Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 11:05 
1. Brass: Birmingham (2018)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Hallo!

Ik ben op zoek naar een spel wat speciaal voor een groep spelers is, daarmee bedoel ik dat je het alleen altijd met hetzelfde groepje kunt spelen. Ik was laatst in een spellenwinkel en toen vertelde degene die aan het werk was dat er spellen zijn die je altijd met hetzelfde groepje moet spelen. Nu hebben we dat in ons spellengroepje eens overlegd en dat lijkt ons wel wat. We willen dus met ons 4 een spel kopen in die categorie.

Mijn vraag is dus welke opties zijn er hiervoor? Ik hoef niet meteen een grote speluitleg (ik wil dat zelf wel opzoeken en als ik het niet kan vinden dan zal ik daar alsnog wel naar vragen) maar ik wil me vooral eerst oriënteren op de opties, zodat we met zijn vieren de leukste kunnen kiezen. En wie weet als het ons bevalt dat we dit dan vaker willen doen.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt voor jullie reacties

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 11:47 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
wat je bedoelt zijn, volgens mij, de Legacy spellen.
Spellen waarbij de resultaten van vorige spellen invloed hebben op de komende spellen.
Daarom wordt aangeraden deze spellen met dezelfde groep te blijven spelen.
Je plakt stickers op je bord, schrijft erop, scheurt kaarten door, karakters lopen permanente schade of bonussen op, zie daar het legacy aspect.

Ik ken er twee uit mijn hoofd:
Risk Legacy en
Pandemic Legacy (en die is er dan weer in een rode en een blauwe doos)

Al weet ik niet of er verschil is tussen rood en blauw.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 12:07 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
De medewerker zal het dan waarschijnlijk over Pandemic Legacy of Time Stories hebben gehad.

Pandemic Legacy begint als 'gewoon' Pandemie, maar na ieder potje gebeuren er fysieke dingen met je spel afhankelijk van de keuzes die je als groep maakt (je plakt bijvoorbeeld stickers op het bord, of scheurt kaartjes door), zodat voor iedere groep Pandemic Legacy totaal anders speelt.

T.I.M.E. Stories is een verhalend spel waarbij de spelers in de tijd kunnen reizen en de lichamen van mensen uit het verleden kunnen overnemen om een 'scheur in de tijd' te voorkomen. Je hebt een beperkt aantal 'tijd' om zoveel mogelijk informatie te krijgen voordat je opnieuw moet beginnen, maar je volgende potje heb je dan wel meer informatie en kun je daar je keuzes op aanpassen. Ook hierbij zijn de beslissingen die je maakt belangrijk, en is voor iedere groep die het spel speelt het verloop anders.

Let wel: dit zijn spellen die je maar een beperkt aantal potjes kunt doen. Je speelt Pandemic Legacy over 12 maanden (potjes in feite, waarbij je een maand opnieuw doet als je er niet in slaagt om te winnen), en daarna is het klaar.

T.I.M.E. Stories speel je ook maar een handvol keer, want zodra je het verhaal hebt uitgespeeld, weet je het hele verhaal en dus wat de optimale keuzes zijn. Gelukkig wordt er eens in de paar maanden een uitbreiding voor T.I.M.E. Stories uitgebracht met een nieuw verhaal dat gespeeld kan worden (momenteel zijn er twee uit, geloof ik).

Veel speelplezier toegewenst! :)

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 12:18 
8. Architecten van het Westelijk Koninkrijk (2018)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor de reacties! Dus voorlopig zie ik dat er drie opties zijn, weet iemand er nog meer of was dit het?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 14:07 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 276
Woonplaats: Rijswijk
Er zijn ook spellen die wel met andere groepen kunnen, maar die handiger zijn met vaste groepen.

Descent.
Pathfinder.
Dungeons & Dragons

_________________
www.feuerteufel.nl en www.turnbasedspellen.nl
Voor online bord en kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 14:12 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Twee aanvullingen op de prima adviezen:

Van T.I.M.E Stories zijn er inmiddels naast het start-scenario drie uitbreidingsscenario's verschenen.

Er staan nog meer legacy spellen op stapel. Volgens mij komen SeaFall en Chronicles: Origins beide dit jaar uit.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 14:13 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
JeVo schreef:
Pandemic Legacy (en die is er dan weer in een rode en een blauwe doos)

Al weet ik niet of er verschil is tussen rood en blauw.


