Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



999 Games



Nieuws
15-04-24: White Goblin Games blijft nieuwe titels aankondigen
15-04-24: Identity Games vertrouwt distributie toe aan 999 Games
14-04-24: Dringende Oproep IT-medewerkers met kennis PHP/ PHPBB
29-03-24: Spellen Top-100 van de Lage Landen 2024: aan het werk!
29-03-24: Wyrmspan van 999 Games ligt in de winkels
28-03-24: Twee nieuwe spellen bij Henmar Games
26-03-24: Frédéric Moyersoen komt met nieuw project: Bite the Bullet
25-03-24: Cascadero bij White Goblin Games
23-03-24: Crowdfunding voor 'Travelers: Tokyo'
21-03-24: Magiërs strijden in Drakenherders (en nog 2 meer)
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
14-04-24: Dringende Oproep IT-medewerkers met kennis PHP/ PHPBB
29-03-24: Spellen Top-100 van de Lage Landen 2024: aan het werk!
29-03-24: Wyrmspan van 999 Games ligt in de winkels
28-03-24: Twee nieuwe spellen bij Henmar Games
26-03-24: Frédéric Moyersoen komt met nieuw project: Bite the Bullet
25-03-24: Cascadero bij White Goblin Games
23-03-24: Crowdfunding voor 'Travelers: Tokyo'
15-03-24: Zuiderspel dit weekend
03-03-24: Winnaars spellenprijs L'As d'Or 2024
27-02-24: Het Onbewuste en meer bij Keep Exploring Games
Volgende >>

<< Concordia komt deze week uit >>
Afbeelding 999 Games krijgt morgen de Nederlandstalige editie van Concordia binnen en zal het spel meteen uitleveren aan de speciaalzaken. Concordia speelt zich af op een kaart van het Romeinse rijk. Via land- en zeewegen sturen de spelers hun kolonisten op pad, stichten ze steden, heffen ze belastingen en produceren ze goederen. De actiemotor van Concordia is een collectie personagekaarten. Iedere speler heeft een identieke set, die hij in de loop van het spel kan uitbreiden met nieuwe kaarten. De actieve speler speelt één kaart, voert de bijpassende actie(s) uit en legt de kaart af. Je krijgt de kaarten pas terug door een bepaald personage te activeren. De nieuwe personagekaarten liggen in een open aanbod. Ze geven je toegang tot nieuwe en/of sterkere acties en – via de afgebeelde goden – tot de winstpunten waarmee je het spel moet winnen. Er zijn in totaal zes goden, die op verschillende manieren punten opleveren. Kies een mix van de gewenste scoremogelijkheden, verzamel zoveel mogelijk bijpassende goden en laat jouw strategie op het speelbord hier goed op aansluiten. Combineer je dit naar behoren, dan loop je aan het einde lekker binnen.

Concordia is een elegante optimalisatie-oefening, met een leuk actiesysteem dat om handmanagement vraagt en met een spannende puntentelling (het is namelijk nauwelijks te doen om de score van de buren bij te houden). Ik heb dit spel de afgelopen maanden veel gespeeld en ben er zeer enthousiast over.

Meer informatie:



Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2014/04/09/concord ... -week-uit/
 

Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5  Volgende

Reacties
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 16:17 
Avatar gebruiker
Ik denk dat de kosten voor Concordia vooral zitten in een hele zak met allemaal kleine (en diverse verschillende) houten onderdelen. Jij hebt onder andere 10 houten boten en 10 eilanden, maar dat is minder hout snijden/bewerken/verven dan een grote hoeveelheid kleine onderdelen. Je hebt wel 60 tonnen die wat werk vereisen om te maken, maar hoe de verhoudingen precies liggen weet ik ook allemaal niet :P. Het is maar een hypothese ;).


