Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2016, 16:54 
Rooster Booster

Berichten: 76
Woonplaats: Duffel
Na enkele spellen te hebben verkocht is mijn jacht naar iets nieuws begonnen.
Zo stootte ik op Imperial Setllers en 51st state.
Nu heb ik zo een beetje het gevoel dat het min of meer dezelfde spellen zijn qua mechaniek. Klopt dit?

De vormgeving van 51st State heeft voor mij wel een puntje voor.

Alle meningen zijn welkom!
Dank.

_________________
One who doesn't throw the dice can never expect to score a six.
Navjot Singh Sidhu


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2016, 17:02 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Ik heb alleen Imperial Settlers gespeeld, dus kan niet vergelijken. Voor zover ik weet is dat spel inderdaad wel een reïmplementatie van 51st state.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2016, 17:14 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Ik heb dit weekend 51st State Master Set gespeeld. Het thema is duister / rauw. Heel anders dan de lollige poppetjes van IS - houd daar rekening mee. Meeples met gasmaskers, pistolen en kerosine.

We speelden zonder uitbreidingen en ik vond het net te veel mijn eigen race. Enige interactie die noemenswaardig is, is vernietigen van kaarten in het tableau van je tegenstander.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2016, 17:34 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Ik kan het ook niet vergelijken, maar 51st State Master set vind ik echt geweldig. Zeker met een van de 2 uitbreidingen er door heen is het heerlijk puzzelen naar een goede set-up. Nu nog enkel solo gespeeld en moet zeggen dat is echt goed te doen. 5x

Hopelijk kan ik hem vanavond met mijn vrouw spelen. Nu het EK afgelopen is en een van de kleintjes logeren is, hebben we weer wat meer tijd. Het is inderdaad enigszins een solitaire exercitie, maar juist dat kleine beetje (en soms meer dan dat) "razen" van je tegenstander geeft voor mij genoeg interactie.

Ander groot verschil is de decks. Waar IS asymmetrisch is, heb je bij 51st juist een groot centraal deck. Ook de facties zijn minder verschillend van elkaar, maar hebben wel degelijk hun eigen sterke punten zoals de Mutants die goed zijn in razen.
Voor mij juist een pluspunt, waar andere dat als saai betitelen.

Ook de artwork van 51 spreekt mij veel meer aan. Schitterende unieke flavour, op elke kaart is wat anders te zien. Dat heeft bvb IS weer niet.

Maar denk dat je aan beide geen buil zult vallen ;)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Laatst bijgewerkt door el_crosso op di 12 jul 2016, 16:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 13:21 
10. Middle-Earth Quest (2009)

Berichten: 13
Woonplaats: Nijmegen
Helaas kan ik ook niet vergelijken, maar Imperial Settlers is echt geweldig, vooral met zijn 2 of solo. Ik heb het maanden achter elkaar elke week gespeeld. Diepgang, opbouw-mechanisme en ook wat gemene pesterijtjes die het iets minder multi-player solo maken dan het lijkt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2016, 12:44 
Meeple

Berichten: 11
Woonplaats: Wilrijk
Ik zou het sowieso wel eens testen.
Is niet echt een spel dat voor iedereen is.

Gotta love or hate it.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2016, 13:35 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Ik heb beide spellen al twee keer gespeeld en persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar 51st State Master Set. Een paar zaken waar je op kan letten is:

- Thema: Imperial Settlers heeft meer een civilization vibe terwijl 51st State postapocalyptisch is
- Artwork: hier vind ik IS net dat meer hebben, maar is de artwork van 51st State zeker indrukwekkend en passend bij het thema. Hier ga je moeten kijken naar wat jouw voorkeur uitgaat.
- Mechanismen: IS is op dit vlak iets 'vriendelijker' dan 51st State. Zo kan je bepaalde gebouwen bij IS nooit afbreken bij de tegenstanders en heb je meer mogelijkheden om bepaalde grondstoffen over de rondes heen te bewaren i.t.t. 51st State. Bij 51st State draait het meer op efficiëntie, opportunisme en is het misschien net iets aanvallender. Verwacht bij beide spellen wel niet veel interacties. Het zijn beide spellen waar je een bepaalde puzzel/machine in gang wil zetten die tegen 200 per uur kan draaien.
- Componenten: hier scoren beide spellen zeer hoog. Veel kaarten, goede kwaliteit,...
- Speltijd: wat ik heb gemerkt is dat 51st State net iets vlotter speelt en daarom ook iets minder lang duurt. Hou hier zeker rekening mee, want er is veel tekst te lezen en als je met allemaal beginners speelt dan kan vooral IS wel vrij lang duren (+-2u tot 2u30).
- Besluit: Beide spellen zijn gewoon echt goed. De grootste verschillen zitten in thema, artwork en speeltijd. Ook is 51st State net iets ingewikkelder door dat je efficiënter moet spelen. Twee goede kaartspellen met veel herspeelbaarheid.

Hopelijk ben je er iets mee!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Imperial settlers vs 51st state  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

51st state, Imperial Settlers



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®