Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





23 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014, 19:16 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ze vraagt naar langere spellen voor 2 spelers hè?
Verbijsterend dat mensen dan El Grande zeggen. Dat zou ik echt nooit met 2 willen doen :problem:

Ook heb ik mijn twijfels bij bijv. Terra Mystica, Tigris & Euphrates, Cuba, Puerto Rico, Fresco, Egizia, De Kathedraal, Caylus en Kingsburg. Al deze spellen zijn redelijk met z'n 2en te spelen (maar hebben toch wel degelijk nadelen), maar toch duidelijk minder dan wanneer het met meer dan 2 wordt gespeeld.

Mijn suggesties (spelen die ook echt goed met 2 zijn!):
- Ginkgopolis (ook met tegeltjes leggen, maar dan heel anders dan Carcassonne)
- Dominion (een heel ander soort spel dan je waarschijnlijk gewend bent. Erg verslavend, vooral als je het net leert kennen)
- Burgen von Burgund / Castles of Burgundy (aan het begin misschien wat overweldigend, maar heel leuk met creatief gebruik van dobbelstenen)
- Ticket to Ride (schijnt bij de meesten wel een succes te zijn al vond mijn vriendin er niks aan)
- Pandemic (fantastisch coöperatief spel).
- Taluva (net als Carcassonne leg je tegels aan en bouw je gebouwen. Hier echter ook de hoogte in)
- Hawaii (beter met meer, maar ook met 2 erg goed)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014, 19:31 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Robertopellizini schreef:
Ze vraagt naar langere spellen voor 2 spelers hè?
Verbijsterend dat mensen dan El Grande zeggen. Dat zou ik echt nooit met 2 willen doen :problem:

Ook heb ik mijn twijfels bij bijv. Terra Mystica, Tigris & Euphrates, Cuba, Puerto Rico, Fresco, Egizia, De Kathedraal, Caylus en Kingsburg. Al deze spellen zijn redelijk met z'n 2en te spelen (maar hebben toch wel degelijk nadelen), maar toch duidelijk minder dan wanneer het met meer dan 2 wordt gespeeld.

Je hebt helemaal gelijk, ook ik heb er over gekeken dat ze spellen voor 2 bedoelde dus mijn lijstje mag je inderdaad bijna integraal schrappen :oops:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014, 20:43 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik vind Puerto Rico het beste met 2 :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014, 20:52 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik vind persoonlijk 'de ruimteschepen van Catan' wel een heel goede 2-speler die ook nog eens zeker lang genoeg duurt.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 24 maart 2014, 22:22 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Robertopellizini schreef:
Ze vraagt naar langere spellen voor 2 spelers hè?
Verbijsterend dat mensen dan El Grande zeggen. Dat zou ik echt nooit met 2 willen doen :problem:

Dat is inderdaad bizar.

Citaat:
Ook heb ik mijn twijfels bij bijv. Terra Mystica, Tigris & Euphrates, Cuba, Puerto Rico, Fresco, Egizia, De Kathedraal, Caylus en Kingsburg. [...] Ginkgopolis (ook met tegeltjes leggen, maar dan heel anders dan Carcassonne)

Grappig. Vraagtekens plaatsen bij T&E en Caylus met 2 (de andere spellen heb ik niet voldoende ervaring mee), en dan de... middelmatigheid die Ginkgopolis heet met 2 ten zeerste aanbevelen. Het beetje controle dat je terugkrijgt doordat kaarten snel terugkeren in je eigen hand gaat verloren doordat er per ronde volkomen willekeurig speelkaarten uit de trekstapel worden verwijderd. Frustrerende business. Dat gezegd, er bestaat een 'natuurlijke topologievariant' die hier misschien iets aan doet (zelf nog niet geprobeerd overigens)... maar als er geknutseld gaat worden met regels gaan er natuurlijk opeens veel meer deuren open, ook elders 8) .

In de rest van je suggesties kan ik me in ieder geval een stuk beter vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 25 maart 2014, 02:03 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
cymric schreef:
Robertopellizini schreef:
Ze vraagt naar langere spellen voor 2 spelers hè?
Verbijsterend dat mensen dan El Grande zeggen. Dat zou ik echt nooit met 2 willen doen :problem:

Dat is inderdaad bizar.

