Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




42 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 21:34 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Woonplaats: Almere
Ik speel zowel agricola als caverna met veel plezier, echter behalen wij nooit zoveel punten alsdat ik om mij heen hoor. Vraag me soms ook weleens af wat we verkeerd doen omdat we toch zorgen dat we akties zoveel mogelijk in 1 beurt doen, gezinnen uitbreiden en met decks spelen bij agricola. In de beschrijving van agricola stond dat een beginner makkelijk 60 punten moet halen. Maar wij zijn nooit tot de 150 gekomen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 21:43 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
60 is veel. Weet je zeker dat dat daar staat?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 10:42 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Gent - Drongen
ok, wij hadden dus minder als 10 punten per persoon met de familieversie/zonder kaarten/5spelers :shock:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 11:09 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
De meningen zijn duidelijk verdeeld, en dat hoort ook zo. Ik denk dat door het vaker te spelen, het spel beter tot z'n recht komt. Mijn vriendin kwam in haar eerste potje zelfs niet tot een positieve score. Het is hard werken voor voedsel inderdaad, als je dat liever niet hebt is Caverna een uitstekend altenatief. De familie-versie is uitgebalanceerder en de kaartendecks geven meer mogelijkheden voor een ander spelverloop. Speel het eens met een ervaren speler die je wijst op de mogelijkheden. Daar leer je snel van. Als je in de buurt woont Veerle wil ik best eens afspreken hoor. Met twee speler speel ik Agricola in een half uur, met drie spelers in drie kwartier.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door pleunie.william op vr 13 jan 2017, 14:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 11:15 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Traquan schreef:
60 is veel. Weet je zeker dat dat daar staat?

Is dat niet in de nieuwe versie, waarin volgens mij een andere puntentelling geldt?

In het oorspronkelijke Agricola scoor ik meestal in de 30, hoog in de 30 is vaak genoeg om te winnen bij ons. Een enkele keer heeft iemand 40 gehaald. Maar een goede Agricola-speler ben ik zeker niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 16:26 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Tsja Agricola, you hate it or love it....

Ikzelf zit ook in een tweespalt met dit spel.
Voorop gesteld, de meeste spellen van Uwe, vind ik echt goed. Le Havre en Ora staan ook in mijn top 10.
Bij Agricola heb je enerzijds het mooie efficiëntie vraagstuk dat bij Uwe vaak terug komt, maar die is bij Agricola dusdanig sterk doorgevoerd dat de aanhoudende schaarste een constante factor is.

Daarnaast is mi het opbouwen van je boerderij thematisch wel heel leuk opgezet, maar vind ik de interactie weer veel te beperkt.

En dat je aan het einde van het spel eigenlijk altijd veel meer had willen doen dan dat je voor elkaar heb gekregen en dus, zelfs na een overwinning, met een enigszins 'gefrustreerd' gevoel achterblijft, heeft bij mij (en de meeste van onze groep) er voor gezorgd dat het spel op den duur zo tegen is gaan staan, dat het waarschijnlijk al 5 jaar niet meer op tafel is gekomen.

Nu ik er zo over zit te schrijven, bedenk ik me dat het misschien wel weer eens tijd word 'm een keer op tafel te zetten :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 12:58 
Jakkiebak!

Berichten: 66
Zedaeni schreef:
Ik speel zowel agricola als caverna met veel plezier, echter behalen wij nooit zoveel punten alsdat ik om mij heen hoor. Vraag me soms ook weleens af wat we verkeerd doen omdat we toch zorgen dat we akties zoveel mogelijk in 1 beurt doen, gezinnen uitbreiden en met decks spelen bij agricola. In de beschrijving van agricola stond dat een beginner makkelijk 60 punten moet halen. Maar wij zijn nooit tot de 150 gekomen.

Volgens mij staat er iets dergelijks bij de solovariant. Daar staat een 'campaign'-variant beschreven, waarin je meerdere potjes achter elkaar kunt spelen en waarin je een steeds hoger puntenaantal probeert te krijgen (50, 55, 59, 62, 64, 65, 66, 67). Na ieder succesvol potje, mag je één van je gespeelde ambachtskaarten open laten liggen voor het volgend potje. In dat volgende potje krijg je ook een startkapitaal aan voedsel, gelijk aan het aantal punten waarmee je het doel van je vorige potje hebt overtroffen en dan gedeeld door 2. Het wordt zo natuurlijk steeds makkelijker om hoge punten te halen. Er zijn volgens mij zelfs verhalen bekend van mensen die meer dan 200 punten hebben gehaald.

Persoonlijk vind ik het niet zo interessant om de 'campaign'-variant te spelen. Ik start ieder solospel met 0 voedsel en 7 nieuwe ambachtskaarten. Ik heb nu bijna 50 potjes solo gespeeld en de hoogste score die ik op deze manier heb behaald is 75 (I-deck). Toch heb ik meestal wel een tevreden gevoel als in de 60 punten haal. Ik weet dan ook niet waar de 60 punten voor beginners vandaan zou komen. Ik speel wel met de oude versie, dus misschien is er iets in de puntenaantallen veranderd.

Wanneer ik Agricola met z'n tweeën speel, ligt de winnende score meestal tussen de 40 en de 50, maar m'n vriendin heeft zelfs een keer 60 punten gehaald, werd toen ook wel volledig van het bord geveegd ;)

Citaat:
Nu ik er zo over zit te schrijven, bedenk ik me dat het misschien wel weer eens tijd word 'm een keer op tafel te zetten :lol:
Hier nog één =)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 18:46 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Woonplaats: Almere
Ik ga na het eten de oude scores er eens bijpakken. We spelen zowel caverna als agricola, twijfel nu of dat dan niet bij caverna in het boekje stond. Kom er op terug.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 19:26 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Woonplaats: Almere
Nou ik heb beide boekjes doorgebladerd maar ik kan het niet meer terugvinden. Wellicht verkeerd onthouden met de solo variant.

Als ik kijk naar onze punten bij agricola liggen deze meestal rond de 40 met een paar uitschieters. Bij caverna liggen ze rond de 60. Achteraf valt dit dus wel mee?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 19:27 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Woonplaats: Almere
Blijf toch nieuwsgierig hoe mensen de torenhoge scores behalen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2017, 20:36 
Avatar gebruiker
Met de solovariant van Agricola kan ik over de 150 komen, dat is dan de variant waar je je eigen kaarten kiest. De extreem hoge score zullen waarschijnlijk daarop betrekking hebben. Belangrijk is het je aandacht niet te veel te verdelen. Een minpuntje voor een paar onderdelen is echt geen probleem, als je op andere gebieden extra punten haalt... Een beetje van alles doen, wordt uiteindelijk vaak heel veel can niets. :wink:


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2017, 14:05 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Gent - Drongen
pleunie.william schreef:
. . Als je in de buurt woont Veerle wil ik best eens afspreken hoor. Met twee speler speel ik Agricola in een half uur, met drie spelers in drie kwartier.


Helaas niet zo in de buurt :-) Toch bedankt voor het aanbod.
Maar we hebben het plan aangevat om er ons nog eens aan te zetten....en het nog een kans te geven. We zien wel waar het eindigt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
42 berichten | Pagina 3 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Agricola, wat doen we fout??  

Gebruikers die deze topic waarderen

Shaolin

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

999 Games, Agricola



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®