Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





29 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 00:03 
Bot
Avatar gebruiker

Berichten: 22
Van vrijdag 17 februari tot en met donderdag 23 februari zal Arjan Romijn , eigenaar van Rocks Games in dit topic al jullie vragen beantwoorden. We kennen Rocks Games van spellen als Neuroshima Hex!, Famiglia en natuurlijk het recente Upon a Salty Ocean. Zijn jullie ook zo benieuwd naar hoe Arjan op het idee gekomen is zijn bedrijf op te richten of wat zijn plannen voor de toekomst zijn, wil je iets weten over één van bovengenoemde spellen stel dan hieronder je vragen. Wisten jullie bijvoorbeeld dat Rocks Games in Azië Nederlandse spellen promoot, ik in elk geval tot voor kort niet!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

1. Iedereen mag vragen stellen, ook deze keer kan dat in het Nederlands.
2. Arjan zal in de periode van 17 februari t/m 23 februari proberen elke dag in te loggen om de vragen te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Arjan om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich enorm welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.

Ook deze keer willen we weer een prijsvraag koppelen aan deze Q&A 8) . Arjan is zo aardig geweest om van Upon a Salty Ocean een exemplaar beschikbaar te stellen. Op vrijdag 17 februari zal er dus een extra topic worden geopend waarin de prijsvraag voor Upon a salty ocean zal worden beschreven. Onder de goede inzenders zal het spel worden verloot!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 12:13 
21 10 20 10

Berichten: 356
Woonplaats: Klein plekje in een grote wereld
1. Wat heeft je bewogen om in de kleine Nederlandse markt nog een uitgever op te richten?

2. Op wat voor soort spellen ga je je richten?

3. Je spellen zijn nog slecht verkrijgbaar en erg aan de prijs. (Laatste waarschijnlijk door het eerste.) Komt hier verbetering in? En op welke termijn kunnen we dat verwachten?

4. Richt je je voornamelijk op de Nederlandse markt of internationale?

Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 13:31 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Arjan... welkom, en bedankt dat je de tijd neemt om onze vragen te beantwoorden.

5. Tot nu toe heeft Rocks Games Nederlandse versies van internationale spellen uitgegeven. Heb je ook plannen volledig "eigen" spellen te ontwikkelen en uit te geven?

6. Op basis waarvan hebben jullie de tot nu toe uitgegeven spellen gekozen? (M.a.w. waarom juist die spellen)

7. Kun je al een tipje van de sluier oplichten wat we dit jaar mogen verwachten?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 17:24 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Arjan, leuk dat je de komende dagen hier op het forum langs komt. :thumbup: Blijf vooral hangen zou ik zeggen!

8 ) Kan je iets meer vertellen over jullie activiteiten in Azië?

9) Welke spellen (behalve die van je eigen bedrijf) speel je graag in je vrije tijd?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 19:08 
Uitgever

Berichten: 15
Citaat:
1. Wat heeft je bewogen om in de kleine Nederlandse markt nog een uitgever op te richten?

Een vijftal jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met een bedrijf in Rotterdam dat een spel nodig had voor hun 10-jarig jubileum. Dit ben ik op freelance basis gaan doen en smaakte naar meer. Na enkele jaren wat opdrachtjes gedaan te hebben, leek het ons leuk om onze kennis van spellen ook voor de consumentmarkt te gebruiken.

Citaat:
2. Op wat voor soort spellen ga je je richten?

Het ligt in de planning om in ieder geval een (licht) strategisch spel a la Upon a salty ocean per jaar uit te geven. Daarnaast hebben we wat kaartspellen met wat pit (a la Famiglia) op het oog. Ook aan het familie/party genre zullen we ons dit jaar wellicht wagen, mogelijk onder een iets ander label. Omdat het naast (Commerciele aantrekkelijkheid) erg leuk is jongere kinderen enthousiast te zien met nieuwe spellen.