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 20:05 
Avatar gebruiker
Concordia kost 34,50 bij het Duitse allgames4you. Dat is gezien de winkelprijs een lage prijs te noemen. Daar komen dan nog steeds wel verzendkosten bij, maar goed. Dus 40,- lijkt nog steeds niet teveel, in dit kader gezien. Maar speciaal gevormd hout? Wanneer het gekleurde blokjes waren geweest, had ook niemand geklaagd. Ik vind dat nog niet echt een valide argument voor een producent om daarom een fiks hogere prijs te vragen. Want goed beschouwd zit er in de doos een bord, een set kaarten, en het houten materiaal. En een hoop ruimte.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 20:17 
Avatar gebruiker
Vergeet niet dat 999 Games enkel spellen maakt voor de Nederlandstalige markt. Andere uitgevers brengen meestal meertalige versies uit en hebben een grotere afzetmarkt.
Dat resulteert dan weer in grotere oplages en dus een lagere inkoopprijs.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 20:30 
Ik vind het vreemd dat iedereen de kostprijs van een spel blijft terugbrengen naar het spelmateriaal. Ik besteed liever geld aan een spel met wat houten blokjes en kaartjes waarvan ik weet dat meneer Gerdts er veel liefde en tijd in stopte, dan aan een spel met coole miniaturen waarbij dat niet het geval is.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 21:04 
Avatar gebruiker
stefaan schreef:
Ik vind het vreemd dat iedereen de kostprijs van een spel blijft terugbrengen naar het spelmateriaal. Ik besteed liever geld aan een spel met wat houten blokjes en kaartjes waarvan ik weet dat meneer Gerdts er veel liefde en tijd in stopte, dan aan een spel met coole miniaturen waarbij dat niet het geval is.


Dat is zeker waar, spelplezier speelt natuurlijk de grootste rol :), maar mooi materiaal is voor mij ook weer een deel van de spelbeleving. Een spel kopen op basis van alleen het materiaal zal ik niet gauw doen, maar het kan wel meespelen in de kostprijs (daar ging het in deze discussie om).


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 21:38 
Richard van Vugt schreef:
Want goed beschouwd zit er in de doos een bord, een set kaarten, en het houten materiaal. En een hoop ruimte.

Vooral dat laatste valt me regelmatig op, grote dozen met relatief weinig materiaal in. Een grote inlay die 60-70% van plaats inneemt en soms nog meer. Moet toch beter kunnen denk ik dan


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 21:59 
Avatar gebruiker
Richard van Vugt schreef:
Maar speciaal gevormd hout?


Wanneer ik mijn exemplaar van Concordia open zie ik inderdaad speciaal gevormd hout, in plaats van de bekende houten blokjes.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: zo 20 apr 2014, 22:21 
Avatar gebruiker
stefaan schreef:
Ik vind het vreemd dat iedereen de kostprijs van een spel blijft terugbrengen naar het spelmateriaal. Ik besteed liever geld aan een spel met wat houten blokjes en kaartjes waarvan ik weet dat meneer Gerdts er veel liefde en tijd in stopte, dan aan een spel met coole miniaturen waarbij dat niet het geval is.

Aangezien jij als buitenstaander geen inzicht hebt in het ontwikkelproces, kun je deze afweging nooit en te nimmer maken. Het komt nogal ongeloofwaardig over om te doen alsof dat wel kan.

Maar zelfs als je dat kan, wat dan te denken van:
  • Een tergend lange ontwikkeling die zich niet terugverdient in spelkwaliteit?
  • Een beginnend auteur die net zoveel liefde en tijd in een spel steekt maar door zijn beginnerstatus nog niet een normale prijs mag vragen?
  • Meneer Gerdts die zich er voor de verandering met een jantje-van-leiden vanaf maakt, want ach, de fans kopen het spel toch wel?
  • Of een spel maakt dat buiten zijn normale oeuvre valt en door de fans vervolgens genadeloos wordt afgeserveerd zonder de titel eerlijk op waarde te schatten? (Beslist geen hypothetische situatie!)
Daarom val ik als potentiële koper zonder verdere informatie op het enige terug waarop ik nog een beetje zicht heb: het spelmateriaal. Ik maak er geen halszaak van, tenzij het spel overduidelijk duurder is dan het materiaal van een vergelijkbare uitgeruste titel, of tenzij het spel boven mijn topgrens van X euro uitkomt. (Dat ik dan, op dat moment, geen eigenaar van het spel word, is een zeer bewuste overweging. En ik heb gemerkt dat ik uitstekend kan wachten tot het spel een voor mij een aanvaardbare prijsstelling heeft bereikt. Die ligt, om de zaak weer een beetje on-topic te brengen, voor Concordia vrij hoog. Het is de eerste Gerdts die ik zonder morren speel.)


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 09:26 
cymric schreef:
Aangezien jij als buitenstaander geen inzicht hebt in het ontwikkelproces, kun je deze afweging nooit en te nimmer maken. Het komt nogal ongeloofwaardig over om te doen alsof dat wel kan.

