Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





63 berichten | Pagina 4 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 15:18 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Kevin schreef:
Als alle leerlingen hun examenleerstof net zo goed kennen als de spelers op dit forum de spelregels kennen, dan is de toekomst van de lage landen verzekerd :)

Daarom doe ik graag nog eens beroep op jullie kennis:
- De persoon die de meeste handelscontracten heeft volbracht krijgt 7 overwinningspunten extra. Stel dat meerdere spelers de meeste contracten vervuld hebben, krijgen ze dan beide 7 punten?
- de extra acties mag je doen voor en/of na een actie. Mag je ook uitsluitend een extra actie doen en dus geen hoofdactie. Voorbeeld van een situatie: je hebt nog 1 dobbelsteen over en je wil geen actie doen dus je legt hem op de geldbuidel en krijgt 3 munten. Of je bent platzak en je kan geen acties meer doen, maar je hebt nog 3 dobbelstenen liggen. mag je dan je laatste 3 dobbelstenen op de geldbuidel leggen en daarvoor 9 munten nemen? Of kan je je dobbelstenen niet meer gebruiken aangezien je geen actie doet en dus ook geen extra actie vóór of ná de actie kán doen (zo interpreteerden wij het)?

Wederom bedankt voor jullie deskundige kennis :)




- Op blz 14 van de regels staat:
"De speler(s) met de meeste handelscontracten krijgt/krijgen 7 punten".

- Verder, zolang je dobbelstenen hebt, kom je aan de beurt en mag je extra acties doen en moet je een normale actie doen. Begin je je beurt dus met 1 dobbelsteen en kies je ervoor die te gebruiken voor een extra actie, is daarna meteen je beurt afgelopen en kom je niet meer aan de beurt deze ronde. Althans, zo interpreteer ik de regels.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 15:21 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Kevin schreef:
- De persoon die de meeste handelscontracten heeft volbracht krijgt 7 overwinningspunten extra. Stel dat meerdere spelers de meeste contracten vervuld hebben, krijgen ze dan beide allen 7 punten? Ja
- de extra acties mag je doen voor en/of na een actie. Mag je ook uitsluitend een extra actie doen en dus geen hoofdactie. Voorbeeld van een situatie: je hebt nog 1 dobbelsteen over en je wil geen actie doen dus je legt hem op de geldbuidel en krijgt 3 munten. Of je bent platzak en je kan geen acties meer doen, maar je hebt nog 3 dobbelstenen liggen. mag je dan je laatste 3 dobbelstenen op de geldbuidel leggen en daarvoor 9 munten nemen? Of kan je je dobbelstenen niet meer gebruiken aangezien je geen actie doet en dus ook geen extra actie vóór of ná de actie kán doen (zo interpreteerden wij het)?
Dat mag. Soms is het zelfs de enige mogelijke actie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 23:27 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Volgens mij moet je wel altijd een dobbelsteen inzetten.

Het kopen van een zwarte dobbelsteen, handelscontracten vervullen of kamelen gebruiken om dobbelsteen opnieuw te gooien of wijzigen telt niet als een beurt volgens mij.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 18 maart 2016, 23:34 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Edwin84 schreef:
Volgens mij moet je wel altijd een dobbelsteen inzetten.

Het kopen van een zwarte dobbelsteen, handelscontracten vervullen of kamelen gebruiken om dobbelsteen opnieuw te gooien of wijzigen telt niet als een beurt volgens mij.


dat zijn allemaal extra acties, die je alleen kan uitvoeren als je tenminste nog 1 dobbelsteen hebt. Deze kan je daarna gebruiken voor een normale actie of ook een extra actie, maar zodra je je laatste dobbelsteen hebt gebruikt voor een extra actie, is je beurt voorbij.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2016, 10:49 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Bored Gaymer schreef:
Edwin84 schreef:
Volgens mij moet je wel altijd een dobbelsteen inzetten.

Het kopen van een zwarte dobbelsteen, handelscontracten vervullen of kamelen gebruiken om dobbelsteen opnieuw te gooien of wijzigen telt niet als een beurt volgens mij.


dat zijn allemaal extra acties, die je alleen kan uitvoeren als je tenminste nog 1 dobbelsteen hebt. Deze kan je daarna gebruiken voor een normale actie of ook een extra actie, maar zodra je je laatste dobbelsteen hebt gebruikt voor een extra actie, is je beurt voorbij.

Yep, yep zo spelen wij het ook.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2016, 10:59 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Mag je wel met een dobbelsteen geld pakken (3 geld) en dan nog iets anders doen zoals gunst vd Kahn bijvoorbeeld?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2016, 11:14 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Edwin84 schreef:
Mag je wel met een dobbelsteen geld pakken (3 geld) en dan nog iets anders doen zoals gunst vd Kahn bijvoorbeeld?

