Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




25 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014, 09:06 
5. Bunny Kingdom (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Nog een paar suggesties, maar wel moeilijker aan te komen spellen omdat ze hier in Nederland niet zijn verschijnen (het zijn engelse uitgaves maar de spellen zijn wel taal onafhankelijk tevens zijn er op boardgamegeek Nederlandse spelregels van te vinden):

- The Downfall of Pompeii (erg leuk om je tegenstanders in de vulkaan te gooien, deze is nog wel in iedergeval sommige Belgische/Nederlandse webwinkels)
- Infarkt (zwarte humor partyspel)
- Souvlakiwars (een kaartspel waarbij je een grieks eettent runt)

Met name Downfall of Pompeii doet het hier goed. Dat spel is taalonafhankelijk en recent is er eindelijk na 10 jaar een herdruk gekomen van het spel.

- Guillotine (een leuk kaartspel dat het vanwege de humor hier ook goed doet)
- Tobago (dit spel zou ik eerst proefspelen voordat je het koopt, want of je vindt dit leuk of helemaal niets. Op boardgamearena.com kun je het on-line spelen)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014, 10:39 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 126
Woonplaats: hooglanderveen
bedankt voor de vele reacties, de reactie van the iced one is hoe ik ze graag zie echt top.
het lijstje van bgg is heel erg handig, had er wel naar gezocht maar kon hem niet vinden.

verder gaat het me voornamelijk om jullie ervaringen, aangezien er best wat mensen in het zelfde schuitje zitten lijkt zo, wat pakt goed en wat is net een stap te ver?

gr michiel


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014, 11:15 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Wat pakt snel op wat niet hangt een beetje af van de intelligentie van je medespelers.

Ticket to Ride Europa (vind ik persoonlijk leuker dan de originele USA kaart) wordt eigenlijk door iedereen goed opgepakt. Mijn ouders kunnen dit spel bijv. ook mee spelen en die zijn meer de spellen van vroeger (betoverende doolhof, rummikub etc.) gewend.

Bij een coöperatief spel kun je altijd een speler die het nog niet helemaal snapt een beetje mee helpen. Natuurlijk na een paar rondjes iets minder, want je moet er voor waken dat je bij een coöperatief spel niet alle beslissingen van de andere spelers maakt en zo je mede spelers eigenlijk geen invloed op het spel hebben.

7 Wonders is dan van een iets ander kaliber vanwege de symbolen op de kaarten. Echter het spelsysteem is heel gemakkelijk. Kies een kaart en die kun je op 3 manieren uitspelen (voor je in je denkbeeldige stad leggen mits je de juiste grondstoffen/voldoende geld hebt, blind afleggen en drie geld pakken of aan je wonder bouwen), meer opties zijn er niet. Echter de symbolen op de kaarten kunnen met name de eerste paar potjes voor nieuwe spelers overweldigd zijn. Ik geef nieuwe spelers altijd een overzichtskaart daarvan. Echter voor een vriendin van een vriend van mij was dit toch al te lastig, want die zag bijv. niet of ze wel of niet een kaart kon uitspelen (de juiste grondstoffen had). Dus elke keer moest je haar eigenlijk controleren of ze niet een kaart uitspeelde die niet kon en of ze zo eigenlijk onbewust vals speelde. Echter alle andere spelers snapte het gelijk...

Wat ook helpt zijn de filmpjes van Nox. Ik laat die ook aan nieuwe spelers zien. Liefst dat ze die thuis al bekijken, zodat het als jij het spel uit gaat leggen alleen nog maar "o ja" hoor van de nieuwe spelers omdat ze dat al op het filmpje hebben gezien. Werkt ook goed!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014, 11:17 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 390
Woonplaats: Boechout
Om mensen te overtuigen is vooral de korte uitleg bij mij een criteria. Mijn moeder kan me soms na 5 minuten onderbreken en zeggen dat we wat anders gaan spelen, want dat dit te ingewikkeld is of te veel regels of te lang duurt.

Kingsburg wordt om die reden niet bij ieder gesmaakt, omdat de uitleg toch al even duurt. Jammer want een heel leuk en simpel familiespel in mijn ogen.

Kingdom Builder is dan weer een topper. Uitleg nog geen 5 minuten en hop spelen maar. Hetzelfde geldt voor Ticket to Ride.

Small World is ook top. Al moet je de rassen dan wel zeer rustig brengen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014, 11:39 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Small World moet ook wel kunnen. Je kunt de rassen immers uitleggen als ze pas op tafel komen (rij waaruit je kunt kiezen).