Citaat:
3. Je spellen zijn nog slecht verkrijgbaar en erg aan de prijs. (Laatste waarschijnlijk door het eerste.) Komt hier verbetering in? En op welke termijn kunnen we dat verwachten?

Wij hebben in 2011 geprobeerd in ieder geval in de spellenspeciaalzaken komen te liggen. Zo'n vijftig winkels krijgen onze maandelijkse nieuwsbrief, maar logischerwijs is al het begin moeilijk en zal het ongetwijfeld nog niet in al deze winkels liggen. Wat betreft de prijs, zal dat verbeteren naar mate we hogere print runs aan kunnen. Al vallen de prijzen toch nog wel mee ;)

Citaat:
4. Richt je je voornamelijk op de Nederlandse markt of internationale?

Voor onze eigen spellen met name de Nederlandse markt, maar wie weet komt binnenkort iets op onze weg dat we in een multi-lingual versie kunnen uitbrengen. Echter heb ik op dit moment vertrouwen in onze buitenlandse partners dat zij hun markt beter kunnen bedienen.

Bedankt voor je vragen
Van onze drie spellen
Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 19:18 
Uitgever

Berichten: 15
Citaat:
Arjan... welkom, en bedankt dat je de tijd neemt om onze vragen te beantwoorden.

Ik vind het erg leuk, dat ik vorig jaar Spel ben benaderd om mee te doen.

Citaat:
5. Tot nu toe heeft Rocks Games Nederlandse versies van internationale spellen uitgegeven. Heb je ook plannen volledig "eigen" spellen te ontwikkelen en uit te geven?

Dat was zeker eerst de planning en er liggen al drie jaar wat prototypes op de plank, helaas aan tijd gebrek. De twee prototypes die ik leken op Fistful of penguins (dobbelen met een dierentuin) en Coney Island, dus kan nieuwe thema's gaan verzinnen.

Citaat:
6. Op basis waarvan hebben jullie de tot nu toe uitgegeven spellen gekozen? (M.a.w. waarom juist die spellen).

Het is begonnen Neuroshima Hex, met deze uitgever had ik contact over Stronghold, waar de rechten van naar Valley Games gegaan zijn. Dit spel werd toen goed ontvangen door mijn leerlingen 4havo/vwo, die eigenlijk niets met bordspellen hadden.

Famiglia kende als voordeel dat Friedemann een uitstekende vertegenwoordiger had. Duidelijk, eerlijk en snel. Bovendien konde we op een goed moment instappen in het project. Artwork sprak me erg aan. Het voelde goed.

Upon a salty ocean, was een strategisch spel, waarvan ik vrees dat Nederland er steeds minder zal gaan kennen. Iets wat we op de lange termijn zeker willen blijven doen.

Citaat:
7. Kun je al een tipje van de sluier oplichten wat we dit jaar mogen verwachten?

Er speelt veel, maar helaas nog niet. Hopelijk aan het eind van de week, maar onderhandelingen zijn volop bezig.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 19:27 
Uitgever

Berichten: 15
Citaat:
Arjan, leuk dat je de komende dagen hier op het forum langs komt. :thumbup: Blijf vooral hangen zou ik zeggen!

Zou dat graag doen, maar de dagen dat ik internet afspeurde en Dicetower filmpjes keek zijn helaas ver weg. Pas via dit forum op leuk Nederlandse recensie (van Aral Nox), toen stond de tijd even stil ;)

Citaat:
8 ) Kan je iets meer vertellen over jullie activiteiten in Azië?

Naar Korea ging ik al paar keer naar een onderwijsspellen beurs. Het leek me een goed idee om hen te laten zien wat voor topspellen wij hadden en dat heeft hun interesse gewekt. Later volgde ook wat andere partijen in Azie. Voor hen heb ik een online catalogus gemaakt met voornamelijk Nederlandse producten.
Ik hoop de komende jaren de Duitse hegemonie verder te kunnen verbreken.

