Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 17:41 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Wat vinden jullie de spellen met een (relatief) lage ranking op BGG?

Natuurlijk een kwestie van smaak maar ben benieuwd ...

Ik heb het dan niet over spellen die op plaats 30 staan terwijl een top 5 gewenst is ...

Eerder over de echt lage ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 18:55 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Sowieso zit in de lijst op bgg ook Ameritrash (spellen die in Europa wat minder bekend zijn).

Verder trek ik mij die lijst niet zoveel aan. Om toch spellen te noemen die van mij wel hoger mogen staan dan zijn dat: The Downfall of Pompeii, Tsuro of the seas (mag gerust 100 Tot 150 plaatsen stijgen), Mayday! Mayday! (Nauwelijks bekend in Amerika en staat daarom laag)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 19:04 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
Ik kan mij ook niet altijd vinden in de ranking van BGG.

De partyspellen, die ik soms enorm leuk vind, krijgen maximaal een 6 ofzo.
Dan zit een hoge plaats er nooit echt in. De echte toppers vind je natuurlijk altijd wel terug, maar als je niet zo houdt van de tactische 'brainteasers', is de BGG ranking niet echt een goede waardemeter.

Ik vind bijvoorbeeld Basari enorm leuk! Die staat wel maar op plaats 4636 :p

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 19:29 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Jonas2404 schreef:
tactische 'brainteasers'

Deze categorie is inderdaad de categorie die het hoogst scoort op BGG. Mij interesseert deze categorie me wat minder, dus ik kijk er een beetje omheen. De krenten probeer ik er wel uit te vissen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 19:35 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
De ranking is wel een beetje een indicatie maar absoluut geen garantie op een goed/slecht spel. Ik heb verscheidene spellen die maar net top 500 halen en die ik persoonlijk véél beter vind en andersom, er zijn ook verschillende spellen die in de top 30 staan waar ik helemaal geen bal aan vind.
Ik zal wel eens kijken op welke plaats een spel staat én hoeveel mensen een rating gegeven hebben (dat scheelt namelijk ook) maar erop voort gaan doe ik niet.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 15 jul 2014, 20:06 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Als je liever een lijst ziet met enkel familie- of partyspellen, kan je bovenaan de startpagina van BGG met je muispijl zweven boven de gewenste categorie en dan op 'games' klikken en dan krijg je een gefilterde en herwerkte top ??? in die bepaalde categorie spellen.

Het is inderdaad zo dat veel spellen van kleine en onbekende uitgevers nooit hoge rankings halen wegens beperkte oplage, beperkte vertalingen en vooral beperkte promotie.

Zelf vind ik 'Sun, Sea & Sand' van Cwali (kleine, Nederlandse uitgeverij) onterecht op 1127 staan net als 'Livingstone' op 1441, 2 erg goede spellen die bij iedereen waar ik ze mee speel in de smaak vallen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2014, 01:15 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
The Iced One schreef:
Als je liever een lijst ziet met enkel familie- of partyspellen, kan je bovenaan de startpagina van BGG met je muispijl zweven boven de gewenste categorie en dan op 'games' klikken en dan krijg je een gefilterde en herwerkte top ??? in die bepaalde categorie spellen.


Dit inderdaad. Per genre (of categorie) vergelijken vind ik vaak veel interessanter dan de hele lijst van spellen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2014, 10:55 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ach. In zo'n enorme lijst is sowieso een Top 500 notering al fantastisch, natuurlijk. En dan zijn er genoeg spellen die te weinig stemmen hebben om hoog te komen, maar toch goede ratings krijgen. Ik heb eens gekeken in Extended Stats wat mijn hoog gewaardeerde spellen zijn die laag in de ranking staan: ebbes, Hattari, Boomgaardje, Druidenwalzer,... Allemaal ergens rond de 3000. Maar: weinig waarderingen. Of een kinderspel. Het is vooral zaak zelf goed te kijken naar een spel en de commentaren van gebruikers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: zo 20 jul 2014, 13:45 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Er is maar ėėn ranking die telt, beste mensen. Die van jezelf!

