Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 21:17 
10. Bang! The Dice Game (2013)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Ik heb intussen Le Havre en Ora et Labora gespeeld. Mijn voorkeur gaat licht uit naar het laatste spel en ik denk dat mijn vrouw dit ook wel leuk zou vinden. Het is maw dus op mijn aankooplijst terecht gekomen :) .

Agricola heb ik nog niet kunnen spelen maar ik vraag me af hoe het zich verhoudt tot Ora et Labora. Ik heb al gelezen dat de rondel iets beter werkt in Ora, in vergelijking met het aanvullen van de grondstoffen in Le Havre en Agricola. De speelduur lijkt me hetzelfde.

Kan iemand de beide spellen al gespeeld heeft nog voor- of nadelen voor Ora geven? Is één van de twee beter als twee-spelerspel?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013, 21:46 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 625
Woonplaats: Delft
Voordelen van agricola zijn dat het leren van het spel makkelijker is door de familieversie die erg overzichtelijk is. Ook de volledige versie van agricola doet mij minder complex overkomen dan ora te labora. Agricola zal qua lay out denk ik beter aanspreken voor een grotere groep en ora is meer voor veelspelers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 08:05 
3. Witness (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik vind zowel Agricola als Le Havre als Ora et Labora sterke spellen die ik liefst met niet te veel speel. 2 of 3 spelers is eigenlijk perfect, 5 speler-Agricola herinner ik me als eindeloos.
Agricola is zeker de meest toegankelijke, vaak volledig thematisch uit te leggen. Ora et labora heeft dan wel het minst gedoe met grondstoffen, maar het heeft er wel het meest verschillende. Het is duidelijk wat gestroomlijnder, maar de puntentelling grenst zelfs voor mij aan het absurde.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 08:41 
6. Airlines Europe (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Is het aanvullen van grondstoffen in Agricola vergelijkbaar met Ora et Labora? Ik had gelezen dat dat nogal een gepriegel was.

In het weekend kan ik waarschijnlijk eens Agricola spelen, dan kan ik een echte vergelijking maken.

Verstuurd via Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 09:49 
Demo-Spel

Berichten: 286
Woonplaats: Willebroek België
Agricola is inderdaad wat "gepriegel". Ik vind Agricola een geweldig spel maar elke ronde komt er een actie bij en bij veel acties worden er elke ronde extra grondstoffen toegevoegd. Dus dat betekend dat je zeker naar het einde van het spel toe nogal veel grondstoffen moet aanvullen.

Het grote gemak bij Ora et Labora is dat je 1 slag van de rondel doordraait en hop grondstoffen zijn in orde. Bij Agricola moet je overal aanvullen, dus effectief een schaapje extra, een graan extra enz enz. En uiteindelijk liggen er dan ook vakjes met vrij veel grondstoffen op... dus ja gepriegel.
Maar langs de andere kant als je dat een beetje verdeeld dan is dat zo gebeurd en het is ook wel leuk om die grote hoop hout waar iedereen naar zat te kijken weg te kapen ;-)

In onze agricola doos is alles opgedeeld in bakjes waarin de grondstoffen gesorteerd zitten. Iedereen krijgt dan een paar bakjes en is verantwoordelijk om dat bij te vullen dus dat valt best wel mee en zo heeft iedereen wat te doen tijdens dat aanvulmoment.

En het spel is gewoon steengoed, *agricola fan boy* :ugeek:

_________________
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 11:58 
6. Airlines Europe (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Ora et Labora kwam daarnet langs op Ibood, dus heb ik maar niet geaarzeld.

Als Agricola goed meevalt, kan ik me die later altijd nog eens aanschaffen ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 13:00 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
stefaan schreef:
Ik vind zowel Agricola als Le Havre als Ora et Labora sterke spellen die ik liefst met niet te veel speel. 2 of 3 spelers is eigenlijk perfect, 5 speler-Agricola herinner ik me als eindeloos.


Ik heb eenmaal met 5 personen agricola gespeeld en wil dat nooit meer doen. Wat een eindeloze sessie.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 13:30 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
usurper schreef:
stefaan schreef:
Ik vind zowel Agricola als Le Havre als Ora et Labora sterke spellen die ik liefst met niet te veel speel. 2 of 3 spelers is eigenlijk perfect, 5 speler-Agricola herinner ik me als eindeloos.


Ik heb eenmaal met 5 personen agricola gespeeld en wil dat nooit meer doen. Wat een eindeloze sessie.

Wij hebben een keer de familieversie van Agricola met 5 spelers in 55 minuten volledig gespeeld. Als iedereen een beetje doorspeelt, kan dat dus wel. Een geweldige ervaring.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 01 maart 2013, 10:37 
Queen of Tokio
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Betekom
woozle schreef:
Ora et Labora kwam daarnet langs op Ibood, dus heb ik maar niet geaarzeld.

Als Agricola goed meevalt, kan ik me die later altijd nog eens aanschaffen ;)



Dedju...spijtig dat ik het gemist heb...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 10:13 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Hoe verhoudt zich Ora et Labora t.o.v Caverna?

