Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 10:50 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Vraagje over Al Caboon. Het spel is gedaan als de trekstapel 3x op is. Eerst speelden we het zo dat alle thalers gedurende de 3 ronden voor de maffia bleven liggen. Dan was het onmogelijk om van de maffia te winnen. Zij hadden 3x (of meer) zoveel thalers als wij (mijn vriendin en ik) samen. Gisteren las ik in het reglement dat je enkel de thalers van de maffia elke ronde moet afleggen en enkel de laatste ronde de thalers van de maffia mag meetellen. Op die manier verloor de maffia zwaar van ons 2tjes. Het lijkt me ook oneerlijk dat wij 3 ronden thalers kunnen sparen en de maffia enkel de laatste ronde. Iemand die hier meer over weet? Misschien de Boonanza-kenner Elsje07? :wink:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 15:06 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
ditterio schreef:
Gisteren las ik in het reglement dat je enkel de thalers van de maffia elke ronde moet afleggen en enkel de laatste ronde de thalers van de maffia mag meetellen


We begrijpen niet zo goed wat je hier mee bedoelt.. Het is toch zo dat van zodra de velden van de Maffia een bepaalde waarde hebben (bij Al Cabohne 3 thalers en bij Don Corlebohne 2 thalers) deze moeten worden ge-oogst. En alle thalers die ze zo verzamelen tellen mee..

Bij ons is het niet zo dat de Maffia altijd overtuigend wint, maar misschien zijn wij dan diegene die iets fout doen? Hmm ...

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 15:40 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
We hebben het verkeerd gespeeld.

Na 3 ronden worden de thalers van beide spelers EN van de maffiabazen geteld. In dit geval wint de maffia bij ons altijd met heel grote voorsprong op de speler met de meeste thalers. Daarom dacht ik gelezen te hebben in het reglement (maar zal verkeerd zijn) dat enkel de verdiende thalers van de maffia in ronde 3 (en dus niet ronde 1 en 2) worden meegeteld. (Een ronde = tot de aflegstapel op is. Drie ronden = einde van het spel)

Nu zie ik dat we nog iets over het hoofd hebben gezien. Als het veld van de maffia leeg is, mag je een kaart uit je hand bij die maffiabaas leggen. Wij deden dit anders: wij namen een kaart van de gedekte stapel en legden die op het lege veld, eventueel zelfs nog aangevuld met 1 of meer bonen als deze bonen hetzelfde zouden zijn als de bovenste boon op de aflegstapel. Vandaar dat de bonenmaffia steeds won. Maar dat mag dus niet veronderstel ik?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2012, 20:33 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
Inderdaad, als de velden van de Maffia leeg zijn mag je ze zelf een kaart uit je hand geven. Als je geen kaarten op hand hebt of er liggen er geen meer open op tafel (fase 4) dan moet je er geen geven, maar dat gebeurd maar zelden.

Je moet er dus geen van de gedekte stapel nemen en ook niet aanvullen van de aflegstapel :wink:

Laat ons weten of jullie volgende keer wel van de Maffia winnen! :wink:

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Laatst bijgewerkt door Elsje07 op za 20 jul 2013, 15:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2012, 20:43 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
@ditterio: En ondertussen al kunnen winnen tegen de maffia? :D

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 08:56 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Elsje07 schreef:
@ditterio: En ondertussen al kunnen winnen tegen de maffia? :D


Neen, nog niet... We hebben een nieuw spel (Pandemie) en dat wordt nu vaak gespeeld. Ondertussen ook een spelletje Spy gedaan.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 20 jul 2013, 13:43 
Uno

Berichten: 1
heey,

ik heb me ook net de al caboon versie aangeschaft en ondervind ook enkele problemen die niet goed uitgelegd staan in de regels. vooral rond het oogsten van de bonen van de maffia.

- situatie 1: wat moet je doen als een van de maffiabazen z'n bonen geoogst moeten worden en je geen handkaarten meer hebt en ook niets meer op tafel hebt liggen van bonen die nog verbouwd moeten worden? welke boon krijgt die dan??

- situatie 2: tijdens het omdraaien van de drie bonenkaarten komt er een boon tevoorschijn voor de maffia waardoor die op z'n thalers zit. in de regels staat dat tijdens deze fase niet geoogst mag worden, maar wat moet je dan als je nog bonen van diezelfde soort omdraait? blijven deze dan gewoon liggen op tafel?

alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 20 jul 2013, 15:23 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
shana schreef:
heey,

ik heb me ook net de al caboon versie aangeschaft en ondervind ook enkele problemen die niet goed uitgelegd staan in de regels. vooral rond het oogsten van de bonen van de maffia.

- situatie 1: wat moet je doen als een van de maffiabazen z'n bonen geoogst moeten worden en je geen handkaarten meer hebt en ook niets meer op tafel hebt liggen van bonen die nog verbouwd moeten worden? welke boon krijgt die dan??

