Als OP van deze thread wil ik toch nog even feedback over ons eerste spel, voor het geval andere mensen met dezelfde vraag op deze thread botsen.
Gekozen opties: alle SE-strategy cards, racial technologies, wormhole nexus, tactical retreat.
Ervaringen:
-
Assembly strategy card: viel wat tegen. Ik had gehoopt dat het politieke aspect tactischer zou worden, maar het resultaat was vooral dat iedereen de kaarten die te sterk waren veiligheidshalve wegspeelde als trade goods. Misschien is random trekken toch interessanter, dan zijn de onderhandelingen tenminste op het scherp van de snee.
-
Bureaucracy strategy card: werd zeker in het begin minder vaak gekozen, waardoor weinig nieuwe public objectives in het spel kwamen. Vooral de speler die in ronde 2 of 3 al zijn secret objective kon realiseren (laatste SD van andere speler vernietigen, denk ik), begon hier gaandeweg over te klagen.
-
Racial tech: zeker een meerwaarde, zonder extra complexiteit
-
Wormhole nexus: werd uiteindelijk niet veroverd. Blijkbaar had iedereen zijn schepen elders nodig. Het spel eindigde ook vrij snel
-
Tactical retreat: geruststellend om te weten dat de optie er is, maar nooit nodig geweest doorheen het spel
-
Speleinde: heel abrupt en onverwachts, al in ronde 6. De speler met 1 VP voorsprong kon de 'Game over'-kaart kiezen, net op het moment dat iedereen echt op dreef was. Was echt een ancticlimax.
Aanpassingen voor ons volgende spel (hopelijk binnenkort):
-
een mix van strategy cards: Initiative, Diplomacy II, Political, Logistics, Trade II, Warfare II, Technology II en Imperial II.
-
Age of empire-variant: alle public objectives en het speleinde al van in het begin bekendmaken, gaat de twee belangrijkste teleurstellingen van ons eerste spel verhelpen
Echt wel de max hoe je dit spel kan aanpassen naar de voorkeuren van je gaming group