Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





24 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010, 22:51 
5. Torres (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Oh, en nog 1 vraag waarop ik het antwoord zo snel even niet kan vinden: als je met al je kaarten niets kunt doen; wat dan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010, 09:28 
3. Witness (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
1. Dat is inderdaad de eerste vlag van elke worp. Anders zou dat ook zeer moeilijk bij te houden zijn.
2. Enkel zandzakken leggen en dus niet bewegen en/of aanvallen. Enkel dus een kaart voor als je een beurt over hebt, denk ik soms.
3. Als je echt niets kan doen, mag je een kaart afleggen en een nieuwe nemen. Dit is echter als je goed speelt zeer uitzonderlijk:
- op sommige tactische (grijze) kaarten staat de optie 1 unit naar keuze als je het type van die kaart niet bezit.
- je kan anticiperen: als je rechterflank uitgeschakeld is en je hebt 3 kaarten voor de rechterflank en 1 voor het midden, dan kan je met die ene een aantal units naar je rechterflank verplaatsen.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010, 09:50 
5. Torres (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
stefaan schreef:
1. Dat is inderdaad de eerste vlag van elke worp. Anders zou dat ook zeer moeilijk bij te houden zijn.
2. Enkel zandzakken leggen en dus niet bewegen en/of aanvallen. Enkel dus een kaart voor als je een beurt over hebt, denk ik soms.
3. Als je echt niets kan doen, mag je een kaart afleggen en een nieuwe nemen. Dit is echter als je goed speelt zeer uitzonderlijk:
- op sommige tactische (grijze) kaarten staat de optie 1 unit naar keuze als je het type van die kaart niet bezit.
- je kan anticiperen: als je rechterflank uitgeschakeld is en je hebt 3 kaarten voor de rechterflank en 1 voor het midden, dan kan je met die ene een aantal units naar je rechterflank verplaatsen.


Thanks! Dan hebben we het correct gespeeld, op dat eerste punt na. Leek me nogal lastig om je tegenstander achter die zandzakken te verdrijven, omdat je sowieso al een dobbelsteen minder hebt en de kans dat je twee vlaggen gooit in je beurt heel klein is.

Wat punt 3 betreft: hoe verder je in het spel bent, hoe groter de kans is dat je bijvoorbeeld alleen op de linkerflank nog troepen hebt en alleen maar kaarten hebt voor de rechterflank (zeker aangezien je op een x-moment alle kaarten voor links wel gespeeld hebt). Persoonlijk vind ik dat overigens jammer: gisteren was het dus zo dat mijn tegenspeelster 2 beurten achter elkaar niets kon doen dan een kaart wisselen. Als Hitler zou horen dat zijn mannen uit zijn neus zaten te vreten terwijl ze belegerd werden door de geallieerden...!

Fantastisch spel trouwens; ik vind 'm persoonlijk leuker dan bijvoorbeeld Heroscape, omdat de (telkens wisselende) kaarten je toestaan om elke keer weer andere acties te doen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010, 11:22 
10. Star Wars: Imperial Assault (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Belangrijk om weten is wel dat de -1 van de zandzakken niet optelt bij mogelijke -1 van het onderliggende terrein, anders wordt het onmogelijk om iemand daar weg te krijgen.
Ik durf vermoeden dat je na enkele veldslagen niet zo snel meer met "enkel verkeerde kaarten" eindigt, succes daarbij. Misschien speelde je ook een scenario met weinig handkaarten, dat kan ook een verschil maken.
Tof dat meer en meer mensen dit spel ontdekken en appreciƫren, ooit komt er een memoirfederatie van de lage landen ... :think:

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010, 11:27 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
stefaan schreef:
Belangrijk om weten is wel dat de -1 van de zandzakken niet optelt bij mogelijke -1 van het onderliggende terrein, anders wordt het onmogelijk om iemand daar weg te krijgen.


Thanks voor de tip, Stefaan! Dit vermoeden hadden we inderdaad, maar wisten het niet zeker, dus we hebben maar even geen zandzakken opgestapeld in het bos :wink:

stefaan schreef:
Ik durf vermoeden dat je na enkele veldslagen niet zo snel meer met "enkel verkeerde kaarten" eindigt, succes daarbij. Misschien speelde je ook een scenario met weinig handkaarten, dat kan ook een verschil maken.


Dat viel op zich nog mee; 4 tegen 5. Ach, het was pas de 2e keer dat we het spel speelden, dus misschien moeten we maar iets beter opletten hoe we de kaarten uitspelen inderdaad.

Overigens wel leuk: ik dacht dat ik flink in de minderheid zou zijn qua eenheden, maar gelukkig begon het scenario (scenario 2) met een parachutedropping, waardoor ik niet alleen 4 eenheden extra op het bord kreeg, maar ook mijn tegenstander gelijk vast kon zetten in de hoek (en ook vlagsymbolen een extra slachtoffer opleverden). Kortom; een uitermate goed uitgepakte dropping! :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2010, 17:29 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Met 4 kaarten is het opletten wat je doet, met 5 of 6 kaarten is de kans dat je vastloopt al heel wat kleiner. De recon-kaarten (die je uit 2 kaarten laten kiezen) zijn bij een kleine hand van goudwaarde.
De dropping in scenario 2 is inderdaad een origineel vondstje.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 22 aug 2016, 11:21 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Ik zag op bol.com dat er een campaign book deel 2 is van Memoir 44 in het Nederlands. Klopt dat? Op BGG staat deze alleen in het Engels.
Is deel 1 toevallig ook in het Nederlands verschenen en zijn deze Campaign Books aan te raden, ook als je alleen het basisspel bezit?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 22 aug 2016, 15:37 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Joel22 schreef:
Ik zag op bol.com dat er een campaign book deel 2 is van Memoir 44 in het Nederlands. Klopt dat? Op BGG staat deze alleen in het Engels.
Is deel 1 toevallig ook in het Nederlands verschenen en zijn deze Campaign Books aan te raden, ook als je alleen het basisspel bezit?


Beide campaign books zijn alleen in het Engels uitgebracht. Dus een Nederlandse versie is een foutje op de bol.com site.
Campaignboek 1 is niet meer als boek te krijgen, wel als PDF te bestellen via de website van memoir'44.
Campaignboek 2 is nog wel te verkrijgen zoals je zelf aangaf.

In campaignbook 1 is de eerste campagne te spelen met alleen het basisspel
Voor campaignbook 2 heb je (eigenlijk) ook minimaal een terrain pack nodig om te kunnen spelen.

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoir '44
BerichtGeplaatst: ma 22 aug 2016, 18:33 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Antoi schreef:
Joel22 schreef:
Ik zag op bol.com dat er een campaign book deel 2 is van Memoir 44 in het Nederlands. Klopt dat? Op BGG staat deze alleen in het Engels.
Is deel 1 toevallig ook in het Nederlands verschenen en zijn deze Campaign Books aan te raden, ook als je alleen het basisspel bezit?


Beide campaign books zijn alleen in het Engels uitgebracht. Dus een Nederlandse versie is een foutje op de bol.com site.
Campaignboek 1 is niet meer als boek te krijgen, wel als PDF te bestellen via de website van memoir'44.
Campaignboek 2 is nog wel te verkrijgen zoals je zelf aangaf.

In campaignbook 1 is de eerste campagne te spelen met alleen het basisspel
Voor campaignbook 2 heb je (eigenlijk) ook minimaal een terrain pack nodig om te kunnen spelen.


Dank!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
24 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Memoir '44  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten


Tags

Memoir '44



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®