Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




82 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2017, 23:26 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
warjan schreef:
Bij ons thuis bevallen de volgende bordspellen goed:

    -Thebes: thematisch sterk, zit kansfactor in, maar die past goed bij dit spel. Je besteedt -net als in Patchwork- tijd om resources te verzamelen en uiteindelijk je kans te wagen en naar schatten vanuit de Oudheid te graven.

    -Yspahan: ook thematisch sterk. Dobbelstenen bepalen elke ronde welke acties mogelijk zijn (en hoe krachtig ze zijn). Bij uitleg van het spel heb ik het karavaanbord de eerste keer weggelaten, dat verlaagde de instap.

    -Kingdom Builder: ook wat abstract, maar lekker puzzelen. Er zitten meerdere actiefiches in het spel, maar die hoef je niet allemaal direct te weten, alleen degene die op het bord voorkomen.

Concordia heb ik zelf nog niet gespeeld en ben ik erg benieuwd naar. Maar de art op de doos vind ik altijd weer een afknapper. Het is onterecht als ik het begrijp, maar ik ben op basis van de doos bang dat het een saai spel is... :wtf:


Het is een oerlelijke doos. De uitbreiding salsa is misschien nog wel lelijker. Het spel zelf ziet er goed uit en het is fantastisch! Dikke aanrader, echt een tof spel in de categorie simpele regels veel strategie.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 13:04 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Inderdaad. Bekijk het filmpje van Tom Vasel bv eens. Hij veroordeelde het spel al zonder het gespeeld te hebben op basis van het thema (trading in the mediterranean wat hij absoluut verafschuwt), weet niet meer als hij iets over de doos te zeggen had. Maar na het spelen vond hij het echt een goed spel.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 13:19 
Avatar gebruiker
+1 voor 7 Wonders, Metropolys, Splendor, Go en Schaken. Eventueel ook Hoogspanning, maar alleen voor mensen die net als ik van optimaliseren en rekenen houden... :roll:

Machiavelli en Koehandel komen bij mij na jaren spelen nog op tafel en de regels zijn echt simpel.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 08:26 
2. Vietnam 1965-1975 (1984)

Berichten: 174
Woonplaats: Ede
Onwaarschijnlijk veel diepgang in deze twee klassiekers die elk regels hebben die supersimpel zijn:

Civilization (de echte/eerste) en Diplomacy.

Geestig genoeg duren ze dan wel weer uuuuuuuuuuren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 22:49 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Roghain schreef:
Onwaarschijnlijk veel diepgang in deze twee klassiekers die elk regels hebben die supersimpel zijn:

Civilization (de echte/eerste) en Diplomacy.

Geestig genoeg duren ze dan wel weer uuuuuuuuuuren.

Toch maar oppassen met Diplomacy: messteken in de rug, gebroken vriendschappen... :problem:

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 16:31 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Nieuwe om aan het lijstje toe te voegen:

Hellas


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 17:34 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Edwin84 schreef:
Nieuwe om aan het lijstje toe te voegen:
Hellas

Het spel uit 2016 neem ik aan? Niet dat het een ingewikkeld spel is, maar het voelt ook weer niet als het toonbeeld van simpele regels. Maar goed, 6 pagina's uitleg, dat valt nog best mee.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 17:49 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Die bedoel ik.

Regels: je kiest een actie.
Stuk of 6 verschillende om uit te kiezen en betaalt eventueel de op het actieveld vermelde kosten.

Dan voer je ze uit. Je speelt 3 rondes en dan Is het spel klaar en ga je punten tellen. Dat is nog het lastigste.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 18:11 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Ik moet ook nog denken aan Kahuna.

Super simpele regels, eilandkaarten pakken en bruggen bouwen of afbreken, maar dan...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 19 jan 2017, 00:48 
Winkelier
Avatar gebruiker

Berichten: 129
Het meest toegankelijke, maar toch diepgaand spel is volgens mij Lords of Waterdeep. Zelfs met de uitbreiding zijn mensen er op één beurt volledig mee weg :)

Qua coöperatieve spellen is Castle Panic heel envoudig en toch leuk.

En dan natuurlijk Small World, zoals hierboven al werd vermeld. Clank! uit 2016 valt ook wel goed mee.

