Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: za 02 jan 2016, 23:53 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Dag allemaal,
Ik heb sinds kort het spel Agricola. Het spel Ora et Labora vind ik ontzettend gaaf,
dus was dit een logische aankoop.
Nu zie ik ook vaak Caverna langs komen op het web (Youtube, Boardgamegeek etc.).
Nu is mijn vraag, is Caverna nou echt een plaatsvervanger van Agricola? Is het dan een soort Agricola 2.0?!
Of is het echt een ander spel?

Dit staat er op BGG:
Following along the same lines as its predecessor (Agricola), Caverna: The Cave Farmers is a worker-placement game at heart, with a focus on farming.

Ik vind dit soort worker placement spellen heel erg leuk! Vandaar dat ik graag meer van dit soort spellen wil eigenen.

Hopelijk kan iemand mij uit eigen ervaring mijn vragen beantwoorden.
Bij voorbaat dank.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2016, 00:23 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 275
Woonplaats: Aartselaar
Persoonlijk voelt Caverna aan als een gestroomlijnde versie van Agricola. Samen met de mogelijkheid om wapens te smeden waarmee je extra acties kan vergaren, vind ik deze titel veel leuker dan Agricola. Deze laatste heb ik dan ook verkocht om Caverna te kunnen aanschaffen. Dus je kan het inderdaad als een soort van Agricola 2.0 aanzien. M.a.w. ik vind Agricola leuk, maar Caverna beter. Beide in huis halen lijkt mij door het prijskaartje niet echt zinvol.

Zoals steeds mag je mijn zeer bescheiden mening met een korrel zout nemen, want anderen zullen hier misschien weer helemaal anders over denken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2016, 00:36 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Volgens mij is het voor ongeveer 80% hetzelfde spel, ik sluit me dan ook bij wallofshame aan voor zover dat je wel een enorme fan moet zijn om ze allebei in huis te halen.

Ik ben zelf groot fan van Agricola, maar heb niet de behoefte gehad om Caverna uit te proberen. Enerzijds dus omdat er zoveel overeenkomsten zijn, anderzijds omdat juist twee dingen die ik leuk vind aan Agricola, namelijk de grote druk en moeite om genoeg voedsel te vergaren en de variërende kaartenhand per spel, in Caverna respectievelijk sterk afgezwakt en niet aanwezig zijn. Maar over het algemeen geeft men volgens mij de voorkeur aan Caverna.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2016, 00:45 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
wallofshame schreef:
Persoonlijk voelt Caverna aan als een gestroomlijnde versie van Agricola. Samen met de mogelijkheid om wapens te smeden waarmee je extra acties kan vergaren, vind ik deze titel veel leuker dan Agricola. Deze laatste heb ik dan ook verkocht om Caverna te kunnen aanschaffen. Dus je kan het inderdaad als een soort van Agricola 2.0 aanzien. M.a.w. ik vind Agricola leuk, maar Caverna beter. Beide in huis halen lijkt mij door het prijskaartje niet echt zinvol.

Zoals steeds mag je mijn zeer bescheiden mening met een korrel zout nemen, want anderen zullen hier misschien weer helemaal anders over denken.


Ah oke... Eigenlijk wel jammer en ergens best wel vreemd om een nieuw spel van een bestaand succesvol spel te maken?!...
Maarja, het zal wel iets met verkopen zijn, en heel veel van deze tekentjes €€€..

Bedankt voor je bescheiden mening, die waardeer ik zeer!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2016, 00:46 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Ugur schreef:
Volgens mij is het voor ongeveer 80% hetzelfde spel, ik sluit me dan ook bij wallofshame aan voor zover dat je wel een enorme fan moet zijn om ze allebei in huis te halen.

Ik ben zelf groot fan van Agricola, maar heb niet de behoefte gehad om Caverna uit te proberen. Enerzijds dus omdat er zoveel overeenkomsten zijn, anderzijds omdat juist twee dingen die ik leuk vind aan Agricola, namelijk de grote druk en moeite om genoeg voedsel te vergaren en de variërende kaartenhand per spel, in Caverna respectievelijk sterk afgezwakt en niet aanwezig zijn. Maar over het algemeen geeft men volgens mij de voorkeur aan Caverna.


Ja daar heb je een goed punt. Ik heb namelijk Agricola aangeschaft en om die nu al te gaan ruilen voor Caverna.... ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: zo 03 jan 2016, 00:47 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 301
Woonplaats: Wageningen
Ik vind zelf agricola beter/leuker, om dezelfde redenen als ugur. De voedsel schaarste en variatie in kaarten(hierdoor strategie) maakt het voor mij beter dan caverna. Caverna vind ik zeker geen slecht spel, en kan best begrijpen dat mensen deze beter vinden

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2016, 22:28 
Rooster Booster

Berichten: 75
Heb je met Caverna ook een familie versie in de regels?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 19:51 
Joker

Berichten: 6
Heb ze beide meerdere malen gespeeld, en vindt persoonlijk agricola het betere spel.
Beide spellen zitten goed in elkaar, en zijn leuk te spelen.

Maar ik vindt agricola veel uitdagender om te spelen, vooral door de schaarste in grondstoffen etc, moet je veel meer plannen om je punten te halen.

