Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009, 13:56 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Bartjes! schreef:
....van Rise of Empires heb ik werkelijk g-e-e-n idee.


Ik plak gemakshalve de tekst die ik zojuist voor m'n website heb geschreven:

De spelers ontwikkelen hun beschaving vanaf de prehistorie tot heden. Ze beginnen als bescheiden volk, maar groeien gaandeweg in rijkdom en macht. Het spel is verdeeld in drie tijdperken, die telkens uit twee speelrondes (A en B) bestaan. Op de actietabel kiezen de spelers beurtelings één actie en voeren die uit. In een ronde mag iedere speler aldus 6 acties kiezen. Je mag bijvoorbeeld een groeitegel pakken om op het wereldbord te ageren. Daar wacht je een meerderhedenritueel in de stijl van El Grande, waarbij de opbrengst in grondstoffen, voedsel, geld of bevolking niet te verwaarlozen is. De groeitegel staat je ook toe om een potje te knokken met een tegenstander, maar dit is niet verplicht. Je kunt ook een landtegel pakken. Deze eilanden, graslanden, bossen, heuvels of dorpen leveren je voedsel, bevolking, goud of nazaten op. Op het handelspoor kun je grondstoffen inleveren voor goud of winstpunten. Je kunt verder een ontwikkelingstegel pakken. Dit zijn uitvindingen die je allerlei leuke extraatjes opleveren. Ten slotte kun je een stadstegel kopen voor goud. Je betaalt hiervoor elke ronde onderhoudskosten, maar krijgt er winstpunten voor terug.

In de A-ronde kies je een actie door een actieschijfje op een vrij veld in de desbetreffende rij van de actietabel te leggen. Dit doe je van rechts naar links. Er is ruimte voor één schijfje per veld. In de B-ronde kies je de acties door de schijfjes weg te halen, waarbij je moet betalen voor acties waar nog andere schijfjes naast liggen. Het is uiteraard de bedoeling om via deze kanalen de meeste winstpunten te verdienen.

Eerste indruk (na een proefpot met twee spelers): dit is een mooie en pittige Wallace, die ik graag met een grotere bezetting zal testen. Het tweezijdige actiesysteem is een leuk idee, dit voegt wat mij betreft een dimensie aan de planning toe. Ik vind de vormgeving van de speelborden en de tegels een tikje aan de sombere kant, de coverafbeeling ziet eruit als een mislukte oefening van een Photoshopcursist.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009, 07:18 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Deze bijdrage is toch een heel stuk minder enthousiast. Alhoewel ik een gedeelte van de toonzetting kan terugvoeren op verkeerde verwachtingen, worden er toch punten aangestipt waar ik niet vrolijk van wordt. Hier is of sprake van een zeer ernstige vorm van groepsdenken, of het is opnieuw een Wallace die stilletjes zal wegkwijnen omdat het spel het toch weer nét niet is. Hoe dan ook, ik ben vooralsnog stiekem een beetje blij te hebben besloten spellen van deze ontwerper dit jaar even links te laten liggen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009, 16:13 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Ik heb het spel nu twee maal gespeeld, nog niet helemaal tot het einde maar ik heb wel het idee dat je het echt met 4 tot 5 personen moet doen.
De twee partijen die ik speelde waren vooral gericht op oorlogsvoering maar er zijn ook ander strategieen mogelijk die ik nog niet kan vergelijken met die van de oorlogsvoering. Na een aantal partijen met 4 of 5 spelers kun je denk ik een beter mening vormen, omdat mensen dan noodgedwongen verschillende strategieen zullen volgens. De regels zijn relatief eenvoudig en het spelsysteem speelt soepel de zwaarte ligt dan ook in hoeveelheid keuzes die je heb met name in de tweede en derde Periode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009, 16:18 
Uitgever

Berichten: 97
Rise of Empires heb ik een paar keer gespeeld voordat het geproduceerd werd (testfase). Wat me opviel is dat veel spelers inderdaad neigen naar agressieve strategiën. Maar ondertussen scoor je makkelijk punten met dorpen en leveren deze naast punten (winnen!) ook nog andere voordelen op. En leuke combi's maken van landtegels en bijpassende ontwikkeling/vooruitgang is ook erg sterk (Eiland en Haven geloof ik, ken de kaarten niet uit m'n hoofd).

Dit is duidelijk een 'ontwikkelingsspel' wat mij betreft, niet een oorlogsspel. Al kun je met de juiste verovering op het juiste moment vaak wat extra punten of resources scoren (of juist afpakken en iemand in de problemen brengen). De oorlog op het bord speelt zeker een rol, maar een secundaire in mijn ervaring.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Rise of Empires
BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011, 20:43 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
Dit spel is toch een beetje een stilte heen gegaan...
Ik moet ook zeg. Ik vind het artwork van het spelbord deprimerend.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Rise of Empires
BerichtGeplaatst: di 19 maart 2013, 12:41 
3. Ninjato (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 1366
Woonplaats: Hellevoetsluis (NL)
Is er iemand die mij aan de spelregels van Rise of Empires in het Engels in pdf formaat kan helpen?
Ik zou heel dankbaar zijn :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Rise of Empires  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Phalanx Games, Rise of Empires



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®