Citaat:
Ook heb ik mijn twijfels bij bijv. Terra Mystica, Tigris & Euphrates, Cuba, Puerto Rico, Fresco, Egizia, De Kathedraal, Caylus en Kingsburg. [...] Ginkgopolis (ook met tegeltjes leggen, maar dan heel anders dan Carcassonne)

Grappig. Vraagtekens plaatsen bij T&E en Caylus met 2 (de andere spellen heb ik niet voldoende ervaring mee), en dan de... middelmatigheid die Ginkgopolis heet met 2 ten zeerste aanbevelen. Het beetje controle dat je terugkrijgt doordat kaarten snel terugkeren in je eigen hand gaat verloren doordat er per ronde volkomen willekeurig speelkaarten uit de trekstapel worden verwijderd. Frustrerende business. Dat gezegd, er bestaat een 'natuurlijke topologievariant' die hier misschien iets aan doet (zelf nog niet geprobeerd overigens)... maar als er geknutseld gaat worden met regels gaan er natuurlijk opeens veel meer deuren open, ook elders 8) .

In de rest van je suggesties kan ik me in ieder geval een stuk beter vinden.


Ik baseer me deels op mijn eigen ervaringen (de genoemde T&E en Caylus beide maar 1x gespeeld en dan met meerdere mensen) en deels op wat men op boardgamegeek zegt. Daar geeft een fors deel toch aan die spellen (en ook de andere genoemde) liever met meer dan 2 te spelen. Zelf speel ik overigens Puerto Rico en Kingsburg ook wel graag met 2, maar ze zijn gewoon beter met meer spelers.

Ik geef grif toe dat Ginkgopolis flink veel random factoren heeft. En dat het spel misschien niet zo strak in elkaar zit of zo'n diepgang heeft als andere genoemde spellen. Toch raad ik het sterk aan vanwege een paar positieve kwaliteiten:
- Regels zijn eenvoudig
- Er zit toch wel wat strategie in, gecombineerd met tactiek (en een dosis geluk)
- Het speelt heel erg vlot
- Het heeft een spatiële component (de TS gaf aan Carcassonne leuk te vinden, dus daar speel ik op in)

Ginkgopolis was een succes met de mensen met wie ik het heb gespeeld. Een leuk spel om een avond mee te beginnen en/of af te sluiten wat makkelijk binnen een uur te spelen is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 maart 2014, 19:07 
Winkelier
Avatar gebruiker

Berichten: 23
Woonplaats: Sint-antonius
stientje92 schreef:
Hallo,

Ik plaatste al eerder een berichtje met de vraag naar een lager spel voor twee spelers om mee te beginnen. Ondertussen hebben we dus het stenen tijdperk, het dorp, the island en carcasonne gekocht. We vinden deze spellen allemaal heel leuk (vooral carcasonne dan), maar nu wil ik toch graag een nieuw spel proberen. Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!
Justine.


Ik heb me nog maar net geregistreerd en trek m'n mond al open:

In die lijn ligt dé klassieker: De Kolonisten van Catan. Een niet al te moeilijk spel, met veel uitbreidingen. Zo maak je het zo moeilijk als je wil. Er wordt gezegd dat dit spel niet met twee spelers kan, maar dit gaat wel. Echter is het een stuk leuker met meerdere spelers.

Agricola is ideaal als je wat meer uitdaging zoekt. En is mogelijk om met twee te spelen (er is zelfs een speciale "voor twee spelers"-versie. Maar ook hier kan je, vanuit de praktijk gezien, ook met twee spelers spelen. Bij Agricola speelt geluk weinig mee, je moet vooral zéér tactisch zijn en aan veel dingen tegelijkertijd denken.

Je kan in plaats van een nieuw spel te kopen natuurlijk ook een uitbreiding voor bv. Carcasonne kopen, zo breng je er een nieuwe uitdaging in. Bovendien weet je al dat je het een leuk spel vind, dus je kan bijna niet missen.

_________________
Spellen van o.a. 999 games kopen doe je bij http://www.gezelschapsspellenkiki.be
Op zoek naar houten speelgoed? Ook daarvoor ben je welkom!


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 maart 2014, 19:52 
8. De Kathedraal (2006)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
Heb praktische dezelfde spellen in huis en wij hebben fresco toegevoegd, misschien is dat wat voor je. wij vinden het iig een leuk spel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Op zoek naar een nieuw spel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®