Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





23 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 11:38 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Ik zou Robinson Crusoe aanraden. Je voelt het verhaal en de atmosfeer echt tot leven komen in dit spel. Dit is een van de beste thematische spellen die ik de afgelopen jaren speelde. Het is ook erg divers en biedt verschillende scenario's waardoor het telkens wat anders aanvoelt. Het is ook creatief, op bgg zie je al talloze custom scenario's verschijnen. Speltechnisch zit het goed, de mechanismen helpen het thema van het spel vooruit. Je kunt het ook perfect solo spelen, het is natuurlijk leuker als je samen met anderen de atmosfeer kunt delen.

Android: Een groot pluspunt voor zijn zeer goede en uitgebreide karakterontwikkeling van de personages in een tot de verbeelding sprekende futuristische wereld. Speltechnisch is het zeer origineel maar wel nogal fiddly met de vele tokens en niet het gemakkelijkste spel om 'door te hebben' door de vele spelsystemen die erin verwerkt zitten. Dit is wel geen spel dat je solo kunt spelen, er is namelijk hidden information.

Eldritch Horror en Arkham Horror kunnen leuk zijn als je houdt van Lovecraft en de 1920's atmosfeer en je ook een aantal mensen hebt die zich inleven in het spel. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan AH omdat de setting 'claustrofobischer' en intiemer is en ik dat beter vind aansluiten bij het werk van Lovecraft dan de wereldwijde schaal van Eldrich. Speltechnisch is Eldrich gestroomlijnder, maar ik vind dan wel weer dat de moeilijkheidsgraad van de regels in AH overroepen is, het is an sich een erg eenvoudig spel. Het opzetten van het spel is wel een horror, ik zou de moeite niet doen om het op te zetten om solo te gaan spelen.

Zombie Carnivale heeft een origineel concept ondanks het zombiethema, maar ik vond het na verloop van tijd iets teveel van hetzelfde. Steeds blokjes toevoegen en wegschieten. Er zijn verschillende eindscenario's maar hetgene dat wij hadden (ontsnappen met de boot), was wel erg saai en dom. Het dexterity element is dan wel weer grappig.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 11:49 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Als ik dit draadje een klein beetje mag lenen... heeft er iemand ervaringen met Pathfinder Adventure Card Game? Fantasy RPG settings spreken mij meer aan dan zombies namelijk...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 12:23 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Mac-S schreef:
Als ik dit draadje een klein beetje mag lenen... heeft er iemand ervaringen met Pathfinder Adventure Card Game? Fantasy RPG settings spreken mij meer aan dan zombies namelijk...


Ik heb het gespeeld bij het Spellenspektakel, maar het kon mij niet echt (dan wel echt niet) boeien. Een kaart omdraaien, dobbelen, en kijken wat je (gebrek aan) succes oplevert. Het voelde voor mij erg 'procedureel' en de echte spanning van het avontuur ontbrak, dus de (soms lange) beurten van mijn medespelers waren ook niet echt interessant. Mijn eerste keus fantasy co-op blijft met afstand Defenders of the Realm!

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 14:23 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Sorry dat ik jullie wat meer lastigval, maar misschien is het handig om dit soort spellen een ranking te geven in de volgende onderdelen (1 - 5 sterren):

Thema: Hoe goed "voel" je het thema terwijl je het spel aan het spelen bent? Is het spel erg abstract of vloeien de mechanismes logisch voort uit het thema? Een goed spel kan dit doen zonder expliciet te zijn.

Spel: Hoe goed is het spel "an sich"? Dus wat blijft er over als je het thema buiten beschouwing laat? Is het dan nog steeds een goed spel? Is het goed gestroomlijnd of speelt het stroef en moet je constant de regels raadplegen?

Herspeelbaarheid: Hoe vaak kun je het spel spelen voordat je alles wel gezien hebt? Als het makkelijk is om zelf scenario's te bedenken kun je hier extra sterren voor geven.


