Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 maart 2014, 22:54 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
wat zijn volgens jullie de betere tactieken van deze versie? welke routes? etc.

Thx


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 04 maart 2014, 23:28 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Altijd afhankelijk van je tickets toch :P?

Hoor weleens dat mensen op zoek gaan naar 'betere tactieken'; routes waarbij je de meeste kans hebt op tickets die aansluiten. Vraag me altijd af of het spelletje dan nog leuk is...? Jij weet dan routes die het meestal goed doen, de rest weet dat niet en je wint bijna altijd. Zelf vind ik TTR bij winst of verlies net zo leuk :), dus van mij hoeven die 'betere tactieken' niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 04 maart 2014, 23:52 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
ok, ik zal even bekennen :p , stel je speelt een TTR tornooi en hebt een versie nog niet gespeeld :d
dan is het handig om geen leergeld te betalen het eerste spel ;)

idd verliezen is bij dergelijke spellen even leuk als winnen

ik bedoelde trouwens routers, geen tickets ...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 00:14 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
AlliantieAJ schreef:
ok, ik zal even bekennen :p , stel je speelt een TTR tornooi en hebt een versie nog niet gespeeld :d
dan is het handig om geen leergeld te betalen het eerste spel ;)

idd verliezen is bij dergelijke spellen even leuk als winnen

ik bedoelde trouwens routers, geen tickets ...


Hmm, op een toernooi gaat het inderdaad wel meer om de winst :P.

Heb TTR Nederland inmiddels 3x gespeeld en mijn ervaring is dat het halen van de bridgetoken-bonus je eerder overkomt dan dat je er iets aan doen kunt; het is maar hopen dat anderen op jouw routes gaan, zo niet, dan maak je weinig kans. Zou dus niet teveel focussen op die bonuspunten, die krijg je vanzelf wel (of niet).

Zoals ik net al zei; het ligt eigenlijk puur aan de tickets die je in het begin krijgt. Er zijn zeker mooie routes te maken maar dat geldt voor iedere TTR map. Als je zorgt dat je langs plaatsen moet die redelijk met één route zonder lange aftakkingen te bereiken zijn, kan je eventueel nog een beetje kijken welke route je neemt met oog op de bridgetokens (als niet alles al vol staat, want het kan, zeker met 4 of 5 spelers, erg snel gaan!) Verder speelt het voor mij net als elke andere TTR map eigenlijk ;),


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 12:09 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Bedankt, ik ben benieuwd wat het gaat geven ...

naar het schijnt is deze versie een vorm van 'punteninflatie' waardoor het spelen van dit spel veel meer punten levert :p

wat een leuk spel toch ...

Ik ben begonnen met spellen spelen door kolonisten van catan, daarna een hele rits 'zware spellen' en fillers om dan pas terug te grijpen naar een gateway als TTR, wat een verrassing was dat!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 13:02 
10. The Lord of the Rings: The Card Game (2011)

Berichten: 433
Woonplaats: Veldhoven
De routes rondom Amsterdam zijn erg belangrijk, omdat er erg veel tickets zijn die deze routes gebruiken. Je kunt er met veel spelers dus voor kiezen om je in deze strijd te mengen en te hopen dat je op een aantal plaatsen als eerste je treintjes kunt plaatsen, zodat de andere spelers steeds aan jou moeten betalen. Je moet dan wel wat geluk hebben met het trekken van de wagonkaarten.

Wat je ook kunt proberen is om juist Amsterdam te vermijden (iets wat me sowieso een goed advies lijkt :lol: ) en om dus routes te kiezen die bijvoorbeeld over het oosten van het land gaan. Zeker bij veel spelers (4-5) is dit wel aan te raden. Er zijn vrij veel routes die via die kant gaan, en dus ook een hoop punten te scoren. Vaak liggen hier ook de wat langere trajecten, zodat je per traject ook nog eens meer punten kunt scoren.

Omdat de routekaartjes open blijven kun je kijken wat de andere spelers doen. Daar kun je ook gebruik van maken om te kijken welke routes je zelf wilt houden.

