Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2015, 08:36 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Amsterdam
Getallen onthouden en een eventuele kans berekenen klikt inderdaad als iets waarbij ze in het verleden snel afhaakte. Maar ik zal alle suggesties eens nakijken. :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2015, 10:33 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Small world lijkt me een goede optie. Daarnaast kan ik Bang the Dice game en King of New York aanraden.

Als je wat zwaarder wil is The Resistance wellicht wat voor met grotere groep. Komt geen rekenen aan te pas.

Seasons lijkt me ook een leuk spel. Je moet wel combinaties tussen kaarten zien, maar dit draait meer om synergie dan om rekenen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2015, 10:55 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Titels die mij zo direct te binnen schieten zijn :

- Asara : voor mij hét topspel in het lichtere genre, ook zo goed als geen rekenwerk
- Valdora : ook een zeer goed familiespel zonder rekenwerk
- Noorderwind : een licht spel met zéér mooi materiaal, veel vrouwen vinden dit een heel leuk spel
- Augustus : een zeer leuke bingo variant, valt ook hard in de smaak bij vrouwen
- Takenoko / Origin : twee spellen in hetzelfde genre, ook weinig tot geen rekenwerk bij
- Fresco : ook één van de toppers onder de lichtere spellen
- Lords of waterdeep : Deze is misschien iets zwaarder als de andere maar qua rekenwerk valt deze zeer goed mee. Misschien ideaal als je een iets zwaardere worker-placement zoekt

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 13:17 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Amsterdam
Uiteindelijk besloten Dominion en Carcassonne aan te schaffen, maar Ticket to Ride zal er ook snel aankomen. Daar kunnen we voorlopig wel even mee voort denk ik. Na verloop van tijd zal ik toch zeker dit topic weer eens bekijken voor de overige suggesties.
Heel erg bedankt voor jullie advies in ieder geval! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2015, 09:09 
Meeple

Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
Pandemie? Coöperatief spel, geen rekenen vereist.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2015, 09:30 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Nou... ik zou Dominion eig afraden..... dit omdat er toch behoorlijk veel tekst op de kaartjes staat !!
Is altijd wel dezelfde tekst... maar toch.

In mijn ogen zoek je spellen met weinig downtime (dat is waar anderen dan altijd veel en lang nadenken/rekenen) maar evengoed tactisch uitdaging bieden.

Titel die ik helemaal niet voorbij zag komen is:
Lords of Xidit !!

In deze programmeer je je keuze op voorhand.. en speel je de beurten heel snel af.
Geen tekst, geen rekenen... wel zeer tactisch en goed programmeren.....
Fantastisch materiaal en een echte topper.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2015, 11:58 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
Camel up, waar bij de kamelen racen en de spelers wedden op de winnaar.

Flashpoint, hele thematische coop, waarbij je als brandweerteam het brandende huis te lijf gaat op zoek naar slachtoffers om te redden (voordat het huis instort).

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 24 jul 2015, 14:20 
Meeple

Berichten: 10
Woonplaats: Leiden
RoboRally?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2015, 13:40 
Meeple

Berichten: 16
Woonplaats: Apeldoorn
Een aantal leuke opties voor beginners/licht gevorderden. Allemaal vanaf 2 spelers goed te spelen, tenzij anders vermeld:
- Ticket to Ride (altijd eerst Ticket to Ride);
- Pandemie (coöperatief);
- Verboden Eiland (Pandemie met minder regels en ander thema);
- Sheriff of Nottingham (spelen op de man/vrouw, probeer goederen langs de sheriff te krijgen om geld te verdienen. Tenminste 4 spelers nodig om leuk te kunnen spelen);
- De Mol (wie proberen de boel te saboteren? Ten minste 5 spelers nodig);
- Small World (veel direct conflict, weinig regels);
- Takenoko (eenvoudig spel, de schattige panda valt erg goed bij vrouwen);
- Splendor (zeer eenvoudige engine-building game, verzamel gems om kaarten mee te kopen)
- Dominion (deck-builder, ik ben in de minderheid maar ik ben er niet een groot fan van)

Uitstekende spellen die ik vanwege het rekenen zou afraden zijn:
- Imperial Settlers;
- Stenen Tijdperk;
- Istanbul


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 jul 2015, 16:47 
kooiker

Berichten: 707
Ik zat ook aan cooperatieve spellen te denken zoals Pandemie en Flashpoint, zit haast geen echt rekenwerk in, en mocht je toch iets tegenkomen dan is het rekenwerk gewoon voor degene die er het handigst in is.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015, 07:48 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
corsari schreef:
Een aantal leuke opties voor beginners/licht gevorderden. Allemaal vanaf 2 spelers goed te spelen, tenzij anders vermeld: (...)

