Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



999 Games



Nieuws
15-04-24: White Goblin Games blijft nieuwe titels aankondigen
15-04-24: Identity Games vertrouwt distributie toe aan 999 Games
14-04-24: Dringende Oproep IT-medewerkers met kennis PHP/ PHPBB
29-03-24: Spellen Top-100 van de Lage Landen 2024: aan het werk!
29-03-24: Wyrmspan van 999 Games ligt in de winkels
28-03-24: Twee nieuwe spellen bij Henmar Games
26-03-24: Frédéric Moyersoen komt met nieuw project: Bite the Bullet
25-03-24: Cascadero bij White Goblin Games
23-03-24: Crowdfunding voor 'Travelers: Tokyo'
21-03-24: Magiërs strijden in Drakenherders (en nog 2 meer)
Volgende >>
Recente reacties op nieuwsartikelen
29-03-24: Spellen Top-100 van de Lage Landen 2024: aan het werk!
29-03-24: Wyrmspan van 999 Games ligt in de winkels
28-03-24: Twee nieuwe spellen bij Henmar Games
26-03-24: Frédéric Moyersoen komt met nieuw project: Bite the Bullet
25-03-24: Cascadero bij White Goblin Games
23-03-24: Crowdfunding voor 'Travelers: Tokyo'
15-03-24: Zuiderspel dit weekend
03-03-24: Winnaars spellenprijs L'As d'Or 2024
27-02-24: Het Onbewuste en meer bij Keep Exploring Games
16-02-24: Zien we elkaar op Spellenfest Brugge: win gratis kaarten
Volgende >>

<< Five Tribes: The Artisans of Naqala >>
Days of Wonder komt met een uitbreiding op Five Tribes: The Artisans of Naqala.

Quote:
Represented by purple Meeples, the Artisans make up a new Tribe and add a new layer of strategy in the game. With their help, players will be able to have precious or magic items crafted. Some of them are worth Victory Points, while others unlock special powers.

To accommodate these new Meeples, the expansion also features new Djinns and new Tiles: Workshops (where the Artisans craft their Items) and Specialized Markets (where players can buy specific Merchandise when needed).

An impassable Chasm Tile, as well as Mountain markers, also force the players to adapt their strategy when moving Meeples on the board.


http://www.daysofwonder.com/five-tribes/en/artisans/

Afbeelding
 

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Reacties
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 08:27 
Avatar gebruiker
Is dit weer een andere dan die Fakirs van laatst?


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 08:39 
Avatar gebruiker
De fakirs zijn enkel vervangende kaartjes voor de slaven. Niet iedereen vond de slaven correct. Days of Wonder besloot ze dan ook te vervangen door fakirs.


Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 09:50 
Avatar gebruiker
BaSL schreef:
De fakirs zijn enkel vervangende kaartjes voor de slaven. Niet iedereen vond de slaven correct. Days of Wonder besloot ze dan ook te vervangen door fakirs.


Met als gevolg dat mensen met de 1ste editie van het basisspel alleen een uitbreiding kunnen kopen waar de fakir-verwijzingen inzitten, terwijl het basisspel zelf nog slaven-verwijzingen bevat. De enige oplossing voor consistente iconografie is eigenlijk het nemen van de 2de editie; lekker klantvriendelijk...

Buiten dat, wat krijgen we volgende keer? Elder meeples die niet wit mogen zijn omdat het dan discriminerend is? Ik herinner me bij de KS van het spel Progress: Evolution of Technology van NSKN-games een soortgelijk 'relletje'; 'Atheism' stond hoger in de techtree (dus meer ontwikkeld) dan 'Monotheism' en 'Organized Religion'. Een kleine minderheid begon te zeuren, NSKN-games ging het aanpassen, een grote meerderheid wees er vervolgens op dat het belachelijk is dat door de ergernis van een paar mensen een aanpassing in hun spel werd doorgevoerd, resultaat: alles blijft zoals het is, wij zijn de uitgever, wij maken de speltechnische beslissingen en dat is zoals het oorspronkelijk was. Voldoen aan ieders wensen kan niet en met aanpassen zet je over het algemeen nog meer kwaad bloed, dan koopt de kleine minderheid het spel maar niet. Pluim voor NSKN :thumbup:, als ik het even zeggen mag. Jammer van DoW, ik had anders verwacht/gehoopt van zo´n grote/bekende uitgever...


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 14:48 
Avatar gebruiker
Ach, ik vond €20 toch al pittig voor deze kleine expansion. Voorlopig hou ik het lekker bij de 5 van de 6 tribes ;) Trouwens komen die fakirs niet als losse expansion voor de mensen met de 1e editie, zal ook wel weer €20 kostten ;)


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 15:15 
Avatar gebruiker
vrieskist schreef:
Trouwens komen die fakirs niet als losse expansion voor de mensen met de 1e editie, zal ook wel weer €20 kostten ;)


Die is er al, voor 5$ in de BGG-store, maar elke dollarcent is hiervoor te veel aangezien ik niet gevraagd heb om het vervangen van de slaven. Overigens, zelfs als je bereid bent deze te kopen, is het probleem met de verwijzingen op andere kaarten in de 1ste editie van het basisspel nog altijd niet opgelost.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 17:46 
Avatar gebruiker
Nee, precies. Of ze hadden een full replacement set moeten aanbieden (tegels/djinns/goederen/player sheets) met updated art, of het er gewoon bij laten.

