Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verslag NK Bordspellen
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013, 00:13 
3. Puerto Rico (2002)

Berichten: 111
Woonplaats: Meppel
Verslag NK bordspellen 11 mei 2013
Door: Erik Ruigrok
Team: Settlers zien Blauw! (een combinatie van 2 spellenverenigingen, de Settlers uit Lelystad en Blauw! uit Zwolle.

In totaal deden dit jaar 15 teams mee (een stuk minder dan de afgelopen jaren, ondanks de aansprekende titels dit jaar). Voor de beste 3 teams lagen er tickets klaar voor het EK in Essen, op de zaterdag van Spiel.

Het was even slikken toen ik bij binnenkomst mijn speelschema zag: Edo, het Dorp, Tournay en als laatste Coney Island. Edo en het Dorp zijn allebei spellen van tegen de anderhalf uur, zodat ik pas na mijn derde spel (Tournay) een korte pauze zou hebben (dit bleek uiteindelijk een kwartiertje te zijn). Coney Island duurt het kortst, maar ja, een ruime pauze na afloop van het toernooi daar heb je niet zoveel aan. Bovendien ben ik op mijn best tegen het eind van het toernooi (als mijn tegenspelers moe beginnen te worden denk ik), terwijl Coney Island het luchtigste spel is van de vier. Maar goed, niet getreurd.

Mijn eerste spel was Edo. Dit vind ik de leukste van de 4 spellen, door tijdgebrek had ik deze echter maar 3x geoefend. Het begin van het spel verliep heel anders dan ik had verwacht. En met begin bedoel ik vooral de startopstelling. Ons hele team was er van overtuigd dat het heel goed is om als eerste een huis in een nieuwe stad te mogen bouwen, en dan vooral in Edo. Volgens “de Nederlandse spelregels” mag de startspeler ook als eerste een grondstoffenpakketje danwel startstad kiezen. Als de startspeler dan een pakketje met hout en/of steen kiest, kan deze tijdens de 2e actie van de 1e ronde al een huis bouwen (1e actie = hout danwel steen pakken). Volgens de officiele regels echter is het speler nummer 4 die als eerste een grondstoffenpakketje danwel startstad mag kiezen, en dan verder tegen de klok in. Op deze manier zijn de pakketjes met hout of steen net op als de startspeler wat mag kiezen. Deze heeft dan 2 acties nodig om de benodigde hout en steen voor een huis te bemachtigen, en dan zijn speler 2 en 3 hem voor met bouwen. Dit “systeem” werkt echter alleen als speler 4, 3 en 2 alledrie direct zo’n pakketje kiezen.
Omdat ik zelf laatste (speler 4) was bij de startvolgorde van Edo, pakte ik braaf 2 steen. Groot was mijn verbazing toen alle andere spelers direct een startstad kozen, ipv hout/steen-pakketjes. Nu was ik ook nog eens als laatste aan de beurt om een startstad te kiezen, gelukkig was er nog een redelijke stad over wat inkomsten betreft.
In de eerste ronde had ik ervoor gekozen om met mijn tweede actie te bouwen, en tot mijn voldoening had toen slechts 1 speler een huis gebouwd (in Edo). Zodoende krijg ik de eerste paar rondes flinke inkomsten, zodat ik me daar niet druk over hoefde te maken. Met mijn 3e actie kocht ik de plankaart dubbele steenopbrengst (met op de “achterkant” neem 10 geld). In de loop van het spel kon ik daardoor veel steen verzamelen en ook die 10 Ryo kwam op een gegeven moment goed van pas.

Aan het begin van de 6e ronde had ik 8 punten. Ik had nu de mogelijkheid om het uit te maken (12 punten) door een vesting en een huis te bouwen.Om beide te kunnen bouwen had ik nog wel precies 3 hout nodig. Gelukkig ging de speler voor mij niet op hout staan zodat ik de 3 hout met 1 samourai kon oppakkken. Vervolgens had ik nog precies 2 geld over om naar de dichtsbijzijnde stad te reizen om daar mijn 2 gebouwen neer te zetten. De laatste zet gebruikte ik om nog een 3e samourai op het bord te toveren. In totaal had ik 15 punten wat ruim voldoende was voor de overwinning.
Ook Sieger had zijn spel gewonnen, dus geen slechte start als team als geheel.