Wat je wil vermijden bij TTR: Nederland is dat je achter de feiten gaat aanlopen. Ik had daar tijdens een toernooi last van en kon het niet meer op tijd omdraaien, zodat ik veel te weinig routes kon maken.

De bonuskaarten geven veel punten, maar de routes ook. Je kunt als je veel routes maakt veel meer punten scoren dan dat je kunt behalen met de bonuskaarten. Staar je dus niet blind op de bonuskaarten, maar houd er richting het einde van het spel eventueel wel rekening mee.

Ik hoop dat je er iets mee kunt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 14:19 
1. Stenen Tijdperk (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 232
Woonplaats: Sleeuwijk
De routekaartjes die niet gebruikt worden gaan toch alleen open terug. Echter de kaarten die je houd zijn niet zichtbaar voor andere. Oftewel je ziet alleen wat anderen niet doen toch ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 14:28 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Trek nadat je al een aardig traject hebt vooral veel tickets. Je mag er immers 4 trekken ipv 3 bij andere versies. Er zit vaak een ticket tussen waarvan je het traject al helemaal of grotendeels hebt liggen.
Ga niet voor tickets die via de waddeneilanden gaan. Volgens mij zitten er daar nml niet veel van in en dat heeft mij bij het toernooi een hoop punten gekost.
Bij ons werden tijdens het toernooi zoveel tickets getrokken dat de stapel tickets er helemaal doorheen ging.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 14:35 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Allemaal bedankt! daar kan ik iets mee, ik houd jullie op de hoogte wat het tornooi gaat geven :p


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 23:46 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 164
Woonplaats: Veldhoven
Er is wel iets te doen aan de muntjes. Wat ik vaak zie doen is dat mensen wachten tot ze veel kaartjes hebben en dan meteen hun hele route leggen. Bij Nederland kun je beter meteen leggen wat je hebt omdat je dan niet aan een ander betaalt (NOOIT een ander helpen :twisted: ) en de kans wordt groter dat anderen jou betalen.

Ik heb verder het idee dat de routes wat minder lang zijn. Er zal dus sneller een route bij zitten die je toch nog kunt maken. Wat misschien ook nog kan helpen is soms een kleine omweg maken en zo 2 routes te gebruiken die 1 munt kosten in plaats van 1 route van 4 muntjes.

En je kunt bij deze versie inderdaad heel veel punten halen. Sta je dus 5e in het toernooi voor deze versie, kun je zomaar winnen als je Nederland goed speelt.

_________________
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 maart 2014, 23:51 
10. The Crew: The Quest for Planet Nine (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
En Bellegar kan het weten want die won het toernooi waar ik ook aan mee deed. De 2e ronde zaten we nog aan dezelfde tafel en ik ben omdat ik Nederland op het toernooi het slechts speelde helemaal naar achteren in de ranking gezakt van het toernooi. Met andere woorden bij de map van Nederland kun je de grootste klapper maken op het toernooi door oa de tolbonus en de vele tickets met hoge punten.

@ Bellegar nog succes in de volgende ronde...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 10:15 
Condottiërre

Berichten: 908
Even een vraagje over deze Nederland:

Kan je deze versie ook spelen en gewoon de extra regel van de tol achterwege laten? Wij spelen enorm graag TTR, maar persoonlijk vind ik dat het spel schittert in zijn eenvoud. Al die extra regels maken het voor mij complexer, en dat heeft dat spel absoluut niet nodig, althans in mijn spellengroep.

Dus: kan je Nederland spelen zonder de tol en gewoon de regel van de langste of meeste routes = 10 punten extra gebruiken?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 19 dec 2014, 11:00 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Dat kan. Wordt zelfs als variant genoemd. Alleen over de langste route wordt niets gezegd, maar ook die kun je zelf wel of niet toevoegen. Er is alleen geen speciaal kaartje voor in deze editie.

De tweespelersvariant met een derde dummy speler heeft ook wel iets aparts.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Ticket to Ride - Nederland  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Days of Wonder, Ticket to Ride: Nederland



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®