Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opera - The Game Master
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 13:58 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Het volgende heb ik even bij Hans van Tol van zijn site geplukt!

Hans van Tol schreef:
In 1607 beleefde Monteverdi´s opera La Favola d´Orfeo haar wereldwijde première. Nu, meer dan 400 jaar later, wordt het bordspel Opera aan de wereld gepresenteerd in oktober tijdens SPIEL ´09.

Drie eeuwen opera
Met trots presenteert The Game Master een intrigerend bordspel, dat de spelers meeneemt door drie periodes van opera: de Barok, de Klassieke Tijd en de Romantiek. De toon wordt hierbij gezet door de wereldberoemde muziek van Händel, Monteverdi, Mozart, Beethoven, Wagner en Verdi.

Unieke spelbeleving
De spelers staan aan het hoofd van aristocratische families. Ze hebben zich tot doel gesteld om opera naar het publiek te brengen in zes grote Europese steden. Nieuwe spelelementen in Opera zorgen voor een unieke speelervaring. Door slim te budgetteren en de juiste personages in te huren, bepalen de spelers de beurtvolgorde, de roem van de componisten en daarmee hun eigen succes.

Spelwerking
In het bordspel Opera kunnen de spelers zelf de spelvolgorde bepalen. Aan het begin van elke spelronde kiezen de spelers hoeveel geld ze bereid zijn uit te geven om personages in te huren. De speler met het hoogste budget kiest de eerste personage. De Impresario wordt ingehuurd om de hand te leggen op muziekstukken van de beroemdste componisten. Door de Maestro naar een stad te halen, geef je meer grandeur aan de voorstellingen in jouw operahuis. De Critico geeft een onverbiddelijk oordeel over de kwaliteit van de uitgevoerde opera’s. Hij kan een componist maken of breken. Samen met de Architetto, de Signora en de Esperto vormen deze personages het hart van het spel.

Opera is een intrigerend bordspel, waarin naast de muziek en de prestige ook planning en timing een grote rol spelen. Breng jij de Opera naar het grote publiek?

Houd deze website in de gaten voor meer nieuws over Opera!

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2009, 10:57 
5. Agricola (0)

Berichten: 244
Woonplaats: Ranst
Klinkt veelbelovend! De beschrijving doet me wat denken aan Colosseum waar je ook spektakels moet organiseren om vervolgens publiek te lokken. Enfin, ik ben in elk geval zeer benieuwd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2009, 22:36 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Vandaag heb ik een prototype mogen spel op de Ducosim waar het volgens mij voor het eerst ook op de beurs te spelen was. Het spel heeft op mij een prima indruk achter gelaten de spelsyteem is mooi verweven in het erg orginele thema. De regels zijn overzichtelijk en het spel speelt lekker soepel. Je moet wel de mede spelers aan tafel hebben de vaart er een beetje inhouden. De artwork is uitstekend en er is veel aandacht voor detail aan besteed. Hoewel een aantal kaartje en spelers schermpjes nog niet definitief zijn. Binnenkort plaats ik nog een aantal foto's


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009, 12:05 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
In mijn verslag van Ducosim heb ik enkele foto's en een korte beschrijving.
http://www.spelmagazijn.nl/nl/versl246.html


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009, 21:07 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Hier zijn nog wat foto's van het bordspel

Afbeelding

De voorkant van de doos.

Afbeelding

http://images.boardgamegeek.com/images/pic483517_md.jpg

Het speelbord

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overzicht speelbord


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 mei 2009, 22:59 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Een uitgebreide beschrijving: http://www.bordspel.com/opera.html


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009, 21:05 
4. Ghost Stories (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik kan niet anders dan concluderen dat al die Nederlandse uitgevers lekker bezig zijn; 999, Game Master, QWG... Als je ziet wat ze allemaal uitbrengen en aankondigen (van Le Havre tot Pandemie, van Hacienda tot Koningsburcht en van Genoa tot Hoogspanning), dan worden we behoorlijk in de watten gelegd. Leuk!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2009, 13:08 
5. Colosseum (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Dit weekend, en eigenlijk al de hele week, is Hans Van Tol te gast op bordspelforum.com om er uw vragen te beantwoorden over zijn nieuwe spel Opera en veel meer.

Klik hier en je komt in het juiste draadje

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2009, 16:01 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
David schreef:
Dit weekend, en eigenlijk al de hele week, is Hans Van Tol te gast op bordspelforum.com om er uw vragen te beantwoorden over zijn nieuwe spel Opera en veel meer.


