Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 14:34 
Sojaboon

Berichten: 24
Onlangs in aanraking gekomen met het principe van Deckbuilders via Dominion (geleend van een vriend), en zowel ikzelf als mijn vriendin vinden het een heel leuk speltype.
Uiterst geïnteresseerd zijn we, om het zelf te kopen. Maar wij hebben iets meer interesse in thematische spellen. Daarmee ben ik op de twee spellen uit de titel gestoten. Beide heb ik al opgezocht qua gameplay en dergelijke en begrijp ik volgens mij al grotendeels (Ascension heeft steeds een beperkte 'pot' waarvan gekocht kan worden die getrokken wordt van een deck en is dus ietsje meer random, Thunderstone is meer als dominion waar er verschillende stapels liggen waar vrij uit te kiezen is. Indien ik iets verkeerd begrepen heb, verbeter me aub ^^).
Het enige wat me momenteel meer richting thunderstone laat gaan is dat de artwork (in zoverre dat ik al gezien heb) van Ascension niet zo.... schitterend is. Misschien heb ik het niet goed gezien, of het artwork past op zijn eigen manier bij het thema. Hoe dan ook, artwork vindt ik (meer dan mijn vriendin) best wel belangrijk, vooral bij thematische spellen.
Mensen die bekend zijn met de spellen en het speltype, wat zijn jullie bevindingen tussen de twee?

Enkele criteria die, naast gameplay en algemene 'fun' belangrijk voor ons zijn:
speelduur (kort/lang is niet goed/slecht maar we houden hier graag rekening mee)
2-spelerervaring (wat volgens mij voor een kaartspel wel goed moet zitten voor beide)
multiplayer-ervaring
thematische gevoel
'balance' (bvb tussen verschillende kaarten, strategieën)
of het al-dan-niet hectisch is (op vlak van fases in een ronde, of gewoon de regels)
uitbreidingen (iets minder belangrijk, zolang de core game maar voldoende uren plezier bied ^^)
prijs-kwaliteit (het is me opgevallen dat TS redelijk wat duurder is)

alvast bedankt


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 16:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Voor een zachtere prijs dan Ascension kun je Starrealms kopen wat dezelfde gameplay heeft maar dan met een ruimteschepen thema. Wellicht een goede instap?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 16:42 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
Persoonlijk vind ik zowel Ascension als Thunderstone hele vermakelijke spellen die beide prima zijn als je op zoek bent naar een fantasy deckbuilder. Dat gezegd hebbende, er zijn wel een aantal belangrijke verschillen.

Beschikbaarheid
De Thunderstone-reeks wordt op dit moment niet meer geproduceerd. Een snelle zoektocht langs mijn vaste spellenwebwinkels leert mij dat de basissets al niet tot nauwelijks meer te verkrijgen zijn, dus je bent dan waarschijnlijk aangewezen op tweedehands of een zoektocht naar een winkel die er wellicht wel één verkoopt. De Ascension-spellen zijn overal wel verkrijgbaar.

Ascensions Artwork en basissets
Over je opmerking over het artwork van Ascension: ik geef toe dat de eerste paar sets niet bepaald het fijnste artwork heeft, maar in de loop van tijd is het wel verbeterd. Het verschil tussen de kaarten van de latere basissets (Dreamscape, Dawn of Champions) vind ik al veel beter dan die van de allereerste. Over latere sets gesproken: als je voor Ascension gaat kun je allereerste set makkelijk overslaan omdat er met iedere nieuw geïntroduceerde set wel een leuk nieuw mechanisme bij wordt gestopt. Er zijn er genoeg om uit te kiezen. Storms of Souls of Rise of Vigil zijn dan bijvoorbeeld wel goede om mee te beginnen. Sowieso wel handig om te weten: er is een gratis(!) app beschikbaar van Ascension die je kunt spelen om te kijken of het wat voor je is. De uitbreidingen zijn ook beschikbaar op de app, maar daarvoor dien je te betalen.

Speelduur
Ascension speelt heel snel en simpel: laat je hand zien en koop/versla één of meerdere kaarten in het midden. Klaar. Er zijn niet heel veel breinbrekende keuzes in het spel dus het speelt vlot weg waardoor je het met twee spelers makkelijk in een halfuurtje kunt doen. Minder nog als je allebei de kaarten kent. Thunderstone duurt wel wat langer: mijn eerste potje met z'n drieën duurde meer dan twee uur. Met twee spelers en bekendheid met de kaarten kun je dit prima binnen een klein uurtje doen. Maar goed, er zijn dan ook meer dingen die je kunt doen dan in Ascension. In dat opzicht kunnen beide spellen prima in je spellenkast staan: Ascension als tussendoortje, Thunderstone voor wat vlezigers.