Mijn tweede spel was: Het Dorp.
Ook hier speelden mijn tegenstanders anders dan verwacht. Ik was de enige die naar het raadhuis ging (om steeds 2 gratis blokjes dan wel een gratis beest/vervoermiddel/papierrol te scoren). Het spel verliep heel vloeiend voor mij, ik hoefde zelden een zwart pestblokje te pakken, en had steeds een goede actie tot mijn beschikking. Mijn tegenstanders daarentegen kwamen af en toe goed vast te zitten en konden toen alleen een blokje pakken zonder de bijbehorende actie uit te voeren. Dat was ons team in de voorbereiding niet overkomen voor zover ik me kon herinneren...
Ook kwam ik op een gegeven moment op het lumineuze idee om steeds de groene blokjes weg te pakken voor de neuzen van mijn tegenstanders zodat zij wellicht geen actie bij de handelaar konden doen. Natuurlijk maakte ik wel weer mijn “standaardfout” door mijn gezinslid in de werkplaats (van de eerste generatie) niet op tijd dood te laten gaan, waardoor deze een (flink) tijdje later roemloos op de armenbegraafplaats terecht kwam.
Desalniettemin won ik het spel met een punt of 8 voorsprong, dus weer 5 punten in de pocket.
Tot mijn vreugde hadden zowel Sieger als Lisa gewonnen, alleen Oscar had zijn dag niet zo.

Derde spel: Tournay
Na wederom een korte plaspauze kon ik gelijk bij Tournay aanschuiven. Ook dit spel verliep uiterst voorspoedig, ik kreeg 3 van de beste kaarten die in het spel zitten, het fort (pak een event card incl. de muntjes), de bridge (activeer een gebouw van een andere speler, ongeacht of deze al bezet is) en de karakterkaart priest (activeer elk gebouw 2x). Een groot deel van het spel kon ik toe met slechts deze 3 kaarten op tafel, daarbij flink wat event cards verzamelend. Tot mijn vreugde kon ik net voor het einde van het spel het prestigegebouw Tour Henry VIII bemachtigen (2 punten extra per event card) waardoor ik het spel met een punt of 5 verschil won.
Ook nu lieten mijn teamgenoten me niet in de steek, Sieger en Lisa wonnen ook hun partij.

Vierde spel: Coney Island
In het laatste spel Coney Island ging ik voortvarend van start, en ik had op een gegeven moment de onderste rij met artiesten vrijwel helemaal leeggespeeld, waardoor ik elke beurt 3 blokjes erbij kreeg. Toch kreeg ik het in de loop van het spel nogal moeilijk. Mijn tegenspelers speelden sterk en pakten (voor mijn gevoel althans) steeds de karakterkaarten bij mij weg. Uiteindelijk resulteerde dit na een hectische eindfase in een 3e plek.

Einduitslag (de top 5, voor de gehele uitslag zie http://www.rollthedice.nl/2013/05/14/uitslag-nk-bordspellen-2013):
Krasse Knarren ________ 71 punten
De Settlers zien Blauw! __ 60,5 punten
De Theeleuten ________ 59 punten
Agribier __________ 53 punten
Spelpaleis Amersfoort 1 __ 51 punten

Omdat de Krasse Knarren de hele dag al ontzettend goed aan het scoren waren, bijna alleen maar eerste plaatsen, vermoedde ik na de 3e ronde dat we al zo goed als zeker waren van een plek bij de eerste 3.
Dat bleek uiteindelijk ook juist: We hadden 7,5 punt meer dan de nummer 4, Agribier. Hadden we de laatste ronde maar 6 punten gescoord (ipv 13) dan waren we alsnog veilig geweest (wellicht had de nummer 4, dan ook meer punten gescoord, maar da’s te ingewikkeld voor mijn berekening ;-)).

En nu op naar het EK! Voor de meeste van ons team de 2e keer. Helaas is de website http://europemasters.eu/ al een tijdje uit de lucht.
Over een tijdje zullen we wel een shortlist van potentiële spellen toegemaild krijgen van de organisatie. Ik ben heel benieuwd welke spellen het zullen zijn. Wat speelduur betreft kunnen er enkele spellen van omstreeks 2 uur bij zitten, omdat bij het EK iedereen tegelijk hetzelfde spel speelt.
Van de zojuist gespeelde NK spellen komt alleen Edo in aanmerking, de andere spellen zijn al langer uit, het dorp was vorig jaar al EK spel. Persoonlijk hoop ik naast Edo op Tzolkin, als de lange speelduur geen roet in het eten gooit.