Ik vond daar een uitgebreide spelsamenvatting van Hans van Tol. Boeiend leesvoer, plak ‘m hier ook even:

- In het bordspel Opera zijn de spelers vooraanstaande leden van aristocratische families, die proberen veel roem (=punten) te verwerven. Het spel verloopt over drie episodes, elk bestaand uit 3 spelrondes en een telronde. In totaal dus 9 spelrondes en 3 telrondes. De speler die na de laatste spelronde de meeste punten heeft verdiend (doel spel) is de winnaar.

- Het spel speelt zich eerst af in Venetië, Berlijn en Wenen. Later komen Parijs, Londen en Milaan er bij, alwaar grotere operagebouwen opgericht kunnen worden. Het spel ontwikkelt zich gedurende deze episodes, waardoor de keuzes die gemaakt worden en het belang van de verschillende karakters varieert.

- Elke spelronde begint met een biedronde. Hierin bepalen de spelers hoeveel geld ze beschikbaar willen houden voor het inschakelen van de zes karakters in het spel en hoe zeer ze initiatief hierin belangrijk vinden.

- De speler met het hoogste budgetniveau kiest als eerste een karakter om een actie uit te voeren. Het kiezen van een karakter kost budgetniveaus (zie voor een exacte werking mijn vorige commentaar op de foto van de budgettabel). Je hebt de Architetto (bouwt operagebouwen in de verschillende steden, legt extra zalen aan), de Impresario (koopt muziekstukken van componisten, prijs is afhankelijk van de beroemdheid van de componist op dat moment), Signora (biedt muziekstukken aan bij het Palazzo in ruil voor veel geld als er nog plaats is), Maestro (verdubbelt het inkomen voor alle spelers met opera's in de stad waar hij aan het einde van de spelronde staat), Critico (beinvloedt de beroemdheid van de componisten +2 of -2 op de roemladder) en de Esperto (verzilvert tussendoor roem, door deze om te zetten in punten in één stad, kost de speler echter zijn beste stuk).

- Inkomstenfase: als iedereen gepast is, dan ontvangen de spelers inkomsten voor de door hen opgevoerde opera's. Bij meer uitvoeringen van (een variatie van) opera's in een stad neemt het inkomen toe. Echter het is niet mogelijk om meer dan zes zalen in een operagebouw te realiseren. Overigens is geld aan het einde van het spel niets meer waard. Timing en effectieve besteding van middelen is essentieel in Opera.

- Einde van de ronde: de roemtabel wordt aangepast, door de roem van de componist waarvan (op dat moment) de meeste stukken worden opgevoerd met één niveau te verhogen.

In Opera is timing essentieel. Het spel is iedere keer anders, doordat het aanbod van muziekstukken elke ronde varieert, de roemwaarde van de componisten (en dus de potentiële waarde van jouw opera's) beïnvloed kan worden, de spelrondes op elkaar "ingrijpen" door de locatie van de drie hoofdkarakters (Maestro, Critico en Esperto) en de volgorde waarin de karakters worden gespeeld een sterke invloed op de inkomsten en punten heeft. Opera een Machiavelli kloon? Dacht het niet. Het feit dat er rollen zijn is een overeenkomst. De Bouwmeester zou je met de Architetto kunnen vergelijken als je wilt, maar de andere rollen maken een uniek nieuw spel.

Nieuwe elementen in Opera? Spellen bedenken en uitontwikkelen kun je misschien het beste vergelijken met koken. Je gebruikt een aantal nieuwe ingrediënten, maar ook ingrediënten die iedereen al kent. Het is moeilijk om je een gerecht zonder zout voor te stellen. Toch gaat het er niet alleen om wat er precies in zit, maar vooral om de juiste unieke combinatie. Ik kan wel hele lange verhalen vertellen over een gerecht dat zo ontzettend lekker smaakt, maar tja je zult het toch echt eerst zelf moeten proeven om het echt te kunnen beoordelen. Mijn belangrijkste tip is dan ook: schuif als je blieft een keer aan bij ons op de stand om je Opera te laten opdienen en geniet van de verfijnde smaak, de overweldigende uitstraling (met dank aan Volkan Baga) en doe dit het liefst met een stel leuke vrienden of fanatieke spelers. Het liefst speel ik Opera met fijnproevers en andere liefhebbers van de wat zwaardere spellen, want Opera is absoluut gericht op de gamer/veelspeler (spelduur 90-150 min). De dominante nieuwe spelelementen zul je misschien al gezien hebben: biedsysteem bepalend voor spelvolgorde gedurende de hele spelronde, meespelen met karakters op verschillende te kiezen niveaus en variabele ranking in roem.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009, 21:37 
-

Berichten: 77
Op CliquenAbend.de is inmiddels een (duitstalig) filmpje verschenen waarin Hans van Tol het spel Opera toelicht.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Opera - The Game Master  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

Opera, The Game Master



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®