Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





24 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 09:45 
Grote Dienaar

Berichten: 133
Om even door te gaan met mijn topics :)

Ik loop een beetje vast met mijn "visie" betreft bordspellen. Ik heb het idee dat ik meer in "hokjes" begin te denken en daarom ontzettend beperkt ben met alle 'spelmogelijkheden'. Vandaar dit oproepje.

Ik hoop mijn smaak te kunnen vertalen naar de type spellen die ik in mijn collectie heb:
Descent (met enkele uitbreidingen), Mansion of Madness, machiavelli, legende van Andor en rattus. Mijn vriendin, heeft spellen als: Dominon, agricola, stenentijdperk etc. Wat ik hieruit opmaak is dat een keer spelen "leuk" is maar ik het spel zelf niet aan hoef te schaffen.

Zelf heb ik tevens gekeken naar: Mice and Mystics (descent in een ander hoesje?) en Runewars> maar dat zit je nog steeds in hetzelfde hokje/stijl...

Ik maak het vast niet makkelijk, maar hebben jullie/heeft u nog ideeën waar ik eens naar zou kunnen kijken om eens buiten die 'persoonlijke veiligheidszone' ?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 10:15 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Citaat:
Wat ik hieruit opmaak is dat een keer spelen "leuk" is maar ik het spel zelf niet aan hoef te schaffen.

Nee, dat maak ik er niet uit op. Misschien dat het voor jou logisch is, maar voor mij niet 8) . Wat ik zie is dat jij de nadruk lijkt te leggen op thematische spellen, en je partner op het gewone eurospul, en daarbinnenin variëert het op normale wijze. Geen probleem toch?

En zelfs dan nog: wat ik het probleem precies van denken in hokjes als het om bordspellen gaat? De bordspelinquisitie zal echt niet eens BROEHAHAHA! uit de spellenkast springen en eisen dat je ook regelmatig abstracte titels of een miniatuurspellen of partygames op tafel legt. Het lijkt me erg onplezierig om spellen te gaan doen waar je geen zin in hebt alleen maar omdat je vindt dat je je niet mag beperken.

Misschien dat je denkt dat er 'meer' te vinden moet zijn: dan moet je eens een avondje gaan grasduinen in de top-500 tot 4000 van Boardgamegeek. Nadrukkelijk dus niet de top van de top, maar daaronder.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 10:50 
Grote Dienaar

Berichten: 133
cymric schreef:
Citaat:
Wat ik hieruit opmaak is dat een keer spelen "leuk" is maar ik het spel zelf niet aan hoef te schaffen.

Nee, dat maak ik er niet uit op. Misschien dat het voor jou logisch is, maar voor mij niet 8) . Wat ik zie is dat jij de nadruk lijkt te leggen op thematische spellen, en je partner op het gewone eurospul, en daarbinnenin variëert het op normale wijze. Geen probleem toch?

Ik ben bang dat de beschrijving inderdaad beter kan. mijn doel was om aan te geven hoe ik het persoonlijk ervaar. Zodat de vraagstuk makkelijker vanuit mijn perspectief te benaderen is.
[/color]
En zelfs dan nog: wat ik het probleem precies van denken in hokjes als het om bordspellen gaat? De bordspelinquisitie zal echt niet eens BROEHAHAHA! uit de spellenkast springen en eisen dat je ook regelmatig abstracte titels of een miniatuurspellen of partygames op tafel legt. Het lijkt me erg onplezierig om spellen te gaan doen waar je geen zin in hebt alleen maar omdat je vindt dat je je niet mag beperken.

Ik heb mijn verzoek ook niet vanuit een probleemstelling geschreven maar uit interesse naar wat voor spellen er nog meer zijn. Dan is het logisch om te zeggen: ga spelen bij diverse clubs. Helaas is dat tijdstechnisch altijd een vraagstuk opzich :P

Waar ik nu wel tegenaan loop is dat spellen op elkaar gaan lijken... en daar wil ik een beetje van af. Daarnaast Ademhalen is iets wat je moet... bordspellen waar ik op dat moment geen zin in heb... :P


Misschien dat je denkt dat er 'meer' te vinden moet zijn: dan moet je eens een avondje gaan grasduinen in de top-500 tot 4000 van Boardgamegeek. Nadrukkelijk dus niet de top van de top, maar daaronder.


]Logische tip indeed! Maar ik ben ook benieuwd of het mogelijk is om specifieke spellen te noemen (uit ervaring, soortgelijke situaties e.d.)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 11:09 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Ik weet niet of je er iets mee kan, maar Dixit is qua opzet vrij origineel te noemen.

