Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2015, 16:27 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Wij hebben zopas enkele keren Brieven uit Whitechapel gespeeld.
Persoonlijk vind ik het een zeer goed spel en speel ik liefst Jack.
Mijn medespeler slaagde er niet in om mij te vinden de eerste paar keren.
Daarna leek het haar een goed idee om een notitievel bij de hand te nemen en aan de hand van mijn stappen AL de mogelijke plaatsen waar ik zou kunnen zitten te noteren.
Ik moet er geen tekening bij maken, waar zorgt dit voor ... DOWN-TIME.

Ik heb al ettelijke argumenten geprobeerd om te zeggen laat dat notitievelletje en speel gewoon het spel, zonder succes.
Mij lijkt het logisch dat als de detectives zouden mogen noteren, het nodige materiaal wel voorzien zou zijn?
Nu is het wel zo dat ze mij elke keer als ze het noteert ook werkelijk vindt, dus wil ze zeker niet van haar noteren afzien.

Wat denken jullie ivm het gebruiken van pen en papier voor de detectives tijdens dit spel?
Toegestaan of niet?
Spelbevorderend of nadelig?

Persoonlijk vind ik het ten zeerste een nadeel, zelf als ik detectives speel doe ik het nooit en ben er al meerdere malen in geslaagd Jack te vinden, dus mij lijkt het echt niet nodig.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2015, 18:44 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Tja je mag in het casino ook geen kaarten tellen. Lijkt me beetje in dezelfde categorie vallen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2015, 18:50 
1. Yedo (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Op BGG vind je een kaart waarop de detectives notities kunnen nemen en die gebruik ik wel. Maar het is inderdaad tijdrovend als je iedere zet elke mogelijke locatie zou beginnen noteren. We gebruiken het meer om per nacht een richting te kunnen bepalen zonder al te veel details te noteren.


Verzonden vanaf mijn iPod touch met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 09:30 
Meeple

Berichten: 12
Woonplaats: Mechelen
Op zich heb ik er niets op tegen dat de agenten iets noteren, in mijn spellengroep is er weliswaar nog niemand op die gedachte gekomen. Maar iets dat ik wel heb toegevoegd is een timer voor de beurt van de agenten. Ik vind het zelf heel onthematisch dat het spel een bloedstollende chase tussen de agenten en jack moet simuleren, wanneer de agenten vooral in stilte zitten na te denken en alle opties zitten af te wegen om tot een perfect resultaat komen. Ze zijn in alle snelheid Jack aan het achtervolgen, dan mag er al is miscommunicatie zijn door tijdsdruk. Ik heb daarom een zandloper mee in de spellendoos gestopt (ik weet niet uit het hoofd hoe lang deze is maar uiteindelijk is dat persoonlijke voorkeur). Het doel is dat de agenten al hun zetten hebben gedaan tegen het einde van de timer. Wanneer dit nog niet gebeurd is, mogen ze hun zet wel nog doen maar mag er geen communicatie meer zijn tussen de agenten. Enkel de zet mag nog gebeuren en dit moet quasi onmiddellijk na het aflopen van de timer.

Deze toevoeging werkt zeer goed voor mijn groep. Het is veel thematischer omdat de agenten soms wat geagiteerd raken bij onenigheid (en ze uit hun ooghoek zitten te loensen naar de zandloper) en het spel speelt veel vlotter. Nu spelen we het soms zelfs twee keer na elkaar, iets dat ik daarvoor niet zou zien zitten. De rol van de 'Boss' onder de agenten wordt ook sterker omdat er meer onenigheid is en die persoon dan de knoop moet doorhakken. Er komt vooral een extra dynamiek tussen de agenten die ik wel interessant vind. Met deze regel mogen de agenten van mij wsl ook noteren wat ze willen, ze hebben toch niet de tijd om alle vakjes nauwkeurig te overlopen. Uiteindelijk is het spel ook zo gestructureerd dat je tijdens de eerste nachten vooral moet nagaan waar de hideout van Jack is, zodat je in latere avonden een net kan spannen. In het begin Jack al proberen te vangen door alle over te analyseren lijkt me nadelig voor het spelplezier.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 09:34 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik zou toch wel graag willen weten hoeveel tijd de agenten krijgen, want je verhaal klinkt heel interessant. :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 09:46 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Clerebout schreef:
Op zich heb ik er niets op tegen dat de agenten iets noteren, in mijn spellengroep is er weliswaar nog niemand op die gedachte gekomen. Maar iets dat ik wel heb toegevoegd is een timer voor de beurt van de agenten. Ik vind het zelf heel onthematisch dat het spel een bloedstollende chase tussen de agenten en jack moet simuleren, wanneer de agenten vooral in stilte zitten na te denken en alle opties zitten af te wegen om tot een perfect resultaat komen. Ze zijn in alle snelheid Jack aan het achtervolgen, dan mag er al is miscommunicatie zijn door tijdsdruk. Ik heb daarom een zandloper mee in de spellendoos gestopt (ik weet niet uit het hoofd hoe lang deze is maar uiteindelijk is dat persoonlijke voorkeur). Het doel is dat de agenten al hun zetten hebben gedaan tegen het einde van de timer. Wanneer dit nog niet gebeurd is, mogen ze hun zet wel nog doen maar mag er geen communicatie meer zijn tussen de agenten. Enkel de zet mag nog gebeuren en dit moet quasi onmiddellijk na het aflopen van de timer.

