Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014, 12:04 
PIONier

Berichten: 3
Hallo,
Onze zoon, 11jr, houdt enorm van Clash of Clans maar niet overal is er wifi maar hij wil toch nog kunnen spelen.

Hierbij dus vraag naar welke spelen jullie zouden aanraden om aan te kopen? Ik ben een beetje overdonderd door het gigantisch aanbod gezelschapsspelen. Bij de recentste denk ik dat Splendor en Terra Mystica hem wel zouden liggen, maar mss zijn er andere?

Bedankt op voorhand voor jullie tips!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014, 12:59 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Om die vraag goed te kunnen beantwoorden, zou ik nog wel wat meer willen weten.

Speelt hij vaker gezelschapsspellen? Zo ja, welke?
Wie gaat het gezelschap vormen waarmee hij gaat spelen? Zijn ouders en evt. broertjes/zusjes, vriendjes van school? Steeds hetzelfde groepje of een wisselend gezelschap?

Dit alles bepaalt voor een deel hoe complex een spel mag zijn - met een wisselend gezelschap spelen betekent dat je elke keer moet beginnen met het uitleggen van het spel. (Terra Mystica, wat toch vrij complex is, valt dan af volgens mij)

Verder is de vraag: wat zoeken jullie in een gezelschapsspel? Moet het overeenkomsten hebben met Clash of Clans? En welke aspecten zijn dan belangrijk: het opbouwen van een stad/rijk of de gevechten/veldslagen? Of mag het best iets heel anders zijn, als het een 11-jarige maar aanspreekt?


Toch alvast een paar "schoten voor de boeg":
Spellen waarin beide aspecten van Clash of Clans naar voren komen zijn over het algemeen vrij lang en complex, dus niet aan te raden voor beginnende bordspelers. Voor gevorderde bordspelers kun je denken aan Eclipse, Kemet of Sid Meier's Civilization The Board Game.

Het ontwikkelen van een stad/rijk vind je in vrij veel spellen terug. Het inmiddels vrij bekende Kolonisten van Catan natuurlijk, maar ook bv. Terra Mystica, Puerto Rico en Kingsburg (die laatste heeft ook nog iets van gevechten).

Als conflicten de hoofdmoot moeten zijn, dan is Small World een goed idee. Als een maximum van twee spelers ok is, kun je ook denken aan een lichtere "wargame" als Memoir 44 (WO II) of Battlelore (fantasy).

Daarbuiten zou je kunnen denken aan Legenden van Andor, een avonturenspel waarbij de spelers samenwerken in plaats van tegen elkaar spelen. In Escape moeten de spelers - ook samen - uit een instortende tempel ontsnappen (denk aan Indiana Jones). Dit spel duurt maar 10 minuten en heeft een "soundtrack" op een cd als gimmick (deze soundtrack is overigens ook als mp3 beschikbaar).
Moderne klassiekers als Carcassonne, Ticket to Ride en Dominion zijn natuurlijk ook niet voor niets klassiekers geworden, dit zijn spellen die bij velen in de smaak vallen. (Het eerder genoemde Kolonisten van Catan hoort natuurlijk ook in dit rijtje.)

Als je een spellenclub in de buurt hebt, dan kun je eens kijken of jullie daar een keer kunnen aanschuiven om wat spellen uit te proberen. Dat is toch nog altijd de meest betrouwbare manier om er achter te komen of je een bepaald spel leuk vindt of niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014, 13:11 
PIONier

Berichten: 3
Hey,
probleem is dat het voornamelijk met mij en/of mijn man zal zijn dat hij speelt. Spelkameraadjes zijn deel van nieuw samengestelde gezinnen dus veel speelt hij niet met hen buiten school om. Geen broers of zussen bij ons jammergenoeg.
Hij is eigenlijk een beginnend offline speler, maar houdt wel van poker, yahtzee, monopoly, vier op een rij, onderuit, ... ook wel de doordenker-spelletjes die je alleen kan spelen zoals Hoppers, Square by square, spelletjes waarin je met bepaalde blokken patronen moet vormen zowel 2D als 3D, ...