Of er iig voor zorgen dat de uitbreiding geen slaaf danwel fakir symbolen bevat.

Ik vind het een leuk spel en stoor mij totaal niet aan de slaafkaarten, maar ik zal de uitbreiding niet kopen als deze alleen maar gebruik maakt van de fakir-symbolen. Niet omdat ik tegen fakirs ben ofzo :mrgreen: , maar het gewoon slordig uit vind zien.


Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 17:57 
Avatar gebruiker
Die slaven waren naar mijn mening een tactloze stommiteit van Days of Wonder. Ze hadden moeten begrijpen dat dit politiek correcte ruis zou opleveren. Het zijn nota bene een soort jokers. Daar hadden ze alles van kunnen maken.


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:03 
Avatar gebruiker
Erwin schreef:
maxitaxi777 schreef:
Met als gevolg dat mensen met de 1ste editie van het basisspel alleen een uitbreiding kunnen kopen waar de fakir-verwijzingen inzitten, terwijl het basisspel zelf nog slaven-verwijzingen bevat. De enige oplossing voor consistente iconografie is eigenlijk het nemen van de 2de editie; lekker klantvriendelijk...


Hoezo enige oplossing? Je kunt toch een setje Fakirkaartjes op de kop tikken?


Dat lost het verschil in iconografie op de andere kaarten toch niet op? Of zitten daar ook vervangende kaarten van bij in het Fakirset? Daarbij zou ik er dan geen cent voor hoeven willen te betalen, want zij willen het politiek correct aanpassen, voor de spelers is het alleen maar een gedoe. Overigens heb ik het spel zelf helemaal nog niet, maar ben ik al een tijd op zoek naar een tweedehands exemplaar. Als je met de eerste editie dan dus komt te zitten met niet-matchende iconografie, is het voor mij zeker iets om rekening mee te houden.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:17 
Avatar gebruiker
maxitaxi777 schreef:
Dat lost het verschil in iconografie op de andere kaarten toch niet op?


Realiseerde ik me al, waardoor ik mijn berichtje meteen heb aangepast. Iets te laat blijkt nu. :lol:


Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:22 
Avatar gebruiker
Erwin schreef:
maxitaxi777 schreef:
Dat lost het verschil in iconografie op de andere kaarten toch niet op?


Realiseerde ik me al, waardoor ik mijn berichtje meteen heb aangepast. Iets te laat blijkt nu. :lol:


Haha, dan kruisten onze berichten elkaar net ja :P.


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:28 
Avatar gebruiker
Weten we of er in deze expansie verwijzigingen komen naar fakirs/slaven of is dat een aanname?

Ik zou het namelijk erg zonde vinden als ze hier ineens verwijzingen gaan maken naar fakirs... houdt het 1 met het basisspel en wie wil kan dan de slaven vervangen naar fakirs, maar dan hoef je maar 1 keer uitleg te geven waar het symbool naar verwijst.


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:42 
Avatar gebruiker
missiloon schreef:
Weten we of er in deze expansie verwijzigingen komen naar fakirs/slaven of is dat een aanname?

Ik zou het namelijk erg zonde vinden als ze hier ineens verwijzingen gaan maken naar fakirs... houdt het 1 met het basisspel en wie wil kan dan de slaven vervangen naar fakirs, maar dan hoef je maar 1 keer uitleg te geven waar het symbool naar verwijst.


Weten we zeker, zie dit plaatje: https://boardgamegeek.com/image/2496399 ... size=large. Zowel op het linkerfiche als op de middelste tegel zie je het Fakir-symbool.

Ik zou ook zeggen; laat de mensen die zo graag willen zeiken over slaven maar zitten met foute iconografie. Nu is de situatie helemaal vreemd geworden, want de rest van de tegels in het basisspel is ten slotte ook niet vervangen naar Fakir-iconen...


Offline Profiel E-mail  BoardGameGeek    
 
Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:56 
Avatar gebruiker
maxitaxi777 schreef:
missiloon schreef:
Weten we of er in deze expansie verwijzigingen komen naar fakirs/slaven of is dat een aanname?

Ik zou het namelijk erg zonde vinden als ze hier ineens verwijzingen gaan maken naar fakirs... houdt het 1 met het basisspel en wie wil kan dan de slaven vervangen naar fakirs, maar dan hoef je maar 1 keer uitleg te geven waar het symbool naar verwijst.


Weten we zeker, zie dit plaatje: https://boardgamegeek.com/image/2496399 ... size=large. Zowel op het linkerfiche als op de middelste tegel zie je het Fakir-symbool.

Ik zou ook zeggen; laat de mensen die zo graag willen zeiken over slaven maar zitten met foute iconografie. Nu is de situatie helemaal vreemd geworden, want de rest van de tegels in het basisspel is ten slotte ook niet vervangen naar Fakir-iconen...


Jammer om te horen, ik weet nog niet of dat me ervan gaat weerhouden de uitbreiding te kopen, als deze echt goed is komt hij er alsnog... maar het blijft erg jammer. Vervang alles van slaven naar fakirs of niets, maar dit is niet echt een oplossing :(


Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®