Ik was uiteraard niet bij het gehele ontwikkelingsproces, maar ik zie als buitenstaander een auteur die op 10 jaar 6 spellen uitbrengt, waarvan ik er 4 gespeeld heb (Imperial, Navegador, Hamburgum en Concordia) die me stuk voor stuk enorm bevielen wegens:
- volstrekt geen onduidelijkheden in de beknopte regels
- telkens een origineel thema
- steeds strategische mogelijkheden, vaak zijn zelfs extreme en bizarre strategieën te ontdekken
- een aangename speelduur
Ik ga daardoor niet blind alles kopen, want de situaties die je beschrijft zijn realistisch, maar deze elementen zorgen wel dat ik van elk nieuw spel dat hij uitbrengt, de regels eens doorneem om te zien of ik het spel wil aanschaffen. Als dat dan iets meer kost, is dat maar zo.

cymric schreef:
Daarom val ik als potentiële koper zonder verdere informatie op het enige terug waarop ik nog een beetje zicht heb: het spelmateriaal.


Hier ga ik niet mee akkoord. In deze internettijden is dat niet de enige informatie waarop ik een beetje zicht hebt. Pax Porfiriana, een topspel dat ik dit jaar op Spiel kocht, zou ik bijvoorbeeld nooit gekocht hebben voor de betaalde prijs als ik me enkel zou laten leiden door het materiaal (een hele hoop kaarten en enkele blokjes en plastic schijfjes).


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: ma 21 apr 2014, 20:03 
Avatar gebruiker
stefaan schreef:
Ik ga daardoor niet blind alles kopen, want de situaties die je beschrijft zijn realistisch, maar deze elementen zorgen wel dat ik van elk nieuw spel dat hij uitbrengt, de regels eens doorneem om te zien of ik het spel wil aanschaffen. Als dat dan iets meer kost, is dat maar zo.

Ik neem aan dat je nog steeds geen blanco cheque aan Mac zou geven...

Kijk, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als het gaat om de waarde van een spel bestaat die voor mij uit twee dingen. Ten eerste materiaal en uitvoering (met daarin inbegrepen staat), en ten tweede spelplezier. Ik heb gemerkt dat in 99,99% van de gevallen het hoogst haalbare spelplezier van welke titel dan ook is 'pakkend, solide, probleemloos herspeelbaar, toch soepel en met een paar verrassende en vernieuwende twists'. Min of meer, met individuele variaties die de ontwerpstijl van de auteur weerspiegelen. (Ik noem dat voor het gemak 'goed'.) Het maakt daarbij niet uit of het een spel van Uwe, van Mac, van Wolfgang, van Corné, van Hans, van Xavier, van Kris, of wie dan ook is; dat wil zeggen, een goed spel van Uwe is per definitie niet beter dan een goed spel van Wolfgang. Goed is goed. Een echte wow! / holy crap!-ervaring komt maar eens in de zoveel jaar voor, en is zo zeldzaam dat ik er gewoon nooit van uitga. Daarom heeft het voor mij geen enkele zin om een auteur extra te belonen omdat de spelervaring er niet beter van zal worden; omgekeerd ben ik niet van mening dat een 'auteursopslag' betekent dat de kans van het aantreffen van een goed spel zal toenemen. Elk spel is immers anders, en ook al hebben sommige auteurs het vak duidelijk beter in hun vingers dan anderen, het zijn nog steeds mensen.

Aan die normale goede spelervaring hecht ik voor een gebruikelijke hoeveelheid en kwaliteit spelmateriaal in een internationale editie bij een gevestigde uitgever een waarde van €35 tot €40. Elke euro daarboven moet zich terugvertalen in meer of beter materiaal, want de spelervaring wordt er in 99,99% van de gevallen niet beter van. Ziedaar mijn focus op materiaal, omdat ik ervan uitga dat een nieuw spel in het gunstigste geval 'goed' is, en het ook de doelstelling van elke auteur is om een ervaring van dat niveau af te leveren. Voor een spel met onvervalste wow!-factor daarentegen... Jaaaa, daar liggen de kaarten ietsjes anders, en ben ik bereid om flink meer geld neer te tellen. Maar ook daar zit een maximum aan mijn bestedingsruimte. En bij luxe of aparte uitvoeringen geldt die 35-40 vuistregel natuurlijk ook niet.