Ja !! Dat viel mij ook op.... en dan nog met name ook giga prijsverschillen!!
Nu denk ik dan... dat de een een collectors-item is of zo... maar kan iemand dat bevestigen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 14:22 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
EEMBC/Bongo schreef:
JeVo schreef:
Pandemic Legacy (en die is er dan weer in een rode en een blauwe doos)

Al weet ik niet of er verschil is tussen rood en blauw.


Ja !! Dat viel mij ook op.... en dan nog met name ook giga prijsverschillen!!
Nu denk ik dan... dat de een een collectors-item is of zo... maar kan iemand dat bevestigen?


De spelauteur heeft aangegeven dat er (naast de dooskleur) geen enkel verschil is tussen rood en blauw:
https://boardgamegeek.com/thread/1417923/red-vs-blue

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 15:22 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
EEMBC/Bongo schreef:
Ja !! Dat viel mij ook op.... en dan nog met name ook giga prijsverschillen!!
Nu denk ik dan... dat de een een collectors-item is of zo... maar kan iemand dat bevestigen?


Misschien dat een van beiden de Engelse versie was en de ander de Nederlandse? Daar zit in ieder geval een behoorlijk prijsverschil tussen. Maar als het dezelfde taal is, dan zou de kleur niet uit moeten maken voor de prijs.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 17:03 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Oh wacht... is idd prijsverschil tussen EN en NL inderdaad.... ik zag in het vergelijk rood NL vergeleken worden met blauw EN...

Zonder spoilers graag: Is pandemic legacy NL versie een goed kado als familie spel?
Freq spelen met de familie, verwacht ik dat deze zeg maar 4 tot 6 keer per jaar op tafel komt. (kids 10 -12 jaar)

Binnen de spellenclub spelen we veel te veel met variabele samenstellingen dat ik deze niet verwacht daar te kunnen spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 maart 2016, 17:57 
Avatar gebruiker
Naast de legacy-spellen werken veel dungeon crawlers met een levelsysteem, waardoor je die liever ook steeds met dezelfde mensen speelt, vergelijkbaar met AD&D. Je kunt het vergelijken met een computerspel, waar je begint in level 1 en naarmate het spel vordert steeds sterker wordt en steeds in nieuwe, moeilijkere werelden/levels komt

Denk aan:
- Descent
- Star Wars: Imperial Assault
- Pathfinder
- Mice and Mystics
- Heroquest
- Dungeons and Dragons

en in lichtere mate ook:
- Legends of Andor, maar daarin kun je de legendes ook makkelijk los van elkaar spelen.

Er zijn er ook zat die het niet hebben hoor. Claustrophobia heeft bijvoorbeeld wel verschillende scenario's, maar die zijn niet opvolgend en je hoeft niet sterker te zijn voor een later scenario om te kunnen overleven.

Catacombs werkt wel met levels, maar daar ga je in principe in 1 spel doorheen.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 maart 2016, 17:45 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
EEMBC/Bongo schreef:
Zonder spoilers graag: Is pandemic legacy NL versie een goed kado als familie spel?
Freq spelen met de familie, verwacht ik dat deze zeg maar 4 tot 6 keer per jaar op tafel komt. (kids 10 -12 jaar)

Lijkt me niet direct een familiespel.

Kies dan voor de gewone Pandemie of voor Pandemic The Cure (dobbelversie). Deze laatste is helaas niet in het Nederlands beschikbaar.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 mei 2016, 11:45 
Jakkiebak!

Berichten: 66
Woonplaats: Delft
Gloomhaven is ook een legacy type spel. Een dungeon crawler in dit geval.
Zie hier: https://boardgamegeek.com/boardgame/174430/gloomhaven

Deze is overigens nog redelijk nieuw en is, mede door mij, via Kickstarter gefinancierd... :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 mei 2017, 01:15 
Joker

Berichten: 5
Volgens mij is Fabelfruit ook een soort Legacy spel. Wel heel anders dan de voorgaande spellen die zijn gnoemd ;-)
Pandemic Legacy vind ik erg gaaf!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 mei 2017, 06:44 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Charterstone van stonemaier games is er ook nog eentje dat op de planning staat at.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spellen speciaal voor een groep spelers  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®