Caverna nu een aantal keer gespeeld, met verschillende taktieken en het bevalt ons super goed.
Agricola daarentegen ben je steeds precies aan het vechten om voldoende voedsel te hebben.
Elke beurt heb ik het gevoel dat ik akties te kort kom.

En ik hoor van velen dat ze Caverna beter vinden dan Agricola, vandaar m'n vraag.

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 05 mei 2015, 19:26 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Ora et labora is totaal ander soort spel, zo ook mechanisme wat betreft grondstoffen verkrijgen. Ora et labora geeft mij wel meer het gevoel dat ik iets op heb kunnen bouwen net altijd zoals je precies hebben wilt maar niet dat je nog 100 acties te kort kwam om je doel te behalen. Speelt redelijk vlot nog nooit met 4 gespeeld, zeker een aanrader met 2! Gradaties in lang of kort variant en je kan of Frans of Ierse volkeren kant kiezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 5S
met behulp van Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 mei 2015, 09:07 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
finalstruggle schreef:
Ora et labora is totaal ander soort spel, zo ook mechanisme wat betreft grondstoffen verkrijgen. Ora et labora geeft mij wel meer het gevoel dat ik iets op heb kunnen bouwen net altijd zoals je precies hebben wilt maar niet dat je nog 100 acties te kort kwam om je doel te behalen. Speelt redelijk vlot nog nooit met 4 gespeeld, zeker een aanrader met 2! Gradaties in lang of kort variant en je kan of Frans of Ierse volkeren kant kiezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 5S
met behulp van Tapatalk

:thumbup:

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2015, 12:31 
Meeple

Berichten: 10
Woonplaats: Halle
Volgens mij is caverna toch net iets beter als agricola, ora et labora nog nooit gespeeld, maar staat wel op mijne wihlist


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2015, 13:21 
Grote Dienaar

Berichten: 112
Woonplaats: Torhout
decuyper.n schreef:
Volgens mij is caverna toch net iets beter als agricola, ora et labora nog nooit gespeeld, maar staat wel op mijne wihlist


Inderdaad.
Al een paar keer gespeeld en caverna is mijn favoriete Rosenberg spel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 13 aug 2015, 16:13 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Le Havre en Ora et Labora zijn vergelijkbaar in de zin dat je grondstoffen vergaart en deze via je gebouwen bewerkt of omzet in iets anders. Hoge scores behaal je door in opeenvolgende zetten de eigenschappen van meerdere gebouwen te combineren. In Ora et Labora vergaar je de grondstoffen via het grondstoffenwiel of bepaalde gebouwen, in Le Havre via de leveringen op de kade of bepaalde gebouwen.

Agricola werkt wat dat betreft net wat anders. Je grondstoffen vergaar je via het spelen van acties op de betreffende velden, en vervolgens breid je met deze grondstoffen redelijk direct je boerderij uit. Ook hier zijn er (schaal)voordelen te behalen door het slim combineren van verschillende acties, maar er vinden geen bewerkingen van grondstoffen plaats. Je kunt enkele grondstoffen omzetten in 'voedsel', of je gebruikt ze om iets te bouwen. That's it. Geen geroosterde vissen, broden, lappen vlees of flessen wijn.

De diversificatie in je strategie komt bij Agricola niet met gebouwen zoals bij Le Havre en Ora et Labora, maar door het spelen van beroepen en investeringen, die jou als speler specifieke voordelen verschaffen bij het spelen van je acties.

Een belangrijk verschil tussen de spellen is nog dat bij Agricola voeden verplicht is (op straffe van pijnlijke minpunten). Je zult dus vooral genoeg voedsel moeten zien te produceren, en ondertussen je boerderij zo goed als het kan uit moeten breiden. Dit vereiste kan behoorlijk stressvol zijn, en niet iedereen vindt dat prettig. Bij Le Havre en Ora et Labora is dit mechanisme veel minder opdringerig aanwezig. Bij Le Havre moet je op gezette tijden geld betalen, maar je kunt dit makkelijk omzeilen door relatief makkelijk aflosbare leningen af te sluiten. Bij Ora et Labora is er geen verplichte betaling van geld en/of voedsel, maar zijn er wel slechts enkele vaste momenten waarop je met voedsel (en energie) dorpen kunt bouwen. De keuze óf je die dorpen bouwt en hoeveel voedsel en/of energie je daaraan uitgeeft is echter vrijwillig. En later in het spel komt er nog de mogelijkheid toch dorpen te bouwen d.m.v. de burcht.

Zelf vind ik Agricola fantastisch. Juist de stress van het moeten voeden en de subtiele strategieën die volgen uit je kaarten vind ik erg leuk, een reden waarom ik verwacht Agricola toch echt boven het vergelijkbare Caverna te verkiezen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Ora et Labora of Agricola  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

999 Games, Agricola, Le Havre, Ora & Labora, Ora et Labora



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®