Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 aug 2015, 13:14 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Uden
Laat Ora nu net in de aanbieding zijn bij 999 :D

https://secure.999games.nl/shop/

Veel speelplezier!

Groet,

Bart


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 14 aug 2015, 16:07 
Regenmaker

Berichten: 268
Woonplaats: Meerhout
Beide spellen vind ik goed maar Ora & Labora vind ik leuker omdat dit puur opbouwen is (geen voedsel-stress zoals bij Agricola). Enigste nadeel is wel dat een spel nogal lang durft te duren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2016, 22:39 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Goede vergelijking hierboven van Traquan.

Bij Agricola blijf ik, zelfs na winst, altijd met een onbevredigd gevoel zitten. Enerzijds de 'stress' van t voeden idd en anderzijds dat ik nog veel meer wilde doen/bereiken voor t einde van t spel= enigszins frusterend. Daar komt bij zeer weinig interactie.
Bij LH en O+L voel ik die 'frustratie' niet, toch meer t idee dat je je targets hebt kunnen halen en meer gedaan hebt, wellicht als gevolg van de vele keuzeopties en minder stressfactor aanwezig...
Allemaal pittige jongens overigens met relatief lange speelduur, zeker als je treuzelaars aan je tafel hebt zitten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 22:42 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Ik denk dat je ze gewoon allebei moet hebben.
Twee totaal verschillende spellen.

Zoals hierboven al wordt vernoemd is O&L meer een sandbox game. Je kunt zoveel kopen en zoveel doen, zelfs elkaars kloosterbedrijven gebruiken (tegen een kleine vergoeding).
Bij Agricola is het meer zweten. Je moet echt direct en duidelijk plan voor jezelf uitstippelen en je doet echt puur je eigen ding.
Het einde komt snel, soms te snel, wat het in mijn ogen juist leuk maakt.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar O&L.. Puur omdat het grootse me heel erg aanspreekt.
Aan de andere kant duurt dit spel echt een eeuw, wat wel weer een groot nadeel kan zijn.
Ik heb zelf helemaal niet het gevoel dat ik één van de twee weg moet doen. Juist niet, de spellen zijn erg verschillend van elkaar waardoor het juist leuk is om ze om en om te spelen...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 10:33 
6. Airlines Europe (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Blijkbaar een oud draadje van mezelf dat terug wordt opgevist. Om even feedback te geven over mijn eigen keuze. Ik heb Agricola intussen verkocht en Ora et Labora zit nog in de collectie.

Vooral het voeden in Agricola gaf me stress, waar ik dit gevoel bij Ora et Labora niet heb. Ik ben wel benieuwd naar Caverna, waar het voeden minder dwingend is. Maar die wil ik eerst eens spelen bij iemand.

Als voordeel bij Agricola wordt vaak het draften van de beginkaarten genoemd, maar aangezien we het spel niet vaak genoeg speelden, is dit voor mij minder van belang.

Op de Ipad speel ik Agricola wel nog af en toe.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 13:07 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
woozle schreef:
Vooral het voeden in Agricola gaf me stress, waar ik dit gevoel bij Ora et Labora niet heb.

Zie dit draadje: bistro-off-topic/topic3306-315.html
Het boek dat ik onlangs heb gelezen: De laatste rituelen van Hannah Kent gaf me het gevoel dat ik Agricola aan het spelen was.
Volgens mij heeft Uwe Rosenberg geprobeerd weer te geven hoe moeilijk het is om boer te zijn in het verleden. En dat heeft hij prima gedaan.
Het enige dat je kon was overleven in deze moeilijke tijden. Dat kan na afloop van het spel inderdaad een wat 'onbevredigend' gevoel geven, dat geef ik toe. Daar moet je van houden.
Ora et Labora en vooral De Friesche Velden zijn wat dat betreft veel minder schraal.
Ik vind echter al deze spellen fijn om te spelen. Vooral na het lezen van bovengenoemd boek weet ik nu van te voren waar ik aan begin en het thema van Agricola komt hierdoor nog beter uit de verf vind ik.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Ora et Labora of Agricola  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

999 Games, Agricola, Le Havre, Ora & Labora, Ora et Labora



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®