Helpt dit verder?
Alvast bedankt voor vermelding van enkele spelen. Ik ga ze eens zoeken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014, 13:27 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Je zou ook kunnen kijken of er bij jou in de buurt een spellenwinkel is met speelruimte, of een spellenclub om een aantal spellen uit te proberen samen met je zoon alvorens ze te kopen.

Ik vind kingsburg een goede voor iemand die van clash of clan's houdt. Maar eigenlijk zijn alle suggesties die Mac geeft erg goed.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2014, 13:32 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Een vrij recent spel (dat wegens de kleine Russische uitgeverij Rightgames die het heeft uitgebracht nog niet echt bekend is) dat volgens mij wel van toepassing is, is 'Founders of the Empire'. Hierbij moet je adhv tegels een eigen koninkrijkje uitbouwen. Voor je een gebouw kan bouwen moet je eerst natuurtegels aanleggen die je basisgrondstoffen leveren, daarna kan je bepaalde gebouwen die die grondstoffen nodig hebben bouwen, deze gebouwen produceren op hun beurt weer goederen die je dan weer nodig hebt om andere gebouwen te bouwen. Dat aspect komt in Clash of Clans precies ook voor (ken het spel niet, maar wat googelen lijkt daar op te wijzen). Je kan elkaar ook 'aanvallen' door fiches op andere spelers hun tegels te leggen waardoor die tegel zogezegd geplunderd is en geen grondstoffen of goederen meer oplevert.
Simpele regels, erg leuke vormgeving (lijkt wel wat op Clash of clans), duurt niet te lang en kan van 2 tot 4 spelers en ook niet al te prijzig.
Afbeelding
Afbeelding
Regeluitleg: http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2378401
Mogelijk wel moeilijk te vinden.

Wat ik zelf ook een fantastisch spel vind is 'Cyclades', maar ook weer niet het gemakkelijkste spel. Mits de nodige motivatie evenwel wel te doen volgens mij.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2014, 16:05 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Carcassonne lijkt me een uitstekende instapper.

Hiervoor heb je ruimtelijk en tactisch inzicht nodig.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2014, 17:25 
6. Memoir '44 (2004)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Davio schreef:
Carcassonne lijkt me een uitstekende instapper.

Hiervoor heb je ruimtelijk en tactisch inzicht nodig.

En ik denk dat pa en ma dat ook graag spelen als het eenmaal bekend is. Ziet er leuk uit, is snel uitgelegd en als instapper in de bordspellen ook niet te moeilijk. En daarna ga je voor de Mac-s suggesties.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun 2014, 17:39 
10. KLASK 4 (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Eerder genoemd maar ik dacht meteen aan small world.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 26 jun 2014, 09:51 
PIONier

Berichten: 3
Bedankt allemaal! Wat een tof forum hier zeg!

We gaan een keer Carcasonne aanschaffen en mss ook Small World :-)
I'll keep you posted ergens in augustus :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 26 jun 2014, 11:32 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Dat Russische spel is nergens aan te komen helaas.

Carcassonne lijkt me een goede suggestie, moet voor het hele gezin leuk zijn immers...
en bordspellen zijn ineens wel heel anders als een pc game. Vergeet Terra Mystica maar. Een kort spelletje Carcassonne (of meerdere korte na elkaar) zal op vakantie beter in de smaak vallen als een 3 uur lang durende partij Terra Mystica.

Bij Carcassonne adviseer ik de uitbreidingen 'De Uitbreiding' en 'Kooplieden en Bouwmeesters".
Verdere uitbreidingen maken het spel er niet beter op.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 12:36 
Grote Dienaar

Berichten: 133
Inderdaad. Bordspellen hebben vaak een terugkomende stappenplan waardoor na verloop van tijd aandacht op het spel verslapt. Computerspellen zijn over het algemeen gemaakt om continue de aandacht vast te houden en dus meer variabel.

Wat ik persoonlijk adviseer is om eens How-is-it-played filmpjes te bekijken op Youtube. Hiermee krijg je een beter beeld hoe complex een spel is en of het voldoet aan de leeftijdscategorie.

Kijk ook eens op het forum onder 'in de aanbieding'. Carcasonne is een vrij gangbaar spel en wordt vaak aangeboden via dit forum.

mvg,

Mbz


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Zoon speelt Clash of Clans online, maar zoekt offline spel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®