Het past in ieder geval niet in één van jullie collecties :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 11:18 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Een spel wat bijna buiten een ieders veiligheidszone valt is Tales of the Arabian Nights. Niet ieder zijn ding, maar zeker een spel dat met weinig andere te vergelijken is.

Daarnaast zou het misschien interessant zijn wat minder intuïtieve spellen te proberen. Een paar goede voorbeelden zijn wat mij betreft God's Playground, CO2 en Asgard.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 12:02 
Grote Dienaar

Berichten: 133
Dat zijn inderdaad andere spellen Ik ga hier eens achteraan! Dank jullie wel :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 12:18 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Wat Ugur zei. De titels die hij noemde zijn overigens beslist niet ieders smaak, maar wellicht wel de jouwe.

Alternatieve mogelijkheden:
  • Je kunt denken aan spellen waarbij het bouwen van netwerken een belangrijk onderdeel vormt. Kijk eens naar Age of Steam, Steam, Railroad Tycoon (alhoewel die geloof ik onder een andere naam is heruitgegeven). Als je hardcore treinennetwerken wilt spelen, zet je 1830 op tafel, maar ik zou dat alleen doen onder begeleiding van een ervaren speler.
  • Grondstoffenconversie spreekt velen aan: Le Havre, Ora & Labora, Glasstraat. Er zijn spellen die conversie en netwerken combineren, dan kom je bij titels van Splotter uit. Stervensduur, ingewikkeld, maar qua spelervaring met niets te vergelijken.
  • Gebiedscontrole, dus gewoon een gebied voor jezelf claimen en/of gebruik maken van naburigheid met andere spelers, is een dankbaar onderwerp voor spellen. Kijk eens naar Terra Mystica (zij het dat hier nog een stuk meer inzit), Heersers der Woestijn, Utopia.
  • 'Kijken hoeveel mechanismen je in een spel kan proppen' vinden sommigen geweldig (ik overigens niet). Neem dan eens een kijkje bij Madeira, Vinhos, en MIL (1049).
  • Spellen met aandelen leveren soms interessant vuurwerk op. Chicago Express, remake American Rails en Acquire zijn gedegen titels om mee te starten.

Succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014, 16:37 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Descent lijkt niet op Mice & Mystics. M&M is veel simpeler en volledig coop, Descent is tegen een overlord. Ook lijk je geen echte coops te hebben, dus je zou kunnen kijken naar Pandemic/Castle Ravenloft/Drizzt/Ashardalon/Defenders of the Realm/Gears of War/Galaxy Defenders (heb ik zelf nooit gespeeld, maar krijgt goede kritieken).

Ik weet niet welke thematiek jou het meest aanspreekt, fantasy of scifi... Maar wat betreft coops zou je met GoW (scifi) versus Ravenloft/Mice and Mystics (fantasy) een overlord-vrij cooperatieve dungeon-crawler hebben. Voor mij voelt dat heel erg hetzelfde als Descent, en minder leuk omdat je geen echte tegenstander hebt. Een andere leuke coop is Eldritch Horror, dat is igi geen dungeon-achtig spel.

Eventueel zou je inderdaad ook kunnen kijken naar meer AT wargames (Runewars / Twilight Imperium 3). Waarbij TI:3 en GoW een scifi thema hebben. Mocht je TI;3 te lang vinden (wat ik begrijp), kan je ook nog kijken naar Empires of the Void / Exodus: Proxima Centauri (koop wel 2nd edition!).

Zelf vind ik drafting erg leuk, en zou je eventueel ook nog kunnen kijken naar Thema-added Eurogames als Thunderstone Advance (Epic variant) en Lost Legends (7 wonders met monster combat).

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 17 mei 2014, 16:32 
Rooster Booster

Berichten: 79
Woonplaats: Brussel
Lijkt me, als je graag iets één of twee keer speelt, dat je je best een spellenclub zoekt. Zo kan je elke keer wat anders proeven zonder te moeten investeren. Of eventueel een oproep doen naar andere spelers die andere dingen in hun collectie hebben?

Qua spellen: probeer eens iets abstracter, zoals Eufraat&Tigris of Samurai.

Eventueel een wargame als Command & Colours of Conflict of Heroes.

Of, zoals anderen suggereerden, duik in de narratieve spellen als Dixit (zou mn eerste aanbeveling zijn), Once Upon A Time, of meteen kopje onder en je aan een storytelling game als Fiasco wagen :p

Let wel dat je mensen vindt die je goesting delen om iets uit te proberen. Laat weten wat er gelukt is :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 15:17 
Grote Dienaar

Berichten: 133
Allen Hartstikke bedankt voor alle diverse type spellen.