Citaat:
9) Welke spellen (behalve die van je eigen bedrijf) speel je graag in je vrije tijd?

Oh dit is heel divers. Agricola, Cuba, Puerto Rico, Galaxy Trucker, maar ook veel "kort" werk en morgen staat er een Kolonisten marathon op het programma. Ook word ik vaak uitgenodigd om een potje Neuroshima Hex te komen spellen. Idealiter op zaterdag een wat langer spel en op donderdagavond een mix.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2012, 00:53 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Goedenavond Arjan. Altijd leuk om met mensen te converseren die al in dat wereldje zitten waar ik zo graag in terecht kom. Evenals Dierik raad ik je echt aan om hier te blijven hangen. Het is niet alleen leuk, maar ook voordelig voor je eigen bedrijf. Onder de vaste posters zitten bloggers en verenigingsmensen met een grote kennis van spellen, hierdoor kun je feedback krijgen op je eigen producten en eventueel verborgen juweeltjes ontdekken die er om smeeken in het nederlands uitgegeven te worden.

Afijn, over naar de vragen. Eerst een vraag die ik bij iedere Q&A stel (en bedankt dat mijn voorgangers hem nog niet gesteld hebben).

10. Wat raad je mensen aan die hun werk willen vinden in de spellenwereld?

11. Wat is je favoriete spel? (Vreemd ook dat niemand deze gesteld heeft, ook al is hij afgezaagd)

12. Ben je nu fulltime betrokken bij Rocks of sta je doordeweeks nog altijd voor de klas?

13. Hoe groot is je bedrijf? (Daarmee bedoel ik vooral hoeveel werknemers er in dienst zijn, dingen als omzet en winst zijn uiteraard geheim, zolang je niet beursgenoteerd bent)

Dit is wat me nu te binnen schiet, maar misschien kom ik nog wel met meer vragen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2012, 12:18 
Uitgever

Berichten: 15
Willy the Kid schreef:
Goedenavond Arjan. Altijd leuk om met mensen te converseren die al in dat wereldje zitten waar ik zo graag in terecht kom. Evenals Dierik raad ik je echt aan om hier te blijven hangen. Het is niet alleen leuk, maar ook voordelig voor je eigen bedrijf. Onder de vaste posters zitten bloggers en verenigingsmensen met een grote kennis van spellen, hierdoor kun je feedback krijgen op je eigen producten en eventueel verborgen juweeltjes ontdekken die er om smeeken in het nederlands uitgegeven te worden.

Afijn, over naar de vragen. Eerst een vraag die ik bij iedere Q&A stel (en bedankt dat mijn voorgangers hem nog niet gesteld hebben).

10. Wat raad je mensen aan die hun werk willen vinden in de spellenwereld?
Besef van te voren waar je goed in bent en hoeveel geduld je hebt en risico je wilt nemen. Onderschat zeker niet wat er allemaal bij komt kijken en ligt je passie bij ontwikkelen, zou ik adviseren eerst op zoek te gaan naar een uitgever.
Wat dat betreft vergelijk ik spellen met muziekalbums, de beste cd's hoeven niet per se door te breken bij het grote publiek, dat vergt een hoop doorzetting (en een portie geluk).
Ik moet natuurlijk wel bewijzen dat ik het op een lange termijn staande kan houden, maar de plannen zijn er.

11. Wat is je favoriete spel? (Vreemd ook dat niemand deze gesteld heeft, ook al is hij afgezaagd)
Misschien wat afgezaagd, maar op dit moment schiet mij toch Agricola en Puerto Rico binnen.
Al die kleine onderdeeltjes, vind ik lekker kneuterig en geeft altijd een gezellig gevoel. Icm met het feit dat je altijd eindigt zonder alles gedaan te kunnen hebben. Ik moet ook zeggen dat deze al een tijd niet op tafel zijn beland en dat het verlangen wellicht ook doet groeien.