_________________
De Spelvogel - Voor liefhebbers van het Betere Bordspel

www.despelvogel.com


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2017, 16:59 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Zwijndrecht
Pandemic
7 Wonders
Lords of Waterdeep
Splendor
Imperial Settlers


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 13:08 
10. Schaak (1475)

Berichten: 152
Woonplaats: Nijmegen
koninkrijk dominion?
Maar als het een abstract 2-persoons moet zijn is het ultieme spel go. Eigenlijk maar 1 spelregel en een mensenleven is volstrekt onvoldoende tijd om het te doorgronden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 13:36 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Age of Steam? Paar pagina's aan regeltjes, maar de complexiteit komt uit het spel en de strategie zelf. Met 2 wel beperkt in goede kaarten, maar bij 3 zijn er al voldoende mogelijkheden.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 16 mei 2017, 16:27 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Noviomagum schreef:
The Iced One schreef:
RvdH83 schreef:
Je ziet dat die wat oudere spellen vooral gericht zijn op één of een paar mechaniekjes. Tegenwoordig wordt er gewoon meer verwacht van een spel dan alleen maar een abstract mechaniekje. Als je thematisch wat meer uitwerking zoekt en je ook nog diepgang wilt behouden, dan kom je al snel uit bij extra regels om aspecten van dat thema in je spel te vangen.

Zei ik dus ook al: je komt sneller bij de iets abstractere spellen uit met deze eis.

Van de oude euro's ben ik zelf ook wel fan van 'Arkadia' van Rüdiger Dorn, niet meteen super veel diepgang, maar in verhouding tot de erg eenvoudige regels valt dit eigenlijk heel goed mee.

Thief's market en Villages of Valeria zijn nog niet eens uit dus zeggen dat die voor eenvoudige regels veel diepgang bieden is volgens mij nog wat vroeg Edwin :wink:
En El Gaucho vind ik ook niet passen in de omschrijving.
Quadropolis nog niet gespeeld, maar dat past volgens mij wel.


Ben het geheel eens met de stelling dat de spellen evalueren omdat er ook meer gevraagd wordt. Wij, de spelers, eisen min of meer ook elke keer weer vernieuwende spelmechanieken... ( en terecht!)
Van de hierboven genoemde spellen uit de periode 95-2000, kan ik El Grande en Kardinaal en Koning heel erg waarderen, juist ook om het simpele karakter gecombineerd met de nodige diepgang.
Kom ik wel op het punt mbt de diepgang. Diepgang heeft natuurlijk ook heel veel verschillende gradaties. Ik zie spellen genoemd worden als Stenen Tijdperk en Union Pacific die idd wel wat denkwerk vereisen, maar imho totaal niet bij de diepgang in de buurt komen van 'krakers' als Le Havre/Caylus/Terra
Ik blijf dan ook bij mijn stelling dat er een verband bestaat tussen hoeveelheid regels en de complexiteit (lees diepgang)
Beste voorbeeld is denk ik Le Havre. sec beschouwd een super simpel mechanisme. Bootje plaatsen, grondstof bijzetten, kiezen grondstof pakken of kaart gebruiken/bouwen, That's it! Echter door de hoeveelheid van aanbod en de range van de verschillende mogelijkheden, maakt dit een toch wel complex spel met mi een zeer grote diepgang ongeevenaard door die simpelere spellen.

Nb. Villages of Valeria heb ik ook gebackt en dan krijg je de PnP files. Uitprinten en gold tokens erbij zoeken en je bent de man... Heb deze dan ook al meerdere malen gespeeld. En ik vermoed Edwin dus ook ;)
Heel tof spel, met hele leuke mechanismen. Maar ook wederdom kan deze vorm van diepgang toch echt niet tippen aan de zware jongens. denk ook dat het niet eerlijk is om die met elkaar te gaan vergelijken...


Er werd ook nog geschreven:
WeckoJ schreef:
Hij heeft het over makkelijke regels niet over weinig regels. Dat is natuurlijk een ander verhaal, daarom zei ik ook dat ik over het algemeen alle regels makkelijk vind zodra je het spel eenmaal door hebt.


Hier snap ik ff niks van???
Een regel is toch een regel of wat mis ik hier???
Je neemt een regel tot je en je past een 'm toe in het spel. Zodra je de regel kent is er toch geen gradatie meer van, poe hee dat is een lastige regel?
Ik heb dit iig nog nooit meegemaakt. Echter wel de hoeveelheid aan regels en kennis van aktiekaarten en /of ander content die je tot je moet nemen kan bij sommige spellen als je ze nog moet leren kennen 'overweldigend' zijn.
Overigens blijkt vaak als je het spel gewoon gaat spelen alles vrij snel op zn plek valt...

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 18 mei 2017, 12:23 
Jakkiebak!

Berichten: 51
Woonplaats: Roosendaal
In volgorde van moeilijkheidsgraad en lengte:
Istanbul
Clash d'Ardeche (nog kickstarter van nederlandse spellenontwerper)
El Gaucho
Imhotep


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
82 berichten | Pagina 4 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spellen met diepgang maar makkelijke regels  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®