@ Kronik om even een update te geven van wat ik a.d.v. dit topic al uitgeprobeerd heb:

De verloren stad: het achtergrondverhaal was mij in eerste instantie onduidelijk (ik zag niet direct een koppeling tussen de naam en het feit dat er een vliegtuig in elkaar dient te worden gezet), maar als je, je er eenmaal in verdiept zit het spel goed in elkaar (verhaal, graphics, technieken en speelvariaties/mogelijkheden). (ook al moest je de qlue lezen in de inleiding)

D&D Drizzt vond ik persoonlijk erg tegenvallen, zeker als je ook D&D als RPG speelt. Natuurlijk mag dit niet vergelijken maar ik miste in dit spel specifiek het feit dat je tegen een persoon speelt i.p.v. het bord. Hiervoor voelde het te specifiek kijkend naar het vecht-gedeelte en ..(zoeken naar de juiste woordkeuzes)... te gemaakt??

@ Kronik betreft Narratieve spellen. Ik heb Wintertales op een beurs gespeeld. Dit is wellicht niet de beste plek om te spelen ( zeker door het feit dat men aan de hand van kaarten een verhaal moesten verzinnen en hier niet zo'n behoefte aan hadden) maar het principe van het was interessant en de graphics waren mooi, voor de rest kan ik er weinig over zeggen. Ik vraag me alleen wel hoeveel mensen hiervoor openstaan?

Spellen welke steeds interessanter wordt namate ik er wat dieper ingedoken ben zijn Tales of the arabian nights, dankzij Ugur en Runewars, dankzij Ruud2009. Ik ben zelf woonachtig in Culemborg. Dus mocht je uit de buurt komen en een spel willen doen :)

mvg,

MbZ


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 19:16 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
mbz schreef:
Allen Hartstikke bedankt voor alle diverse type spellen.
D&D Drizzt vond ik persoonlijk erg tegenvallen, zeker als je ook D&D als RPG speelt. Natuurlijk mag dit niet vergelijken maar ik miste in dit spel specifiek het feit dat je tegen een persoon speelt i.p.v. het bord. Hiervoor voelde het te specifiek kijkend naar het vecht-gedeelte en ..(zoeken naar de juiste woordkeuzes)... te gemaakt??


Bij Drizzt speel je tegen het bord? Bij Descent speel je tegen een ander..

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 19:46 
Grote Dienaar

Berichten: 133
Ruud2009 schreef:
mbz schreef:
Allen Hartstikke bedankt voor alle diverse type spellen.
D&D Drizzt vond ik persoonlijk erg tegenvallen, zeker als je ook D&D als RPG speelt. Natuurlijk mag dit niet vergelijken maar ik miste in dit spel specifiek het feit dat je tegen een persoon speelt i.p.v. het bord. Hiervoor voelde het te specifiek kijkend naar het vecht-gedeelte en ..(zoeken naar de juiste woordkeuzes)... te gemaakt??


Bij Drizzt speel je tegen het bord? Bij Descent speel je tegen een ander..


Dat klopt :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2014, 00:36 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1613
Woonplaats: Weert
Cutthroat Caverns en Betrayal at house on the hill al geprobeerd? Beide leuk en misschien een leuke aanvulling op je collectie?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jul 2014, 11:10 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
mbz schreef:
Ruud2009 schreef:
mbz schreef:
Allen Hartstikke bedankt voor alle diverse type spellen.
D&D Drizzt vond ik persoonlijk erg tegenvallen, zeker als je ook D&D als RPG speelt. Natuurlijk mag dit niet vergelijken maar ik miste in dit spel specifiek het feit dat je tegen een persoon speelt i.p.v. het bord. Hiervoor voelde het te specifiek kijkend naar het vecht-gedeelte en ..(zoeken naar de juiste woordkeuzes)... te gemaakt??


Bij Drizzt speel je tegen het bord? Bij Descent speel je tegen een ander..


Dat klopt :)

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 29 jul 2014, 13:26 
Grote Dienaar

Berichten: 133
@ Xildur.. ik had een heel verhaal getypt, bij het publiceren bleek ik uitgelogd te zijn ( zo snel was ik dus) ... ik ga even kijken of ik dit ergens terug kan halen....


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
24 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spellen buiten de safe zone....Wie kan mij helpen?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®