Daarnaast moet je volgens mij ook in ogenschouw nemen dat bij jou Mac Gerdts door zijn historische successen een enorme zichtbaarheid heeft opgebouwd. Hij hoeft maar te laten weten dat hij aan iets nieuws werkt en jouw oren zijn gespitst. Komt daar een daadwerkelijke aankondiging uit voort, neem je ruim de tijd om de spelregels op te zoeken, en zul je een gedeelte van je ongetwijfeld eindige spellenbudget voorzichtig oormerken. Dergelijke aandacht is in een markt waarin per jaar honderden titels verschijnen, en het gros na een jaar weer is vergeten, een bijzonder groot voordeel; en laat de kansen op verkoop aanmerkelijk stijgen. Je bent ook geneigd om een spel aan te prijzen aan vrienden en zelfs onbekenden (op een club ofzo): gratis specialistische mond-op-mond reclame, waar een marketeer een moord voor doet. Een onbekende nieuweling met eenzelfde leuk spelidee maar de 'pech' van miniaturen komt waarschijnlijk niet verder dan een koel 'meh' en een snelle blik op z'n standje. Om dan ook nog een auteursbonus neer te tellen vind ik tamelijk dubbelop.

Ik overdrijf waarschijnlijk, maar een gelijkwaardige vergelijking wordt het zelfs na nuancering niet.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: di 22 apr 2014, 23:56 
Je maakt een interessante analyse van de "opdracht" die het in deze tijden is om als spellenliefhebber een goede (en betaalbare) keuze te maken uit de tsunami van nieuwe titels. Ik vermoed dat we daarmee allebei al zo ver off-topic zijn dat het niet meer mooi is en dat we er beter ooit over doorbomen bij een goed glas en/of spel.
Hoe triest ik het ook mag vinden, je stelling dat veel spellen in het beste geval gewoon "goed, zonder echt veel meer" zijn, is correct.
Het verschil is dat jij je daardoor eerder zou laten leiden door mooi materiaal om iets meer geld neer te tellen en niet door auteurs die je al dan niet aanspreken met hun stijl.
Ik ben dan weer op mijn hoede voor mooi materiaal dat vaak (dankuwel, Kickstarter) mensen moet lokken naar een spel dat zelf dat etiket "goed, zonder echt veel meer" niet verdient. Ik laat me dan graag leiden in mijn zoektocht door ervaringen die ik heb met andere spellen van die auteur en/of uitgever. Soms is dat een degelijke houvast. Bij Michael Schacht weet ik bijvoorbeeld dat het vaak goed zit als ik op zoek ben naar een toegankelijk familiespel dat toch wat uitdaging biedt. Als je anderzijds ziet dat Galaxy trucker en Through the ages uit hetzelfde brein voortkomen, weet je dat je niet blindelings kan afgaan op een auteur. Kijken wat een nieuwe auteur te bieden heeft, is uiteraard ook altijd spannend.
Materiaal kan dus voor mij een factor zijn bij mijn keuze en bij de beoordeling van prijzen, maar ik vind het raar als het de enige is. Ik begrijp dat een spel dat aan een duurdere prijs voldoende kopers vindt, aan die duurdere prijs verkocht wordt.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 07 mei 2014, 14:47 
Heb gehoord dat de mensen bij 999 Games nieuwe borden in de bestaande dozen aan het stopppen zijn en ook dat de verkoop van de spellen met de beschadigde borden geen succes is.

Hopelijk wordt het nu snel uitgeleverd aangezien Concordia een top spel is.


Offline Profiel     
 
Geplaatst: wo 07 mei 2014, 15:48 
Avatar gebruiker
F. Haksttege schreef:
Heb gehoord dat de mensen bij 999 Games nieuwe borden in de bestaande dozen aan het stopppen zijn en ook dat de verkoop van de spellen met de beschadigde borden geen succes is.

Hopelijk wordt het nu snel uitgeleverd aangezien Concordia een top spel is.


999 Games heeft (sommige?) winkeliers medio vorige week verteld dat de 'goede' exemplaren van Concordia deze week worden uitgeleverd.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: wo 07 mei 2014, 17:28 
Fijne communicatie van 999 Games alweer.
Wij kunnen beter dit forum volgen dan te wachten op informatie van onze leverancier.


Offline Profiel E-mail     
 
Geplaatst: wo 07 mei 2014, 17:30 
Avatar gebruiker
En iedere bezoeker van hun outlet sale krijgt nu zo'n defekt bord gratis mee bij aankoop van een deftig exemplaar :D


Offline Profiel E-mail     
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5  Volgende

[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®