Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013, 00:50 
10. Piraten & Kooplui (2010)

Berichten: 89
Woonplaats: Mechelen (B)
Ik passeerde vandaag toevallig de spellenwinkel en stootte op Clash of Cultures.
Ik zoek ook al even een goed Civilization-game om aan te kopen.
Welk zouden jullie aanraden?

Alvast merci voor de tips!
Pieter


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013, 10:05 
1. Memoir '44 (2004)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik heb geen van beide al gespeeld maar beide spelregels al gelezen en Clash of cultures spreekt me iets meer aan (opbouw van de maps, stadsontwikkeling, combat). Civilization lijkt het wel beter te doen op het vlak van verschillende culturen. Goed te horen dat Clash of Cultures in de winkel ligt (slecht voor mijn budget wel).

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 09 maart 2014, 04:02 
2. Imperial 2030 (2009)

Berichten: 89
Woonplaats: Mechelen (B)
Update... Ik heb Clash of Cultures nu een jaar in mijn bezit. Het is een zalig spel dat echt vraagt om na te denken. Door de goede inkleding wordt je iedere keer echt in het spel gezogen. Bijna elk spel eindigde superspannend. Elk spel eindigt bij ons ook met een spontane analyse... "Had ik toen maar...", en "Wow, die combinatie van advances is echt sterk", "Wat zou die combinatie geven", "Volgende keer...",...

Ik kijk ZO hard uit naar de komende uitbreiding! Verschillende volkeren die elk hun eigenschappen hebben, verschillende leiders waarmee je die volkeren aanvoert, nieuwe gebouwen, verschillende militaire eenheden,... :) :) :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 maart 2014, 09:35 
Gamer-geek
Avatar gebruiker

Berichten: 430
Woonplaats: Roermond, NL
Hoi Piedro,

ik weet dat dit inmiddels mosterd na de maaltijd is, maar toch even mijn ervaring met beide spellen.

Civilization is een geweldig diep spel, dat vooral sterk is door de asymetrische start die mensen hebben. Verder vind ik de afstand tussen de spelers prettig (je begint bij clash of cultures in mijn ogen wel erg dicht bij elkaar.) Verder vind ik in dit spel de techpiramide erg goed uitgewerkt. De verschillende wegen naar overwinning vind ik leuk, maar in de potjes die ik gespeeld heb zijn er tot nu toe niet meer dan 2 voorbijgekomen. Culture en geld lijken lastige overwinningen om te halen, zeker als je met aggressieve tegenstanders speelt.

Clash of cultures wint het duidelijk van Civilization wat componenten betreft. Ik houd gewoon heel erg van de legerfiguurtjes, bootjes en vooral de uitbreidbare steden. Ook de speelduur vind ik prettig, je bent over het algemeen de helft van de tijd kwijt als met Civilization. De technologieën zijn leuk uitgewerkt, maar ik had persoonlijk leuker gevonden als dit wat verder door zou gaan (gunpowder ed.). Een groot nadeel van clash of cultures is voor mij de gevoeligheid voor aggro spelers. Als je je als speler de militaire kant links laat liggen, worden erg makkelijk overrompeld. De puntentelling op het einde maakt het in mijn ogen spannend tot op het laatst. Het grootste minpunt (iedereen begint gelijk) wordt in de toekomst opgelost door een uitbreiding, kan niet wachten.

Een favoriet kan ik niet aanwijzen, vind beide spellen leuk om te doen. Clash of cultures moest ik even aan wennen, maar heb ik inmiddels ook in mijn hart gesloten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 maart 2014, 11:20 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Shit, daar gaat de portemonnee weer :lol: Civ heb ik al en speel ik graag. CoC caught my eye maar wordt toch wel weer een aanschaf :D


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Sid Meier's Civilization of Clash of Cultures?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®