David schreef:
Dit weekend, en eigenlijk al de hele week, is Hans Van Tol te gast op bordspelforum.com om er uw vragen te beantwoorden over zijn nieuwe spel Opera en veel meer.
Ik vond daar een uitgebreide spelsamenvatting van Hans van Tol. Boeiend leesvoer, plak ‘m hier ook even:
- In het bordspel Opera zijn de spelers vooraanstaande leden van aristocratische families, die proberen veel roem (=punten) te verwerven. Het spel verloopt over drie episodes, elk bestaand uit 3 spelrondes en een telronde. In totaal dus 9 spelrondes en 3 telrondes. De speler die na de laatste spelronde de meeste punten heeft verdiend (doel spel) is de winnaar.
- Het spel speelt zich eerst af in Venetië, Berlijn en Wenen. Later komen Parijs, Londen en Milaan er bij, alwaar grotere operagebouwen opgericht kunnen worden. Het spel ontwikkelt zich gedurende deze episodes, waardoor de keuzes die gemaakt worden en het belang van de verschillende karakters varieert.
- Elke spelronde begint met een biedronde. Hierin bepalen de spelers hoeveel geld ze beschikbaar willen houden voor het inschakelen van de zes karakters in het spel en hoe zeer ze initiatief hierin belangrijk vinden.
- De speler met het hoogste budgetniveau kiest als eerste een karakter om een actie uit te voeren. Het kiezen van een karakter kost budgetniveaus (zie voor een exacte werking mijn vorige commentaar op de foto van de budgettabel). Je hebt de Architetto (bouwt operagebouwen in de verschillende steden, legt extra zalen aan), de Impresario (koopt muziekstukken van componisten, prijs is afhankelijk van de beroemdheid van de componist op dat moment), Signora (biedt muziekstukken aan bij het Palazzo in ruil voor veel geld als er nog plaats is), Maestro (verdubbelt het inkomen voor alle spelers met opera's in de stad waar hij aan het einde van de spelronde staat), Critico (beinvloedt de beroemdheid van de componisten +2 of -2 op de roemladder) en de Esperto (verzilvert tussendoor roem, door deze om te zetten in punten in één stad, kost de speler echter zijn beste stuk).
- Inkomstenfase: als iedereen gepast is, dan ontvangen de spelers inkomsten voor de door hen opgevoerde opera's. Bij meer uitvoeringen van (een variatie van) opera's in een stad neemt het inkomen toe. Echter het is niet mogelijk om meer dan zes zalen in een operagebouw te realiseren. Overigens is geld aan het einde van het spel niets meer waard. Timing en effectieve besteding van middelen is essentieel in Opera.
- Einde van de ronde: de roemtabel wordt aangepast, door de roem van de componist waarvan (op dat moment) de meeste stukken worden opgevoerd met één niveau te verhogen.
In Opera is timing essentieel. Het spel is iedere keer anders, doordat het aanbod van muziekstukken elke ronde varieert, de roemwaarde van de componisten (en dus de potentiële waarde van jouw opera's) beïnvloed kan worden, de spelrondes op elkaar "ingrijpen" door de locatie van de drie hoofdkarakters (Maestro, Critico en Esperto) en de volgorde waarin de karakters worden gespeeld een sterke invloed op de inkomsten en punten heeft. Opera een Machiavelli kloon? Dacht het niet. Het feit dat er rollen zijn is een overeenkomst. De Bouwmeester zou je met de Architetto kunnen vergelijken als je wilt, maar de andere rollen maken een uniek nieuw spel.
Nieuwe elementen in Opera? Spellen bedenken en uitontwikkelen kun je misschien het beste vergelijken met koken. Je gebruikt een aantal nieuwe ingrediënten, maar ook ingrediënten die iedereen al kent. Het is moeilijk om je een gerecht zonder zout voor te stellen. Toch gaat het er niet alleen om wat er precies in zit, maar vooral om de juiste unieke combinatie. Ik kan wel hele lange verhalen vertellen over een gerecht dat zo ontzettend lekker smaakt, maar tja je zult het toch echt eerst zelf moeten proeven om het echt te kunnen beoordelen. Mijn belangrijkste tip is dan ook: schuif als je blieft een keer aan bij ons op de stand om je Opera te laten opdienen en geniet van de verfijnde smaak, de overweldigende uitstraling (met dank aan Volkan Baga) en doe dit het liefst met een stel leuke vrienden of fanatieke spelers. Het liefst speel ik Opera met fijnproevers en andere liefhebbers van de wat zwaardere spellen, want Opera is absoluut gericht op de gamer/veelspeler (spelduur 90-150 min). De dominante nieuwe spelelementen zul je misschien al gezien hebben: biedsysteem bepalend voor spelvolgorde gedurende de hele spelronde, meespelen met karakters op verschillende te kiezen niveaus en variabele ranking in roem.