Ja, je moet dat zelfs als je kunt, want geld pakken is een extra actie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2016, 18:52 
3. Cuba (2007)

Berichten: 28
Gisteravond voor het eerst gespeeld. We hebben er zeker weten van genoten! Ging nog wel hier en daar wat verkeerd, maar allemaal genoteerd in mijn notitieboekje.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2016, 20:13 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
olavf schreef:
Ook dit is niet helemaal correct, er mogen geen dobbelstenen van dezelfde kleur liggen bij de gunst van Khan. Wat wel kan en mag is er één van je (eventuele) zwarte dobbelstenen leggen én eentje van jouw eigen kleur
Om nog preciezer te zijn: er mogen geen dobbelstenen van dezelfde spelerskleur liggen, maar wel meerdere zwarte.[/quote]

En de witte want die is volgens mij ook neutraal.
Wist overigens niet dat er meerdere zwarte mochten liggen bij dit vakje. Is ook nog nooit voorgekomen misschien daarom :lol:

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2016, 09:42 
3. Orléans (2014)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Als je een 6 legt bij de handelscontracten en je neemt het 6e en 5e handelscontract, mag je dan ook BEIDE voordelen nemen (bijv. 1 cent en 2 kamelen)?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2016, 10:43 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Kevin schreef:
Als je een 6 legt bij de handelscontracten en je neemt het 6e en 5e handelscontract, mag je dan ook BEIDE voordelen nemen (bijv. 1 cent en 2 kamelen)?


Ja.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 jul 2016, 23:58 
Meeple

Berichten: 14
Vandaag gekocht en ben erg benieuwd, hoop dit weekend te kunnen spelen.

Hebben jullie wellicht een video met een goede regeluitleg of let's play gezien? Ik heb wel de video van Rahdo gezien maar die gaat zoals gebruikelijk erg van de hak op de tak :p


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2016, 06:04 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Hier de link naar de Nederlandstalige video van Nox spellenzolder.
Zoals gewoonlijk geeft hij ook hier weer een glasheldere uitleg van Marco Polo !! :thumbup:

videoreviews-speluitleg/topic14640.html

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2016, 20:18 
Meeple

Berichten: 14
Bedankt Dirk. Dat is inderdaad een duidelijke opsomming van alle regeltjes.

Al denk ik dat een goede uitleg toch begint met het waarom (Punten verdien je met veel reizen, contracten vervullen etc.) en dan het hoe (vaak reizen? pak veel kamelen met bepaalde acties op het bord). Tijdens het spelen kan ik dan het 'wat' (de regeltjes van iedere actie) verder toelichten. Daarom kijk ik altijd even een video met wat uitleg van de brede strategien die je kunt volgen en het spelverloop. Bij een solo oefenpotje bestudeer ik dan nog even de regeltjes.

hebben jullie wellicht een suggestie voor een verdeling van de rollen aan de nieuwe spelers? Ik neem zelf graag een ingewikkeldere of zwakkere rol. De twee/drie andere spelers kunnen dan een overpowered personage krijgen. Ik dacht zelf aan Matteo Polo en Raschid ad-Din Sinan voor iemand die nieuw is maar wat meer spellen speelt. Ik dacht aan Mercator ex Tabriz voor iemand die wat minder vaak ingewikkelde spellen speelt en wat hulp nodig heeft zonder dat het te ingewikkeld wordt.

Hebben jullie rollen die vaak winnen en makkelijk zijn te spelen, en rollen die juist moeilijker zijn of minder vaak winnen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jul 2016, 20:29 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Eigenlijk is het verbazend hoe de verschillende rollen, die toch telkens weer héél sterk lijken, zo uitgewerkt zijn dat het toch een gebalanceerd spel is. Je kan met elke rol winnen, is ondertussen ook al gebeurd hier thuis.
De 'gemakkelijkste' rollen (als je met vier speelt) lijken me mercator ex tabriz, die telkens als er iemand een goed pakt van de markt er ook eentje krijgt, en degene die zijn dobbelstenen zelf mag kiezen te zijn.
Maar zoals gezegd kan je met elk karakter winnen, je moet enkel proberen er de goede strategie mee te kiezen !!
Topspelletje, wordt enkel maar beter en beter naarmate je het speelt !!

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
63 berichten | Pagina 4 van 5 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - In de voetsporen van Marco Polo  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

999 Games, Daniele Tascini, In de voetsporen van Marco Polo, Simone Luciani



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®