van de beperkte tijd die je op zo'n beurs hebt). Ik heb dan ook helaas niet Stenen Tijdperk, Andermans Veren en Het Dorp kunnen spelen, maar dat komt vanzelf nog wel een keer. Keerzijde is natuurlijk dat ik een aantal andere spellen heb ontdekt die ik anders waarschijnlijk niet had gespeeld.

De beste aankoop van de beurs was wat mij betreft de polo en de badge. Heel veel aanspraak gehad en daarnaast ook wat namen bij gezichten kunnen plaatsen. Ben overigens wel een aantal keer aangesproken door mensen die dachten dat ik aan het werk was op de beurs :D

Fysiek gezien hebben de dagen hun tol geëist, maar het was het zeker waard!
Legolias
Professor Pimpel

Bericht door Legolias »

Wij hebben de auto uiteindelijk aan prof docter dorgelolaan geparkeerd. Open parkeerplaats die zondags gratis is en op andere dagen 3,70 per dag. Vandaar is het 5-10 minuten lopen. Ligt aan de oostzijde van het station.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Ook nog even een iets langer verslagje.

Iets na tienen zijn wij (mijn vriendin, onze twee zoons, een vriendinnetje van de oudste zoon en tenslotte mijzelf) aangekomen en naar binnen gegaan.
Een van de kinderen wilde Kingdom Builder spelen, maar er bleek niet direct een tafeltje vrij. Het naastgelegen tafeltje, waarop Escape: Curse of the Temple lag uitgestald, was echter wel vrij dus zijn we daar eerst gaan zitten.
In Escape probeer je zo snel mogelijk een tempelcomplex te verkennen, daar edelstenen te activeren en tenslotte de uitgang te vinden. Voor elke actie heb je een bepaalde dobbelsteen-combinatie nodig die je dus wel eerst gooien moet. En je hebt maximaal tien minuten om het geheel tot een succesvol einde te brengen, een cd met "soundtrack" begeleidt je hierbij.
Het moet dus allemaal heel snel, wat een stress. Ik had al gauw het idee dat het nooit ging lukken, maar uiteindelijk kwamen we nog redelijk in de buurt. Op de uitgang-tegel kwamen we nog maar een sleutel te kort, maar een van de vijf teamleden was er ook nog niet dus we moesten toch nog op hem wachten.
Al met al moet ik zeggen dat ik het idee achter het spel best goed vind, maar het is helemaal niks voor mij.

Hierna konden we alsnog een tafeltje claimen bij Kingdom Builder. Dit had ik vorig jaar op Spiel al eens gespeeld en toen was mijn indruk "wel leuk, lekker vlot, maar niet echt bijzonder". Die indruk is niet gewijzigd. Het speelde overigens niet echt lekker, maar dat lag aan mij: ik had na Escape nog steeds het gevoel dat ik onder hevige tijdsdruk stond, dus ik was heel onrustig en probeerde heel snel te spelen! Pas halverwege dit spel had ik dit door en werd ik weer rustig.
Oke, dus tijdens een potje Kingdom Builder kwam ik erachter dat Escape niks voor mij was!

Hierna speelden we (aan een tafeltje van Roll the Dice geloof ik) Match Point, een soort Domino-plus van The Game Master. Veel te geluksafhankelijk naar mijn smaak.

Na een snelle lunch waren we even op zoek naar andere spellen om te spelen. De kinderen speelden een Lego-spelletje en daarna splitsten we ons: ik ging met de oudste twee kinderen Waka Waka spelen en mijn vriendin ging met de jongste op stap op zoek naar spellen voor jongere kinderen.
Waka Waka beviel me wel: het is een snel spelend familiespel, niet te ingewikkeld maar toch zijn er wel slimme zetten mogelijk. De kinderen (8 en 9) wisten er ook wel raad mee, en het potje was dus flink spannend. Ik wist nog te winnen, maar dat was op tie-breaker.

Hierna speelde mijn vriendin met alle kinderen Tutto, terwijl ik een paar boodschappen deed voor een vriend (hij zal er binnenkort wel zijn 3333ste bericht over schrijven :P ).