Takenoko moet ook wel makkelijk kunnen. Vrij makkelijk uit te leggen wat de acties op de dobbelsteen beteken en wat je kunt doen met je 2 acties (nieuwe tegels pakken, waterstokje pakken, panda, tuinman en kaarten pakken). Daarnaast ziet dit spel er ook nog eens schitterend uit qua speelmateriaal en daarmee krijg je veel nieuwe spelers wellicht ook mee aan het spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014, 12:21 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Al even populair als Piratenbaai bij de verschillende groepen occasionele spelers waar ik (vroeger) regelmatig mee speelde (familie, vrienden), is van dezelfde uitgever 'Het Mysterie van de Abdij' (lijkt op cluedo, maar heeft er eigenlijk erg weinig mee gemeen).
- Ook hier weer is de interactie key tot het succes. Je moet elkaar ondervragen, kaarten afnemen enz. Heel veel table talk dus en als je gewoon een groepje vrienden hebt, is dit ideaal om de avond mee door te brengen.
- Ziet er ook weer ronduit fantastisch uit
- De regels zijn hier nog simpeler dan bij Piratenbaai in dat opzicht dat je voornamelijk de verschillende kamers moet uitleggen (en die uitleg staat dan ook nog eens op het spelersoverzicht) en dan kan je al bijna vertrekken
- Tot 6 spelers, hoewel er voor 5-6 spelers speciale regels zijn waardoor het iets minder wordt dan met 4.
- Nadeel: de die hard gamers zullen na een tijdje opmerken dat op een bepaald moment iedereen in één bepaalde ronde de dader kent en dan is het gewoon een kwestie van zo snel mogelijk naar de abt. Het lijkt er dus op dat je beslissingen niet zoveel impact hebben in het spel. Maar 'social gamers' zal dit niet storen en de hoeveelheid interactie maakt dit wat mij betreft goed.

Als laatste ben ik erg verrast door de populariteit van het vrij onbekende 'Sun, sea & Sand' van Cwali. Het staat op BGG nl. op nr 1102 dus toen ik het geruime tijd geleden louter voor het leuke thema kocht (beach resort bouwen) had ik niet verwacht dat echt iedereen waar ik het mee speelde het tof zou vinden, die-hard gamers incluis.
Een workerplacement-game met 5 locaties om workers te plaatsen waarbij iedereen toeristen probeert te vergaren die geld en punten opleveren, maar er ook attractietegels voor probeert te kopen die op zijn spelersveldje terecht komen enz.
- Ziet er leuk uit
- Simpele regels maar verrassend veel diepgang en interessante keuzes
- Het thema is super uitgewerkt (zowel qua mechanismen als qua graphics)
- Vrij goedkoop (24,30€ bij Adriaensen)
- Tot 5 spelers
En ik kan zo direct geen nadeel bedenken.

Extra :thumbup: voor Guillotine (kort spelletje), als je het tegen komt zonder twijfel kopen.
Extra :thumbup: voor Tobago, ook een heel goed familiespel.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: ma 14 apr 2014, 12:47 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
The Iced One schreef:
Al even populair als Piratenbaai bij de verschillende groepen occasionele spelers waar ik (vroeger) regelmatig mee speelde (familie, vrienden), is van dezelfde uitgever 'Het Mysterie van de Abdij' (lijkt op cluedo, maar heeft er eigenlijk erg weinig mee gemeen).
- Ook hier weer is de interactie key tot het succes. Je moet elkaar ondervragen, kaarten afnemen enz. Heel veel table talk dus en als je gewoon een groepje vrienden hebt, is dit ideaal om de avond mee door te brengen.
- Ziet er ook weer ronduit fantastisch uit
- De regels zijn hier nog simpeler dan bij Piratenbaai in dat opzicht dat je voornamelijk de verschillende kamers moet uitleggen (en die uitleg staat dan ook nog eens op het spelersoverzicht) en dan kan je al bijna vertrekken
- Tot 6 spelers, hoewel er voor 5-6 spelers speciale regels zijn waardoor het iets minder wordt dan met 4.
- Nadeel: de die hard gamers zullen na een tijdje opmerken dat op een bepaald moment iedereen in één bepaalde ronde de dader kent en dan is het gewoon een kwestie van zo snel mogelijk naar de abt. Het lijkt er dus op dat je beslissingen niet zoveel impact hebben in het spel. Maar 'social gamers' zal dit niet storen en de hoeveelheid interactie maakt dit wat mij betreft goed.

Als laatste ben ik erg verrast door de populariteit van het vrij onbekende 'Sun, sea & Sand' van Cwali. Het staat op BGG nl. op nr 1102 dus toen ik het geruime tijd geleden louter voor het leuke thema kocht (beach resort bouwen) had ik niet verwacht dat echt iedereen waar ik het mee speelde het tof zou vinden, die-hard gamers incluis.
Een workerplacement-game met 5 locaties om workers te plaatsen waarbij iedereen toeristen probeert te vergaren die geld en punten opleveren, maar er ook attractietegels voor probeert te kopen die op zijn spelersveldje terecht komen enz.
- Ziet er leuk uit
- Simpele regels maar verrassend veel diepgang en interessante keuzes
- Het thema is super uitgewerkt (zowel qua mechanismen als qua graphics)
- Vrij goedkoop (24,30€ bij Adriaensen)
- Tot 5 spelers
En ik kan zo direct geen nadeel bedenken.