Aantal spelers
Bij beide spellen vind ik 2 spelers het beste aantal, puur omdat het dan het snelst speelt en de spelersinteractie (op een paar kaarten na) toch praktisch non-existent is. Sommige kaarten zijn wel beter met meer spelers, maar die zijn te verwaarlozen. Meerdere spelers kan ook wel, maar maakt het spel trager (zeker in Thunderstone), willekeuriger (zeker in Ascension) en vooral: langer. Drie spelers kan nog wel maar met vier of meer zou ik persoonlijk uitwijken naar een ander spel, maar dat ben ik.

Thematische gevoel
Thunderstone wint dit makkelijk van Ascension: bij Thunderstone heb je echt het idee dat je een team van helden rekruteert in het dorp en daar vervolgens bepakt met wapens, spreuken en toortsen de kerker mee in gaat. En Ascension... Tja... Je hebt willekeurige monsters en magiërs en weet ik veel wat die willekeurig de kop opsteken en die je dan verslaat of koopt met mana. Als je op zoek bent naar een thematische wereld, moet je hier niet zijn. Het had makkelijk een ander thema kunnen zijn (zoals superhelden, of Lord of the Rings, of Naruto, of Street Fighter...).

Strategieën & Combo's
Ook op dit gebied wint Thunderstone, puur omdat daar alle dorpskaarten (voorwerpen, wapens, helden) altijd voor iedereen beschikbaar zijn, terwijl Ascension een rij willekeurige kaarten heeft. Ascension is daardoor een taktischer spel: je moet je aanpassen op wat er ligt, wat je tegenstander neemt en wat je eerder hebt gepakt. Proberen een vooropgezette strategie te volgen is daardoor vaak onbegonnen werk, terwijl je bij Thunderstone wel kunt specializeren in bijvoorbeeld magie, veel strength of maffe acties van dorpelingen. Daarnaast is het in Thunderstone makkelijker een goede hand te hebben dankzij de 'prepare' en 'rest' acties die je kunt nemen.
Van de sets die ik heb gespeeld ben ik nog niet echt kaarten tegengekomen waarvan ik denk dat ze supersterk zijn. Iedere deckbuilder heeft wel kaarten die niemand ooit neemt en zowel Thunderstone als Ascension zijn geen uitzonderingen hierin, maar het mooie van deckbuilders is: als er kaarten bijzitten die je niet aanstaan, dan haal je ze er gewoon uit.

Hectiek
Zoals eerder gezegd is Ascension een stuk makkelijker op te pikken: de regels zijn korter, beurten zijn simpeler en je hebt het met 5 minuten uitgelegd. Bij Thunderstone komt er flink wat meer bij kijken: het regelboek is tientallen pagina's, er zijn aardig wat kleine regeltjes die je moet uitleggen (licht, bijvoorbeeld) en in het algemeen hebben de kaarten ook wat meer tekst dan in Ascension. Desondanks zijn beurten niet veel langer in Ascension omdat ook bij Thunderstone een beurt simpelweg 'koop kaart' of 'versla monster' is, maar bij het verslaan van een monster komt er bij Thunderstone wat meer bij kijken (licht, speciale effecten van het monster, hebben je helden wel de juiste wapens, enz.). Bij beide spellen weten spelers na een paar beurten wel hoe het zit en zijn er voor de rest geen problemen voor verdere potjes.

Prijs-kwaliteit
Het belangrijkste bij deze spellen is natuurlijk de kaarten: die zijn naar mijn mening prima. Ze hebben wel donkere randjes waar je kreukjes enzo makkelijk op kunt zien, maar de kwaliteit van de kaarten is goed voor een kaartspel. Thunderstone is inderdaad duurder, maar bevat ook meer kaarten: zo'n 500 t.o.v. Ascensions 200. Wat andere componenten betreft: beide hebben een stevig (doch onnodig) bord, een doos waar je je kaarten makkelijk in kwijt kunt en prima tokens ('thunderstones' en diamantjes resp.).

Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Veel speelplezier gewenst! :)

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 17:04 
Sojaboon

Berichten: 24
Lyon schreef:
Ascensions Artwork en basissets
Over je opmerking over het artwork van Ascension: ik geef toe dat de eerste paar sets niet bepaald het fijnste artwork heeft, maar in de loop van tijd is het wel verbeterd. Het verschil tussen de kaarten van de latere basissets (Dreamscape, Dawn of Champions) vind ik al veel beter dan die van de allereerste. Over latere sets gesproken: als je voor Ascension gaat kun je allereerste set makkelijk overslaan omdat er met iedere nieuw geïntroduceerde set wel een leuk nieuw mechanisme bij wordt gestopt. Er zijn er genoeg om uit te kiezen. Storms of Souls of Rise of Vigil zijn dan bijvoorbeeld wel goede om mee te beginnen. Sowieso wel handig om te weten: er is een gratis(!) app beschikbaar van Ascension die je kunt spelen om te kijken of het wat voor je is. De uitbreidingen zijn ook beschikbaar op de app, maar daarvoor dien je te betalen.


alvast heel erg bedankt voor zo'n prachtige, uitgebreide uitleg!
even een vraagje over bovenstaande: het is dus niet zo dat je (zoals bij meeste kaartspellen) een core set hebt die verplicht nodig is? Ik kan meteen in één van die andere sets springen en beginnen spelen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 17:23 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Kijk ook eens naar een review van Arctic Scavengers...

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 18:28 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
voske4000 schreef:
Lyon schreef:
Ascensions Artwork en basissets
Over je opmerking over het artwork van Ascension: ik geef toe dat de eerste paar sets niet bepaald het fijnste artwork heeft, maar in de loop van tijd is het wel verbeterd. Het verschil tussen de kaarten van de latere basissets (Dreamscape, Dawn of Champions) vind ik al veel beter dan die van de allereerste. Over latere sets gesproken: als je voor Ascension gaat kun je allereerste set makkelijk overslaan omdat er met iedere nieuw geïntroduceerde set wel een leuk nieuw mechanisme bij wordt gestopt. Er zijn er genoeg om uit te kiezen. Storms of Souls of Rise of Vigil zijn dan bijvoorbeeld wel goede om mee te beginnen. Sowieso wel handig om te weten: er is een gratis(!) app beschikbaar van Ascension die je kunt spelen om te kijken of het wat voor je is. De uitbreidingen zijn ook beschikbaar op de app, maar daarvoor dien je te betalen.


alvast heel erg bedankt voor zo'n prachtige, uitgebreide uitleg!
even een vraagje over bovenstaande: het is dus niet zo dat je (zoals bij meeste kaartspellen) een core set hebt die verplicht nodig is? Ik kan meteen in één van die andere sets springen en beginnen spelen?


Klopt! Je hebt 'grote' en 'kleine' sets: de grote (Storm of Souls, Rise of Vigil, Dawn of Champions, enz) hebben meer kaarten en zijn voor 2-4 spelers, terwijl de kleinere (bijv Return of the Fallen) voor slechts 2 spelers zijn, maar wel goedkoper. Er zijn dus (voor zover ik weet, tenminste) geen uitbreidingen zonder basiskaarten voor minimaal 2 spelers. Bekijk voor de zekerheid altijd even de beschrijving met wat voor set je te maken hebt. :wink:

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 16 aug 2016, 18:44 
4. Tikal (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
mazinho schreef:
Kijk ook eens naar een review van Arctic Scavengers...


Plus 1! Staat ook nog op mijn lijstje.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 18 aug 2016, 07:51 
Veenboer

Berichten: 168
Woonplaats: Heteren
Ik weet niet of je nog wil wachten maar in oktober zal er een kickstarter campaign beginnn voor de 3de editie Thunderstone: https://boardgamegeek.com/thread/1615668/3rd-edition

Ik heb zelf Thunderstone gespeeld op facebook en Ascension op de ipad en was bij beide niet onder grote indruk (maar het was de eerste versie Thunderstone, niet Advanced en Ascension was zonder de betaalbare packs). Misschien ligt het aan mij want Dominion vond ik ook erg droog en saai maar ik zou zeker aanraden om eerst de gratis electronische versies te spelen.

Het is ook niet zo dat ik geen deckbuilders leuk vind. Mijn favorite spel op dit moment is Shadowrun: Crossfire - een cooperatieve deckbuilder in een soort mix van fantasy en steampunk setting. Dit speelt uitstekend in multiplayer en solo (mijn go to solo spel). Kijk eens naar de runthrough van Rahdo om meer info te krijgen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016, 13:56 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Westeros
Er is nu ook Hero Realms.

Zelfde als Star Reams maar dan fantasy. Star Realms is geweldig, speel de app al jaren.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Ascension vs Thunderstone  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Ascension, Thunderstone



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®