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 13:41 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Bedankt voor de reacties.

Ik ga met iedereen akkoord :p de lijst is uiteraard indicatief. Ik gebruik vooral andere review sites om een spel van te voren af te tasten.

Toch interessant om te horen welke spellen zogenaamd ondergewaardeerd zijn ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 18:56 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Het is een goede indicatie, maar het lezen van reviews is zeker aan te raden. Ik vind meestal spellen die hoog genoteerd staan goede spellen, maar dat betekend niet dat ik ze ook graag speel.

Ik kijk ook vaak naar het aantal stemmen met een bepaald cijfer, kijk een 10 vind ik te hoog voor elk spel, een 1 lijkt me ook overdreven, dan moet het een stuk papier zijn waar je zelf een spel bij moet bedenken ofzo. Maar er zijn mensen die extremen cijfers geven, dus als je bij een spel 1000x een 10 en 500x een 7 zie zal ik het al wat lager inschatten dan BGG doet (al hoewel het algeritme achter de ratings redelijk werkt). Daarnaast zijn zware spellen onder liefhebbers (Geeks) toch wat in het voordeel. Dit kan een nadeel zijn.

Maar het is een geweldige lijst, die met wat logisch denken/lezen en gevoel voor mij heel veel zin heeft. Ik vind advies in winkels vaak ook maar twijfelachtig. Zo kwam ik regelmatig in een spellenwinkel in Den Haag, (daar werkte ik) waar de verkoper elke keer hetzelfde spel aan prees, terwijl me daar dus echt geen REET aan leek. En het noemen van spellen die ik vaak speel (die ongeveer 4x zo lang duren, strategischer, minder luck driven zijn etc.... geen enkel effect had. Slechte verkoper dus.....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 19:58 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Dat ken ik ... in plaats van goed naar de klant te luisteren en dan eventuele spellen aanhalen, wordt aangehaald wat de verkoper wilt ...

larsje86 schreef:
Het is een goede indicatie, maar het lezen van reviews is zeker aan te raden. Ik vind meestal spellen die hoog genoteerd staan goede spellen, maar dat betekend niet dat ik ze ook graag speel.

Ik kijk ook vaak naar het aantal stemmen met een bepaald cijfer, kijk een 10 vind ik te hoog voor elk spel, een 1 lijkt me ook overdreven, dan moet het een stuk papier zijn waar je zelf een spel bij moet bedenken ofzo. Maar er zijn mensen die extremen cijfers geven, dus als je bij een spel 1000x een 10 en 500x een 7 zie zal ik het al wat lager inschatten dan BGG doet (al hoewel het algeritme achter de ratings redelijk werkt). Daarnaast zijn zware spellen onder liefhebbers (Geeks) toch wat in het voordeel. Dit kan een nadeel zijn.

Maar het is een geweldige lijst, die met wat logisch denken/lezen en gevoel voor mij heel veel zin heeft. Ik vind advies in winkels vaak ook maar twijfelachtig. Zo kwam ik regelmatig in een spellenwinkel in Den Haag, (daar werkte ik) waar de verkoper elke keer hetzelfde spel aan prees, terwijl me daar dus echt geen REET aan leek. En het noemen van spellen die ik vaak speel (die ongeveer 4x zo lang duren, strategischer, minder luck driven zijn etc.... geen enkel effect had. Slechte verkoper dus.....


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: BoardGameGeek
BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014, 21:25 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
larsje86 schreef:
Zo kwam ik regelmatig in een spellenwinkel in Den Haag, (daar werkte ik) waar de verkoper elke keer hetzelfde spel aan prees, terwijl me daar dus echt geen REET aan leek.

Toch niet toevallig Vlotte Geesten? :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - BoardGameGeek  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®