_________________
Beter 1 kaartspel in de hand, dan 10 in de kast...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013, 06:56 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Klinkt plezierig. Het interessante aan zo'n toernooi is dat andere speelstijlen je inderdaad kunnen verrassen. Succes bij het EK. Laat zeker weten voor welke spellen daar gekozen wordt.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013, 08:01 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Leuk verslag, dank!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013, 08:53 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Steenwijk
Erik, succes op het EK!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013, 09:20 
Gamer-geek
Avatar gebruiker

Berichten: 430
Woonplaats: Roermond, NL
leuk verslag om te lezen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013, 15:29 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Leuk om te lezen. Bedankt voor je verslag Erik en inderdaad veel succes in Essen! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013, 20:57 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
Leuk verslag zo om te lezen!

Ik (van de theeleuten) ben ook erg benieuwd welke spellen er op het EK komen! Tzolkin zie ik inderdaad als kanshebber... maar goed het hangt niet alleen van de spellen af. Ook van de sponsoren wat die willen geven.

En laten we als NL teams de koppen vooral bij elkaar steken en samen een keer oefenen!

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013, 16:54 
Grote Dienaar

Berichten: 118
Woonplaats: Leuven
Ik kijk er al naar uit om met jullie de confrontatie aan te gaan, ons team probeert mede de Belgische eer hoog te houden. Voor mij zal het de eerste keer Essen zijn. Ben ook eens benieuwd welke spellen geselecteerd worden, en Tzolk'in lijkt me inderdaad een goede kanshebber. Als ik de scores daarvan soms lees, heb ik nog veel oefening voor de boeg.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013, 17:04 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
ivm EK:

De informatie die ik heb (mail van 17-5) is dat ze nu de nieuwe site aan het bouwen zijn (vorige is gehacked) en dat ze nog bezig zijn met de selectie van de spellen, voorstellen zijn daarbij nog welkom.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013, 18:22 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
N2xU schreef:
Ik kijk er al naar uit om met jullie de confrontatie aan te gaan, ons team probeert mede de Belgische eer hoog te houden. Voor mij zal het de eerste keer Essen zijn. Ben ook eens benieuwd welke spellen geselecteerd worden, en Tzolk'in lijkt me inderdaad een goede kanshebber. Als ik de scores daarvan soms lees, heb ik nog veel oefening voor de boeg.


vorig jaar bleek een van de belgische teams (dat team dat met camera gevolgd werd) boven ons in het vakantie huisje zat :) Helaas kwamen we daar pas achter na het EK :)

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013, 18:24 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
syroit schreef:
ivm EK:

De informatie die ik heb (mail van 17-5) is dat ze nu de nieuwe site aan het bouwen zijn (vorige is gehacked) en dat ze nog bezig zijn met de selectie van de spellen, voorstellen zijn daarbij nog welkom.


Ik heb zo even niet in de picture welke spellen er ook alweer voor in aanmerking komen.. (ik onthoud te weinig van de nieuwe titels van afgelopen jaar)

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013, 20:34 
10. Pandemie (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Verwachten jullie Seasons op het EK? Er was ten slotte ook al sprake van dat dat spel op het NK gespeeld zou worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013, 22:07 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
veel succes met oefenen voor diegene die naar EK gaan!
kom je een keer bij een oefensessie iemand te kort je mag mij altijd vragen ;) of je legt wat op tafel tijdens de speldag in utrecht :)

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 31 mei 2013, 23:52 
7. Pandemie: Virus Alarm (2009)

Berichten: 111
Woonplaats: Meppel
Dank jullie wel voor de enthousiaste reacties. :clap:
Ik zal jullie op de hoogte houden van de aanloop naar en het verloop van het EK.
Als we behoefte hebben aan "medestanders" laat ik het wel weten.
Seasons stond inderdaad ook op het lijstje van het NK, ik ken het spel verder niet maar we zullen zien.

_________________
Beter 1 kaartspel in de hand, dan 10 in de kast...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 jun 2013, 07:53 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Tzolk'in zou een goede kandidaat zijn om het Dorp als worker placement te vervangen.
Misschien ook Terra Mystica omdat dat net weer een ander type spel is?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Evenementen  
 Feed - Onderwerp - Verslag NK Bordspellen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®