Ik wou nog wel graag Homesteaders proberen, en omdat de uitlegger bij de Quined-stand had gezegd dat kinderen vanaf een jaar of negen, mits geoefende spelers, dit wel aan zouden kunnen daagde ik de oudste twee hiertoe uit. Ze hapten toe. Toen we net met de uitleg begonnen waren, kwam BasL ook nog aanschuiven.
Homesteaders is hoofdzakelijk een veilingspel, en die veilingen draaien vooral om bouw-acties. Win je een veiling, mag je dus een gebouw kopen. De gebouwen leveren van alles op, waaronder wel zes soorten grondstoffen die je dan weer nodig hebt om de latere gebouwen te kopen. Er zijn behoorlijk wat verschillende gebouwen dus het zal niet snel gaan vervelen, maar hierdoor is het de eerste keer wel even zoeken naar de juiste strategie.
Opvallend verschil: de kinderen waren veel voorzichtiger met hun geld en wilden liever geen of zeker niet te veel leningen nemen, de volwassenen hadden het idee "eerst investeren en later dubbel en dwars terugverdienen". Of we hier hoopvolle conclusies uit mogen trekken over de toekomst van ons land, geen idee. De uitslag, waar we verder niet bij stil zullen staan, doet in elk geval vermoeden dat het best een goed idee is om niet meer uit te geven dan je hebt.
Een erg leuk spel, met als extra bonus dat kinderen inderdaad prima mee kunnen spelen. Deze hebben we dan ook maar meteen aangeschaft!

Toen was het inmiddels vijf uur geweest en was het de hoogste tijd om de terugreis naar het Noorden weer aan te vangen. Het was een hele leuke dag, zeker met kinderen is het Spellenspektakel gewoon een uitstekende beurs: voldoende te doen voor alle leeftijden, niet te druk maar gewoon gezellig druk en lekker veel speeltafels om spellen uit te proberen. Volgend jaar weer? Zou zomaar kunnen.

Ook leuk om eens een boel BSM-ers in levende lijve te kunnen ontmoeten. Naast de oranje polo's zag ik er ook nog een aantal als demo-er aan het werk. Ik zal er ongetwijfeld nog een heleboel gemist hebben, maar dat komt wellicht later nog eens.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ik ben enkel vandaag gegaan als mod van BSM. Ik heb dan ook niets gespeeld maar voornamelijk de stand bemand. Veel met bsm-onbekenden, bsm'ers, uitgevers en auteurs gepraat. Ook af en toe wat rond gelopen.

Mijn vriendin besloot op het laatste moment met haar broertje toch even te gaan. Ik had ze vervolgens wat tips gegeven om te spelen. ;) Ze begonnen met andermans veren. Deze was goed bij ze bevallen en was de leukste van de dag. Wel kwam ze tot de conclusie dat het waarschijnlijk niets nieuws zou toevoegen. Daarna zijn ze bij Waka Waka beland. Ook deze viel prima in de smaak. Daarna hebben ze nog even match point geprobeerd, maar die vonden ze, mede door het vele rekenwerk, tegen vallen. Ze zaten verder al de hele dag op het dorp te azen, maar die kwam helaas niet vrij. Tegen het einde zijn ze toch nog eens gaan kijken en was er een tafel vrij. Te samen met een ander groepje gingen ze dus nog even de uitleg aan horen. Het was echter half 6 en de demoer had blijkbaar niet veel zin meer, want de uitleg was niet geheel duidelijk. Helaas dus geen duidelijk beeld van dit spel kunnen krijgen. Om die reden is het spel dus ook helaas niet mee naar huis gekomen. Het was wel een typisch spel wat ze denk ik leuk had gevonden.

Uiteindelijk nog even lekker uit wezen eten en huiswaarts gekeerd.

Zelf heb ik o.a. tzolkin nog mee naar huis genomen. Daarnaast had ik Tikal gescoord in een ruil. Ook nog enkele kleine kaartspelletjes meegenomen.

Voor mij was het een zeer geslaagd evenement. Volgens mij hebben de organisatoren een zeer goede start gemaakt en kan dit evenement alleen maar groter worden de komende jaren.