Voor de korte spelletjes vind ik Lost Cities altijd een topper.
Sinds kort, ben ik me ook steeds meer gaan verdiepen in het deckbuilding genre.

12. Ben je nu fulltime betrokken bij Rocks of sta je doordeweeks nog altijd voor de klas?
Ik sta nog twee dagen voor de (eindexamen) klas havo/vwo, wat inhoudt dat ik t/m mei nog lessen geef en daarna enkele maanden per jaar fulltime aan de gang ben.

13. Hoe groot is je bedrijf? (Daarmee bedoel ik vooral hoeveel werknemers er in dienst zijn, dingen als omzet en winst zijn uiteraard geheim, zolang je niet beursgenoteerd bent)
Ik heb Rocks Games opgericht samen met Joris Broks, maar die houdt zich nu met name nog bezig met losse (bedrijfs)projecten. Daarnaast werken op freelance basis een grafisch ontwerper, webdesigner, die aan een woord genoeg hebben en vaak wat extra's kunnen leveren en mij op dat vlak uit de brand helpen (nogmaals bedankt!). Niet te vergeten al die mensen helpen met testen en demo-en.

Dit is wat me nu te binnen schiet, maar misschien kom ik nog wel met meer vragen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2012, 12:51 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Arjan Romijn schreef:
Upon a salty ocean, was een strategisch spel, waarvan ik vrees dat Nederland er steeds minder zal gaan kennen.

14) Dat is een nogal duister scenario; waarom denk je hier zo over? Toegegeven, de markt voor strategische spellen is nooit groot geweest, en dat maakt opereren in zo'n regio niet eenvoudig. Maar dat is een probleem dat vrijwel elke taal wel treft, vandaar dus dat uitgevers de handen inéén sloegen en samen een uitgave verzorgden. Die aanpak lijkt goed te werken. Begrijp ik je goed als ik zeg dat die indruk dus niet helemaal klopt?

15) Andere vraag: je favoriete spelerskleur? Sorry, alle andere intelligente vragen waren al gesteld...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2012, 23:09 
Uitgever

Berichten: 15
Arjan Romijn schreef:
Upon a salty ocean, was een strategisch spel, waarvan ik vrees dat Nederland er steeds minder zal gaan kennen.

Citaat:
14) Dat is een nogal duister scenario; waarom denk je hier zo over? Toegegeven, de markt voor strategische spellen is nooit groot geweest, en dat maakt opereren in zo'n regio niet eenvoudig. Maar dat is een probleem dat vrijwel elke taal wel treft, vandaar dus dat uitgevers de handen inéén sloegen en samen een uitgave verzorgden. Die aanpak lijkt goed te werken. Begrijp ik je goed als ik zeg dat die indruk dus niet helemaal klopt?

Dat is mijn gevoel als ik kijk naar concullega's, uitzonderingen daar gelaten. Ik wil hierbij niet naar voorbeelden van individuele collega bedrijven refereren, maar neem bijvoorbeeld de geweldige Master Print series van voorheen QWG. Die zal slechts mondjes maat worden aangevuld.

Citaat:
15) Andere vraag: je favoriete spelerskleur? Sorry, alle andere intelligente vragen waren al gesteld...

Hmmm, groen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2012, 23:59 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Arjan Romijn schreef:
Dat is mijn gevoel als ik kijk naar concullega's, uitzonderingen daar gelaten. Ik wil hierbij niet naar voorbeelden van individuele collega bedrijven refereren, maar neem bijvoorbeeld de geweldige Master Print series van voorheen QWG. Die zal slechts mondjes maat worden aangevuld.

