Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





50 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2014, 13:54 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Gisteren op de spellenclub weer het leuke spel Splendor gespeeld. Ik heb het spel uitgelegd aan de andere spelers, maar tijdens het 2e potje raakte de trekstapel kaarten van de "goedkoopste" kaarten op. Hierdoor waren er in die rij nog maar 3 kaarten over ipv 4. In de regels staat er niets over, dus als huisregel speelde wij maar door. Echter is dit goed of geldt dan een andere regel?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2014, 14:22 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Op is op. Gewoon doorspelen. Het kan gebeuren dat een rij opraakt; dan kunnen enkel nog de "duurdere" kaarten worden gekocht.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2014, 14:24 
4. Ghost Stories (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Geldt "gewoon doorspelen" ook als je maar 2 verschillende kleuren kunt pakken ipv 3? Die situatie kwam bij ons voor in een tweespelerspel. We hebben er toen maar gewoon 2 gepakt van verschillende kleuren.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: zo 11 mei 2014, 14:31 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ja, dan mag je er twee pakken.

Let wel: een speler mag ook maar maximaal 10 chips in bezit hebben aan het einde van zijn beurt!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: do 29 jan 2015, 01:24 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 8
Woonplaats: Lanaken
Het kan voorkomen. bvb 2 zwarte en 2 rode.
Dan kan men er maar twee meer nemen ;) Maar dat is dan gewoon dikke pech.

_________________
The way a man plays a game shows some of his character. The way he loses shows all of it.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 22:22 
Jakkiebak!

Berichten: 66
Om niet teveel forumvervuiling te krijgen, stel ik hier mijn vraag.
Sinds dit weekend ben ik in het bezit van Splendor. In de spelregels staat dat er per beurt één edele op bezoek mag komen. Maar kun je wel meerdere edelen in je bezit krijgen door in twee verschillende beurten te voldoen aan de eisen van twee verschillende edelen? In de spelregels staat dit niet. Ik ben van mening dat dit mag, maar mijn vriendin heeft twijfels.
Wie kan er uitsluitsel geven, ik kan het online niet vinden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 23:03 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Ja, je mag meerdere edele naar je toe laten komen als je aan de eisen voldoet. Anders zou er denk ik ook geen extra edele (aantal spelers + 1) in het begin.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 07 apr 2015, 23:03 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
MarijnS schreef:
Om niet teveel forumvervuiling te krijgen, stel ik hier mijn vraag.
Sinds dit weekend ben ik in het bezit van Splendor. In de spelregels staat dat er per beurt één edele op bezoek mag komen. Maar kun je wel meerdere edelen in je bezit krijgen door in twee verschillende beurten te voldoen aan de eisen van twee verschillende edelen? In de spelregels staat dit niet. Ik ben van mening dat dit mag, maar mijn vriendin heeft twijfels.
Wie kan er uitsluitsel geven, ik kan het online niet vinden.


Zoals ik het interpreteer wel: 'per beurt één edele'. Waarom zouden ze dat in de spelregels zetten als er überhaupt tijdens het hele spel maar één edele per speler langs mag komen :)?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 12:58 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Gisteren Splendor gespeeld met drie.
Een speler dacht een 'leuke' taktiek gevonden te hebben.
Hij reserveerde telkens goedkope kaarten en spaarde daarmee al het goud op, zodat wij moesten reserveren zonder goud.
Hij heeft gewonnen, maar gaf achteraf eerlijk toe dat hij het spel wel een beetje had verziekt. Daarin gaven wij hem ook groot gelijk.
Wie heeft zo'n situatie ook al eens meegemaakt en wat zou er aan te doen zijn?
Op deze manier hoef ik echt geen Splendor meer te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 13:14 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
roubosga schreef:
Gisteren Splendor gespeeld met drie.
Een speler dacht een 'leuke' taktiek gevonden te hebben.
Hij reserveerde telkens goedkope kaarten en spaarde daarmee al het goud op, zodat wij moesten reserveren zonder goud.
Hij heeft gewonnen, maar gaf achteraf eerlijk toe dat hij het spel wel een beetje had verziekt. Daarin gaven wij hem ook groot gelijk.
Wie heeft zo'n situatie ook al eens meegemaakt en wat zou er aan te doen zijn?
Op deze manier hoef ik echt geen Splendor meer te spelen.