Ik zou bijvoorbeeld zelf de Legenden van Andor de volgende sterren geven (op basis van één keer gespeeld):

Thema: :ster:
Spel: :ster: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster:

Het thema in LvA is voor mij redelijk standaard en inwisselbaar, maar het is wel beginnersvriendelijk en goed gestroomlijnd. Er zitten een aantal scenario's in het spel, er zijn promo's en op internet zijn er ook enthousiastelingen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 17:04 
Avatar gebruiker
Ok, hierbij een lijstje met de eerste spellen die zo in me opkomen en ik ook zelf gespeeld heb. Ik kan me namelijk voorstellen dat Flash Point en Robinson Crusoe ook erg sterk zijn, maar die heb ik nog niet gespeeld, dus neem ik ook niet mee in deze lijst.

Eigenlijk hebben alle spellen wel een voorwaarde: Je moet jezelf ook wíllen onderdompelen in het spel en het thema. Het helpt als je er bepaalde muziek bij opzet, maar het helpt nog meer als je met mensen speelt die ook alle flavortekst willen lezen en bereid zijn erin op te gaan.

Thema: Cthulhu
Arkham Horror
Omdat het niet de gemakkelijkste regels heeft, heb je een aantal spellen nodig om erin te komen. Desalniettemin zit je al snel in het verhaal en zeker als je je geen zorgen meer hoeft te maken over of je het wel goed speelt, kun je je helemaal onderdompelen in het verhaal. Het verhaal wordt niet zo snel saai met alle uitbreidingen en je kunt je ook buiten het spelen om onderdompelen in het thema met de originele verhalen van Lovecraft, maar ook de nieuwere verhalen gebaseerd op het bordspel (ja, klinkt fout, maar ze zijn erg vermakelijk).
Ik vind het een erg goed spel op zichzelf. Enige minpunt is dat je een aantal locaties eigenlijk voor spek-en-bonen op het bord staan, je kunt er te weinig mee.
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster: :ster:

Eldritch Horror
Vind ik persoonlijk oppervlakkiger aanvoelen dan Arkham Horror. De eerste uitbreiding komt binnenkort uit, mogelijk helpt dat in herspeelbaarheid
Thema: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster: :ster:

Mansions of Madness
Geweldig spel waarin je met een groep mensen op onderzoek uitgaat in het huis of de bijbehorende tuin. Je wordt met een goede DM echt volledig in het verhaal gezogen, maardaar zit wel de crux; je bent erg afhankelijk van de DM
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster:

Elder Sign
Een snellere, makkelijkere versie uit de serie, maar het voelt voor mij vooral als dobbelstenen gooien, niet echt een gevoel bij het thema. de iPadversie is wel aardig
Thema: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster:

Thema: Fantasy/Adventure
Mage Knight
Geweldig, briljant spel, maar wellicht niet voor iedereen weggelegd. Als je fan bent van computerspellen als Heroes of Might and Magic, dan zul je dit ook geweldig vinden. Het thema is echter wel wat ondergeschikt aan het puzzelen en de spelmechanismen
Thema: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster: :ster:

Claustrophobia
Door het prachtige spelmateriaal word je meegenomen de dungeon in. Wat mij betreft een van de betere crawlers, waarin je ook echt in het verhaal zit
Thema: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster: :ster:

The Witches
Het is echt de perfecte vertaling van de verhalen waarop het spel gebaseerd is; de verhalen over Tiffany Aching. Deze serie is echter gericht op tieners, en dat sijpelt ook door in het spel
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster:

Guards! Guards!
Als je alle boeken van Discworld gelezen hebt, dan voel je deze ook terug in de spelmechanismen: chaotisch en het gaat nergens over. Als spel werkt het echter niet
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster:

Winter tales
Prachtig uitziend spel met in ieder geval erg interessante mechanismen. Je zit echt in het verhaal, maar ik ben nog op zoek naar het spel in dit spel.
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster:

Thema: Pulp
Fortune and Glory: The Cliffhanger Game
Gewéldig! Het spel werkt echter alleen als je enthousiast meedoet (zoals met showworstelen), de mechanismen zijn op zichzelf eigenlijk vrij simpel. Toch voelt het wel alsof je echt in een pulpfilm zit. Werkt echter alleen met een publiek dat graag meedoet
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster: :ster:

Red Dragon Inn
Dit spel geeft je precies wat je ervan verwacht: Zuipen, pochen en gokken. Het wordt onverwacht goed vertaald naar een echt werkend spel
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster:

Betrayal at House on the Hill
Mits je met mensen speelt die ook echt meespelen met alles voorlezen etc, heb je echt het gevoel dat je met een groep mensen in een huis zit en dit verkent, met alle domme horroracties van dien (Wie gaat er nu alleen naar de zolder?)
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster: :ster:

tijdsnood/90s
Escape, the curse of the temple
Het gevoel dat je je moet haasten zit er in ieder geval goed in, verder zou het thema inwisselbaar kunnen zijn met wat je maar wil
Thema: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster:

Atmosfear
De jaren '90 (als het al niet '80 was), die tijd dat alle spellen elektronisch werden of op batterijen of dat er gewerkt werkt met videobanden en later ook dvd's. Atmosfear zorgt door de video al voor het juiste sfeertje en je hebt inderdaad echt een gevoel van gehaast zijn en snel iets moeten doen
Thema: :ster: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster:

De Klingonuitdaging
Is Atmosfear, maar dan in het Startrekuniversum. Ik vond het een geweldig spel, maar door de videoband niet erg herspeelbaar
Thema: :ster: :ster:
Spel: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster:

An Evening with Bram Stoker's Dracula
Tja, dit is natuurlijk het ultieme onderdompelen in het spel (net als al die Murder evening-spellen), maar niet wat je zoekt geloof ik. Dit spel werkt het best in een oud huis waar veel kamers meerdere deuren hebben en niet alle deuren uitkomen op dezelfde gang. Extra tof als iedereen verkleed komt. Wij speelden dit vroeger in een oude boerderij met vele gangen en extra deuren en overal dieren, geweldig! Het neigt wel wat meer naar re-enactment dan een echt bordspel
Thema: :ster: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster:

Workerplacement met sterk thema. Ik vind dat de thema's hier erg sterk vertaald worden, maar echt thematische spellen zijn het wellicht niet
Dungeon Lords
Je bouwt een dungeon sterk genoeg om een aanval van die stomme helden te overleven. Wat mij betreft klopt het helemaal (zeker als je de spelregels ook zelf leest, heerlijk!)
Thema: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster: :ster:

Dungeon Petz
Hetzelfde als met Dungeon Lords, maar dan met het runnen van een dierenwinkel.
Thema: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster:

Fresco
Dit spel klopt in het thema: Je gaat een fresco schilderen, dus heb je verf nodig die je koopt van de markt en moet mengen voor de juiste kleur. Voor extra inkomen schilder je ook portretten en voor de beste fresco's meng je wat goud door je verf.
Thema: :ster: :ster:
Spel: :ster: :ster:
Herspeelbaarheid: :ster: :ster:


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 19:28 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Mac-S schreef:
Als ik dit draadje een klein beetje mag lenen... heeft er iemand ervaringen met Pathfinder Adventure Card Game? Fantasy RPG settings spreken mij meer aan dan zombies namelijk...


Wat mij betreft een topper omwille van de evolutie van je karakter, de eenvoud van de regels, de herspeelbaarheid (elk spel is anders), de leuke manier waarop je kaarten je levenskracht bepalen, de geslaagde integratie van de reeds verschenen,uitbreidingen, de blessings die onder andere als timer fungeren en de zeer geslaagde en uitdagende solo-ervaring.

En als je met meerdere spelers speelt is de interactie ook dik in orde.

Dit was in 2013 een van mijn meest gespeelde spellen.

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 20:27 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Zeer behulpzaam, RueSailmana! :clap:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 feb 2014, 21:04 
Avatar gebruiker
Davio schreef:
Zeer behulpzaam, RueSailmana! :clap:


Je bent ook altijd welkom een van de spellen te komen proberen. Wat betreft spellen spelen is het hier open huis :)


Omhoog
     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Ik zoek een thematisch spel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®