Ik vind het stilvallen van het concept eerlijk gezegd vervelender: zó geweldig goed waren de spellen die in die reeks uitkwamen nu ook weer niet. Yspahan en Carson City zijn met afstand de beste titels in de reeks; de rest is met uitzondering van Chocolatl duidelijk wel een stap boven het grijze grauw, maar om nou te zeggen dat mensen nog steeds vol enthousiasme over dat viertal praten, nee. (Chocolatl is alleen door het centrale blind bieden-mechanisme al een buitenbeentje, los van het spelontwerp dat naar mijn mening te vaak erg oneerlijk uitpakt.)

Is het dan beter om te zeggen dat de hoeveelheid die QWG publiceerde gelijk blijft? Goede strategische spellen van formaat groeien om te beginnen niet aan bomen, en hier in dit kleine landje blijven we toch grotendeels afhankelijk van wat er in het buitenland wordt uitgedokterd. En misschien heb je gelijk, ís de markt gewoon echt aan het veranderen. Speelduren van 2 uur beginnen zeldzaam te worden: het moet allemaal vlugvlugvlug.

Citaat:
Hmmm, groen

Okee, dan kunnen wij dus nooit samen spelen. Jammer, maar helaas.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 19 feb 2012, 13:18 
Uitgever

Berichten: 15
cymric schreef:
Arjan Romijn schreef:
Dat is mijn gevoel als ik kijk naar concullega's, uitzonderingen daar gelaten. Ik wil hierbij niet naar voorbeelden van individuele collega bedrijven refereren, maar neem bijvoorbeeld de geweldige Master Print series van voorheen QWG. Die zal slechts mondjes maat worden aangevuld.

Ik vind het stilvallen van het concept eerlijk gezegd vervelender: zó geweldig goed waren de spellen die in die reeks uitkwamen nu ook weer niet. Yspahan en Carson City zijn met afstand de beste titels in de reeks; de rest is met uitzondering van Chocolatl duidelijk wel een stap boven het grijze grauw, maar om nou te zeggen dat mensen nog steeds vol enthousiasme over dat viertal praten, nee. (Chocolatl is alleen door het centrale blind bieden-mechanisme al een buitenbeentje, los van het spelontwerp dat naar mijn mening te vaak erg oneerlijk uitpakt.)

Is het dan beter om te zeggen dat de hoeveelheid die QWG publiceerde gelijk blijft? Goede strategische spellen van formaat groeien om te beginnen niet aan bomen, en hier in dit kleine landje blijven we toch grotendeels afhankelijk van wat er in het buitenland wordt uitgedokterd. En misschien heb je gelijk, ís de markt gewoon echt aan het veranderen. Speelduren van 2 uur beginnen zeldzaam te worden: het moet allemaal vlugvlugvlug.

Dan houden we het op gelijk en neem ik misschien op onterechte gronden de keuze om op zoek te gaan naar strategische spellen en deze uit te brengen.Ik hoop in ieder geval dat Rocks Games in de mogelijkheid blijft om dit te doen en nog betere producties uit te brengen.
Je kaart in ieder geval heel juist aan, dat veel strategische spellen geen lange houdbaarheidsdatum hebben, omdat de uitgevers er vaak geen lange termijn plannen voor hebben.


Laatst bijgewerkt door Bart op do 23 feb 2012, 00:45, in totaal 2 keer bewerkt.
quote van Cymric correct geplaatst, om misverstanden te vermijden


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012, 01:45 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
16) Hoe krijg je, volgens jou, het grote publiek van de monopoly af en aan het 'betere' spel?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012, 09:36 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
17) Arjan, je komt uit het onderwijs begrijp ik. Hoe kijk jij aan tegen de bruikbaarheid van spellen binnen de basis- en middelbare scholen?

18) Er zijn zeker een tiental "kleinere" Nederlandse uitgevers (Rielekst, Quined Games, Rocks Games etc.). Ken jij deze uitgevers en de mensen die hierachter zitten en is er ook samenwerking op bepaalde vlakken of is het toch ieder voor zich?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
29 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Arjan Romijn, oprichter van Rocks Games  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®