Caverna heeft dit veel minder, er is altijd wel een manier om je grondstoffen/voedsel te halen.
En ik vind het vooral punten sprokkelen,
In ons geval (4spelers) Wint meestal een van ons met ca 80 punten.
Als je goed telt, kun je zo spelen, dat je ongeveer op dat getal uitkomt,en je hebt grote kans te winnen.

Ik vind dat agricola echt een expert spel is, en caverna meer tussen familie spel, en expert spel zit.

Wat je fijner vindt, is natuurlijk persoonlijke keuze.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 20:30 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik vind Caverna veel leuker. Meer overzichtelijker. Geen gehannes met al die kaarten. Ook minder dat ik denk o help ik heb nog maar x beurten en ik moet nog xxxx zoveel dingen doen.
Agricola speel ik liefst met 2 of 3. Maar Caverna wil ik ook nog wel met 4 doen.
Kortom

+1 Caverna

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 21:37 
Party Animal

Berichten: 427
Woonplaats: Doetinchem
Heb ze allebei gespeeld. Wij hebben alleen Agricola in huis maar ik zou ze ook niet allebei kopen.

Voor mij is Caverna beter. Bij Agricola ben je veel meer bezig met eten bijeenschrapen voor het eind van de ronde. Voor de rest komt je bijna nergens aan toe. Dat is mijn gevoel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 23:38 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Ik quote mezelf even uit een ander topic:

Citaat:
Agricola en Caverna zijn beide erg goed met twee, maar gezien de grote overeenkomsten tussen deze spellen zou ik ze (nog) niet allebei kopen. Veel mensen vinden dat Caverna een soort Agricola 2.0 is, maar ik ben het daar niet mee eens. Agricola is voor mij het beste spel ooit, en ik prefereer het nog altijd boven Caverna. Bij Agricola is er iets meer stress omdat je MOET voeden, waar het voeden in Caverna altijd nog wel kan worden geregeld door het inwisselen van andere grondstoffen. Agricola is in mijn ogen ook wat harder werken doordat je veel verschillende acties moet nemen voordat je eindelijk graan en groente op je land hebt, terwijl je in Caverna veel gecombineerde acties kunt uitvoeren. En het grootste verschil wordt gevormd door de kaarten in Agricola. Als je deze kaarten wijs uitspeelt geven ze elke speler specifieke voordelen waardoor bepaalde acties sterker worden. In Caverna zit dit gedeeltelijk ingebakken in de tegels die je bouwt, maar in mijn ogen is dat in Agricola veel sterker gedaan.


Kortom: +1 voor Agricola.

Eigenlijk om dezelfde redenen als eerder aangehaald. Ik vind Agricola uitdagender vanwege de stress om te voeden en het tekort hebben van acties, en ik vind de ambachten en investeringen bij Agricola geweldig.

Maar het zijn juist ook deze twee zaken die sommige spelers juist niet leuk vinden. De stress van het voeden noemen zij dan 'werk' en de ambachten en investeringen 'random luck of the draw'. ;)

Ik vind dat Agricola bovendien iets meer 'gefocust' is. Je bouwt een boerderij. In Caverna kun je beetje Farmen hier, een beetje robijnen mijnen daar, en nog eens op expeditie gaan. Het is een beetje een speeltuin waarin alles wel nut heeft. Ook erg leuk, en wat vrijer. Maar ik ben zelf meer fan van de stijl van Agricola.

Ik heb Agricola een 10 gegeven, en Caverna een 9.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2016, 12:10 
Rooster Booster

Berichten: 75
Heb zelf Caverna 2 keer gespeeld met de vriendin en het is erg leuk. Maar nu lijkt de spanning van het "moeten" mij ook erg leuk.

Is er nog veel veranderd met Agricola en de 2016 versie hiervan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Agricola of Caverna
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 10:59 
1. Agricola (2007)

Berichten: 13
Woonplaats: Nijmegen
R3N3 schreef:
Heb ze beide meerdere malen gespeeld, en vindt persoonlijk agricola het betere spel.
Beide spellen zitten goed in elkaar, en zijn leuk te spelen.

Maar ik vindt agricola veel uitdagender om te spelen, vooral door de schaarste in grondstoffen etc, moet je veel meer plannen om je punten te halen.

Caverna heeft dit veel minder, er is altijd wel een manier om je grondstoffen/voedsel te halen.
En ik vind het vooral punten sprokkelen,
In ons geval (4spelers) Wint meestal een van ons met ca 80 punten.
Als je goed telt, kun je zo spelen, dat je ongeveer op dat getal uitkomt,en je hebt grote kans te winnen.

Ik vind dat agricola echt een expert spel is, en caverna meer tussen familie spel, en expert spel zit.

Wat je fijner vindt, is natuurlijk persoonlijke keuze.



Met R3N3 ben ik het helemaal eens. Caverna is veel geconstrueerder, en door het ontbreken van kaarten voelt het veel meer als een potje schaken/ punten sprokkelen dan Agricola. Agricola volet veel thematischer (bij Caverna ga naar de oorlog om... een omgemaaid veldje te winnen) En Agricola is spannender door het voedselgebrek. Maar Caverna is geen slecht spel, en als je van een hele lage geluksfactor houdt moet je voor Caverna gaan. 1 opmerking: Juist Caverna is het ingewikkelde spel: meer regels, meer mogelijkheden per beurt. Dus voor de familie is Agricola beter. Agricola trouwens liefst met 2 of 3 spelen, 4 of 5 duurt erg lang.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Agricola of Caverna  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Agricola, Caverna



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®