Deze toevoeging werkt zeer goed voor mijn groep. Het is veel thematischer omdat de agenten soms wat geagiteerd raken bij onenigheid (en ze uit hun ooghoek zitten te loensen naar de zandloper) en het spel speelt veel vlotter. Nu spelen we het soms zelfs twee keer na elkaar, iets dat ik daarvoor niet zou zien zitten. De rol van de 'Boss' onder de agenten wordt ook sterker omdat er meer onenigheid is en die persoon dan de knoop moet doorhakken. Er komt vooral een extra dynamiek tussen de agenten die ik wel interessant vind. Met deze regel mogen de agenten van mij wsl ook noteren wat ze willen, ze hebben toch niet de tijd om alle vakjes nauwkeurig te overlopen. Uiteindelijk is het spel ook zo gestructureerd dat je tijdens de eerste nachten vooral moet nagaan waar de hideout van Jack is, zodat je in latere avonden een net kan spannen. In het begin Jack al proberen te vangen door alle over te analyseren lijkt me nadelig voor het spelplezier.


Dit lijkt me een super goed idee !
Eens kijken of dit voorstel niet van tafel geveegd wordt :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 09:59 
Meeple

Berichten: 12
Woonplaats: Mechelen
roubosga schreef:
Ik zou toch wel graag willen weten hoeveel tijd de agenten krijgen, want je verhaal klinkt heel interessant. :thumbup:


Ik heb het net even nagekeken en mijn zandloper staat op één minuut. Nu, met je gsm kan je dit natuurlijk ook doen, maar ik vind het interessanter dat de agenten visueel hun deadline kunnen zien, zowel voor transparantie als dramatische spanning. Met nieuwe spelers zou ik dit wel durven weglaten of een veel laksere timer zetten, maar als iedereen het spel kent dan speel ik niet meer zonder.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2015, 10:39 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Clerebout schreef:
roubosga schreef:
Ik zou toch wel graag willen weten hoeveel tijd de agenten krijgen, want je verhaal klinkt heel interessant. :thumbup:


Ik heb het net even nagekeken en mijn zandloper staat op één minuut. Nu, met je gsm kan je dit natuurlijk ook doen, maar ik vind het interessanter dat de agenten visueel hun deadline kunnen zien, zowel voor transparantie als dramatische spanning. Met nieuwe spelers zou ik dit wel durven weglaten of een veel laksere timer zetten, maar als iedereen het spel kent dan speel ik niet meer zonder.


Lijkt me het spel wel moeilijker maken voor de agenten..

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016, 22:34 
Joker

Berichten: 5
Ruud2009 schreef:
Clerebout schreef:
roubosga schreef:
Ik zou toch wel graag willen weten hoeveel tijd de agenten krijgen, want je verhaal klinkt heel interessant. :thumbup:


Ik heb het net even nagekeken en mijn zandloper staat op één minuut. Nu, met je gsm kan je dit natuurlijk ook doen, maar ik vind het interessanter dat de agenten visueel hun deadline kunnen zien, zowel voor transparantie als dramatische spanning. Met nieuwe spelers zou ik dit wel durven weglaten of een veel laksere timer zetten, maar als iedereen het spel kent dan speel ik niet meer zonder.


Lijkt me het spel wel moeilijker maken voor de agenten..

Daar zijn weer de optionele regels voor om dat te compenseren ;) Ik vind persoonlijk de optionele regel 'rennen' leuk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2016, 18:43 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Er bestaat een forumdiscussie om BGG en daar kwam het op neer dat de agenten geen extra elementen mogen gebruiken voor het oplossen van de moorden. Enkel de componenten aanwezig in de doos zijn van toepassing. Hoe dan ook, als je graag huisregels wil toepassen dan kan je dat altijd doen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 19:33 
Avatar gebruiker

Berichten: 380
Woonplaats: Doetinchem
Wij doen zelf niet met uittekenen. Als je het als detective kunt onthouden: prima.

Jack heeft het vaak al moeilijk genoeg!

_________________
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Vraagje: Brieven uit Whitechapel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

999 Games, Brieven uit Whitechapel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®