De spelregels zeggen dat er maximaal 3 kaarten gereserveerd mogen worden per persoon (op elk moment in het spel, dus eentje hiervan kopen en dan weer een nieuwe reserveren mag wel). Of koopt hij telkens die gereserveerde kaarten zonder de jokers hiervoor te gebruiken?


Laatst bijgewerkt door maxitaxi777 op di 19 mei 2015, 13:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 13:15 
Avatar gebruiker

Berichten: 168
Woonplaats: Zoetermeer, NL
roubosga schreef:
Hij reserveerde telkens goedkope kaarten en spaarde daarmee al het goud op, zodat wij moesten reserveren zonder goud.


Je mag maar 3 kaarten gereserveerd houden, daarna moet je eerst 1 van de gereserveerde kaarten kopen (afleggen zonder te kopen mag niet) alvorens je weer een nieuwe kaart mag reserveren.
Daarnaast mag je maximaal 10 fiches (incl. goud) in je bezit hebben aan het einde van je beurt. Lijkt mij een lastig verhaal om de 5 goud continue bezet te houden en daarnaast zelf ook voldoende kaarten te kunnen blijven kopen/punten te scoren?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 13:22 
5. Concordia (2013)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Inderdaad, de door hem gebruikte tactiek is gelukkig niet mogelijk. 3 kaarten reserveren kan natuurlijk wel, maar het levert slechts 3 x 1 goud (ipv 3*3 verschillende of 3*2 dezelfde fiches) op en kost uiteindelijk 3 x 2 beurten om deze te bouwen. Het is uiteraard verstandig om de "zeldzame" kaarten te reserveren om o.a. anderen te blocken, maar ik denk dat het snel opbouwen van je "motor" je uiteindelijk meer kansen biedt op de overwinning. Heb ook wel eens gespeeld tegen spelers die alleen maar gingen voor de dure kaarten, maar dat is niet de winnende strategie gebleken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 13:37 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest.
Hij reserveerde telkens goedkope kaarten, betaalde ze later met diamanten en vulde zijn aantal gereserveerde kaarten weer aan tot drie, net zo lang totdat hij al het goud had.
En hij zorgde er uiteraard ook voor dat hij niet meer dan 10 chips had.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 13:42 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
roubosga schreef:
..., betaalde ze later met diamanten en ...


Hiermee bedoel je de overige edelstenen of alleen de witte? De witte edelstenen zijn namelijk de diamanten, verder heb je saffier (blauw), robijn (rood), smaragd (groen) etc...

Als dit het geval is, denk ik dat jullie als medespelers eerder hadden moeten ingrijpen om zo te voorkomen dat hij al die jokers kon pakken. Hij heeft toch zeker 10 beurten nodig om 5 jokers te pakken (3x een beurt een kaart reserveren, minstens 3x andere edelstenen pakken om niet met jokers te hoeven betalen, 1x kaart kopen uit reserveringen, 1x nieuwe kaart reserveren, 1x kaart kopen uit reserveringen, 1x nieuwe kaart reserveren). In de tussentijd mag niemand van jullie een kaart hebben gereserveerd en een joker hebben gepakt (dat zijn 18 tot 20 beurten van jullie samen, afhankelijk van wie er is begonnen). Bovendien zou ik zeggen dat jullie tegen die tijd ook al enkele kaarten voor je hebben liggen, wat betekent dat jokers voor goedkope tot middelmatige kaarten steeds minder nodig zijn. Hij zit op dat moment weliswaar met 5 jokers, maar heeft slechts 2 erg goedkoper kaarten gekocht.


Laatst bijgewerkt door maxitaxi777 op di 19 mei 2015, 13:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Vraag Splendor
BerichtGeplaatst: di 19 mei 2015, 13:44 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Dan lijkt het mij straf dat er niet iemand anders gewonnen had. Als hij 'slechts' goedkope kaarten reserveerde kan hij ook maar één (weliswaar gouden joker) fiche nemen terwijl jullie er telkens drie kunnen nemen ? Hij kan onmogelijk alle kaarten reserveren dus blijft er voor jullie toch genoeg over om je motor op te bouwen ?? En een goed opgebouwde motor levert naar het einde van het spel toch veel meer én veel sneller punten op ?
Mij lijkt het bijna onmogelijk dat je met zo'n tactiek kan winnen

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
50 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Vraag Splendor  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten


Tags

Space Cowboys, Splendor



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®