- situatie 2: tijdens het omdraaien van de drie bonenkaarten komt er een boon tevoorschijn voor de maffia waardoor die op z'n thalers zit. in de regels staat dat tijdens deze fase niet geoogst mag worden, maar wat moet je dan als je nog bonen van diezelfde soort omdraait? blijven deze dan gewoon liggen op tafel?

alvast bedankt!


Dag Shana,

Allereerst al welkom op het forum, hier kan je altijd wel terecht met zo'n vragen ;-)

Ik heb het voor de zekerheid eventjes opgezocht in de originele spelregels..

Situatie 1
Je moet inderdaad op het einde van je beurt zien dat elke maffiabaas minstens 1 boon op zijn veld heeft liggen. Als je dat niet kan omdat je geen kaarten meer op hand hebt, er niets meer op tafel ligt, .. dan moet je deze beurt geen boon aan de maffia geven en zal je tegenspeler dat in zijn volgende beurt moeten doen. Het kan ook zijn dat je wél bonen op hand hebt maar niet de juiste (elke maffiabaas moet een verschillende bonensoort verbouwen), in dat geval moet je je handkaarten aan je tegenspeler tonen volgens de spelregels.

Situatie 2
Dit is inderdaad niet logisch in de spelregels.. Wij denken dat je de bonen van de maffia in deze fase wel mag oogsten.. Volgens de spelregels mogen de spelers niet oogsten tijdens fase 4, maar de bonenmaffia moet daarentegen onmiddellijk oogsten als hun velden die waarde bereikt hebben. (vrij vertaald) Daaruit concluderen wij dat de bonenmaffia in fase 4 wel onmiddellijk mag oogsten, en als er dan nog zo'n boon wordt getrokken blijft die gewoon op tafel liggen.. (en mag je dus aanvullen met de kaarten die zopas op de aflegstapel gelegd zijn).

Hopelijk is het een beetje duidelijk?

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: za 20 jul 2013, 16:07 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4134
Woonplaats: Geldrop/NL
Elsje07 schreef:
shana schreef:
heey,

ik heb me ook net de al caboon versie aangeschaft en ondervind ook enkele problemen die niet goed uitgelegd staan in de regels. vooral rond het oogsten van de bonen van de maffia.

- situatie 1: wat moet je doen als een van de maffiabazen z'n bonen geoogst moeten worden en je geen handkaarten meer hebt en ook niets meer op tafel hebt liggen van bonen die nog verbouwd moeten worden? welke boon krijgt die dan??

- situatie 2: tijdens het omdraaien van de drie bonenkaarten komt er een boon tevoorschijn voor de maffia waardoor die op z'n thalers zit. in de regels staat dat tijdens deze fase niet geoogst mag worden, maar wat moet je dan als je nog bonen van diezelfde soort omdraait? blijven deze dan gewoon liggen op tafel?

alvast bedankt!


Dag Shana,

Allereerst al welkom op het forum, hier kan je altijd wel terecht met zo'n vragen ;-)

Ik heb het voor de zekerheid eventjes opgezocht in de originele spelregels..

Situatie 1
Je moet inderdaad op het einde van je beurt zien dat elke maffiabaas minstens 1 boon op zijn veld heeft liggen. Als je dat niet kan omdat je geen kaarten meer op hand hebt, er niets meer op tafel ligt, .. dan moet je deze beurt geen boon aan de maffia geven en zal je tegenspeler dat in zijn volgende beurt moeten doen. Het kan ook zijn dat je wél bonen op hand hebt maar niet de juiste (elke maffiabaas moet een verschillende bonensoort verbouwen), in dat geval moet je je handkaarten aan je tegenspeler tonen volgens de spelregels.

Situatie 2
Dit is inderdaad niet logisch in de spelregels.. Wij denken dat je de bonen van de maffia in deze fase wel mag oogsten.. Volgens de spelregels mogen de spelers niet oogsten tijdens fase 4, maar de bonenmaffia moet daarentegen onmiddellijk oogsten als hun velden die waarde bereikt hebben. (vrij vertaald) Daaruit concluderen wij dat de bonenmaffia in fase 4 wel onmiddellijk mag oogsten, en als er dan nog zo'n boon wordt getrokken blijft die gewoon op tafel liggen.. (en mag je dus aanvullen met de kaarten die zopas op de aflegstapel gelegd zijn).

Hopelijk is het een beetje duidelijk?

+1
En dat is precies de manier waarop wij het ook spelen.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2014, 08:34 
kooiker

Berichten: 707
Ik heb echt geen idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen om (de solovariant) te winnen. De maffia wint steevast met minstens 2 keer zoveel dukaten :cry: Eigenlijk is er helemaal geen lol aan


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Al Caboon
BerichtGeplaatst: vr 27 jun 2014, 09:37 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4134
Woonplaats: Geldrop/NL
helena schreef:
Ik heb echt geen idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen om (de solovariant) te winnen. De maffia wint steevast met minstens 2 keer zoveel dukaten :cry: Eigenlijk is er helemaal geen lol aan

Blijven volhouden. Het is ècht mogelijk. :thumbup:

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Al Caboon  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

999 Games, Boonanza: Al Caboon



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®