Extra :thumbup: voor Guillotine (kort spelletje), als je het tegen komt zonder twijfel kopen.
Extra :thumbup: voor Tobago, ook een heel goed familiespel.


edit: doordat 'Het mysterie van de abdij' vooral een spel is dat je met vrienden moet spelen (en niet met toevallige passanten op de spellenclub ofzo), zou je dat tweedehands wel eens gemakkelijk kunnen vinden, als ik de commentaren hier op BSM lees zijn er wel een paar die daar mogelijk van af willen. :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014, 15:51 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 38
Woonplaats: Geldrop
Ik hoop dat je nog wat aan mijn reactie hebt, maar wilde dit niet aan me voorbij laten gaan.

Denk ook eens aan De Paleizen van Carrara. Eigenlijk een heel eenvoudig spel, waarbij je grondstoffen verzamelt om daarmee vervolgens gebouwen te kopen. Er zitten een paar leuke mechanismes in die ervoor zorgen dat het spel echt leuk wordt. Zo moet je de gebouwen waarderen, maar kun je ook de stad waarin je ze gebouwd hebt waarderen. Dit waarderen zorgt voor geld en/of punten. Je kunt ook niet zomaar kiezen in welke stad je je gebouwen plaatst. Dit is afhankelijk van de kleur van de bouwstenen die je betaalt voor het gebouw. En wat daarnaast wel aardig is, is dat er een basisversie is (en die is al leuk), maar ook een versie voor gevorderden, waarbij je duurdere gebouwen en aanvullende regels krijgt. geschreven door royalrumble69

Sluit ik me volledig bij aan.
Dit spel is ontwikkeld door het duo Kramer en Kiesling. Het heeft mij zeer verrast:
- is zeer snel, er zijn kaarten die de score vastleggen voor dat spel, waar je je op moet richten geeft een hoge mate van herspeelbaarheid.
- de zes steden kunnen 1x gewaardeerd worden, dus zorgt voor diepgang. Je moet je tegenspelers te snel af zijn zodat de stad door jouw gewaardeerd wordt en niet een tegenspeler.

Dit jaar hebben ze in mijn ogen ook weer een heerlijk spelletje ontwikkeld: Gluck auf of Coal baron
Je bezit als speler een kolenmijn met 4 niveau's. Het nummer van het niveau is de aanschafprijs van je kolen. Dmv opdrachtkaarten kun je punten scoren. Elke kaart gebruikt 1 van 4 vervoersmiddelen, acties die je kunt kiezen op het gezamenlijke bord zijn:
- geld pakken
- nieuwe opdrachtkaarten pakken
- nieuwe kolen in de vorm van mijnkarren aanschaffen
- opdrachten vervullen door het vervoersmiddel te kiezen
- liftbewegingen uitvoeren om je opdrachtkaarten te vullen.
Zodra een actie door een tegenspeler gebruikt is (dmv een pionnetje) mag je die actie opnieuw gebruiken maar dat kost een extra poppetje.
Is wel een worker placement, maar ook nu verraste het spel me weer. Met name zijn eenvoud en toch tactische elementen vond ik zeer aangenaam.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: familie spellen
BerichtGeplaatst: vr 18 apr 2014, 16:11 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 22
Woonplaats: Amsterdam
The Iced One schreef:
Eén van de beste familiespellen in mijn ervaring is 'Piratenbaai':
- de dobbelstenen zorgen voor een gelukselement
- er is directe interactie met je medespelers tijdens de zeegevechten met de nodige hilariteit tot gevolg
- er zijn wel wat regeltjes, maar iedereen heeft wel van de eerste ronde door wat nu eigenlijk de bedoeling is en wat je moet doen om een kans op winst te maken (niet zoals met andere spellen waarbij er na 3 spellen soms nog geen 'click' is)
- én het ziet er prachtig uit.
Ik heb wel geen idee of het nog verkrijgbaar is...
Maar dit is een spel dat ik nooit zal verkopen.



Ik ken nog wel een piratenspel dat veel lijkt op de punten die je boven noemt :)
https://www.kickstarter.com/projects/14 ... ard-game-0

Als je het een keer wilt spelen om te proberen - we zitten zelf in Amsterdam.

Groeten!


Jules


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
 Berichttitel: Re: familiespellen
BerichtGeplaatst: wo 14 mei 2014, 19:38 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Late reactie :)

gieli0 schreef:
opties die ik kan bedenken zijn:
- ticket to ride
- carcasonne (wel eens gespeeld, niet echt weg van)
- forbidden desert
- misschien smallworld?


Ze kunnen alle vier wel, maar Smallworld vind ik het minst geschikt als familiespel als ik naar je lijstje kijk. Van Ticket to Ride niet de USA variant nemen, de Europe-variant is beter. Als je Verboden Eiland leuk vindt, dan is Forbidden Desert écht een aanrader en wat mij betreft ook beduidend leuker dan Verboden Eiland.

Overige aanraders (een aantal zijn ook al eerder genoemd):
* Ra
* Love Letter
* Pandemie
* The Resistance / De mol
* Coup
* Guillotine
* Monopoly Deal (dit vindt zelfs mijn Monopoly-hatende moeder leuk)
* Hanabi

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
25 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - familiespellen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®