Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 23:00 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Vanavond voor het eerst ticket to ride Europe gespeeld..was leuk, maar we snappen de stationnetjes niet helemaal. Er staat dat je die eenmaal mag gebruiken..wanneer gebruik je het 2e en 3e station dan? Hoe vaker ik het las in de handleiding, hoe minder ik ervan snapte en mijn man interpreteerde de uitleg weer heel anders :o :shock: ...dus ik dacht ik vraag het hier even...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 23:10 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
De stationnetjes vereisen inderdaad de nodige uitleg. :roll:

Maar hier is hoe ze werken aan de hand van een voorbeeld:

Stel, je wil van Madrid naar Lissabon, maar iemand anders heeft die route al geclaimd, dan kun je een station in Madrid plaatsen (mits je al een verbinding naar Madrid hebt vanuit bijv. Pamplona of Barcelona). Voor de tickets is het dan net alsof je verbonden bent tussen Madrid en Lissabon.

Dat stationnetjes één keer gebruikt mogen worden slaat op het feit dat je met ieder individueel station slechts één route mag laten tellen. Als ik dat stationnetje in Madrid plaats, is het de bedoeling dat je zegt naar welke stad je wilt verbinden. Als je dan Lissabon zegt, betekent dat dat je datzelfde stationnetje niet kunt gebruiken om ook tussen Madrid en Cadiz te verbinden.

Ik hoop dat het hiermee een beetje duidelijker is :)

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 23:13 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Dankje..ik zal morgen je uitleg even bekijken met het spelbord erbij..heb t net opgeruimd..hopelijk snap ik t dan :mrgreen: .


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 23:20 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
Afbeelding

Helpt dit? :P

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 23:34 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Ik snap het nu een beetje haha
.t is al laat... :crazy: . Hoe zit het dan met de langste ononderbroken route als iemand een station op jouw route zet?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2017, 23:43 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Om een station te bouwen, hoeft er nog geen geclaimde route naar die stad te zijn. Om hem uiteindelijk bij de scoring van de route te kunnen gebruiken, dien je wel een route naar die stad te hebben.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 00:00 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
rober schreef:
Om een station te bouwen, hoeft er nog geen geclaimde route naar die stad te zijn. Om hem uiteindelijk bij de scoring van de route te kunnen gebruiken, dien je wel een route naar die stad te hebben.

Je hebt helemaal gelijk! Bij mij komt het in de praktijk echter niet veel voor dat er een station in een stad wordt gezet waar je als speler nog geen route naartoe hebt aangelegd. Heel misschien als je het idee hebt dat meerdere medespelers naar een bepaalde stad proberen te komen?

NatashaBart schreef:
Hoe zit het dan met de langste ononderbroken route als iemand een station op jouw route zet?

Stations zijn enkel van belang voor de ticketkaarten aan het eind van het spel. Op de langste ononderbroken route hebben ze geen invloed (zowel voor degende van wie het station is, als voor degene wiens treinlijn gebruikt wordt).

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 08:31 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 229
Woonplaats: Nieuwegein
Wij spelen het meestal zonder stations. Ik vind het spel er niet leuker mee worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 10:10 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
In europa kan je makkelijker afblokken, zeker met 2/3 spelers dus zijn die stationnetjes toch wel nuttig. Vergeet niet dat ongebouwde stations op het einde vh spel punten waard zijn!

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 11:09 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 229
Woonplaats: Nieuwegein
Dat afblokken vind ik juist wel leuk.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 13:20 
2. Puerto Rico (2002)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Dat kan inderdaad leuk zijn, maar als dat betekent dat je daarmee 1 of 2 opdrachten niet kunt vervullen na beurt 2-3 dan neemt dat een deel van het plezier in de sessie weg. M.n. bij het origineel is me dat wel eens overkomen dat ik feitelijk na beurt 1 al kansloos was. Kan niet zeggen dat dat heel erg "leuk" is. Dus de stationnetjes voegen m.i. zeker wel wat toe.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 14:27 
Avatar gebruiker
Daar ben ik het mee eens, ik word behoorlijk chagrijnig van de Ticket to Ride versies zonder stationnetjes. Meestal bouw ik ze niet eens, omdat je dan per overgebleven station vier extra punten krijgt aan het einde, maar de optie is toch fijn. :thumbup:


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 15:27 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Als je het TTR Europa goed kent is het makkelijk te achterhalen wat de lange opdracht is vd tegenstanders. Zonder stationnetjes kan je dan die opdracht makkelijk afblokken.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2017, 15:36 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
ouwezeeman schreef:
Als je het TTR Europa goed kent is het makkelijk te achterhalen wat de lange opdracht is vd tegenstanders. Zonder stationnetjes kan je dan die opdracht makkelijk afblokken.

Precis. Was bij mij. Had 1 stationnetje nodig, maar was ook maar dat het net lukte, anders totaal niet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2017, 15:07 
Meeple

Berichten: 11
Woonplaats: Wilrijk
Lyon schreef:
rober schreef:


NatashaBart schreef:
Hoe zit het dan met de langste ononderbroken route als iemand een station op jouw route zet?

Stations zijn enkel van belang voor de ticketkaarten aan het eind van het spel. Op de langste ononderbroken route hebben ze geen invloed (zowel voor degende van wie het station is, als voor degene wiens treinlijn gebruikt wordt).


De langste ononderbroken route dient wel volledig in je eigen kleur te zijn. Je kan een "geleende" route met uw station NIET laten meetellen voor de langste route.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Ticket to Ride Europe- stationnetjes vraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Days of Wonder, Ticket to Ride: Europe



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®