Bij de keuze van de meeste spellen die je opgeeft -zie orgineel bericht- kan ik me aansluiten (Sheriff of Nottingham heb ik nog niet gespeeld)

Verder enkele persoonlijke opmerkingen:
corsari schreef:
- De Mol (wie proberen de boel te saboteren? Ten minste 5 spelers nodig);
Goed spel, met de juiste groep van spelers.

corsari schreef:
- Small World (veel direct conflict, weinig regels);

Kan mij niet bekoren, maar anderen vinden dit super: spelen voor je koopt.

corsari schreef:
- Dominion (deck-builder, ik ben in de minderheid maar ik ben er niet een groot fan van)
Zeker proberen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2015, 08:58 
7. Race for the Galaxy (2007)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Takenoko, Splendor en, in mindere mate, Small World, spelen met 3 (of eventueel 2) ook prima. Dominion wordt veelal 1-op-1 gespeeld en kan dus ook in dit rijtje (al ben ik zelf geen fan).

corsari schreef:
Een aantal leuke opties voor beginners/licht gevorderden. Allemaal vanaf 2 spelers goed te spelen, tenzij anders vermeld:
- Ticket to Ride (altijd eerst Ticket to Ride);
- Pandemie (coöperatief);
- Verboden Eiland (Pandemie met minder regels en ander thema);
- Sheriff of Nottingham (spelen op de man/vrouw, probeer goederen langs de sheriff te krijgen om geld te verdienen. Tenminste 4 spelers nodig om leuk te kunnen spelen);
- De Mol (wie proberen de boel te saboteren? Ten minste 5 spelers nodig);
- Small World (veel direct conflict, weinig regels);
- Takenoko (eenvoudig spel, de schattige panda valt erg goed bij vrouwen);
- Splendor (zeer eenvoudige engine-building game, verzamel gems om kaarten mee te kopen)
- Dominion (deck-builder, ik ben in de minderheid maar ik ben er niet een groot fan van)

Uitstekende spellen die ik vanwege het rekenen zou afraden zijn:
- Imperial Settlers;
- Stenen Tijdperk;
- Istanbul

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 30 jul 2015, 13:23 
5. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Enschede
Ruud2009 schreef:
Ik zit flink te denken aan een euro zonder of met weinig getallen, maar dat valt me zwaar. Dominion zou ik afraden vanwege de hoeveelheid cijfers en optellen, misschien drafting games zoals 7 Wonders en Sushi Go. Beide gebruiken wel getallen, maar weinig..


Dus als ik het goed begrijp is het berekenen van zetten/mogelijkheden niet een probleem, maar (veelvuldige) wiskundige handelingen zijn wel een uitdaging, dan is Istanbul mogelijkerwijs wel een kandidaat desondanks dat er 4 soorten grondstoffen inzitten en er af en toe zaken gekocht en verkocht worden.
Geld is wel los, maar de voorraden worden bijgehouden op een bordje, dus alle rekenzaken zijn eigenlijk een visueel iets en niet een reken-iets. En het inkopen/verkopen staat ook visueel in tabelvorm op de kaart

Enige wat eventueel 'onthouden' moet worden en/of als tip fungeert, bij het Theehuis waar je kan speculeren op een dobbelsteenworp van 2 dobbelstenen moet ze standaard 7 zeggen (8 als ze de rode moskeetempel heeft)

[update] Oh ik lees hierboven dat Istanbul wordt afgeraden, dus zo zie je maar dat smaken/inschattingen kunnen verschillen. Ik schat in dat het wiskundige handelingen zoals optellen/aftrekken e.d. vermoeiend zijn, maar als het op het oog kan gebeuren het niet als lastig wordt ervaren. Heel soms kan er overwogen worden "Ok, volgende zet kan ik een wagenonderdeel kopen à 7 geld, heb ik dan nog genoeg over om voor 15 een robijn te kopen?" Als zo'n scenario al te lastig is, en het scenario zal sporadisch voorkomen, dan is Istanbul mogelijkerwijs inderdaad geen goede keuze, vooral dat het mogelijk is dat een tegenstander je soort van kan 'dwarsbomen' waardoor het 2 extra muntjes kost bijvoorbeeld.

Mocht dat echter geen probleem zijn, dan blijft het een aanrader. Het zou helemaal ideaal zijn als je het een keer kan uitproberen, kijken of het bevalt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Uitdagend spel, zonder hogere wiskunde.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®